Кафедра педагогіки
Криворізький державний педагогічний університет

Упродовж лютого 2024 року на платформі MOODLE проходило анонімне опитування здобувачів вищої освіти факультету української філології. Анкета складалася з 50 запитань. Мета анкетування – визначити рівень задоволеності освітніми компонентами освітніх програм, їхньої відповідності напрямку майбутньої професійної діяльності, рівень запропонованої практичної підготовки, можливості формування індивідуальної освітньої траєкторії.

В опитуванні взяли участь 26 здобувачів ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» (55 % складу тих, хто навчається на освітній програмі).

Аналіз результатів опитування дозволив виявити слабкі та сильні сторони освітнього процесу на факультеті української філології. На запитання «Чи відповідає навчання на освітній програмі Вашим очікуванням?» відповіді у відсотках склали: «так» –  38,46 %, «скоріше так» – 42,31 %, «скоріше ні» – 19,23 %. На запитання «Якщо якісь очікування не справдилися, то які саме?» третина опитаних обрала відповіді «очікував(ла) кращі умови відпочинку» – 30,77 %. Ще з цього питання відповіді розподілились наступним чином: «очікував(ла) кращі умови для навчання» - 15,38 % та «очікував(ла) кращі умови для реалізації своїх здібностей» – по 7,69 %; «очікував(ла) більш сучасний рівень викладання» – 19,23 %. Відповідь «не той фах обрав(ла) вказали 19,23 %. Аналіз засвідчив, що частина бакалаврів все ж таки сумніваються в правильності свого вибору фаху. 3, 85 % бакалаврів виявились   незадоволені організацією академічної мобільності студентів. Що ж до відпочинку, то тут позначилося дистанційне навчання, яке обмежило комунікацію здобувачів.

На запитання «Чи задоволені Ви рівнем отриманих знань та умінь?» дві третини опитаних відповіди «так» – 61,54 %; «частково» –  26,92 %; «важко відповісти» – 3,85 %.  7,69 % опитаних виявили незадоволення  рівнем отриманих знань та умінь. На запитання «Чи плануєте Ви в майбутньому працювати за здобутою кваліфікацією?» більше третини опитаних відповіли  «якщо трапиться така нагода» – 38,46 % . Друга за чисельністю група опитаних обрала відповідь  «важко відповісти» – 23,08 %.             Відповідь  «ні» обрали 7,69 % опитаних. Лише 19,23 %  здобувачів освіти відповіли «так, обов’язково». Аналіз засвідчив невизначеність здобувачів вищої освіти щодо свого майбутнього.

На запитання про зайві  дисципліни більшість здобувачів відповіли, що майже всі можуть принести користь. Проте дехто пропонує зняти такі дисципліни, як сертифікатна програма, сучасні лінгвістичні теорії, філософію, економіку, фізкультуру. Є пропозиції зменшити кількість вибіркових дисциплін, аби знизити рівень навантаження. Замість вивчати стратегії сучасної усної комунікації англійської мови воліють вчитися розмовляти. Пояснюємо це тим, що здобувачі освіти повною мірою не усвідомлюють структурних зв’язків всіх ОК ОПП, не обізнані із закордонним досвідом укладання аналогічних бакалаврських програм, не прогнозують можливості ратифікації диплома в іншій країні. 

Щодо дієвості процедур формування освітньої траєкторії, то  майже половина опитаних оцінили їх на «добре» – 42,31 % , далі  спостерігаємо дотримання пропорції у відповідях респондентів: «відмінно» – 23,08%  та «задовільно» –  26,92 %; «важко відповісти» – 7,69 %.

Перелік вибіркових дисциплін повністю задовольняє більшість здобувачів освіти  –  61,54 % опитаних, «частково» – 19,23 %;  «важко відповісти» – 23,08 %, не задовольняє – 3,85 % опитаних. До переліку вибіркових дисциплін здобувачі вищої освіти пропонують додати ораторське мистецтво, історію сучасної України, Всесвітню історію. Та сама більшість схвалює  обраний підхід до вибору варіативних дисциплін і спосіб формування груп для їх вивчення – 61,54 % опитаних; майже пропорційно розподілились   відповіді  респондентів  «частково» – 19,23 % та «важко відповісти» – 15,38 % ; своє незадоволення висловили 3,85 % опитаних.

Відкриті відповіді на запитання «Що Ви можете запропонувати для вдосконалення методики формування індивідуального навчального плану?» свідчать про прерогативу формального підходу здобувачів освіти до перебігу освітнього процесу: метою є набирання балів, а не формування ЗК, СК, набуття ПРН (наприклад, пропозиція: «Давати додаткові завдання для підвищення оцінок»). Наявна також пропозиція покращити процедуру обрання вибіркових дисциплін, надаючи студенту можливість переобирати вибіркову дисципліну, а не переводити автоматично в уже сформовану групу.

На запитання, чи задовольняє рівень організації та зміст практик, «так» відповіли 50,00 %, «частково» – 34,62 %, «важко відповісти» – 15,38 %, незадоволених немає. Понад три чверті опитаних здобувачів на питання про те, чи корисними є практики для формування професійних компететностей, навичок для подальшої роботи за спеціальністю відповіли «так» – 73,08 %. Спостерігаємо дотримання пропорції у відповідях решти респондентів: «частково», «важко відповісти» – по 7,69 %.  Також  11,54% не вважають  корисними  практики.  Здобувачі  пропонують певні зміни до змісту практик і завдань: зменшити кількість творів для прочитання на одне практичне заняття з 4-х до 2-х.; під час проходження пасивної практики надати можливість доєднатися до шкільного уроку за покликанням та спостерігати за методикою вчителя; збільшити дедлайни для виконання завдань.

У групах УАФ серед опитуваних 50 % респондентів уважають, що існує перевантаження, і часу на опрацювання навчального матеріалу не вистачає, а  50 % співвілношення обсягу навчального матеріалу й часу, відведеного на його опрацювання, вважають оптимальним, що свідчить про збільшення відповідального ставлення до навчання серед здобувачів освіти.

Більшість здобувачів підтверджують свою обізнаність із процедурами визнання результатів навчання, отриманих в інших закладах освіти, у неформальній системі освіти (відповідь «так» – 88,46 %), що свідчить про високий рівень поінформованості здобувачів.

Повністю задоволені формами й методами навчання та викладання на ОП 65,38 % здобувачів, «частково» – 26,92 %,  «важко відповісти» – 7,69 %. Цілком погоджуються з твердженням, що викладання в університеті є студентоцентрованим 23,08 % опитаних, не погоджуються 7,69 %, відповідь «скоріше погоджуюся» дають 53,85 % респондентів, «важко відповісти» – 15,38 %. Серед викладачів, які найбільш професійно викладають навчальні дисципліни, студенти відзначили З. Бакум, Л. Білоконенко, О. Гладку, Ю. Єловську, С. Ковпік, Н. Коломієць, Н. Малюгу, О. Халік, Н. Яременко, С. Журбу, Ж. Колоїз, В. Городецьку.

На запитання «Чи знайомитеся Ви на початку семестру з програмами або силабусами дисциплін, які будете вивчати протягом семестру?» відповідь «так» 92,31 %; на запитання «Чи знайомі Ви з порядком та критеріями оцінювання з освітніх компонентів (навчальних дисциплін, практик, курсових робіт)?» та «Чи знаєте Ви, де на офіційному сайті університету та в СУЕНК університету розміщено цю інформацію?» відповідь «так» 80,77 %. Щодо того, коли викладачі надають інформацію про зміст, результати навчання та критерії оцінювання, відповідь «як правило, на початку вивчення дисципліни» обрали 88,46 % опитаних, а 7,69 %  – «переважно в процесі вивчення дисципліни».

На запитання «Чи залучаються студенти і Ви зокрема до науково-дослідницької роботи?» відповіли «так, постійно» 19,23 % здобувачів, «час від часу» – 50,00 %, «важко відповісти» – 26,92 %, вважають, що не залучаються зовсім – 3,85 %. Потребує уваги питання поінформованості здобувачів про програми міжнародної академічної мобільності, адже відповідь «так» (володіють інформацією) набрала серед опитуванних 42,31 %, «частково»- 34,62 % та «ні» –  23,08 %. 

На запитання «Чи вважаєте Ви контрольні заходи прозорими і зрозумілими?» відповіли «так» – 23,08 %, «скоріше так, ніж ні» – 61,54 %, «важко відповісти» – 7,69 %. На запитання про те, «чи завжди забезпечується об’єктивність і неупередженість екзаменаторів?» відповіді «так» та «скоріше так, ніж ні»   розподілились пропорційно - по 42,31 %  опитаних. Те саме спостерігаємо з відповідями «скоріше ні, ніж так»  та  «важко відповісти» – по 7,69 %. На запитання «Чи зіштовхувалися Ви з необ’єктивністю оцінювання Ваших знань» відповіли ствердно  23,08 % респондентів, заперечно – 76,92 %. З процедурою оскарження результатів, заліків, екзаменів половина респондентів обізнана лише частково – 50,00 %, добре обізнані – 15,38 %, не обізнані – 34,62 % респондентів.

На запитання про дотримання академічної доброчесності в університеті відповідь «так» отримали від 84,62 % опитаних.  Викладачів, які працюють на ОП, визнають професіоналами високого рівня 65,38 % здобувачів, відповідь «скоріше так» дають 26,92 % респондентів, «важко відповісти» – 7,69 %. Підтверджують доброзичливий, конструктивний та довірливий характер стосунків із викладачами 38,46 % здобувачів, відповідь «скоріше так» дають 50,00 % опитаних, «важко відповісти» – 7,69 %. Аналогічно 73,08 % здобувачів підтверджують, що вони поінформовані про процедури врегулювання конфліктних ситуацій (зокрема, прояви дискримінації, булінгу, корупції тощо), частково поінформованими вважають себе 15,38 %, непоінформованими – 11,54 %.

На запитання про доцільність залучення до освітнього процесу професіоналів-практиків, експертів, роботодавців відповідь «так» дали 61,54 % здобувачів, «лише для опрацювання окремих тем» – 34,62 % респондентів.

Повністю задоволені  рівнем матеріально-технічного забезпечення навчання на освітній програмі 73,08 % опитаних, «частково» та «важко відповісти»  – по 11,54 %, не задоволені – 3,69 %. Прикметно, що 65,38 % студентів задоволені рівнем інформаційного та навчально-методичного забезпечення на освітній програмі, частково – 30,77 %, відповідь «важко відповісти» дають 3,85 % опитаних.

Цілком задоволені рівнем організаційної, інформаційної, соціальної, консультаційної підтримки студентів в університеті 57,69 % опитаних, частково задоволені – 19,23 %, «важко відповісти»  – 15,38 % не задоволені – 7,69 %.

Щодо обізнаності з діяльністю молодіжного центру університету відповідь «так» становить 34,62 %, «тільки чув(ла) про її існування» – 46,15 %, негативна відповідь – 19,38 %. Обізнані з діяльністю психологічної служби  університету 30,77 % респондентів, «тільки чув(ла) про її існування» – 53,85 %, негативна відповідь – 15,38 %.

Обираючи 3 можливі варіанти, більшість здобувачів висловилася про те, що найкращу підтримку надають  одногрупники (по 80,77 %), на другому місці  батьки і друзі (порівну, по 65,38 %), на третьому –   викладачі ( 38,46 %),  деканат (30,77 %), куратор ( 19,23 %); у разі конфліктної ситуації вони виявляють готовність у першу чергу  звертатися куратора групи – 73,08 %, потім  до декана факультету – 69,23 %, самостійно розв’язуватимуть кофлікт 30,77 % . У навчально-методичний відділ  звернуться 11,54 %, до  ректора  та проректора університету – по 7,69 %. До університету на гарячу лінію МОН або до виконавчої влади немає бажаючих звертатися.

На запитання, чи залучають студентів, зокрема студентське самоврядування, до перегляду ОП, внесення змін і доповнень до неї, відповідь  «важко відповісти»    становить 57,69 %,  «так»  – 26,92 %,  «час від часу» – 11,54 %, «ні» – 3,85 %.     Лише 7,69 % здобувачів підтвердили, що вони чи їхні одногрупники подавали пропозиції щодо перегляду освітньої програми, внесення змін і доповнень до неї, 42,31 % заперечили такий факт, половина здобувачів заявили про свою необізнаність (50,00 %).

На запитання «Чи вважаєте Ви освітню програму, за якою навчаєтеся, актуальною, затребуваною, такою, що відповідає запитам ринку праці?» відповідь «так» дали 30,77 %, здобувачів, половина опитаних дала відповідь «скоріше так»  ( 50,00 %) , пропорційно поділились відповіді «ні»  та «скоріше ні» –  по 7,69 %, «важко відповісти» – 3,85 %.

Щодо пропозиції подати рекомендації задля покращення освітньої програми, то здобувачі освіти були досить активними та внесли наступні пропозиції: зменшити кількість самостійних робіт на вибіркових дисциплінах; більше приділяти уваги кожному студенту оеремо; запровадити сучасні методи навчання: проєктне, проблемне, інтерактивне;  посилити викладання soft skill, які дуже цінуються роботодавцями: комунікативні навички, уміння працювати в команді, креативність, емоційний інтелект; запровадити змішане навчання та запрошувати для читання лекцій провідних фахівців-практиків.

Отже, аналіз результатів опитування (лютий 2024 р.) здобувачів вищої освіти бакалаврського рівня на факультеті української філології щодо якості ОП, за якою вони навчаються, засвідчив, що студенти загалом задоволені або частково задоволені рівнем отриманих знань та вмінь, зацікавлені в отриманні якісних освітніх послуг та готові до надання конструктивних рекомендацій задля підвищення якості реалізації освітньої програми. Уважаємо, що досвід такого опитування має справити позитивний вплив на якість надаваних освітніх послуг, стане підґрунтям підготовки змін до ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова».

 

25574
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Грудень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31