9 травня 2023 року відбувся захист дисертаційного дослідження ЗІНЧЕНКО СВІТЛАНИ МИХАЙЛІВНИ на здобуття ступеня Доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю Професійна освіта (Сфера обслуговування).
https://kdpu.edu.ua/nauka/spetsializovani-vcheni-rady-phd/21606-phdzinchenko-svitlana-mykhailivna.html
Тема дисертації:
«ПРОФЕСІЙНА АДАПТАЦІЯ СТУДЕНТІВ-ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ДО ПРОДУКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ПОСЛУГ»
Науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор Савченко Л.О.
Проблема з професійної адаптації колишніх військовослужбовців (учасників бойових дій) Збройних Сил України є дуже актуальною в Україні вже багато років, а після початку російської агресії вона стає дедалі масштабнішою. В Україні налічується понад 405 тис. осіб, які пройшли через АТО/ООС. Одним із пріоритетних напрямків діяльності закладів вищої освіти є професійна адаптація студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) щодо реалізації державної політики у закладі вищої освіти. Тому перед українською наукою гостро стоїть питання щодо покращення професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності у сфері послуг, з метою підвищення їх конкурентоспроможності на ринку праці.
У роботі здійснено науковий аналіз і запропоновано шляхи прискорення та ефективності професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності у сфері послуг, забезпечення сучасного рівня професійно-практичної підготовки, працевлаштування їх. Результати дослідження мають стати основою для вироблення механізмів покращення професійної адаптації студентів-військовослужбовців до продуктивної діяльності у сфері послуг в українських закладах вищої освіти.
Розроблено й експериментально перевірено систему організації та здійснення професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності у сфері послуг, під час навчання у закладі вищої освіти. Під час організації педагогічного експерименту перевірено ефективність запропонованої системи організації та здійснення професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності у сфері послуг. У системі виокремлено такі блоки: організаційно-мотиваційний (соціальне замовлення, мету, завдання, науково-методологічні підходи, етапи, організаційно-педагогічні умови, принципи); діагностичний (вхідне діагностування; інструменти діагностики); професійно-продуктивний (сучасні освітні технології, компоненти, рівні, організаційні заходи, показники); результативно-корегувальний (моніторинги рівнів ефективності професійної адаптації до продуктивної діяльності у сфері послуг, сукупність діагностик для визначення показників рівнів продуктивної діяльності студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій)).
Розроблено методичні рекомендації щодо проведення професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності у сфері послуг, для керівників закладів вищої освіти. Вони спрямовані на роботу колективу закладу вищої освіти щодо відповідного розподілу функціональних обов’язків посадових осіб для проведення професійної адаптації до продуктивної діяльності у сфері послуг. Розроблений діагностичний інструментарій для визначення рівня професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій); інноваційні форми роботи щодо професійної адаптації до продуктивної діяльності у сфері послуг.
Розроблена та експериментально апробована методика регулювання професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності у сфері послуг, в закладі вищої освіти та впроваджена у навчально-виробничий процес Нікопольського факультету Українського державного університету науки і технологій (в минулому Національна металургійна академія України). Розроблено комплексне-методичне забезпечення, яке дозволяє реалізовувати професійну адаптацію студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності у сфері послуг, використовуючи взаємодію закладу вищої освіти і сфери послуг щодо конкурентоспроможності та працевлаштування студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій).