Кафедра математики та методики її навчання
Фізико-математичний факультет

Однією із ключових ланок підготовки майбутніх фахівців є виробнича практика. Від того, як буде організовано її проходження, наскільки студенту сподобається виконувати обов'язки вчителя і класного керівника, у значній мірі залежить, яка молодь прийде у школу навчати підростаюче покоління.

virobnprakt1

Ми побували на підсумковій конференції з питання проходження шеститижневої виробничої практики студентами педагогічного інституту і відмітили, з яким піднесенням студенти звітували про здійснену ними роботу. Крім десяти залікових уроків за профілем, студентами проведено багато виховних, профілактичних бесід. У школах піднімалися проблеми вибору майбутньої професії, здорового способу життя, налагодження стосунків у колективі. Із звітних доповідей студентів дізнаємося, що нікого не залишили байдужими проведені класні години «вміємо слухати один одного»,  «добро починається з тебе»,  «що для мене справжня дружба?»,  «як уникнути конфлікту?», «скажи палінню - НІ! ».

- П'ятеро студентів Видибура  Катерина (8 клас), Журба Катерина і Денисюк Ірина (7 класи), Овсянникова Катерина (6 клас), Благодарна Анна (5 клас) проходили педагогічну практику у школі №75, що знаходиться неподалік нашого інституту, - розповіли нам дві Катерини - Журба і Овсянникова. -  Найбільш несподіваним було для нас те, що вже з другого дня практики довелося проводити уроки, бо вчитель захворіла і консультувала нас лише по телефону. Спочатку у студентів виникали проблеми з налагодженням дисципліни в класі; з подоланням психологічного бар'єру у спілкуванні із дітьми; іноді не вкладалися в час і не встигали виконати заплановане. Під час  уроків використовували технічні засоби навчання. Учителі та адміністрація школи підтримували нас, надавали рекомендації, допомагали.

Видно ж таки, що студентки добре старалися, бо, за словами одного з керівників практики, кандидата психологічних наук Н.М.Токарєвої, адміністрація школи охарактеризувала практикантів словами: «Дуже правильні діти».

virobnprakt2

 Катерина Овсянникова з учнями на святі валентинок

 virobnprakt3

Проводить урок математики Катерина Журба

virobnprakt4

Благодарна Анна проводить позакласний захід

На думку Ірини Грушиної, директору школи-ліцею та педагогічному колективу КНВК № 35 "Імпульс" вдалося створити всі умови для оволодіння студентами первинним досвідом педагогічної діяльності. Під час педагогічної практики з ними працювали методист кафедри педагогіки - Н.І.Зеленкова, методист кафедри вікової психології - Л.Б.Малицька, методист кафедри математики та методики її викладання - А.М.Капіносов. До школи студенти прийшли у такому складі: Ахмедуліна Аліна закріплена була за 8а класом, Бондарчук Олег (7б клас), Грушина Ірина (7а клас), Датченко Ліна (8в клас), Цурікова Альвіна (6б клас), Іванова Анастасія (6д клас). Класні керівники ознайомили практикантів з планом виховної роботи, допомагали у вивченні особливостей кожного учня, контролювали проведення виховних заходів. Вчителі-предметники надавали консультації не лише при підготовці до уроків, але й до проведення позакласної роботи. Студенти задоволені результатами проходження практики, оскільки краще ознайомилися з майбутньою професією.

- У мене був чудовий 6-Б клас, хороші діти, - розповіла студентка фізико-математичного факультету Альвіна Цурікова. - Звичайно були деякі труднощі, зокрема при підготовці конспектів уроків та поясненні матеріалу. Але постійна робота над собою, ретельна підготовка та аналіз роботи, методики навчання дали свої плоди. Пройшовши практику, зробила для себе висновки, що якщо у тебе щось не виходить, чи дійсно бачиш помилки, не потрібно відразу здаватися та опускати руки. Адже кожна людина має право на помилку. Просто варто собі сказати, що потрібно йти далі, не дивлячись ні на що. Треба виправляти помилки, змінювати себе в кращий бік.

virobnprakt5

На фото Альвіна зі своїм 6-им класом.

- Під час проходження практики в школі дуже сподобалось ставлення до студентів з повагою як з боку учнів, так і вчителів, - ділиться враженнями Олег Бондарчук. - З перших днів намагався знайти спільну мову зі своїм класом. Спочатку дивувався з того, що діти відразу йшли на контакт, прислухалися до моїх порад, що не могло не гріти душу. Як майбутній педагог, допомагав учням з математикою не лише на уроках, а й поза уроками. Дуже радів з того, що дітям цікаво те, чому їх навчаю. Коли після моїх уроків учні повинні були писати контрольну, то хвилювався за них, немов за рідних. Коли вже перевіряв і побачив гарні результати, був дуже задоволений своєю працею. Взагалі кажучи, після проходження цієї практики ніби сам подорослішав, як в плані віку, так і в духовному плані.

- Педагогічна практика поглибила і закріпила наші знання здобуті в університеті з фахових дисциплін, виробила вміння проводити навчально-виховну роботу з дітьми, дала можливість випробувати себе в ролі класного керівника, - розповідала Ірина Бежанідзе від імені студентів, що проходили практику в школі №122. - Місцем практики для мене і моїх колег Близнюк Анни, Тіунової Олександри, Костюк Катерини, Веретик Дарини була Криворізька СЗШ № 122, в якій навчається понад 600 чоловік. В цілому матеріальна база школи задовольняє вимогам щодо проведення уроків та позакласної роботи. В школі обладнанні всі кабінети та є вихід до інтернету. В закладі панує хороша атмосфера колективної співпраці.Вчительська професія вимагає ґрунтовних знань та умінь, що набуваються лише завдяки досвіду. Тому справжнім педагогом може стати тільки та людина, котра сповна віддається такій нелегкій справі. Любов до дітей та бажання навчати їх - це головна ознака і причина, що повинна вести людину до школи на посаду вчителя! Підводячи підсумки, хочемо відмітити, що задоволені практикою, краще ознайомилися зі своєю майбутньою професією, своїми обов'язками, дізналися багато нового, цікавого, розширили світогляд.

virobnprakt6

Ось так дружно готувалися студенти з учнями до шкільних свят.

  virobnprakt7

Анна Близнюк з учнями готуються до  позакласного заходу

Чудові умови для проходження практики були створені також у гімназії №95. Тут проходили практику Боровик Анна, Маслова Тетяна, Омелюсік Ліна, Ратушний Олег, Різун Олександр. Студенти були закріплені за двома 7-ми та чотирма 8-ми класами, які включали у себе й російськомовні.Як розповіла староста групи Яна Рязанцева, адміністрація гімназії і викладачі ставилися з повагою до кожного студента, надавали допомогу та рекомендації щодо проведення уроків, виховних годин, зокрема форми проведення, добору актуальних тем. Всі злагоджено та активно взаємодіяли. 

Навчально-виховна робота включала в себе відвідування уроків студентів-практикантів у закріплених класах, відвідування уроків вчителя-предметника у різних класах, проведення власних уроків та виховних заходів. Так, наприклад, мною та Боровик Анною у 7-Г та 7-В класах були проведені уроки різних типів: засвоєння нових знань, формування знань, умінь та навичок, узагальнення та систематизації знань, контролю і перевірки. З геометрії були розглянуті такі теми як «Рівнобедрений трикутник та його властивості», «Сума кутів трикутника», «Зовнішній кут трикутника» та інші. З алгебри - «Функція та способи її задання», «Лінійна функція, її графік та властивості» та інші. Проведення уроків усіх типів допомогло прослідкувати рівень засвоєння вивченого матеріалу учнями. Такі студенти як Різун О., Ратушний О., Маслова Т. та Омелюсік Л. вивчали з учнями такі теми як «Метричні співвідношення у прямокутному трикутнику», «Застосування подібності трикутників», «Площа ромба», «Площа трапеції», «Формула коренів квадратного рівняння» та інші. Кожен студент мав змогу побувати на відкритих уроках як алгебри, так і геометрії.

Кожного тижня студент мав змогу підготувати та провести виховну годину чи то ж захід на тему, зазначену в індивідуальному плані. Переважно всіма студентами були проведені виховні години на такі теми як «Бій під Крутами», «Урок мужності до 26-ої річниці виводу військ з Афганістану» та інші. Оскільки у лютому був проведений місячник «Про права дитини», то з дітьми часто проводилися бесіди, що інформували їх про власні права. Також всі студенти нашої підгрупи провели і позакласний захід з математики, який відбувся у формі інтелектуальної гри «Загублені». Про чудовий результат проведення свідчили позитивні емоції дітей та їх піднесений настрій.

Студенти Анісімова Олена, Бессараб Тетяна, Віріч Маргарита, Литвиненко Олена. які проходили практику у Криворізькому науково-технічному металургійному ліцеї №81, з теплотою згадали проведену гру-тренінг «Цінність людини в її унікальності», який був спрямований на відкриття неповторності й унікальності кожної особистості, на допомогу кожному з учнів знайти в собі те, що відрізняє їх від інших. Для досягнення мети були проведені різні вправи на виявлення талантів і здібностей дітей. Учні заслухали декілька притч про неповторність та унікальність кожної людини, зробили постери-самореклами.

Груповим керівником у студентів була Світлана Геннадіївна Шиперко. Староста групи Маргарита Віріч виступила на конференції з грунтовною доповіддю, яку подаємо нижче без скорочень.

Етап підготовки до практики

Адміністрація ліцею нас дуже добре зустріла. Директор провів для нас невелику екскурсію. Учні класів, за якими нас закріпили, були раді студентам.

Після першого дня в ліцеї ми були трохи збентежені: діти себе дуже шумно поводилися на перервах. Ми дивувались, як вчителям вдається вгамувати цілий клас дітей після перерви і проводити уроки, ще й які гарні уроки. Адже, ми знали, що незабаром і нам проводити свої перші уроки, на яких учні мають бути зосередженими і уважними.

Також в перші дні ознайомились з планом виховної роботи і календарно тематичним плануванням з математики. З плануванням уроків все було зрозуміло, а ось  план виховної роботи складно було в перший тиждень скласти на 6 тижнів наперед. Ми постійно вносили в нього корективи, які вимагали обставини.

Навчально-виховна робота

Спочатку ми відвідували уроки вчителів-предметників й навчалися у них, як вести уроки в тому чи іншому класі. Спостерігали, які форми роботи на уроці використовують вчителі; як додержуються структури уроку певного типу; які методи навчання використовують. В усіх наших вчителів-предметників математику діти знають добре, це свідчить про те, що вчителі -  професіонали своєї справи.

Проведення уроків математики.

До початку проведення уроків ми майже всіх дітей по іменам вивчили, але ще не встигли дізнатись про математичні здібності кожного. На перших уроках могли викликати на складний приклад слабкого учня. Виникали труднощі з розрахунком об'єму матеріалу уроку (не знали швидкість роботи учнів), ми не знали, як саме зацікавити учнів, щоб вони добре сприймали матеріал, але тут нам на допомогу прийшли вчителі-предметники.

За період практики навчилися проводити уроки різних типів. Цікаві нестандартні уроки проводила Литвиненко Олена. На уроках математики використовували такі форми роботи, як фронтально-колективна робота і самостійна робота, групову не використовували. При поясненні нового матеріалу використовували пояснювально-ілюстративний, репродуктивний і частково-пошуковий методи.

Часто використовували додатковий дидактичний матеріал (картки з завданнями). До кожного учня намагалися використовувати індивідуальний підхід, враховували можливості кожного, навіть кого похвалити, кого присоромити. Коли учні  розв'язували вправи біля дошки, ми вимагали від них коментувати свої дії і називати математичні терміни. Тобто розвивали у них математичну культуру мовлення.

Відвідування уроків студентів-практикантів

Як кажуть, «зі боку видніше». Тому ми відвідували уроки одне одного. Аналізували і обговорювали ці уроки. Звісно, позитивні моменти уроків студентів-практикантів відмічали і брали в приклад, недоліки - намагались не допустити.

Позакласна робота з математики

Хоч в ліцеї навчаються і здібні учні, але є й такі, що відстають з математики. Саме з такими ми проводили індивідуальні заняття. Звісно, коли ми займались індивідуально з учнями, то вони швидше сприймали матеріал.

Позакласний захід з математики, не дивлячись на те, що був після уроків, але учні були повні ентузіазму, старались з усіх сил, кожна з команд прагнула перемогти. Судячи з поведінки дітей, їм було цікаво і вони «подивились» на математику з іншого боку. Дізнались дещо з історії предмету, і як знання з математики можна використати в житті.

Виховна робота

Для виховної роботи ми проводили з учнями індивідуальні бесіди; працювали з активом класу; писали в щоденниках повідомлення батькам та виписували поточні оцінки учнів, щоб батьки дізнались про успішність дітей з усіх предметів не в кінці семестру; до кожного свята готували розважальну програму.

Найбільшу частину виховної роботи складало проведення виховних заходів і виховних годин, бо в них брали участь всі учні класу і вони були спрямовані на різностороннє виховання. Класні керівники нам з радістю давали проводити виховні години. Заходи проводили з врахуванням вікових особливостей дітей. Інколи використовували телевізор для показу коротких відео з метою їх подальшого аналізу під час виховних заходів.

  Захід «Вчимося бути толерантними»

Метою заходу було познайомити учнів з поняттям «толерантність», сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку.

  Захід «Як щиро ми кохаємо»

Метою даного заходу було формування морально-психологічних якостей в учнів, що призводять до позитивних дій. При проведенні даного свята був задіяний весь клас, усі учні допомагали з декораціями, а також колективно затверджували сценарій. Дух колективізму дав наснагу на гарне проведення цього свята. Підготовлені конкурси зацікавили дітей, вони із задоволенням приймали у них участь.

Захід «Шляхами доблесті і слави»

Основною метою даного заходу було виховувати в учнів

  • свідомому любов до Батьківщини, до рідного міста,
  • повагу до героїчного минулого свого народу, криворіжців - визволителів,
  • пробудити позитивні почуття і викликати засудження аморального, антигуманного,
  • виховати в учнів усі якості громадянина, який братиме активну участь у формуванні майбутнього своєї держави.

Аналіз заходу показав, що у дітей добре розвинене мислення, увага і пам'ять. Після інформаційної частини переглянули документальні відеоролики, вшанували пам'ять загиблих хвилиною мовчання та запалили свічку, яку діти передавали один одному.

  Теми і зміст виховних заходів були підібрані, з врахуванням вікових особливостей учнів.  Тому при проведенні заходів всі учні брали в них активну участь, в класах панувала шаноблива атмосфера, ніхто не порушував дисципліну; учні були зацікавлені і їм не доводилося робити зауважень. При проведенні заходів ми краще зрозуміли своїх учнів, їх інтереси. Позитивний настрій дітей надавав духу на проведення інших виховних заходів. Поставлені цілі було досягнуто.

Громадська робота

По дорученню адміністрації школи чи вчителів ми, разом з дітьми робили 3-D валентинки, плакати до 8-го березня, плакати про здоровий спосіб життя. Учні завжди із задоволенням брались за таку роботу, ми їм лише давали поради та пропонували ідеї, як краще зробити.

Також ми оформлювали тематичний стенд до тижня математики; проводили вікторини та конкурси під час математичного ярмарку.

Труднощі

1. Діти дуже завантажені позакласною роботою, тому важко було знайти час для проведення математичного заходу, добре хоч вчителі поступилися своїми факультативами.

2. Встигнути за урок зробити все заплановане.

3. Складання на першому тижні плану виховної роботи на весь період практики.

4. Залучити всіх дітей на уроці та спрямувати їх увагу до роботи.

Позитивному результату сприяли такі фактори:

1. Достатньо високий рівень підготовки з математики та методики навчання математики, педагогіки, психології.

2. Допомога вчителів, консультації методистів.

3. Складання завчасно конспектів уроків.

4. Велика кількість методичних розробок заходів для дітей різного віку.

5. Високий рівень підготовки дітей, рівень їх знань.

Учні 5-6-х класів дуже активні в усьому та ініціативні, але цією ініціативою потрібно вміло керувати (захотіли прикрасити клас до дня святого Валентина, до 8-го березня, самостійно підготували привітання дівчатам та конкурси). Відповідально відносяться до доручень. Кожна дитина бажає проявити себе. Багато учнів (5-А) відвідують хореографічний гурток і на кожному заході виступають як хореографічний колектив.

    Учні 8-го класу більше самостійні, ініціативні учні та завжди прислухаються до порад старших( самостійно прикрашали класну кімнату до 14 лютого та 8 березня). Щодо організації свята, то тут звісно допомагали( підготовка до концерту 14 лютого, а саме постановка танцю, створення костюмів; організація до свята Масляної).

81 ліцей - це дуже гарний ліцей, в якому переважно викладають  викладачі вищої категорії, у яких є чому повчитися. Позакласне життя учнів організовано на високому рівні, діти постійно чимось зайняті і це добре.

Проходженням практики студенти задоволені. 

Схвально відгукнулася про проходження студентами практики методист Н. В. Богатинська. Наталя Володимирівна відмітила, що звіти кожної з груп були досить детальними і ґрунтовними, здійснювався аналіз труднощів, які виникали у студентів-практикантів. Всі виступи супроводжувалися яскравими і змістовними презентаціями. А ще приємно те, що багатьом студентам в деканати надійшли від адміністрацій шкіл і гімназій похвальні грамоти і подяки.

   virobnprakt9

  Фото із звітної конференції студентів МІ-11

234
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша