Кафедра фізики та методики її навчання
Фізико-математичний факультет

25 квітня 2024 року на факультеті української філології відбулося засідання міжкафедрального науково-методичного семінару за участі зовнішніх рецензентів, на якому проф. Жанна Василівна Колоїз – гарант ОНП «Українська мова та література» – презентувала проєкт нової ОНП, покликаний модернізувати й оптимізувати освітній процес для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня зі спеціальності 035 Філологія.

24.04_00.jpg

У засіданні міжкафедрального науково-методичного семінару взяли участь науково-педагогічні працівники факультету української філології на чолі з деканом доц. Л. М. Семененко, а саме: проф. С. І. Ковпік, проф. З. П. Бакум, проф. Л. А. Білоконенко, проф. Т. М. Мішеніна, доц. Г. Г. Асмаковська, доц. Н. А. Березовська-Савчук, доц. С. А. Бузько, доц. В. А. Городецька, доц. С. С. Журба, доц. К. А. Качайло, доц. Н. Є. Коломієць, доц. Н. М. Малюга, доц. Н. М. Шарманова, доц. Н. В. Яременко, здобувачі, що навчаються за ОНП «Українська мова та література» (2021): К. Білобровська, М. Кірєєва, Ю. Кравченко, Д. Щербина та ін.

Члени робочої групи: Л. А. Білоконенко, д. філол. н., проф. професор кафедри української мови, С. І. Ковпік, д. філол. н., проф., професор кафедри української та зарубіжної літератур, М. В. Варданян, д. філол. н., проф., професор кафедри перекладу та слов’янської філології, Н. С. Голікова, д. філол. н., доц., професор кафедри української мови Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, М. В. Кірєєва, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня (ІІІ курс), Ю. В. Кравченко, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня (ІІ курс). 

25.04._2.jpg

До обговорення програми долучилися зовнішні стейкхолдери (рецензенти): Тетяна Валеріївна Бикова, д. філо. н., проф., професор кафедри української літератури Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Тетяна Євгенівна Гуцуляк, д. філол. н., доц., доцент кафедри сучасної української мови Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, Лариса Павлівна Кислюк, д. філол. н., старший науковий співробітник Інституту української мови НАН України (відділ лексикології, лексикографії та структурно-математичної лінгвістики), Тетяна Анатоліївна Космеда, д. філол. н., проф., професор кафедри романо-германської філології та зарубіжної літератури Донецького національного університету імені Василя Стуса (м. Вінниця), Світлана Василівна Ленська, д. філол. н., проф., професор кафедри української літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка.

25.04._5.jpg

На цій зустрічі заслухали доповідь керівника робочої групи (гаранта ОНП) Жанни Василівни Колоїз, яка виклала загальну інформацію із профілю представленого на обговорення проєкту, дала йому ґрунтовну характеристику, детально зупинившись на особливостях програми, її меті, обсязі кредитів специфіці освітнього складника, інтегральній та загальних компетентностях у зрізі акредитованої ОНП (2021) і запропонованого проєкту ОНП (2024). Чимало уваги приділила програмним компетентностям і програмним результатам навчання, умотивувала вибір освітніх компонентів, як обов’язкових, так і вибіркових, акцентувавши на спеціальному складникові, що передбачає ОК Сучасний літературний дискурс Придніпров’я, ОК Комп’ютерна лінгвістика / Корпусна лінгвістика, і враховує пропозиції рецензентів. Доповідачка зауважила на тому, що пропонована освітньо-наукова програма є збалансованою, відповідає стандартам і запитам здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня.

25.04._7.jpg25.04._8.jpg25.04._9.jpg25.04._10.jpg25.04._11.jpg25.04._12.jpg25.04ю_13.jpg

Після доповіді присутні мали змогу поставити запитання, висловити свої міркування щодо тих чи тих аспектів ОНП.

Лариса Павлівна Кислюк д. філол. н., старший науковий співробітник Інституту української мови НАН України (відділ лексикології, лексикографії та структурно-математичної лінгвістики) висловила думку про те, що потрібно однозначно підтримати обговорювану програму, особливо під час війни: колеги самовіддано працюють у складних умовах і дбають про майбутнє нашої гуманітарної освіти, про підготовку кадрів, а це заслуговує на глибоку повагу та найвищу оцінку.

25.04_09.png

Про ОНП Лариса Павлівна додала таке: вона має чітко окреслену прикладну орієнтацію і водночас передбачає дотримання в освітній діяльності фундаментальних принципів і підходів сучасної вищої освіти. Розробники програми вбачають її основне призначення в конкурентоспроможності здобувачів освіти «доктор філософії» на сучасному ринку праці. Це дійсно важливо, оскільки програма, яку ми обговорюємо, орієнтована на засвоєння і нових знань, і нових технологій, і різноманітних інновацій. Рецензент вважає, що розробники досягли справді оптимального балансу між обов’язковими та вибірковими компонентами програми, детально виклали форми, методи навчання, різновиди занять, систему оцінювання знань і наукової діяльності здобувачів, форми атестації. Схвальним є зменшення кількості загальних кредитів до 50 і перенесення виробничої практики на другий рік навчання, що дасть змогу здобувачам зосередитися на написанні дисертації.

Пропозиція, окреслена в рецензії, передбачає освоєння курсу Комп’ютерна лінгвістика. Лариса Кислюк наголосила, що ця назва умовна, можна назвати інакше, наприклад Лінгвістичні бази даних, однак курс потрібний для глибшого ознайомлення із сучасними лінгвістичними продуктами, викладеними онлайн, і оволодіння  навичками, необхідними для роботи з ними. У програмних результатах згадано про вміння використовувати ІКТ у своїй науковій роботі, але із власного досвіду керування аспірантами Лариса Павлівна рекомендує зробити акцент на роботі з лінгвістичними базами даних – електронними словниками різних типів, доступними онлайн, корпусами української мови, електронними бібліотеками. Тут важливим є практичний аспект роботи з базами даних, тому логічно, що підсумковим видом контролю визначено залік.

Загалом, на думку Лариси Павлівни Кислюк,  ОНП відповідає вимогам, визначеними нормативними документами, і цілком здатна забезпечити фундаментальну підготовку здобувачів вищої освіти третього рівня, тому її можна рекомендувати для впровадження в освітній процес Криворізького державного педагогічного університету.

Тетяна Анатоліївна Космеда д. філол. н., проф., професор кафедри романо-германської філології та зарубіжної літератури Донецького національного університету імені Василя Стуса (м. Вінниця) назвала позитивні зміни, на які варто звернути увагу. Рецензент особливо відзначила підхід до стандартизації компетентностей, узагалі до стандартизації всього процесу. Це важливо насамперед тому, що ми живемо в одній країні, де мають бути однакові вимоги до здобувачів освіти. У разі переведення з одного навчального закладу в інший аспірант може зіткнутися з певними проблемами, однак, маючи цю стандартизацію, можемо говорити, що перебуваємо в одному освітньому процесі.

25.04_08.png

Також Тетяна Анатоліївна відзначила вектор на компресію, якої потребують докторанти. Досить важливим у запропонованій ОНП є її націєцентризм, лінгвопатріотизм, а також врахування регіонального аспекту, який реалізовується в ОК Сучасний літературний дискурс Придніпров’я, що власне вирізняє презентовану програму від подібних програм інших ЗВО. Регіональна специфіка – це потрібний складник ОНП, адже вона дає цілісну картину по всій Україні, людина має бути скерована на те, що поруч, у чому вона живе. Схвально оцінений також і універсальний складник, оскільки він формує базу, яку інколи доводиться пропрацьовувати в індивідуальних бесідах, під час консультацій з докторантами, бо бракує знань з такої дисципліни, як Академічного письма і риторики, яка наявна в рецензованій ОНП. Названий ОК однозначно допомагає готувати здобувача і до писемної, і до усної форми взаємодії, виступів на конференціях, участі в обговоренні.

Важливим аспектом назвала Тетяна Космеда й методологію наукових досліджень, що потрібно врахувати майбутнім докторам філософії при написанні своїх наукових праць. У нас є тягла традиція, про яку забувати не можна, тому навчатися методології наукових досліджень потрібно відповідно до сучасних вимог. Проблема історіографії кожного лінгвістичного напряму повинна виокремитися, тоді лакуну лінгвоісторіографії можна ліквідовувати, що однозначно є добрим результатом. В ОНП є ОК Сучасна наукова філософія, однак чи не було б краще додати складник, розширити до лінгвофілософії. Цей аспект знань дуже потрібний нашим докторантам, особливо у проєкції науковця-філолога.

Наскрізним у програмі є персоноцентризм, що прослідковуємо в моніторингах, проведених серед здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня. Окремим коментарем Тетяна Анатоліївна відзначила виробничу практику, орієнтуючись на власний досвід, коли докторанти незадоволені її проведенням. Планувати цю практику потрібно не на окремий період, а на якийсь конкретний рік, оскільки дехто, працюючи у виші й маючи власні заняття, може провести одне або кілька відкритих занять.

Тетяна Євгенівна Гуцуляк, д. філол. н., доц., доцент кафедри сучасної української мови Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича висловила свої міркування про ОНП. У своєму виступі вона розставила акценти на те, як змінилася програма. Звернула увагу на позитивних моментах, що можуть бути привабливими для вступників. У складі робочої групи 5 докторів наук і здобувачі ІІ і ІІІ курсі, які можуть дати оцінку програмі, бачать її із середини, відчувають, який вона може дати результат. З огляду на те, що ця програма готує фахівців і з мови, і з літератури заслуговує на схвалення різноплановий склад рецензентів. На думку Тетяни Євгенівни, достатньо повно і зрозуміло подано характеристику, а на публічній презентації ОНП акцентовано на меті, яка зараз має переконливий й ґрунтовний вигляд. Вступники на цю програму можуть побачити, які методи, яка методика, які технології та інструменти навчання будуть використовувати. Програма чітко визначає, на що буде зорієнтовано навчальний процес. Майбутні аспіранти розумітимуть, до яких результатів їм потрібно бути готовими, як-от: педагогічний, організаційно-управлінський, науково-дослідницький складники підготовки.

25.04._26.jpg

Важливим моментом є те, що у програмі розгорнуто подано перелік тих сфер, у яких майбутні випускники матимуть змогу працевлаштуватися. Усе чітко, відповідно до класифікаторів. Варто відзначити й те, що програма має ресурсне, кадрове, матеріально-технічне, інформаційне забезпечення. Добре сформульовані обов’язкові компоненти, на скільки члени робочої групи змогли сконденсувати ці думки в ОК. Наприклад, якщо потрібно сформувати усвідомлене розуміння норм наукової етики й академічної доброчесності, саме обов’язковий програмовий результат ОК 4 Академічна письмо і риторика дасть таку змогу. ОК 5 Менеджмент наукової та інноваційної діяльності дає чітке розуміння, як реалізовувати свої наукові проєкти, як шукати гранти, як фінансово себе забезпечити, навчатися і просувати свої наукові ідеї в перспективі. Попередньо в рецензії Тетяна Євгенівна висловлювала пропозицію щодо покращення ОНП, а саме запровадженням ОК Корпусна лінгвістика, який можна об’єднати з Комп’ютерною лінгвістикою. Це важливо, оскільки здобувачі освіти не завжди мають достатньо часу на науково-дослідницьку, пошукову роботу, паралельно працювати в інших сферах. Запропоновані для впровадження в ОНП освітні компоненти допоможуть достатньо швидко зібрати фактичний матеріал, опрацювати його. Для здобувачів освіти ОНП «Українська мова та література» такі ОК будуть корисними.

Загалом запропонована до аналізу ОНП цілком здатна забезпечити підготовку здобувачів ступеня PhD на високому рівні, тому Тетяна Євгенівна побажала успіхів і схвальних рішень.

Світлана Василівна Ленська, д. філол. н., проф., професор кафедри української літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка підтримала колег-лінгвістів, які виступали попередньо, а у своїй рецензії відзначила насамперед літературознавчий цикл. Рецензент зазначила, що позитивним аспектом убачає врахування краєзнавчого складника в сучасному літературному дискурсі, акцент на літературі Придніпров’я, що вирізнятиме цю програму з-поміж інших схожих програм. Імпонує те, що програма розвивається відповідно до тих змін, яких зазнає наше життя: порівнюючи програми 2021 року і 2024 року, бачимо великий крок вперед у її розвитку.

25.04._30.jpg

Програма цілком збалансована, здатна забезпечити програмні результати навчання, зазначені в ній, вони абсолютно досяжні й релевантні. Позитивним є врахування цифровізації нашого життя, і програма враховує ці зміни й вектори розвитку суспільства й наукової галузі. Ураховані класичні підходити до підготовки доктора філософії, які передбачають вивчення дисциплін філософського циклу, а також педагогічно-практичні складники органічно перетинаються з теоретичними курсами. Цікавим є ОК Менеджмент наукової та інноваційної діяльності, який враховує сучасні підходити до досліджень у науковій сфері та в царині управління інноваційним розвитком організації, наукової установи. Світлана Василівна порадила звернути увагу, чи достатньо забезпечений цей ОК у НПП, який працює з аспірантами.

Світлана Ленська висловила й деякі міркування-запитання, пов’язані з вибірковими ОК, а саме: як здійснюється їх розподіл між літераторами та мовознавцями? Зацікавило рецензента й питання про наявність сертифікованих освітніх програм, цілісної системи вивчення іноземних мов. Схвалення заслуговує те, що аспіранти долучаються до виконання різноманітних проєктів, обмінів, академічної мобільності, як внутрішньої, так і зовнішньої.

Наприкінці свого виступу Світлана Василівна подякувала за можливість долучитися до рецензування ОНП, за співпрацю і взаєморозуміння.

Слово взяли присутні здобувачі освітньо-наукового рівня К. Білобровська, Д. Щербина, Ю. Кравченко, М. Кірєєва, які схвально відгукнулися про зміни у програмі, оскільки враховані позиції відповідають їхнім побажанням. Зокрема Юлія Кравченко зауважила, що заміна екзаменів на заліки є вдалою, зручнішою і для здобувача, і для викладача. Маргарита Кірєєва розповіла про українські та міжнародні проєкти, у яких була залучена, про свою академічну мобільність.

25.04._16.jpg

Своїми думками з присутніми поділилися члени робочої групи і присутні науково-педагогічні працівники.

Людмила Анатоліївна Білоконенко, д. філол. н., проф., професор кафедри української мови зазначила, що була членом робочої групи, тому хоче висловити слова вдячності стейкхолдерам.

Запропонована ОНП не відірвана від попередньої 2021 року: вона логічна, послідовна, продовжує те, що було. Робоча група розуміє, що програма має ставати сучаснішою, реагувати на запити здобувачів, їхні побажання, які вони зазначають у моніторингах. Члени робочої групи і гарант програми намагалися врахувати якомога більше зауважень і пропозицій, насамперед змінили кількість кредитів задля того, аби аспіранти мали змогу не лише отримати теоретичні знання, але й працювати над дисертацією, оскільки це їхня мета.

Наталя Миколаївна Малюга, к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови висловила думку про те, що виникнення корпусної та комп’ютерної лінвістики спричинене активними процесами інтеграції гуманітарних, природничих, технічних і математичних наук, це галузі знань, пов’язані з вирішенням завдань автоматичного оброблення інформації, представленої природною мовою.

ОК Корпусна лінгвістика більш ґрунтовно ознайомить здобувачів освіти з комп’ютерним інструментарієм, що дозволить проаналізувати основні типи існуючих корпусів; ознайомить із практикою укладання корпусів;  сформує навички роботи з програмними засобами й інформаційними ресурсами корпусної лінгвістики; продемонструє можливості роботи з корпусними базами даних в лінгвістичних дослідженнях, а також у процесі навчання, зокрема й під час вивчення іноземної мови.

ОК Комп’ютерна лінвістика дасть здобувачам освіти знання про автоматизацію процесів виявлення і виправлення помилок при введенні текстів в ЕОМ; лінгвістичне забезпечення процесів пошуку інформації в одномовних і багатомовних базах даних; особливості машинного перекладу текстів з одних природних мов іншими; побудову лінгвістичних процесорів, що забезпечують спілкування користувачів з автоматизованими інтелектуальними інформаційними системами природною мовою тощо.

І та, і та дисципліна сприятиме формуванню в майбутніх докторів філософії більш цілісного та поглибленого усвідомлення професійної діяльності, наближенню її до сучасного рівня наукових лінгвістичних знань, розвитку компетенцій самостійного здійснення наукових досліджень та отримання нових знань за допомогою комп’ютерних технологій. Рішення, яку ОК запровадити в освітній процес, має бути зваженим, його прийме робоча група після обговорення проєкту ОНП.

Вероніка Анатоліївна Городецька, к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови висловила такі думки: програма надзвичайно продумана, комплексна, вирізняється індивідуальним підходом до підготовки спеціалістів. Вона є сучасною, що сприяє ровитку здобувача третього рівня вищої освіти і відкриває шлях до нових просторів дослідження мови: штучний інтелект, комп’ютерне моделювання, автоматичний аналіз тексту. І чим більше ми навчимо цього наших аспірантів, тим грунтовніше вони реалізують себе у власній науково-професійній діяльності. Вероніка Анатоліївна підтримала позитивні думки про цю програму, висловила подяку рецензентам, робочій групі і гаранту ОНП.

25.04._14.jpg

Після ґрунтовного й розлогого обговорення ОНП «Українська мова і література» голова робочої групи і гарант програми Ж. В. Колоїз висловила подяку вельмишановним рецензентам, учасникам обговорення за уважне, ретельне прочитання програми, висловлені думки та зауваження.

Гарант програми і кафедра української мови бажає всім учасникам освітнього процесу сили, наснаги на подальшу науково-педагогічну роботу, миру за злагоди.

26324
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Травень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31