Пресцентр

Мистецтво, що народжується в дії: інтерв’ю із завідувачем кафедри педагогіки О. О. Лаврентьєвою (до Дня науки в Україні)

10 Травня 2025, 08:50

Базовою наукою, яку вивчають у нашому університеті, є педагогіка. Це багатоаспектна галузь наукового знання, яка має надважливу мету — підготувати до успішного та щасливого життя нові покоління українців. Напередодні Дня науки в Україні пресцентр поспілкувався з очільницею кафедри педагогіки — Оленою Олександрівною Лаврентьєвою.

– У педагогіці, як і в кожній науці, теоретичні дослідження нерозривно пов’язані з практикою. Наш університет заслужено пишається не тільки досягненнями на ниві досліджень у галузі педагогіки, але й результатами професійної підготовки наших випускників — освітян. Яка знахідка студентів у сфері педагогічної творчості запам’яталась Вам найбільше?

– Дійсно, педагогіка — це не лише наука, а й мистецтво, що народжується в дії. І для мене це дуже особисто. Я — випускниця цього університету, і мій професійний шлях розпочався зі школи. Працюючи майже десять років учителем, я навчилася цінувати прості, але глибокі педагогічні знахідки, які виникають у щоденній взаємодії з дітьми. В аспірантуру я прийшла вже з досвідом учителя вищої категорії, а далі — дисертаційні дослідження, наукова й викладацька робота, і зрештою — професорське звання та керівництво кафедрою.

У нашому університеті багато науково-педагогічних працівників мають подібний шлях, що дозволяє нам глибше розуміти потреби сучасної освіти та зі знанням справи викладати педагогічні дисципліни, керувати педагогічною практикою, курсовими й кваліфікаційними дослідженнями.

Мій викладацький шлях розпочався з дисципліни «Методика виховної роботи». Кожне заняття було своєрідним, а кожна група — неповторною. Хоча минуло вже близько 20 років, я з теплотою згадую рольові та ділові ігри, концептуальні ідеї яких належали самим студентам. Наприклад, «жива ялинка» від студентів художньо-графічного факультету, персоніфіковані батьківські збори від студентів історичного факультету, українські вечорниці від студентів фізико-математичного факультету, інтерактивна екскурсія до природи парку «Ювілейний» від студентів факультету іноземних мов та багато іншого. Після концептуалізації ці ідеї стали матеріалом для навчально-методичного посібника.

Сьогодні я з інтересом ставлюся до ідей, які пропонують студенти у власних навчально-методичних і виховних проєктах за різними педагогічними дисциплінами. Їх я використовую для оновлення лекційного контенту та змісту самостійної роботи студентів. Наприклад, системи освіти в різних країнах, збірники ігор і занять з дітьми в дитячому таборі оздоровлення та відпочинку, нові підходи до організації самостійної роботи студентів, інновації та сучасні цифрові тренди в освіті, машинне навчання, штучний інтелект у роботі педагога тощо. Ці оновлення не лише збагачують теоретичний контент, але й сприяють формуванню нової філософії викладання — гнучкої, відкритої та орієнтованої на майбутнє.

– Сьогодні українська освіта змушена працювати в умовах повномасштабної війни. Що підтримує та надихає педагогів продовжувати виконувати свою шляхетну місію?

– У цій війні в кожного свій фронт. Педагоги тримають освітній. Ми не лише навчаємо, а й підтримуємо, надихаємо, допомагаємо дітям зберігати віру в завтрашній день.

Нас надихає віра в дітей — у їхню здатність вчитися, мріяти та будувати прийдешнє. Кожен урок, проведений у складних умовах, кожна посмішка учня, кожне досягнення — це джерело натхнення.

Ми розуміємо, що наша праця сьогодні — це інвестиція в наступні покоління України. Підтримка колег, обмін досвідом, взаємна допомога — усе це створює потужну спільноту, яка здатна долати будь-які виклики. Ми вчимося бути гнучкими, адаптуватися до нових реалій, використовувати сучасні технології та методики. Це не лише допомагає нам залишатися ефективними, а й відкриває нові горизонти в освіті.

Ми не можемо поставити життя на паузу чи зупинити навчання. Освіта — це наш спосіб тримати стрій, підтримувати дітей, дорослих і суспільство, зберігати зв’язок між поколіннями та формувати основу для відновлення країни.

– Педагогіка є обов’язковою дисципліною майже на всіх напрямах професійної підготовки у КДПУ. Є думка, що вона є універсальною наукою, яка могла б стати в пригоді представникам практично кожної професії. Чи погоджуєтесь Ви з цим твердженням?

– Я не схильна називати педагогіку «універсальною наукою» в буквальному сенсі. Це глибока й системна галузь знань, опанування якої вимагає вдумливої та серйозної підготовки, а головне — гуманістичної спрямованості особистості педагога.

У нашому університеті педагогіка є обов’язковою дисципліною, оскільки вона закладає фундамент педагогічної професії. Наша місія — підготовка не педагога-функціонала, який зводить усю свою діяльність до проведення уроків, занять, заходів тощо, а вихователя, власне вчителя й наставника, який формує особистість учня, його моральні цінності та соціальні орієнтири.

Чи потрібна в такому обсязі підготовка представникам інших професій? З цього виникає наступне запитання: якщо не потрібна, чи маємо ми право передавати наукову частину педагогіки без її стрижневого ціннісного компонента? Я маю на увазі здатність побачити особистість, підкреслити її унікальність, захопити глибиною та силою власної особистості, організувати партнерські стосунки з усіма учасниками освітнього процесу, ґрунтуючись на повазі та любові до людей.

Однак педагогіка має потужний просвітницький потенціал, який може бути корисним фахівцям у багатьох сферах — управління, лідерство, маркетинг — а також усім тим, хто здійснює виховання, у тому числі й самовиховання.

Тому, хоча педагогіка не є і не повинна бути універсальною наукою для всіх професій, її просвітницький компонент має універсальне значення для формування зрілої та відповідальної особистості, особливо в соціономічних професіях, де міжособистісна взаємодія є ключовою.

– Поділіться, будь ласка, Вашими особистими педагогічними лайфхаками. Наприклад, як зацікавити та мотивувати байдужого до навчання студента або учня?

– Коли мова йде про професійну діяльність педагога, варто визнати: легких шляхів до розв’язання проблем чи якогось прийому, що робить складне завдання простим, не існує. Можливо у сфері маніпуляції людьми, але це ніяк не стосується нашої людинотворчої педагогічної професії. Якщо повернутися до Вашого запитання стосовно мотивування байдужого студента, то в педагогічній теорії міститься відповідь на нього. Пропонується передусім спиратися на мотиви студента у реалізації власних здібностей, далі – на потреби в комунікації, а потім на усвідомлення розвивальної ролі пропонованої діяльності в особистісному та професійному вимірах. І тут звісно, залежно від ситуації, контексту, особливостей педагога та студента, можуть бути застосовані найрізноманітніші прийоми, при цьому ті, які були запропоновані кимось і були ефективними, варто накопичувати й за потреби – використовувати. Надалі це стане джерелом власних стратегій та прийомів. Це і є мій лайфхак, а правильніше сказати – принципова позиція. Вважаю, що потрібно ставитися до своєї роботи професійно, постійно вчитися й розвивати професійну майстерність, і головне – жити за сумлінням.

Залишити коментар

Ярослав Шрамко
ректор університету, професор
Ганна Віняр
директорка бібліотеки (2009 - 2022 роки)
Пресцентр
Пресцентр
Єлизавета Кучерган
викладачка кафедри фізичної культури та методики її викладання (2016 - 2022 роки)
Дмитро Бобилєв
завідувач кафедри математики та методики її навчання, доцент
Тетяна Крамаренко
доцент кафедри математики та методики її навчання
Валерія Безуглова
аспірантка кафедри соціології та масових комунікацій, кореспондентка прес-центру
Едуард Євтушенко
в. о. завідувача кафедри ботаніки та екології, доцент
Календар подій
Останні статті
Популярне
Зворотний зв'язок
Червень 2025
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30