Ректор університету

МІСІЯ ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

3 Жовтня 2017, 13:42

Чимало вже було сказано про особливу місію університету та університетської освіти в розвитку нашої культури й цивілізації. Достатньо пригадати класичні тексти на цю тему, що вийшли з-під пера Джона Генрі Ньюмена, Хосе Ортеги-і-Гассета та Карла Ясперса. Попри широке розмаїття думок, загалом маємо усталений консенсус щодо соціального покликання університетів у рамках своєрідної «університетської тріади», яка визначає основні завдання, що постають перед закладами вищої освіти: викладання, наукові дослідження, суспільне служіння. Примітно, що в програмних заявах (mission statements) багатьох провідних університетів світу наголос робиться саме на третій складовій зазначеної триєдиної освітньої функції. Наприклад, Кембриджський університет вбачає своїм призначенням «сприяння розвитку суспільства шляхом здійснення освіти, навчання та наукових досліджень на найвищому міжнародному рівні».

Дійсно, важко переоцінити роль університету як соціального інституту в становленні сучасного інформаційного суспільства. Спробуємо лише уявити стан людських знань сьогодні, якби в ХІ-ХІІ ст. в Європі не з’явились Болонський, Паризький і Оксфордський університети, або Вільгельм фон Гумбольдт на початку XIX ст. не обгрунтував ідею класичного університету нового типу, втілену в Берлінському університеті. Чи можлива була б наука сучасного типу без європейських університетів? Чи вдалося б людству досягти тієї стадії суспільного прогресу, на якій воно знаходиться зараз? Питання, гадаю, суто риторичні.

Велику роль відіграють університети й у житті окремих громад, постаючи важливими освітніми, науковими й культурними центрами міст, де вони розташовані, структуру й обличчя яких вони значною мірою визначають.

І наше місто не є винятком. У співдружності різноманітних вищих навчальних закладів Кривого Рогу педагогічний університет посідає вагоме й багато в чому унікальне місце. Кривий Ріг – потужний індустріальний центр, промислові підприємства якого належать до числа найбільших не тільки в нашій країні, а й в усій Європі, і який по праву пишається гордим званням «сталеве серце України». Видобуток залізної руди, виробництво сталі визначили розвиток нашого міста на десятиліття, заклали основу його добробуту, дозволили увійти до складу найбільших міст України. Тим важливішою, а в історичній перспективі такою, що має життєве значення, виявляється соціально-гуманітарна складова життєдіяльності нашої громади. Науково-освітні засади цієї складової значною мірою забезпечує Криворізький державний педагогічний університет.

1 жовтня далекого 1930 року розпочалися заняття в новоутвореному вищому навчальному закладі Кривого Рогу — інституті професійної освіти, який згодом був реорганізований у педагогічний інститут, а нині продовжує свою діяльність як педагогічний університет. Маємо визнати, що рішення відкрити базовий для Дніпропетровської області педагогічний виш не в обласному центрі, а саме в Кривому Розі виявилось для нашого міста й усього Придніпровського регіону справді щасливим з огляду на довготривалі позитивні наслідки. Звузимо окреслений вище уявний експеримент до меж нашого географічного ареалу й запитаємо себе: яким було б місто сьогодні, якби в ньому останні майже 90 років не діяв педагогічний інститут/університет? Зокрема, яким було б культурне життя громади без факультету мистецтв з його художньо-графічним і музично-хореографічним відділеннями? На яких принципах здійснювалося б озеленення техногенних ландшафтів без фундаментального доробку професора І.А. Добровольського, багаторічного завідувача кафедри ботаніки природничого факультету? Який був би стан збереження й розвитку українського слова, національно-патріотичного виховання без факультету української філології? Напевно, за відсутності педагогічного університету загальна освітня, наукова й культурна палітра Кривого Рогу була б значно біднішою.

Основним завданням педагогічного вищого навчального закладу в нашому місті завжди була й залишається підготовка висококваліфікованих фахівців для всіх ланок освітньої галузі. Завдяки наполегливій діяльності університету, за всі роки його існування в школах міста й регіону сформувався високопрофесійний учительський корпус, який закладає підвалини освіти наших дітей, формуючи фундамент для їх подальшого життєвого успіху. Від 60 до 90 відсотків учителів шкіл Дніпропетровської області є випускниками Криворізького державного педагогічного інституту/університету. Зважаючи на роль учителя не тільки в передаванні знань, а й у формуванні особистості учня, розуміємо очевидне значення педагогічного університету для всіх, хто навчався й навчається в школах міста й області.

Не менш значущим суспільним призначенням університету є і його внесок у забезпечення всебічних освітніх потреб молоді після завершення середньої освіти, а відтак і його роль у творенні майбутнього нашого міста. Адже саме памолодь визначає, яким буде прийдешній день, і якщо ми не будемо дбати про максимальне залучення молодого покоління до подальшої розбудови та розвитку міста, ризикуємо поставити під загрозу власне майбутнє. У сучасних умовах надзвичайно важливо, щоб молоді люди після закінчення школи залишались у місті, з яким вони могли б пов’язати свою подальшу життєву перспективу.

У глобалізованому світі, коли перед випускниками шкіл відкривається доволі широкий вибір різноманітних життєвих шляхів, який давно вже не обмежується лише Україною, єдиним ефективним засобом залучення молоді до життя міської громади є пропонування кращих можливостей у порівнянні з тими, що можна отримати деінде. Для вчорашнього випускника школи найбільш актуальною й центральною з таких пропозицій завжди була й буде можливість отримання якісної вищої освіти. Суттєво, щоб спектр освітніх можливостей був якомога ширшим, аби кожна молода людина могла обрати у вищих навчальних закладах рідного міста майбутню спеціальність за покликанням своєї душі.

У цьому також виявляється згадане вище унікальне значення Криворізького державного педагогічного університету, який разом із колегами з Криворізького національного університету, що в цьому році святкує своє 95-річчя, іншими закладами вищої освіти, репрезентує в нашому місті зазначений освітній спектр, у якому має власний і надзвичайно важливий сектор відповідальності. Цей сектор визначається як класичними загальноосвітніми галузями гуманітарного й природничо-наукового знання (філологія, історія, математика, фізика, хімія, біологія, географія), так і сучасними перспективними напрямками (інформатика, технології, психологія, соціальна робота, туризм, переклад). Звичайно, до цього сектора належать і освітня (дошкільна, початкова, середня, професійна освіта), і мистецька (музика, хореографія, образотворче мистецтво, дизайн) складові.

У цьому відношенні для Криворізького державного педагогічного університету критично важливо залишатись привабливим, сучасним, високорозвинутим навчальним закладом, який цілком у змозі запропонувати своїм студентам якісну освіту з найбільш актуальних і перспективних спеціальностей на рівні світових стандартів. Випускники університету, отримавши фундаментальну й універсальну освітню підготовку, яка забезпечить їх високу професійну кваліфікацію, мають бути пристосовані до надзвичайно швидкоплинного, динамічного суспільно-економічного життя, мають бути готовими реалізувати власні здібності та знайти своє місце як у галузі освіти, так і за її межами.

Напередодні нашого професійного свята – Дня працівників освіти – маємо ще раз усвідомити цю високу місію, покладену на нас суспільством, і намагатись кожного дня робити нашу справу якомога краще. Якісні й привабливі університети міста, серед яких – Криворізький державний педагогічний університет, є запорукою майбутнього Кривого Рогу, його всебічного розвитку й процвітання.

2 відповіді до “МІСІЯ ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”

  1. Пізнавальна публікація про місію КДПУ та європейський контекст. Чекаємо ще на цікаві статті у блозі.

  2. Актуальність педагогічної освіти взагалі важко переоцінити. Фактично, випускник нашого педагогічного вишу — це суспільно активна людина з високим рівнем комінукативних навичок, критично необхідних для продуктивного життя в суспільстві. Крім того, педосвіта передбачає не тільки оволодіння обраними сферами знання (як то математика, хімія чи історія), але й методикою їх викладання. Що цікаво — не важливо методику якого предмету вивчає студент: будь-яка методика — це вміння пояснити, розтлумачити, систематизувати, обгрунтувати тощо. А ці вміння — універсальні.

Залишити коментар

Ярослав Шрамко
Ректор університету
Ганна Віняр
Директор бібліотеки
Прес-центр
Прес-центр
Єлизавета Кучерган
Викладач кафедри фізичної культури та методики її викладання
Дмитро Бобилєв
старший викладач кафедри математики та методики її навчання
Валерія Безуглова
студентка факультету ДТО
Едуард Євтушенко
Декан природничого факультету
Календар подій
Останні статті
Популярне
Зворотний зв'язок
Грудень 2021
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31