Кафедра соціології та масових комунікацій
Факультет географії, туризму та історії

На черговому науково-методологічному семінарі кафедри соціології та економіки «Вища освіта в Україні в контексті європейського освітнього простору» було розглянуто питання про досвід Німеччини в запровадженні дуальної освіти. З доповіддю виступила ст.викл. Братченко Л. Є.

84177257 188914402197566 6993652864786628608 n

 

Людмила Євгенівна Братченко акцентувала увагу на тому, що система дуальної освіти в Німеччині базується на рівноправному партнерстві між державним (урядовим, шкільним) і приватним секторами. Обов'язковим є залучення соціальних партнерів: торгівельно-промислових палат, профспілок та роботодавців. Саме промисловій та ремісничій палатам Уряд передає відповідальність за систему професійної освіти та її забезпечення якості. Це забезпечує високий рівень прийняття дуальної системи в індустріях і суспільстві.

Особливостями і принципами дуальної освіти в Німеччині є наступні:

  • Теорія і практика нерозривні. Поєднання навчання осіб у закладах освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації.
  • Підприємство бере на себе витрати на навчання студента і навіть виплачує йому стипендію, а студент зобов'язується після закінчення вузу почати свою трудову діяльність саме на цьому підприємстві.
  • Половина семестру - теоретичні заняття, друга половина - практика. (Загальні дисципліни становлять третину, а професійні предмети складають дві третини программного змісту).
  • На відміну від університету в Європейській вищій школі студентських канікул немає. Якщо студента немає на лекціях чи семінарських заняттях, це означає, що він стажується на підприємстві.
  • Замість канікул – робота.
  • Бажаючі отримати академічний ступінь бакалавра не зовсім вільні у виборі теми дипломної роботи. Вона обговорюється з майбутнім роботодавцем. Адже навчання студента у вузі фінансується фірмою.
  • На семінарських заняттях студенти обговорюють конкретні практичні ситуації, що виникають на підприємствах, на яких проходять стажування.
  • Після закінчення вузу випускник відразу зможе приступити до роботи на підприємстві. Він знайомий з діяльністю ключових підрозділів фірми і може займатися, наприклад, маркетингом, кадровими питаннями, організацією стратегічно важливих закупівель.

Підприємства і фірми, що підтримують систему дуального навчання, інвестують у власне майбутнє.

Майбутнім роботодавцям партнерство з вузом є вигідним, тому що вони отримують гарантію, що випускники вузу розпочнуть свою трудову діяльність саме у них.

У 2019 р. більше, ніж 450 000 компаній брали участь у програмах дуальної освіти. Кожна з цих компаній, інвестує в середньому 18 тис. Евро на рік в одного «підмайстра»(студента); впродовж тренінгового періоду 2/3 вартості цих витрат компанія повертає у вигляді прибутку завдяки продуктивному внеску молодого спеціаліста, який поєднує навчання з роботою.

Для усіх німецьких компаній   «чиста» вартість участі, у програмах дуальної системи освіти складає 7,7 мільярда Євро. Корпоративним сектором покривається до 70% витрат на дуальну освіту, а 30% витрат - покриває місцева влада.

Рівень безробіття серед молоді у Німеччині один з найнижчих у Європі і складав 5 % станом на1.10. 2019 р. В системі дуальної освіти навчаються і працюють 1,32 мільйонів осіб за 326 професіями. Загалом це приблизно 55,7% від усіх студентів віком 18-20 років; із них 89,5 % цілком задоволені своїм навчанням. 

Уряд України та КМУ 19 вересня 2018 року затвердив Концепцію дуальної освіти, що має на меті об‘єднати навчання та роботу в професійній і вищій освіті.

У обговоренні взяли участь завідувач кафедри І.В. Грабовець, професор А.С.Лобанова, доценти Л.С.Черноус, О.А.Тарасова, старший викладач к.соціол.н. О.О.Комарова.

Вони зокрема зазначили, що дуальна освіта в Німеччині є прикладом ефективної підготовки студентів до трудової діяльності, адже практичне навчання фаховим навичкам є доцільним у процесі навчання, а відтак має бути баланс між теоретичними знаннями студентів і практичними навичками їх застосування у фаховій сфері.

Також було наголошено на необхідності при розробці Програм виробничої практики для студентів врахувати досвід Німеччини з дуальної освіти, а при викладанні соціально-економічних дисциплін акцентувати увагу на розвитку практичних навичок та креативних здібностей студентів стосовно використання переваг обраного фаху.

10025
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Грудень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31