ОРІЄНТОВНІ ПИТАННЯ ДО ЕКЗАМЕНУ
З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
для студентів денної і заочної форми навчання 2021-2022 н.р.
Викладач:к.п.н.,доцент Кравцова І.А.
- Принципи початкового навчання української мови й мовлення.
- Основні періоди й етапи навчання грамоти. Типологія і особливості уроків навчання грамоти.
- Підготовчий (добуквений) період навчання грамоти, його основні навчально-виховні завдання. Особливості уроку читання в добуквений період.
- Підготовка до навчання письма в добуквений період. Особливості уроку письма в добуквений період.
- Буквений період навчання грамоти. Поділ його на етапи. Методика ознайомлення учнів з новим звуком та буквою.
- Методи навчання грамоти, їх класифікація, короткий огляд історії.
- Загальна характеристика сучасного звукового аналітико-синтетичного методу навчання грамоти.
- Прийоми звукового аналізу і звукового синтезу.
- Коротка характеристика основних видів робіт з письма в буквений період.
- Методи та прийоми навчання письма. Типові графічні помилки, їх попередження.
- Структура і методика проведення уроків читання й письма буквеного періоду. Основні вимоги до уроків читання й письма.
- Методика реалізації змістової лінії «Театралізуємо»
- Післябуквений період навчання грамоти. Структура і методика уроків читання і письма в цей період.
- Розвиток мовлення і мислення молодших школярів у період навчання грамоти.
- Робота з дитячою книжкою в період навчання грамоти.
- Робота з розвитку мовлення учнів на вимовному рівні.
- Робота з розвитку мовлення учнів на лексичному рівні. Види словникових вправ, методика їх проведення.
- Прийоми розкриття лексичного значення слова (прийоми тлумачення).
- Синтаксичні вправи в системі роботи з розвитку мовлення учнів.
- Способи читання. Класифікація способів читання.
- Методика розвитку діалогічного мовлення молодших школярів.
- Перекази. Види переказів, передбачених чинною програмою, їх дидактичні можливості та методика проведення у початковій школі.
- Твори. Класифікація творів. Методика проведення творів різних видів.
- Мовні помилки і шляхи їх подолання. Методика роботи над помилками різних типів.
- Методика вивчення розділу «Мова і мовлення».
- Методика вивчення розділу «Текст» на уроках української мови у початкових класах.
- Літературне читання як навчальний предмет, його завдання. Виховне, освітньо-пізнавальне та розвивальне значення літературного читання у розвитку молодшого школяра. Види читання, їх співвідношення в початкових класах. Особливості організації різних видів читання (голосне, мовчазне) у початкових класах
- Якості читання, їх взаємозв'язок та взаємозумовленість.
- Правильність читання. Типові помилки під час читання, прийоми їх попередження та виправлення.
- Свідомість читання. Критерії виявлення розуміння прочитаного. Прийоми, що забезпечують усвідомлення учнями прочитаного твору.
- Виразність читання. Вимоги до виразного читання. Методика підготовки учнів до виразного читання.
- Швидкість (темп) читання. Умови розвитку оптимального темпу читання у початкових класах.
- Методика роботи над художнім твором. Структурні компоненти (етапи) роботи над художнім текстом.
- Прийоми підготовчої роботи, їх цінність для первинного цілісного сприймання літературних жанрів.
- Методика опрацювання віршів. Прийоми роботи над ліричними та епічними поетичними творами. Прийоми заучування напам'ять.
- Ознайомлення учнів з казкою як жанром. Особливості методичної роботи над народною і літературною казками, художніми особливостями казки. Схема уроку читання казки.
- Особливості роботи над байкою, прийоми розкриття та усвідомлення алегорії, моралі, художніх образів. Структура і методика проведення уроку опрацювання байки.
- Методика опрацювання науково-пізнавальних статей і нарисів.
- Типи та структура уроків класного читання. Особливості організації та проведення узагальнювальних уроків читання.
- Етапи формування читацької самостійності. Завдання кожного етапу. Структура уроків позакласного читання.
- Словникова робота на уроках читання. Прийоми пояснення слів (з наведенням прикладів на змісті художнього твору).
- Методика опрацювання розділу «Звуки і букви».
- Вправи з фонетики, методика їх проведення.
- Звуковий і звуко-буквений аналізи, методика їх проведення у початковій школі.
- Методика вивчення елементів лексикології у початковій школі.
- Робота над синонімами, антонімами, омонімами у початковій школі.
- Види лексичних вправ та методика їх проведення.
- Види лінгвістичних словників для учнів початкових класів. Організація роботи з ними на уроках мови.
- Методика вивчення розділу «Будова слова» у початкових класах.
- Методика розкриття понять: закінчення, основа слова, корінь, спільнокореневі слова, префікс, суфікс.
- Пропедевтика вивчення елементів словотвору. Види словотворчих вправ, методика їх проведення.
- Види морфемних вправ у початковій школі. Методика часткового і повного морфемного розбору слів, зв'язок його зі звуко-буквеним, орфографічним та словотворчим аналізом.
- Етапи і методика формування граматичних понять на уроках української мови.
- Методика вивчення іменника у початкових класах.
- Методика вивчення прикметника у початковій школі.
- Методика вивчення дієслова у початкових класах.
- Методика вивчення займенника у початковій школі.
- Методика вивчення числівника у початкових класах.
- Методика вивчення прислівника у початковій школі.
- Методика ознайомлення молодших школярів зі службовими словами.
- Система роботи над елементами синтаксису і пунктуації в початкових класах. Синтаксичне моделювання та конструювання.
- Робота над пунктуацією на уроках української мови.
- Формування поняття про речення в молодших школярів.
- Робота над засвоєнням понять основа речення, головні члени речення.
- Вивчення однорідних членів речення у початкових класах.
- Види вправ із синтаксису й пунктуації, методика їх проведення.
- Мовні розбори (фонетичний, морфологічний, орфографічний) на уроках мови, методика їх проведення.
- Методика вивчення орфографії: зміст, завдання, значення вивчення орфографії. Поняття про орфограму. Види орфограм, що вивчаються в початковій школі.
- Диктант як вид орфографічних вправ. Класифікація диктантів, методика їх проведення.
- Основні види вправ, завдань, спрямованих на вдосконалення правописних навичок.
- Робота зі словниковими словами на уроках мови.
- Списування як вид орфографічних вправ. Види списування, методика їх проведення.
- Сучасний урок рідної мови в початкових класах, вимоги до нього. Основні завдання та дидактична структура уроку мови у початкових класах залежно від етапу вивчення мовного матеріалу. Типи та структура уроків мови в початкових класах.
- Формувальне і підсумкове оцінювання молодших школярів з мовно-літературної освітньої галузі.
- Методика реалізації змістової лінії «Досліджуємо медіа»