Психологічні умови успішної адаптації першокурсника до навчання у КДПУ
Пристосування студентів – першокурсників є досить важливим питання в освітньому процесі, оскільки від цього процесу залежить подальше навчання у закладі вищої освіти
Адаптація – (лат. adapto – пристосовую) – це процес пристосування людини до нових, мінливих умов середовища. Пристосування до принципово інших умов завжди супроводжується низкою негативних явищ, зокрема невпевненість у своїх силах, психічне перенапруження, зміною референтної групи, умов середовища, підвищення рівня тривожності та ін.
Перший рік навчання є дуже важливим тому, що в цей час у студента відбувається багато емоційно-особистісних і когнітивних змін – нерідко кількість цих змін перевищує ту, яка припадає на весь період навчання у коледжі. Найбільш загальне розуміння психологічної адаптації до нових незвичних умов передбачає формування психологічних механізмів, завдяки яким особа гарантує свою безпеку і адекватну орієнтацію в новій ситуації. При успішній адаптації особистість отримує можливість максимально успішної самореалізації без надмірних зусиль.
Критерії успішної адаптації студентів першого курсу до навчання в умовах закладу вищої освіти:
- пізнавальний (дидактичний) - відповідність навчальних і професійних інтересів; стійка потреба у знаннях із фахових дисциплін; наявність певних знань із майбутньої професійної діяльності; порівняння попереднього досвіду спілкування з учасниками групи, функціонування у попередньому соціумі із теперішнім, із наявною системою ціннісних орієнтацій і установок;
- емоційний - стійке позитивне та зацікавлене ставлення до обраного фаху; позитивна оцінка нової групи, прийняття групових норм, в результаті чого відбувається поступова ідентифікація індивіда з цією групою;
- діяльнісний (чи практичний) - стійка потреба в діяльності, максимально наближеної до майбутньої професії; активна позиція при опануванні професійно значущих дисциплін; прийняття активної участі в житті студентського колективу;
- вольовий - упевненість як у подоланні труднощів, пов'язаних з оволодінням професійною діяльністю, так і у вирішенні проблемних ситуацій на соціальному і побутовому рівнях.
Фахівці виділяють наступні види адаптації студентів першого курсу:
– Організаційна - даний вид адаптації передбачає перебудову режиму дня, звикання до нової навантаженності, правилам перебування у ВНЗ.
– Діяльна - першокурсник ознайомлюється з різними видами діяльності, такими як вивчення нових прав і обов’язків, нових вимог, предметів.
– Професійна – здобувач освіти знайомитися з спрямованістю обраної спеціальності, у випадку першого курсу.
– Соціально-психологічна - даний вид адаптації вважається найскладнішим. Студенту належить освоїтися в новому колективі, завоювати довіру викладачів і однолітків, ознайомитися і прийняти нові правила навчання.
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ АДАПТАЦІЇ ВІД ПСИХОЛОГІВ!
- Не порушувати норм та правил поведінки.
- Брати активну участь у заходах, які проводяться в університеті.
- Виконувати рекомендації викладачів щодо навчання.
- Співпрацювати з групою та завжди підтримувати один одного.
- Не створювати емоційну напругу у відносинах із одногрупниками, намагайтесь завжди бути приязним і доброзичливим та знаходити компроміси
- Регулярно відвідувати заняття.
- Бути впевненим у собі і своїх діях.
- Не відмовляти у допомозі тим, хто цього потребує.
- Концентрувати свою увагу на навчанні.
- Співпрацювати з викладачами та студентами.
- Вдосконалювати свої знання.
- Займайтися саморозвитком.
- Вирішувати всі проблеми з куратором та деканатом.
- Толерантно відноситись до людей із особливими потребами.
- Не боятись пробувати щось нове для себе.
- Поважати думку оточуючих.
- Відповідати на парах.
- Намагатись досягти нових та корисних знань.
- Ефективно організовувати робочий день та відпочинок
- Бути оптимістом. Позитивний погляд на світ допомагає подолати страх і зберегти мотивацію!