Кафедра педагогіки
Криворізький державний педагогічний університет

Упродовж лютого 2024 року на платформі MOODLE проходило анонімне опитування здобувачів вищої освіти факультету української філології. Анкета складалася з 50 запитань. Мета анкетування – визначити рівень задоволеності освітніми компонентами освітніх програм, їхньої відповідності напрямку майбутньої професійної діяльності, рівень запропонованої практичної підготовки, можливості формування індивідуальної освітньої траєкторії.

В опитуванні взяли участь 13 здобувачів ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» (100 % складу тих, хто навчається на освітній програмі).

Аналіз результатів опитування дозволив виявити слабкі та сильні сторони освітнього процесу на факультеті української філології. На запитання «Чи відповідає навчання на освітній програмі Вашим очікуванням?» відповіді у відсотках склали: «так» – 38,46 %, «скоріше так» – 53,85 %, «ні» – 7,69 %. На запитання «Якщо якісь очікування не справдилися, то які саме?» майже половина опитаних обрала відповіді «очікував(ла) кращі умови відпочинку» – 46,15 %; «очікував(ла) кращі умови для навчання» та «очікував(ла) кращі умови для реалізації своїх здібностей» – по 15,38 %; «очікував(ла) більш сучасний рівень викладання» – 7,69 %. Аналіз засвідчив, що магістри не сумніваються в правильності свого вибору фаху, а також задоволені організацією академічної мобільності студентів (незадоволених немає). Що ж до відпочинку, то тут позначилося дистанційне навчання, яке обмежило комунікацію здобувачів.

На запитання «Чи задоволені Ви рівнем отриманих знань та умінь?» дві третини здобувачі вищої освіти відповіди «так» – 69,23 %; «частково» і «важко відповісти» – по 15,38 %. Відповіді на запитання «Чи плануєте Ви в майбутньому працювати за здобутою кваліфікацією?» виявилися такими: «так, обов’язково» – 61,54 %; «якщо трапиться така нагода» та «важко відповісти» – по 15,38 %, «ні» – 7,69 %.

На запитання про зайві та непотрібні дисципліни, а також найбільш важливі здобувачі висловили свої міркування, подекуди суперечливі (наприклад, «Деякі дисципліни, що з’явилися на 5 курсі, хотілося б бачити на перших курсах бакалаврату, адже вони носять більш теоретичний / загальний характер. Але не вважаю їх непотрібними чи зайвими загалом»). Пояснюємо це тим, що здобувачі освіти повною мірою не усвідомлюють структурних зв’язків всіх ОК ОПП, не обізнані із закордонним досвідом укладання аналогічних магістерських програм, не прогнозують можливості ратифікації диплома в іншій країні. Попри сказане, майже всі освітні компоненти ОП магістри назвали важливими та необхідними для становлення професійного філолога і здобуття фаху.

Щодо дієвості процедур формування освітньої траєкторії спостерігаємо дотримання пропорції у відповідях респондентів: «відмінно», «добре» та «задовільно» – по 30,77 %, «важко відповісти» – 7,69 %.

Перелік вибіркових дисциплін повністю задовольняє 30,77 % опитаних, частково – 61,54 %. До переліку вибіркових дисциплін здобувачі вищої освіти групи УАФм‑23 пропонують додати поглиблений курс англійської мови, поглиблений курс української мови, курси з інформаційних технологій / медіаграмотності, інклюзивної освіти, а також курси, пов’язані з психологією, мистецтвом, спортом. Схвалили обраний підхід до вибору варіативних дисциплін і спосіб формування груп для їх вивчення повністю – 46,15 %, частково – 38,46 % опитаних; своє незадоволення висловили 15,38 %. Щодо неупередженості такої відповіді маємо сумніви, оскільки вибірковий ОК «Науковий стиль української мови» читався для однієї студентки М. Губаревої; вибір здобувачів ОК «Лінгвокультурологія» також збережено, хоч і не було можливості сформувати повноцінну групу для роботи студентів (консультації проводилися щоп’ятниці згідно з розкладом об 11.20 – 12.40; URL: https://drive.google.com/file/d/12CiEKD-4aP8R7EpnQNKZEHhj-oHi1Imk/view).

Відкриті відповіді на запитання «Що Ви можете запропонувати для вдосконалення методики формування індивідуального навчального плану?» свідчать про прерогативу формального підходу здобувачів освіти до перебігу освітнього процесу: метою є набирання балів, а не формування ЗК, СК, набуття ПРН (наприклад, пропозиція: «На всіх дисциплінах давати можливість набрати достатню кількість балів без відвідування пар та консультацій»).

На запитання, чи задовольняє рівень організації та зміст практик у групі УАФм-23 «так» відповіли 53,85 %, «частково» – 23,08 %, «ні» – 7,69 %, «важко відповісти»ь – 15,38 %. Понад три чверті опитаних здобувачів на питання про те, чи корисними є практики для формування професійних компететностей, навичок для подальшої роботи за спеціальністю відповіли «так» – 76,92 %. Спостерігаємо дотримання пропорції у відповідях решти респондентів: «частково», «ні», «важко відповісти» – по 7,69 %. Однак не запропоновано жодних змін до змісту практик і завдань.

У групі УАФм-23 серед опитуваних 8 респондентів (61,54 %) уважають, що існує перевантаження і часу на опрацювання навчального матеріалу не вистачає, а 5‑ом (38,46 %) було важко визначитися з відповіддю.

Понад три чверті опитаних підтверджують свою обізнаність із процедурами визнання результатів навчання, отриманих в інших закладах освіти, у неформальній системі освіти (відповідь «так» – 76,92 %), що свідчить про середній рівень поінформованості здобувачів.

Повністю задоволені формами й методами навчання та викладання на ОП 69,23 % здобувачів, «частково» – 30,77 %. Цілком погоджуються з твердженням, що викладання в університеті є студентоцентрованим 15,38 % опитаних, не погоджуються також 15,38 %, відповідь «скоріш погоджуюся» дають 69,23 % респондентів. Серед викладачів, які найбільш професійно викладають навчальні дисципліни, студенти відзначили З. Бакум, Н. Березовську-Савчук, Л. Білоконенко, Т. Гарлицьку, О. Гладку, Ю. Єловську, С. Ковпік, Н. Коломієць, Н. Малюгу, Н. Мельник, О. Халік, М. Цегельську, Н. Яременко.

На запитання «Чи знайомитеся Ви на початку семестру з програмами або силабусами дисциплін, які будете вивчати протягом семестру?» відповідь «так» 76,92 %; на запитання «Чи знайомі Ви з порядком та критеріями оцінювання з освітніх компонентів (навчальних дисциплін, практик, курсових робіт)?» та «Чи знаєте Ви, де на офіційному сайті університету та в СУЕНК університету розміщено цю інформацію?» відповідь «так» 92,31 %. Щодо того, коли викладачі надають інформацію про зміст, результати навчання та критерії оцінювання, відповідь «як правило, на початку вивчення дисципліни» обрали 92,31 % опитаних, а 7,69 % – «переважно в процесі вивчення дисципліни».

На запитання «Чи залучаються студенти і Ви зокрема до науково-дослідницької роботи?» відповіли «так, постійно» 53,85 % студентів, «час від часу» – 38,46 %, «важко відповісти» – 7,69 %. Потребує уваги питання поінформованості здобувачів про програми міжнародної академічної мобільності, адже відповідь «так» (володіють інформацією) набрала серед опитуванних 69,23 %, «частково» та «ні» – по 15,38 %.

На запитання «Чи вважаєте Ви контрольні заходи прозорими і зрозумілими?» відповіли «так» – 69,23 %, «скоріше так, ніж ні» – 23,08 %, «важко відповісти» – 7,69 %. Різними виявилися відповіді на запитання про те, «чи завжди забезпечується об’єктивність і неупередженість екзаменаторів?». Відповідь «так» дали 76,92 % опитаних, «скоріше так, ніж ні» – 23,08 %. На запитання «Чи зіштовхувалися Ви з необ’єктивністю оцінювання Ваших знань» відповіли ствердно 30,77 % респондентів, заперечно – 69,23 %. Обізнані з процедурою оскарження результатів, заліків, екзаменів – 53,85 %, частково обізнані – 23,08 %, не обізнані – 23,08 % респондентів.

100 % «так» отримали відповідь на запитання про дотримання академічної доброчесності в університеті. Викладачів, які працюють на ОП, визнають професіоналами високого рівня 69,23 % опитаних, відповідь «скоріше так» дають 23,08 % респондентів, «важко відповісти» – 7,69 %. Підтверджують доброзичливий, конструктивний та довірливий характер стосунків із викладачами 61,54 % здобувачів, відповідь «скоріше так» дають 23,08 % опитаних, «важко відповісти» – 15,38 %. Аналогічно 61,54 % здобувачів підтверджують, що вони поінформовані про процедури врегулювання конфліктних ситуацій (зокрема, прояви дискримінації, булінгу, корупції тощо), частково поінформованими вважають себе 23,08 %, непоінформованими – 15,38 %.

На запитання про доцільність залучення до освітнього процесу професіоналів-практиків, експертів, роботодавців відповідь «так» дали 84,62 % здобувачів, «лише для опрацювання окремих тем» – 15,38 % респондентів.

Повністю задоволені рівнем матеріально-технічного забезпечення навчання на освітній програмі 61,54 % опитаних, частково – 30,77 %, не задоволені – 7,69 %. Прикметно, що 61,54 % студентів задоволені рівнем інформаційного та навчально-методичного забезпечення на освітній програмі, частково – 23,08 %, відповідь «важко відповісти» дають 15,38 % опитаних.

Цілком задоволені рівнем організаційної, інформаційної, соціальної, консультаційної підтримки студентів в університеті 61,54 % опитаних, частково задоволені – 23,08 %, не задоволені – 7,69 %, відповідь «важко відповісти» дають також 7,69 % опитаних.

Щодо обізнаності з діяльністю молодіжного центру університету відповідь «так» становить 61,54 %, «тільки чув(ла) про її існування» – 23,08 %, негативна відповідь – 15,38 %. Обізнані з діяльністю психологічної служби університету 30,77 % респондентів, «тільки чув(ла) про її існування» – 61,54 %, негативна відповідь – 7,69 %.

Обираючи 3 можливі варіанти, більшість здобувачів висловилася про те, що найкращу підтримку надають деканат (61,54 %), викладачі та одногрупники (по 53,85 %), батьки і друзі (по 30,77 %); у разі конфліктної ситуації вони виявляють готовність звертатися до декана факультету – 100 %, куратора групи – 38,46 %, ректора університету – 30,77 %, у навчально-методичний відділ – 23,08 %, до проректора університету, а також на гарячу лінію МОН або до виконавчої влади – по 7,69 %. Самостійно розв’язуватимуть кофлікт 3 особи (23,08 %).

На запитання, чи залучають студентів, зокрема студентське самоврядування, до перегляду ОП, внесення змін і доповнень до неї, відповідь «так» становить 53,85 %, «час від часу» – 23,08 %, «ні» – 15,38 %, «важко відповісти» – 7,69 %. Лише 15,38 % здобувачів підтвердили, що вони чи їхні одногрупники подавали пропозиції щодо перегляду освітньої програми, внесення змін і доповнень до неї, 38,46 % заперечили такий факт, заявили про свою необізнаність 46,15 %. Такі відповіді пояснюємо тим, що навчання за цією ОП відбувається лише перший рік (термін акредитації до 30 червня 2029 року), відтак перегляду ще не було.

На запитання «Чи вважаєте Ви освітню програму, за якою навчаєтеся, актуальною, затребуваною, такою, що відповідає запитам ринку праці?» відповідь «так» дали 53,58 %, здобувачів групи УАФм-23, «скоріше так» – 38,46 %, «ні» – 7,69 %.

Отже, аналіз результатів опитування (лютий 2024 р.) здобувачів вищої освіти другого магістерського рівня на факультеті української філології щодо якості ОП, за якою вони навчаються, засвідчив, що студенти загалом задоволені або частково задоволені рівнем отриманих знань та вмінь, зацікавлені в отриманні якісних освітніх послуг та готові до надання конструктивних рекомендацій задля підвищення якості реалізації освітньої програми. Серед відповідей є деяка неузгодженість у судженнях та оцінках. Уважаємо, що досвід такого опитування має справити позитивний вплив на якість надаваних освітніх послуг, стане підґрунтям підготовки змін до ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова».

Гарант ОП «Українська мова і література,

зарубіжна література. Англійська мова»                                                      Наталія Малюга

25263
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Грудень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31