ПІДСУМКИ ОПИТУВАННЯ РОБОТОДАВЦІВ
ЗАДЛЯ ОЦІНКИ ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ
ДРУГОГО (МАГІСТЕРСЬКОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА ОП
«УКРАЇНСЬКА МОВА І ЛІТЕРАТУРА, ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. АНГЛІЙСЬКА МОВА»
Чинна ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти успішно пройшла процедуру акредитації (рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21.11.2023 р., протокол № 17 (46)). Сертифікат № 6177 про акредитацію освітньої програми дійсний до 01.07.2029 р.
Відповідно до наказу по КДПУ від 29.01.24 № 55 «Про оновлення освітніх програм» розпочато підготовку проєкту нової освітньої програми і навчального плану. У період із 12 березня по 24 березня 2024 року проводився постакредитаційний моніторинг партнерів-роботодавців – директорів і завучів з навчальної роботи загальноосвітніх закладів (гімназій і ліцеїв), закладів передвищої освіти (фахові коледжі), очільників міських і районних відділів освіти, керівників освітніх центрів. Зворотній зв’язок сприяє суттєвому покращенню якості освітніх послуг та дозволяє максимально адаптувати підготовку здобувачів вищої освіти до потреб ринку праці.
Анкета складалася з 14 питань. У зазначений період в опитуванні взяли участь 22 роботодавці закладів комунальної (19 респондентів), державної (2) та приватної (1) форм власності. 77,3 % опитаних указали, що випускники освітньої програми працюють (працювали) у їхніх закладах. Зауважимо, що серед відповідей роботодавців, у чиїх закладах не працюють випускники за цією ОП, є така: «не працювали, але дуже чекаємо» (5,3 %), а це свідчить про обізнаність роботодавців із рівнем підготовки випускників ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова».
90,9 % опитуваних зазначили, що вказана ОП актуальна у світлі найновіших досліджень та вимог сучасного ринку праці, решта респондентів за цим критерієм, послуговуючись 5-бальною шкалою, поставила оцінку 4 (9,1 %).
На думку 68,4 % роботодавців, випускники освітньої програми «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» не потребували додаткового навчання; 21,1 % опитаних вказали, що для виконання специфічних завдань закладу потрібно було додаткове навчання. Усі учасники опитування (100 %) підтверджують відповідність підготовки фахівців за освітньою програмою вимогам ринку праці.
На питання «Як ви оцінюєте якість підготовки фахівців за ОП ?» відповіді були такими: висока – 72,7 %, достатня – 27,3 %.
На питання анкети «Оцініть якості та навички випускників освітньої програми “Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова” за п’ятибальною шкалою від 1 (низький рівень) до 5 (високий рівень)» за різними критеріями отримано такі відповіді:
- загальнотеоретична підготовка: 5 – 81,8 %; 4 – 18,2 %;
- спеціальна (професійна) підготовка: 5 – 81,8 %; 4 – 13,6 %; 3 – 4,5 %;
- комунікативна компетентність: 5 – 86,4 %; 4 – 13,6 %;
- здатність до навчання і саморозвитку: 5 – 72,7 %; 4 – 27,3 %;
- адаптація до нових умов: 5 – 68,2 %; 4 – 31,8 %;
- стратегічне мислення: 5 – 59,1 %; 4 – 36,4 %; 3 – 4,5 %;
- здатність працювати в колективі, команді: 5 – 77,3 %; 4 – 22,7 %;
- здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці: 5 – 77,3 %; 4 – 22,7 %;
- націленість на професійний розвиток і кар’єрне зростання: 5 – 72,7 %; 4 – 22,7 %; 3 – 4,5 %;
- ерудованість, загальна культура: 5 – 77,3 %; 4 – 22,7 %;
- володіння інформаційно-комунікаційними технологіями: 5 – 95,5 %; 4 – 4,5 %;
- вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку: 5 – 72,7 %; 4 – 27,3 %;
- знання іноземних мов: 5 – 72,7 %; 4 – 27,3 %.
На питання «Наскільки Ви зацікавлені в прийомі випускників освітньої програми на роботу у Вашому закладі (установі, організації)? Дайте відповідь за шкалою від 1 до 5, де 1 – не зацікавлений, 5 – дуже зацікавлений» відповіді були такими: 5 – 68,2 %; 4 – 22,7 %; 3 – 4,5 %. Один респондент (4,5 %) не висловив зацікавлення в прийомі на роботу випускників. Попри таку відповідь, 100 % охоплених опитуванням роботодавців рекомендуватимуть керівникам інших закладів брати на роботу випускників цієї ОП.
Суттєво різнилися відповіді роботодавців на питання: «Що є найбільш пріоритетним для покращення підготовки фахівців за освітньою програмою “Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова”? Дайте відповідь за шкалою від 1 до 5, де 1 – низький пріоритет, 5 – дуже високий пріоритет».
Найвищий пріоритет мають такі напрямки:
– покращення матеріально-технічної бази – 40,9 %;
– підвищення вимог до вступників – 31,8 %;
– збільшення обсягу практичної підготовки студентів – 45,5 %;
– розширення співпраці з роботодавцями – 54,5 %.
Відповідаючи на питання: «Які з наведених нижче чинників мають, на Вашу думку, найбільший вплив на ефективність професійної діяльності фахівця та його кар’єрне зростання? Оцініть за п’ятибальною шкалою від 1 (найменш впливовий чинник) до 5 (найбільш впливовий чинник)», респонденти вибудували свої пріоритети, відповідно, п’ять балів (засвідчено максимум значущості) отримали такі чинники:
– рівень загальнотеоретичної підготовки (68,2 %);
– рівень спеціальної (професійної) підготовки (90,9 %);
– комунікативна компетентність (86,4 %);
– адаптація до нових умов (86,4 %);
– стратегічне мислення (68,2 %);
– здатність працювати в команді, колективі (95,5 %);
– здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці (77,3 %);
– націленність на кінцевий результат (77,3 %);
– націленість на професійний розвиток і кар’єрне зростання (90,9 %);
– ерудованість, загальна культура (86,4 %);
– володіння інформаційно-комунікаційними технологіями (81,8 %);
– вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку (90,9 %);
– навички управління персоналом, колективом (54,5 %);
– ведення ділової документації (68,2 %);
– іншомовна компетентність (86,4 %).
Щодо підготовки фахівців за освітньою програмою «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» роботодавці, спираючись на потреби закладів освіти різних типів, висловили низку пропозицій, зокрема: удосконалювати програму стажування за кордоном для студентів задля кращого володіння іноземною мовою; збільшити термін і обсяг практики; більше уваги приділяти ознайомленню з діловою документацією закладів освіти; додати до вибіркових дисциплін курси з цифрової грамотності, стресостійкості та саморегуляції вчителя; з огляду на впровадження в освітній процес модельних програм інтегрованих курсів мовно-літературної галузі готувати спеціалістів, здатних інтегрувати мову, літератури українську та зарубіжну.
Результати анкетування роботодавців будуть обговоренні на міжкафедральному семінарі та засіданні вченої ради факультету української філології, така взаємодія зацікавлених сторін має на меті подальше удосконалення змісту освітньої програми та підвищення якості її реалізації.
Щиро дякуємо роботодавцям-партнерам за увагу та небайдужість до процесу підготовки високоякісних фахівців на факультеті української філології Криворізького державного педагогічного університету. Робоча група врахує висловлені конструктивні пропозиції, скеровані на покращення якості освітнього процесу.
Керівник робочої групи ОП
«Українська мова і література,
зарубіжна література. Англійська мова»,
кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри української мови Наталія Малюга