Чи помічали ви коли-небудь, як вами маніпулюють ЗМІ? Чи замислювалися ви, як вони впливають на вас? На це запитання погодилася відповісти Ольга Гончар, головна редакторка інформаційного агентства Експерт-КР. Ольга свого часу отримала диплом філолога, викладача української мови та літератури в Дніпропетровському національному університеті; розповіла, що в журналістській роботі її освіта знадобилась, а здобутими знаннями вона користується щодня. Які методи інформаційного впливу журналістка вважає «найпопулярнішими», які інформаційні війни в криворізькому інфопросторі пам’ятає і що радить робити, щоб не стати жертвою інформаційних маніпуляцій – у цьому інтерв’ю.
- Поясніть по-простому, будь ласка, що таке інформаційний вплив і як нами маніпулюють ЗМІ?
- Якщо дуже по-простому, то інформаційний вплив – це чиїсь думки, покладені в вашу голову. ЗМІ маніпулюють інформацією за допомогою спеціальних методів і прийомів. Річ у тому, що ЗМІ і медіа – це інструмент, яким власники медіа користуються для різних цілей.
- Які методи інформаційного впливу є найбільш популярними і чому? Чи були ситуації, коли маніпулювали вами?
- За моїми спостереженнями, найбільш популярними є саме маніпулятивні методи і прийоми: перекручування, підтасовка фактів і такі інші. Якщо узагальнити, то це такі методи: «призначення поганого чужого» і натравлювання людей проти нього; некоректні узагальнення чи, навпаки, прискіпування і гіперболізація незначних деталей; пряма неправда тощо. Працюючи в незалежній журналістиці, я спрямовую значну частину своїх зусиль на розпізнавання і викриття маніпуляцій. Маючи такий «гарт» і скептичне налаштування, я сильно фільтрую інформацію, тому мною маніпулювати в інформаційному полі досить складно, принаймні, я на це сподіваюся.
- Чи стикалися ви у роботі з таким поняттям, як «інформаційна війна»?
- Протягом останніх семи років роботи у незалежному криворізькому медіа я спостерігала кілька виразних інформаційних війн. Однією з таких була боротьба депутата Криворізької міськради Миколи Колесника та депутата Верховної Ради України Костянтина Усова. Це були більш-менш паритетні бойові дії, у яких були задіяні одне проти одного телеканал «Рудана» і телеканал «Перший міський». Та «війна» запам'яталася загостреним протистоянням навколо Гданцівського парку, і її символом для мене стала повішена на тракторі собака (у прямому сенсі цього слова) – таких трешів я за всі роки життя і роботи в Кривому Розі не бачила.
- Як захиститися від інформаційного впливу звичайній людині?
- Розвивати критичне мислення, не дивитися телевізор, «споживати» новини з сайтів, які визнані в Україні як максимально об'єктивні: https://imi.org.ua/news/bilyj-spysok-visim-media-shho-staly-najyakisnishymy-i37769?fbclid=IwAR2Kj1W5ILa36jAMDPAcC5b5aec5YeVL4eC1-dkKO1we_CvPyb5vA75nHeE
Запитання ставила Діана Сверчкова (студентка гр СМК-19)
Фото з приватного архіву Ольги Гончар