15 жовтня 2024 року надовго запам’ятається бакалаврам і магістрам спеціальності «Англійська мова і зарубіжна література». У цей день відбулася без перебільшення знакова подія – лекція британської актриси і режисера, засновниці і художнього керівника театру «Flute», авторки методики «The Hunter Heartbeat Method», спрямованої на лікування дітей з аутизмом. Цей захід, що став фінальним у серії лекцій, присвячених інклюзивній освіті, підкреслив важливість творчих підходів до впровадження інклюзії в навчальний процес.
Здобувачі освіти були підготовлені до сприйняття актуальної теми, адже минулого тижня вони відвідали лекцію про специфіку інклюзивної освіти в Україні, представлену вчителями і спеціалістами Криворізької гімназії №46, а також мали зустріч з доценткою кафедри іноземних мов і культур Нового болгарського університету Дар’єю Лазаренко, яка окреслила основні положення методики Келлі Хантер. Манера викладення інформації, обрана Келлі, вочевидь, копіювала атмосферу майстер-класів, які проводять актори театру «Flute» з лікувальною метою. Келлі Хантер поділилася найцікавішими моментами своєї професійної діяльності, які допомогли студентам краще усвідомити необхідність інклюзивного театру для соціалізації людей з особливими потребами. Як наголосила спікерка, довіра, безпека і можливість виражати емоції – чи не найголовніші умови для успішної реалізації методики «Heartbeat». Келлі розповіла про підґрунтя появи цієї методики, про розробку та застосування ігор, що базуються головним чином на матеріалі чотирьох п’єс В. Шекспіра (“А Midsummer Night’s Dream”, “The Tempest”, “The Twelfth Night”, “Pericles”), про чотири ключових слова, на яких ґрунтується її методика (eyes, mind, reason, love). Вона зазначила, що головним завданням цього терапевтичного підходу до лікування є намагання акторів розбудити в дитини емоції, викликати реакції і стимулювати рухи, а також акцентувала увагу на тому, що таку трансформацію допомагає забезпечити ще й тісна взаємодія з батьками, адже, за її словами, «травма живе не в конкретному організмі, а є спільною проблемою всієї родини». Келлі з приємністю згадала і про роботу її театру в болгарському таборі для українських біженців у перші місяці повномасштабного вторгнення.
Лекція Келлі Хантер на тему інклюзивного навчання крізь посередництво літератури і мистецтва викликала особливий інтерес студентів і завдяки рідкій можливості обговорення актуальних питань шляхом живого спілкування з носієм англійської мови. Студенти різних курсів цікавилися як практичною, так і мовною стороною методики. Їхні питання стосувались виникнення ідеї про лікувальні спектаклі, книг, написаних Келлі про Шекспіра, викликів під час роботи з невербальними дітьми, адаптацій Шекспірових творів, п’ятистопного ямбу, яким написані всі його п’єси, її музичних здібностей як одного з факторів створення театру «Флейта».
Здобувачі освіти поділилися своїми враженнями про зустріч із Келлі Хантер.
Олександр Гунько, АЗЛ -23: «Лекція була надзвичайно цікавою, з новою інформацією та досвідом. Келлі Хантер вразила мене своїм ентузіазмом допомагати дітям з особливими потребами, біженцям та особам з психологічними травмами. Підходи, про які вона розповідала, дуже ефективні для налагодження контакту з особливими дітьми та привернення їхньої уваги до різних активностей і творчості. Не можна не захоплюватися її прагненням вкладати у дітей всю душу. Також викликає повагу її бажання допомогти українським діткам, які зазнали серйозних психологічних травм, пов’язаних із війною. Її робота – надзвичайний приклад професіоналізму та щирої любові до всіх дітей».
Анна Бачуріна, АЗЛ-21: «Дуже рада, що сьогодні мала нагоду відвідати гостьову лекцію Келлі Хантер – засновниці та художнього керівника театру «Flute Theatre» у Лондоні, яка спеціалізується на постановці театральних вистав за творами Шекспіра, адаптуючи їх для дітей з аутизмом та іншими обмеженнями. Її підхід до творчості надзвичайно вразив, адже вона використовує магію театру, щоб створити безпечний простір для розвитку, навчання та інтеграції дітей, які потребують особливої уваги. Мене надзвичайно надихнуло те, з якою радістю та натхненням вона говорить про безкорисливу допомогу дітям з аутизмом, навіть попри те, що це дуже складний і довгий процес. Це був неймовірний досвід, який змусив замислитися про важливість інклюзії та любові як способу допомоги дітям з важкими психічними розладами інтегруватися у суспільство».
Наталія Нестеренко, АЗЛ-24м: «Сьогодні ми відвідали надзвичайно цікаву лекцію Келлі Хантер, яка є засновницею унікальної методики «Метод серцебиття Хантер» (“Hunter Heartbeat Method”), в основу якої покладена мова Вільяма Шекспіра, розроблена для роботи з дітьми з особливими потребами. Цей метод поєднує драматичні техніки та мовленнєві вправи, спрямовані на розвиток емоційного інтелекту та комунікації. Таким чином, через театральні ігри, невербальну комунікацію або тілесні контакти розвиваються основні мовні навички. Метод Хантер – ексклюзивний, тому що він передбачає використання тіла, жестів, міміки та інтонації для вираження емоцій для розвитку комунікативних умінь у невербальних учнів. Цей метод є частиною інклюзивного навчання, адже він сприяє активному залученню дітей з особливими потребами до навчального процесу нарівні з усіма. Нам, як майбутнім шкільним учителям, було корисно послухати захопливу і інспіруючу лекцію про інноваційні підходи до навчання, аби зрозуміти, як у майбутньому створювати сприятливе позитивне навчальне середовище, де всі учні матимуть рівний доступ до освіти».
Аліна Куценко, АЗЛ-24м: «Сьогодні я мала нагоду відвідати чудову лекцію про метод «Hunter Heartbeat». Цей підхід використовує ритми та мову Шекспіра для створення терапевтичного середовища для дорослих і дітей з аутичним спектром. Для них спрощена мова шекспірівських творів – це доступний спосіб взаємодії з навколишнім світом, емоційне самовираження через гру. Тож трансформаційна сила театру у поєднанні з вишуканою мовною палітрою Шекспірових п’єс сприяє особистісному розвитку і зціленню маленьких пацієнтів Келлі Хантер».
Лекція Келлі Хантер надихнула студентку групи АЗЛ-24м Анну Саєнко на англомовний відгук: «At the lecture “The Hunter Heartbeat Method. Theatre as a healing, transformative cathartic experience,” I liked most of all the idea of using Shakespeare’s plays for people with autism. Kelly Hunter demonstrated how theatre games help develop listening and interaction skills, turning theatre into a powerful tool for healing and transformation. I was especially impressed by her practice of creating productions for a broader audience, including performances in refugee camps and at international festivals. I was also surprised to learn that she has adapted four Shakespeare plays specifically for working with autistic individuals. These adaptations focus on enhancing emotional connection and communication through interactive, sensory experiences, making Shakespeare’s works more accessible and impactful for this audience. It was fascinating to see how deeply she integrates her understanding of both theatre and neurodiversity into her work».
За репрезентацію у своїй прозі «опору історичним травмам і викриття крихкості людського життя» письменниця із Південної Кореї Хан Канг нещодавно отримала Нобелівську премію з літератури. Келлі Хантер, яка тонко відчуває потреби особливих дітей і точно знає, як зробити дитячий погляд на світ менш вразливим, також заслуговує на відзнаку за ефективний симбіоз у своїй методиці складових літератури, театру і медицини. Унікальна концепція, актуальні підходи до її розробки, своєчасна реалізація і вагомі здобутки акторів театру «Flute» на чолі з Келлі – ключові критерії, здатні переконати здобувачів освіти в тому, що драматургія В. Шекспіра спроможна творити дива. У світовому літературознавстві про неї написана ціла «бібліотека» наукових розвідок, яка вже в рази перевищує створене самим Шекспіром. Але шекспірознавство ХХІ ст., вочевидь, відкриває нову сторінку, присвячену лікувальним властивостям п’єс Великого Англійця. А багаторічний досвід Келлі беззаперечно доводить, що драматичні твори Вільяма Шекспіра наділені цілющими властивостями і надихають творчих людей на формування терапевтичних методик і впровадження їх у інклюзивну освіту.
Здобувачі освіти і викладачі кафедри англійської філології щиро вдячні пані Хантер за інформативну і актуальну лекцію, за допомогу українським дітям, за підтримку Криворізького державного педагогічного університету і України!
Бажаємо Келлі нових звершень на ниві інклюзивної освіти крізь призму всесвітньо відомих творів англійської класики!