15 травня 2024 року на факультеті української філології відбулося обговорення ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» за спеціальністю 014 Середня освіта (предметна спеціальність 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова предметна спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) та ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» за спеціальністю 014 Середня освіта (предметна спеціальність 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), спеціалізація – Зарубіжна література.
Професорсько-викладацький склад засідання: декан факультету української філології, доц. Л. М. Семененко (голова вченої ради факультету), проф. Ж. В. Колоїз (завідувач кафедри української мови), доц. Н. Г. Мельник (завідувач кафедри української та зарубіжної літератур), доц. І. А. Салата (завідувач кафедри англійської мови з методикою викладання), проф. С. І. Ковпік (керівник робочої групи ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література»), доц. Н. М. Малюга (керівник робочої групи ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова»), доц. Г. Г. Асмаковська, проф. З. П. Бакум, проф. Л. А. Білоконенко, доц. Н. А. Березовська-Савчук, доц. С. А. Бузько, доц. Л. П. Гапоненко, доц. Т. С. Гарлицька, доц. О. В. Гладка, доц. В. А. Городецька, доц. С. С. Журба, доц. Н. Є. Коломієць, доц. І. М. Онікієнко, доц. Н. М. Шарманова, доц. Н. В. Яременко.
До обговорення програми долучилися стейкхолдери: Андрейчикова Тетяна Володимирівна, директор Нікопольської гімназії № 4 Нікопольської міської ради; Бабенко Тетяна Павлівна, кандидат педагогічних наук, директор комунального закладу «Криворізький фаховий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради»; Кузьма Оксана Юріївна, кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української літератури Ужгородського національного університету; Лисенко Раїса Степанівна, директор Криворізького ліцею № 35 «Імпульс»; Тиховська Оксана Михайлівна, доктор філологічних наук, професор кафедри української літератури Ужгородського національного університету; Цегельська Марина Валеріївна (член робочої групи), директор приватного позашкільного закладу «Освітній центр «Інтерклас», кандидат філологічних наук, доцент; Юрчук Олена Олександрівна, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Житомирського державного університету імені Івана Франка.
Запрошені на зустріч учителі закладів загальної середньої освіти: Пугач Анна Дмитрівна (член робочої групи), вчитель англійської мови Криворізької гімназії № 26 Криворізької міської ради; Сербул Алла Миколаївна, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист (українська мова і література, англійська мова), Криворізька гімназія № 75 Криворізької міської ради.
Присутні здобувачі освіти Наталія Гришальова (УАФ-21), Марина Губарева (УАФ-м-23), Тетяна Зубенко (УМЛЗ-м-23), Анастасія Міценко (УАФ-м-23), Олена Ляшенко (УМЛ-м-23), Ярослава Примаченко (УАФ‑м‑23), Марина Усачова (УМЛ‑20) факультету української філології, які мали можливість висловити свої міркування щодо змісту і структури освітньої програми.
На цій зустрічі заслухали доповідь керівника робочої групи ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» Наталії Малюги, яка виклала загальну інформацію із профілю представленого на обговорення проєкту, дала йому ґрунтовну характеристику, детально зупинившись на особливостях програми, приділила увагу питанню якісних змін у програмі, розповіла про усунення висловлених під час попередньої акредитації зауважень, прокоментувала придатність випускників до працевлаштування, умотивувала вибір компонентів освітньої програми. Доповідачка зауважила на тому, що пропонована освітньо-професійна програма є збалансованою, розроблена з урахуванням вимог проєкту Стандарту вищої освіти та запитів потенційних роботодавців, спирається на моніторинг, проведений серед студентів факультету української філології, які здобувають освіту за предметною спеціальністю 014.01, додатковою предметною спеціальністю 014.02. Наталія Миколаївна наголосила, що результати анонімного опитувнаня мали надзвичайну вагу під час роботи над програмою, а сам підхід до укладання освітніх компонентів з урахуванням думки здобувачів освіти є виправданим.
Презентацію ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» представила керівник робочої групи Світлана Ковпік, яка звернула увагу на зміну кваліфікації «магістр середньої освіти (українська мова і література), вчитель української мови і літератури, вчитель зарубіжної літератури», акцентувала увагу на формулюванні змісту мети ОПП, обґрунтувала причини зменшення кількості ОК у проєкті освітньо-професійної програми, а також пояснила сутність структурно-логічної схеми. Світлана Іванівна підтвердила важливість анкетування здобувачів вищої освіти, випускників, роботодавців для розробки ОПП, це стосується насамперед визначення рівня задоволеності освітніми компонентами освітніх програм, їхньої відповідності напрямку майбутньої професійної діяльності, рівня запропонованої практичної підготовки, можливості формування індивідуальної освітньої траєкторії тощо.
Після доповіді присутні мали змогу поставити запитання.
Т. Андрейчикова: Чи залучені професіонали практики до освітнього процесу за магістерськими програмами?
Світлана Ковпік розповіла про досвід залучення Оксани Олександрівни Горб (учителя-методиста Криворізької гімназії № 108, голови професійної спілки вчителів української мови та літератури Довгинцівського району м. Кривого Рогу) до викладання окремих тем ОК Сучасні тенденції розвитку методики навчання української мови та ОК Сучасні тенденції методики навчання літератури. Наталя Малюга доповнила про участь директора приватного позашкільного закладу «Освітній центр «Інтерклас» Марини Валеріївни Цегельської в забезпечені ОК Основи міжкультурної комунікації (лекції).
О. Кузьма: Яка процедура обрання тем магістерських досліджень?
Керівники робочих груп з підготовки проєктів представлених програм сформулювали чітку відповідь: Пройшовши процедуру акредитації 2022 року, науково-педагогічні працівники дослухалися до тих зауважень, які виносили члени експертної комісії, зокрема й щодо потреби формулювання тем методичного спрямування, урахували їх. Наші здобувачі освіти виконують дослідження, проблематика яких відповідає спеціальності 014.01. Перелік тем для вибору розміщено на сторінках обох випускових кафедр, магістранти мають змогу обрати напрям дослідження (мовознавство, літературознавство), керівника за своїми науковими інтересами, тему, за потреби скорегувати її на етапі погодження.
Усі стейкхолдери у своїх виступах під час обговорення зазначили, що в проєктах представлених на обговорення освітньо-професійних програм «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та «Українська мова і література, зарубіжна література» другого (магістерського) рівня вищої освіти (галузь знань 01 Освіта / Педагогіка; спеціальність 014 Середня освіта) враховано сучасні підходи до підготовки компетентного конкурентоспроможного вчителя, здатного вирішувати складні завдання і проблеми в галузі освітньої діяльності, інтегруватися у вітчизняний та світовий освітній простір.
Зокрема, Олена Юрчук (завідувач кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Житомирського державного університету імені Івана Франка) відзначила, що якість змістового складника освітньо-професійних програм не викликає сумніву, оскільки в них містяться дисципліни, що забезпечують філологічну, мовну, психолого-педагогічну й методичну підготовку майбутнього вчителя української мови і літератури, англійської мови та зарубіжної літератури. Увесь перелік компонентів освітніх програм (навчальні дисципліни, виробнича педагогічна практика в закладах освіти, кваліфікаційна робота, комплексний кваліфікаційний іспит) логічний і послідовний. Програмні результати навчання скеровано на те, аби здобувачі освіти виявляли вміння застосовувати знання з психології, педагогіки, фундаментальних і прикладних наук (відповідно до предметної спеціальності) у практичних ситуаціях здійснення освітньої діяльності, поглиблювали знання з предметної галузі. Формулювання мети і ПРН ураховує предметне поєднання спеціальностей крізь призму вимог, що передбачають формування нового покоління фахівців у галузі освіти. Стейкхолдер, однак, зауважила про доцільність оптимізувати кількість СК та ПРН представлених на обговорення проєктів ОПП через об’єднання окремих СК та ПРН.
Оксана Кузьма (завідувач кафедри української літератури Ужгородського національного університету) та Оксана Тиховська (професор кафедри української літератури Ужгородського національного університету, гарант ОПП), спираючись на власний досвід акредитації ОПП, у своїх виступах висловили думку, що обговорювані освітньо-професійні програми «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та «Українська мова і література, зарубіжна література», за якими здійснюватиметься підготовка здобувачів освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти в Криворізькому державному педагогічному університеті, орієнтовані на набуття представлених загальних та спеціальних компетентностей, а також на досягнення заявлених програмних результатів навчання, які відповідають запитам щодо професійної підготовки магістра середньої освіти, вчителя української мови і літератури, англійської мови та зарубіжної літератури, а відтак можуть бути рекомендовані до впровадження в освітній процес КДПУ.
Слово взяли присутні здобувачі освіти Олена Ляшенко, Ярослава Примаченко, Марина Губарева, які схвально відгукнулися про зміни в програмі, зокрема що стосуються збільшення кредитів на виконання магістерського дослідження, відповідно, зменшення ОК науково-предметної підготовки (з 8 до 6), а також обмеження застосування форми підсумкового контролю навчальних досягнень екзамен (не більше трьох на семестр). Студенти були одностайними у визнанні роботи з підготовки проєктів ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» продуктивною, а нових програм – студентоцентрованими.
Попри загалом схвальну оцінку проєктів ОПП, були висловлені міркування і пропозиції.
Тетяна Бабенко (директор Криворізького фахового медичного коледжу) указала на потребу змінити в ОП зміст предметної галузі, зокрема додати методики навчання української мови і літератури, зарубіжної літератури, англійської мови, аби зорієнтувати її на предметну область 014 Середня освіта; Алла Сербул (учитель-методист Криворізької гімназії №75) запропонувала скоригувати особливості ОП з урахуванням націоформувального спрямування, оскільки саме такою її бачать зацікавлені сторони освітнього процесу в КДПУ; Раїса Лисенко (директор Криворізького ліцею «Імпульс» № 35) звернула увагу на потребу розширення кола закладів середньої освіти для проходження виробничої педагогічної практики; Ірина Салата (завідувач кафедри англійської мови з методикою викладання) наголосила на необхідності конкретизувати у структурно-логічній схемі назву комплексного атестаційного іспиту – з англійської мови та зарубіжної літератури з методиками навчання; Наталя Мельник (завідувач кафедри української та зарубіжної літератур) наголосила на необхідності конкретизувати у переліку компонентів ОП та, відповідно, навчальному плані назву комплексного атестаційного іспиту – із зарубіжної літератури.
Жанна Колоїз (завідувач кафедри української мови) наголосила, що ОПП підготовки магістрів відповідають нормативним вимогам, проєкти передбачають логічно виважену послідовність вивчення дисциплін, обсяг і вміст компонентів, відповідність програмних результатів навчання запитам стейкхолдерів, мають прикладну орієнтацію і є основою формування інтегральної, загальної і фахових компетенцій; акцентувала на студентоцентрованості освітнього процесу, гнучкості підходу науково-педагогічних працівників до перегляду ОПП, відповідності акедемічної і професійної кваліфікації НПП тим ОК, які вони викладають. Останнє стосується й вибіркових компонентів. Жанна Василівна також обґрунтувала оновлення реєстру вибіркових дисциплін, що сприятиме формуванню персонального шляху реалізації особистісного потенціалу здобувача освіти.
У виступах представників усіх зацікавлених сторін освітнього процесу прозвучало, що проєкти ОПП відповідають основним критеріям якості вищої педагогічної освіти та після внесення змін за результатами обговорення можуть бути рекомендовані до затвердження Вченою радою університету задля подальшого запровадження в освітньому процесі КДПУ.
До всіх присутніх звернулася декан факультету української філології Любов Семененко (голова вченої ради), яка умотивувала перегляд змісту нормативних ОК у контексті європейського спрямування та тенденції входження України в Європейський освітній простір, а також подякувала членам робочих груп, стейкхолдерам, усім, хто долучився до розширеного засідання вченої ради факультету української філології.
Після ґрунтовного обговорення ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» керівники робочих груп висловили всім присутнім подяку за уважне, ретельне прочитання програм, бажання поділитися своїми думками; запевнили, що ініціюють обговорення внесених пропозицій на засіданнях робочих груп, зважено обміркують і візьмуть до уваги.