Теми для самостійного опрацювання Викладач: к.п.н. Красюк І.О.
Тема лекції 24.03.2020року.
Тема 5. Стан методики викладання образотворчих дисциплін на Україні. Історія методів. Художня освіта України в Стародавні часи. Становлення українського іконопису. Школа механічного копіювання. Ідейно-культурні осередки.
Києво-Могилянська колегія та академія як всеукраїнський культурно-освітній центр. Народні школи: приходські та їх роль у збереженні національної та ментальної спадщини українського народу. Науково-педагогічна творчість художників-педагогів. Становлення української гуманістичної педагогіки.
Становлення і розвиток середньої і вищої освіти. Вищі гімназії в Кременці (1805), ліцей в Одесі (1817), Ніжинська гімназія вищих наук (1802). Відкриття Харківського (1805) і Київського університетів (1834) та їх роль в розвитку вітчизняної освіти і науки. Шкільна реформа. Головні і малі училища. Статус гімназій і прогімназій.
Теоретичні погляди видатних українських митців: А. Лосенка, Т.Г. Шевченка. Осередки мистецької педагогіки Лівобережної України. Приватні школи рисунку Києва, Харкова, Одеси, Катеринослава. Розвиток середньої художньо-педагогічної освіти початку XX ст.. Художні школи Харкова, Одеси, Києва та їх трансформація в професійні художні училища. Миргородська промислова художня школа. Школа-студія О. Новаківського у Львові. Українська образотворча спадщина як предмет вивчення. Вплив теоретичних здобутків на сучасну мистецьку практику.
Український авангард XX ст.. Творчі пошуки М. Бойчука. Внесок в методику викладання дисциплін мистецького циклу представниками художньої української інтелігенції. Мистецько-педагогічні тенденції з опорою на національний стиль.
Завдання для самостійного опрацювання. Формування локальних художніх шкіл Харкова, Києва та Львова. Традиції та інноваційні пошуки в сучасній методиці викладання дисциплін художнього циклу. Стан художньої освіти та методів викладання Криворіжжя. Творчість художників-педагогів Дніпропетровщини. Пошуки національної виразності в методах викладання (доклад).
Тема лекції 07.04.2020року.
Тема 6. Художньо-ремісна освіта Східних областей України. Художньо-промислова освіта Галичини. Історичний аналіз функціонування художньо-промислової освіти в Східних областях України. Художньо-реміснича освіта Полтавського, Чернігівського, Київського земств. Кам’янець-Подільський мистецько-освітній осередок. Вищі мистецькі школи Києва, Харкова, Одеси. Приватна мистецька освіта Сходу та її ефективність. Історичні передумови розвитку нових форм мистецької освіти в Україні. Образотворчий напрям мистецької освіти Галичини. Художньо-промислове шкільництво. Приватна мистецька освіта та її ефективність. Розвиток методик викладання. Львівська художньо-промислова школа (1876-1939). Косівський мистецько-освітній осередок. Стан мистецької освіти на Буковині. Художньо-реміснича освіта Закарпаття.
Завдання для самостійного опрацювання. Завдання для самостійного опрацювання. Формування локальних художніх шкіл Галичини. Традиції та інноваційні пошуки в сучасній методиці викладання дисциплін художнього циклу. Стан художньої освіти та методів викладання в приватних школах. Творчість художників-педагогів Галичини, пошуки національної виразності в методах викладання (доклад)
Скласти план-конспект опрацьованого теоретичного матеріалу.
Виконання лабораторних робіт з дисципліни
17; 31.03.2020 року
Тема 2. Планування авторських календарно-тематичних ілюстрованих планів з образотворчого мистецтва в початкових класах. Цілі і задачі викладання образотворчого мистецтва в початковій школі. Зміст та науково теоретичні основи навчання і виховання учнів в процесі занять. Образотворче мистецтво в загальній системі учбових загальних предметів шкільного циклу. Заняття образотворчим мистецтвом в початкових класах: форми планування, психічний розвиток школярів. Візуальне мистецтво як засіб розвитку розумових здібностей, творчої уяви, зорової пам’яті. Виховання естетичних почуттів. Спадкоємність в художній творчості дошкільних та молодших школярів. Принципи і структура шкільної програми з образотворчого мистецтва. Особливості в плануванні. Психолого-педагогічні основи в навчанні молодших школярів засобами образотворчого мистецтва.
Завдання для самостійного опрацювання. В роботі вчителя потрібно тактично пропонувати допомогу дитині, підтримувати її зацікавленість, заохочувати. Введення в навчальну програму поширені уроки з образотворчого мистецтва допоможе виховати покоління, яке буде всесторонньо розвиненим і естетично обізнаним (доклад).
Тема 3. Планування авторських календарно-тематичних ілюстрованих планів з образотворчого мистецтва в середній школі. Комплексний підхід до навчання та виховання. Активізація пізнавально-творчих інтересів та здібностей учнів середньої школи. Широке використання технічних засобів навчання та засобів наочності. Принцип систематичності та послідовності, доступності та посильності в навчанні. Міжпредметні зв’язки учбових дисциплін. Теоретичні основи образотворчої грамоти. Малювання з натури по пам’яті та за уявою. Сюжетно-тематичні композиції. Декоративно-прикладне мистецтво та знайомство з етно стилями. Основи дизайну та сприйняття теоретичних основ мистецтва.
Завдання для самостійного опрацювання. Дослідити інноваційно-освітню діяльність педагога в галузі організації образотворчої діяльності дітей, інтерактивні методи навчання на уроках образотворчого мистецтва, розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва (з досвіду роботи вчителя), поради досвідчених вчителі щодо використання методів диференціації та індивідуалізації в роботі з образотворчого мистецтва (доклад).
Скласти календарні ілюстративно-тематичні плани з дисципліни «Мистецтво» (НУШ) і «Образотворче мистецтво». Скласти розгорнуті, ілюстровані плани-конспекти уроків з дисциплін художньо-естетичного циклу.
Опрацювати питання до теоретичного блоку:
1. Реалістичні напрямки в методиці викладання рисунку. Новаторські погляди XIX ст. Академізм Д. Н. Кардовського, І. Ю. Рєпіна, І. М. Крамського та художньо – педагогічний досвід в методиці викладання мистецьких дисциплін.
2. Художні школи та національний романтизм XIX – XX ст. Традиції та інноваційні пошуки національної виразності в методиці викладанні дисциплін художнього напрямку.
3. Формалістичні напрямки в методиці викладання образотворчих дисциплін в XX ст. Аналіз, наслідки, критичні висновки. Теорія « Вільного виховання».
4. Стан художньої освіти та методів викладання в Харкові, Києві, Львові. Досвід художників – педагогів Дніпропетровщини. Українська образотворча спадщина навчальних закладів Одещини.
Опрацювати питання до лабораторних завдань:
5. Специфічні особливості викладання образотворчого мистецтва майбутнім фахівцям.
6. Використання сучасних інформаційних технологій як засобу вдосконалення формування професійної компетентності художника-педагога.
7. Сучасний урок образотворчого мистецтва. Вдосконалення естетичних смаків школярів засобами мистецтва.
8. Організація дослідницької діяльності учнів при вивченні образотворчого мистецтва.
Теми доповідей:
- Розвиток творчих здібностей і школа.
- Індивідуальний підхід при формуванні творчих здібностей.
- Розвиток творчих здібностей в роботі над начерками.
- Навчальний та творчий аспект учбового малюнка.
- Різниця та зрівняльний аналіз між педагогічним малюнком та учбовим.
- Графічні матеріали в роботі над педагогічним малюнком.
- Різниця між начерками та замальовками.
- Малюнок за уявою і по пам’яті.
- Аналітична побудова тварин.
- Зображення птахів і тварин в русі.
- Аналітична побудова фігури людини.
- Пропорції портрету.
- Зображення фігури людини в русі.
- Схематичне зображення міміки людини.
- Стилізація рослинних форм.
- Поняття натюрморту.
- Замальовки побутових предметів, методика послідовного зображення.
- Замальовки геометричних фігур, поетапна побудова.
- Схематичне зображення побудови циліндричних фігур в перспективному скороченні.
- Поняття лінійної та просторової перспективи.
- Схематичне зображення предметів засобами тонової градації.
- Поняття композиції.
- Поняття лінії горизонту.
Розглянути не більше 2 тем.
Під час самостійного опрацювання користуватись літературою:
1.Масол Л. М. Мистецтво (інтегрований курс): підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол. – Київ: Видавництво «Світоч», 2013. – 240 с., іл.
2. Масол Л. М. Мистецтво. Робочий зошит для учнів 5 класу: навч. посіб. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Г. В. Кузьменко. – К.иїв: Світоч, 2013. – 80 с., іл.
3. Масол Л. М. Мистецтво (інтегрований курс) : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч.закл. / Л. М. Масол. – Київ: Видавництво «СВІТОЧ», 2014. – 208 с.: іл.
4. Масол Л. М. Мистецтво. Робочий зошит. 6 клас: навч. посіб. / Л. М. Масол, О. В.Гайдамака, Г. В. Кузьменко. – Київ : СВІТОЧ, 2014. – 72 с. : іл.
5. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Музичне мистецтво; Образотворче мистецтво; Інтегрований курс «Мистецтво». 5 – 9 класи / Л. Масол, О. Коваленко, Г. Сотська, Г. Кузьменко [та ін.] / – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 32 с.
6. Неменский Б.М. Мудрость красоты: О проблемах эстетического восприятия: Книга для учителя / Б. М. Неменский. – Москва: Просвещение, 1981.
7. Ночвінова О.В. Образотворче мистецтво. 5 клас: Тематичне планування та розробки уроків / О.В.Ночвінова, Ж.С. Марчук, Т.С. Хребто. – Харків: Веста: Вид-во «Ранок», 2006. – 192 с. (Майстер-клас).
8. Образотворче мистецтво: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Е.В. Бєлкіна, Ж.С. Марчук. – Київ: Навч. книга, 2011. – 208 с., іл.
9. Ростовцев Н. Н., Терентьев А. Е. Развитие творческих способностей на занятиях рисованием / Н. Н. Ростовцев, А. Е. Терентьев. - Москва: Просвещение, 1987.-176 с.
10. Ростовцев Н. Н. Очерки по историиметодовпреподавания рисунка/Н. Н. Ростовцев. -Москва, 1983.-193 с.
11. Ростовцев Н. Н. Методика преподавания изобразительного искусства в школе /Н. Н. Ростовцев.- Москва: Просвещение, 1985.- 229 с.
12. Ростовцев Н. Н. История методов обучения рисованию/Н. Н. Ростовцев. - Москва: Просвещение, 1982.- 240 с.
13. Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька / О. П. Рудницька. – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2005. – 270 с.
14. Шмагало Р. Т. Мистецька освіта в Україні середини XIX– середини XX ст.: Структурування, методології, художні позиції. – Львів: Українські технології, 2005.- 528 с.
Години онлайн спілкування згідно навчального розкладу другого семестру 2019-2020 н.року. Консультації здійснюються способом листування [email protected], або тел. (097-359-4205) в день занять групи за розкладом. Виконані завдання повинні бути надані на перевірку викладачеві після закінчення карантину в перший же день занять за розкладом.