Кафедра загальної та вікової психології усвідомлено підходить до проблеми організації профорієнтаційної роботи. Саме це - запорука залучення до майбутньої студентської спільноти мотивованих, зацікавлених, розумних абітурієнтів. Тому науково-креативне обговорення проблеми на кафедрі (Н.Токарева, С.Дрібас, О.Халік, Н.Макаренко, О.Ткаченко, О.Когут), серед працівників освітніх закладів (О.Філіпенко), студентів КДПУ (Р.Горбунов, Д. Гонтар), створено курс «Виклики профорієнтаційної діяльності вчителя у несталому освітньому просторі» (серія: «Основи кризової психології для освітян») та розроблені важливі кроки для удосконалення процесу профорієнтації у найближчому майбутньому.
Які кроки потрібно робити українським освітянам (викладачам вишів, вчителям, абітурієнтам) для того, щоб професійний вибір їх випускників був усвідомленим?
Крок І. Створення професійно-психологічного профілю (професіограми) майбутнього працівника:
- діагностика психофізіологічних показників майбутнього працівника (властивостей нервової системи, психомоторних властивостей);
- діагностика особистісних властивостей (акцентуації характеру, комунікабельність, організаційні здібності, конфліктність, локус контролю, рівень домагань, спрямованість);
- визначення профільних знань, вмінь та навичок (сенсорно-перцептивних, мнемічних, аттенційних, мисленнєвих, креативних та ін.).
Крок ІІ. Створення психологічного еталону професії (спеціальності):
- знайомство з класифікацією сучасних професій;
- знайомство з найбільш актуальними професіями на ринку праці України (програмісти, аналітики Big-data, лікарі, освітяни, інженери різних галузей, дизайнери, аудитори, маркетологи);
- знайомство з пропозиціями сучасних освітніх закладів щодо набуття професії, їх перспектив на ринку праці;
- створення індивідуального списку професій кожним учнем з переліком вимог до цієї професії, її конкурентоздатності, престижності, перспектив працевлаштування, кар’єрного зростання;
- знайомство з основними вимогами професії до майбутнього працівника.
Крок ІІІ. Організація профорієнтаційно-психологічної роботи:
- роз’яснювальна робота з батьками, знайомство їх з результатами діагностики здібностей та індивідуально-типологічних особливостей дитини;
- знайомство батьків з помилками у виборі професії, про які детально повідомляється на курсі;
- знайомство абітурієнтів з професіями майбутнього (нанотехнолог, генетичний консультант, проектувальник 3Д-друку, консультант по здоровому способу життя; дизайнер віртуальних світів);
- запрошення представників різноманітних професій для бесід з майбутніми абітурієнтами;
- запрошення представників центрів зайнятості, кадрових агенцій, рекрутерів, HR-менеджерів;
- тренінгова діяльність щодо написання резюме, створення умов співбесіди; пошуку позитивних характеристик професій;
- організація ассесменту - комплексу заходів з виявлення врахування, оцінки ділових властивостей з визначенням майбутніх перспектив професійного зростання.
Крок IV. Усвідомлення важливості набуття професії вчителя, яка буде актуальна завжди і всюди.
Саме вчитель знайомить з основами наук, орієнтує у виборі правильного життєвого шляху, допомагає сформувати такі вміння та навички, які будуть в нагоді у будь-якій професії.
Саме такого вчителя готує Криворізький державний педагогічний університет, який привітно розкриває двері перед абітурієнтами!
Welcome!
Н. Макаренко