Кафедра образотворчого мистецтва
Факультет мистецтв

31 січня 2025 р. відбулося чергове засідання науково-методологічного семінару кафедри філософії Криворізького державного педагогічного університету. К. філос. н., доц. Г. А. Балута і к. філос. н., доц. А. І. Абдула звітували про результати поточного науково-методологічного проєкту, виступивши з доповіддю «Філософія лідерства та її ключові аспекти».

У виступі доц. А. І. Абдула наголосив, що тема лідерства є надзвичайно багатовимірною та включає як теоретичні, так і практичні аспекти. Вона активно поповнюється новими спостереженнями в галузях філософії, психології, менеджменту, соціології, педагогіки та інших наук. Дослідження лідерства здійснюється в такому напрямі, як лідерологія. Вони здебільшого мають дескриптивний і локальний характер та перебувають за межами універсального сенсу, що можна пояснити відсутністю теоретико-методологічної основи лідерського дискурсу, який претендує на відокремленість. Тому виникає потреба осмислити філософські засади лідерства як суспільного феномену.

У доповіді було окреслено концептуальний аналіз поняття «лідерство», історичні аспекти розвитку теорій лідерства від 1920-х рр. і донині, наведено парадигми лідерства індустріального та постіндустріального суспільства, а також підходи транзакційного й трансформаційного лідерства.

29.01.25 4

Андрій Іванович ознайомив присутніх з основними сучасними моделями лідерства (ситуаційною, гнучкою, обслуговуючою), зазначивши, що всі вони характеризують феномен лідерства як інтерсуб’єктивний сенс, а не особистісний конструкт. Це дозволяє міркувати про можливість формування філософських засад парадигми сучасного лідерства.

Тип лідера-філософа передбачає ідею інтегрованого мислення та «етику трансформацій», що ґрунтується на відповідальності та спільному благові. Філософський лідерський дискурс є дотичним до антропології, соціальної філософії, філософії історії, етики та політики. Важливим аспектом сучасного лідерства є філософська проблематизація аксіологічних засад, що включають етико-естетичне світорозуміння.

Галина Анатоліївна Балута зауважила, що сучасний лідер — це лідер нового зразка, який інтегрує синтетичну, етичну та емоційну константи, на відміну від фонового контексту, стильових практик, мотивацій та особистісних якостей. Тип сучасного лідера вимагає зосередженості на реабілітації філософських компетенцій як ціннісної основи лідерів нового типу, які стикаються з викликами у мінливому середовищі організаційної, екологічної та освітньої сфер, зокрема в площині етико-естетичного світорозуміння.

Одним із важливих освітніх завдань у формуванні сучасного лідера є розвиток естетичного інтелекту як важливого атрибуту, що забезпечує емоційне багатство, життєвий реалізм, самодисципліну, високий рівень енергії, ініціативність і психічне здоров’я. Атрибутами естетичного інтелекту є художність, творчість і креативність.

29.01.25 23

У своїй доповіді Галина Анатоліївна розкрила історію розвитку та основні підходи до естетичного виду інтелекту, а також проаналізувала якості, що формують сучасного лідера: колективізм, синергію, самодисципліну, увагу, мобілізацію ресурсів, працелюбність, особисту ініціативу, вміння перетворювати проблему в можливість, психоемоційну виваженість, творчий підхід тощо.

У висновках було зазначено, що лідерська етика та її цінності є значущим аспектом у обґрунтуванні й формуванні філософського лідерства. Філософія лідерства, заснована на розвиненому емоційному інтелекті та етиці чесноти, може бути методологічно продуктивною для аналізу ситуацій, пов’язаних із сучасними викликами, особливо в сфері освіти.

Пропонуємо докладніше ознайомитися з частиною дослідження наших шановних колег за покликанням.

29079
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Лютий 2025
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28