З 24 по 30 серпня 2025 року в шахтарському місті Кіруна на півночі Швеції відбувся черговий 19-й великий Конгрес TICCIH (сайт організації: https://ticcih.org/about/) з вивчення та збереження промислової спадщини. Від України учасниками стали доценти кафедри туризму та економіки КДПУ Володимир Казаков та Вікторія Пацюк.
Місто Кіруна – невелике місто з багатою гірничою історією. Тут з 1900 року розпочався видобуток покладів залізної руди. Кіруна – це як Кривий Ріг – той же тип корисної копалини (залізна руда), залізорудні шахти і кар’єри, відвали та хвостосховища, провальні зони, збагачувальні фабрики та цехи з виробництва залізних обкотишів, гірнича техніка, і звичайно – індустріальний туризм на діюче виробництво. Єдиною гірничо-видобувною кампанією в Кіруні є корпорація LKAB (https://lkab.com/en/) державної форми власності.
Під час Конгресу учасники відвідали кілька важливих пізнавальних екскурсій: до працюючої шахти в Кіруні фірми LKAB, діючий мідний кар’єр AІTIK фірми LKAB в містечку Елліваре. Ці об’єкти вже багато років є локаціями індустріального туризму в Швеції, причому підкреслимо – це відвідання саме працюючих підприємств!!!
Викладачі кафедри туризму та економіки КДПУ Володимир Казаков та Вікторія Пацюк під час екскурсій ознайомилися з об’єктами індустріального туризму в Кіруні, методикою організації екскурсій на діючі гірничі підприємства, технікою та методикою проведення самих екскурсій на діючі підприємства. Через подібність гірничих об’єктів Кіруни до Кривого Рогу, отриманий досвід можна повністю застосувати й в Україні та безпосередньо у нашому місті.
Об’єкт індустріального туризму №1 в місті Кіруна – залізорудна шахта LKAB. Тривалість екскурсії від центру міста зі спуском під землю займає 3-3,5 години. Екскурсія автобусна, під землею в шахті – пішохідна. Спуск під землю в техніки та людей відбувається спіральним тунелем. Клітьового спуску-підйому немає. Спуск екскурсійних груп відбувається на заводському автобусі на 40 осіб. Тобто, в шахту екскурсанти їдуть автобусом!!! Це вже видовище. На глибині -540 метрів з кількох паралельних горизонтальних виробок зроблений Візіт Центр з наступними екскурсійними елементами: виставка техніки, кінозал, конференц-зала, кафе, туалети, музей шахти. Дуже багато інтерактивів, різних моделей, стендів та виставок мінералів. Вся гірнича техніка доступна для відвідувачів. Кожен відвідувач на пам'ять може безкоштовно взяти невеликий пакунок з логотипом LKAB та залізними обкотишами, які є кінцевою продукцією підприємства. Всі підземні доріжки об лаштовані, місцями бетоновані. Уся музеєфікована частина шахти має гарну стилізовану блакитну під світку. Туристам видається лише каска. Жодних інструктажів з охорони праці немає. Все можна фотографувати та знімати на відео. Гідами є працівники підприємства. До шахти є доступ для дітей від шкільного віку. За статистикою щодня шахта приймає від 200 до 300 екскурсантів !!!. Вартість екскурсії становить 50 євро. Всі доходи від екскурсій йдуть на рахунок шахти фірми LKAB.
Об’єкт індустріального туризму №1 поблизу міста Елліваре – величезний мідний кар’єр AІTIK. Від Кіруни до кар’єру треба їхати 120 кілометрів на південь. Загальна тривалість екскурсії з Кіруни становить 6-7 годин. Кар'єр доволі великий – довжина 3,5 км, ширина до 1,3 км. Тут трохи складніше ніж на шахті: є елемент переодягання та спеціального екіпірування. Для туристів спеціально створений Візіт-Центр, де кожен відвідувач перевзувається у гумові чоботи, видається жовтого кольору манішка та каска із захисним пластиковим екраном на обличчя. І знову ж – процедура проходження на діючий кар’єр мінімізована повністю: жодних інструктажів з охорони праці, списків, звірок паспортів немає. Проте була пересадка на робочий автобус, екскурсійний залишився за межами шлагбауму. Гід по кар’єру – гірник з числа працівників підприємства, який доволі детально розповідає про об’єкт. Вартість екскурсії становить 75 євро.
Що показують на кар’єрі: саму чашу з видової точки, величезний екскаватор з ковшем об’ємом 45 метрів кубічних, після спуску на неглибокий робочий горизонт – ділянку з проведенням вантажних робіт, де працює гігантських розмірів екскаватор, який завантажує породу у кузови величезних автомобілів фірм Komatsu та Caterpillar. У гірничо-транспортному цеху екскурсантам дають можливість підійти та залізти у ці великовантажні автомобілі, побувати в кабіні Caterpillar. Відзначимо, що якихось спеціально обладнаних оглядових майданчиків на кар’єрі немає, увесь огляд ведеться з пагорбів обваловок технологічних доріг та ділянок. Якогось великого контролю за туристами немає, екскурсанти вільні у своїх рухах, ніхто бігає і не волає, куди можна, куди не можна. Все можна фотографувати та знімати на відео. За статистикою у літній сезон (травень-жовтень) кар’єр відвідують по 2-3 тисячі туристів на місяць !!!. По фінішу екскурсії у Візит-Центрі всім туристам надається безкоштовна кава, чай, печиво.
Висновок. Як бачимо, в Швеції питання відвідування працюючих підприємств вирішено повністю. Екскурсії платні, добре інформаційно та логістично організованими, є спеціально підготовлені гіди. Тобто індустріальний туризм є, і це туризм на діючі підприємства. Це є фантастичним і реалістичним прикладом для Кривого Рогу.
Отримані викладачами знання є важливими для розвитку індустріального туризму в Україні та Кривому Розі, справи вивчення та збереження індустріальної спадщини з їх ревіталізацією для потреб громади та туризму. Це дозволяє Вікторії Пацюк та Володимиру Казакову робити експертизи (ще й урахуванням власного досвіду розвитку індустріального туризму в Кривому Розі з 2012 року) всіх промислових підприємств України на предмет перспектив розвитку індустріального туризму на них.
Фото з шахти:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Фото з кар'єру:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |








































































