Чи можна вважати актуалізацію штучного інтелекту однією з передумов якісних змін у сучасному житті і професійному становленні здобувачів освіти?
Чи дійсно в галузі вищої освіти важливими є принципи використання і ролі ШІ в управлінні освітнім і навіть адміністративним процесами, як стверджують про це його дослідники?
Яким чином можна застосувати штучний інтелект, власне, у лінгвістичній царині?
Над цими та подібними питаннями змогли поміркувати всі, хто побував 24 квітня 2025 року на міжвузівській студентській платформі «МИ – ВАМ, ВИ – НАМ». Другий день поспіль майбутні словесники і перекладачі нашої Альма-матері беруть участь у науково-практичному семінарі, який у межах академічної співпраці об’єднав здобувачів вищої освіти і викладачів декількох українських вишів: Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, Черкаського державного технологічного університету, Маріупольського державного університету і Криворізького державного педагогічного університету.
Як і на попередньому заході, на зустріч зі студентською молоддю завітали декан факультету української філології, доц. Наталія Коломієць, заступник декана з навчальної роботи, доц. Любов Семененко і декан факультету іноземних мов, доц. Катерина Гостра, а також викладачі обох філологічних факультетів КДПУ.
Усі учасники семінару долучилися до студентської платформи «МИ – ВАМ, ВИ – НАМ», яка не залишила байдужими кожного і кожну з присутніх та на якій цікаво, в інтерактивній формі розглядалися питання щодо використання штучного інтелекту (ШІ – з англ. АІ, скорочення від Artificial Іntelligence) у мовознавстві і загалом в освітньому процесі.
Попри те, що на сьогодні спостерігаються кардинально протилежні погляди на ШІ і серед теоретиків цього явища, і серед практиків – від запаморочного захвату і до розгромної критики, точніше заперечення використання ШІ в різних суспільних сферах, і зокрема в гуманітарних, як-от у мовознавстві, – здобувачі освіти представили власний погляд на проблему і розкрили низку переваг у розробленні системи персоналізованого навчання з використанням ШІ у досягненні дослідницької мети і завдань.
Активні учасники студентської платформи не просто здійснили огляд останніх досліджень із залучення великих мовних моделей (ChatGPT, GitHub Copilot, GEMINI, CLAUDE, Leonardo AI, DEEPSEEK i подібних генеративних інструментів) у процес професійної підготовки майбутніх філологів, а провели воркшоп із використанням різних інструментів у роботі з текстом, графічною інформацією та зображеннями. Обґрунтовували по-своєму доцільність використання ШІ задля підвищення рівня продуктивності студентських робіт і творчих проєктів, вияву при цьому індивідуалізації освітнього, наукового, мистецького простору та формуванню цифрових компетенцій у студентів тощо.
Відповідно, здобувачі вищої освіти презентували потужні можливості застосування ШІ в лінгвістичних пошуках та розробленні власних мовознавчих проєктів, підготовлених за допомогою різноманітних інструментів штучного інтелекту.
ШІ і ЛІНГВІСТИКА, виявляється, поєднувані! Тільки з великим бажанням створити власний мовознавчий проєкт, грамотно сформульованими запитами і вправним відбором інформації в роботі з мовними моделями.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 157
23 квітня 2025 року здобувачі вищої освіти факультету української філології та факультету іноземних мов доєдналися на гостьову лекцію «КЕТи, які вони є», яку прочитала доцент кафедри прикладної лінгвістики та перекладу, к. філол. н., доц. Леся Олександрівна Гречуха.
Зустріч відбулася у межах науково-практичного семінару, проведеного в рамках співпраці Криворізького державного педагогічного університету із Львівським державним університетом безпеки життєдіяльності, спільно із Маріупольським державним університетом і Черкаським державним технологічним університетом. На лекції були присутні також викладачі обох факультетів на чолі з деканом факультету української філології, доц. Наталією Євгенівною Коломієць, заступником декана з навчальної роботи, доц. Любов’ю Миколаївною Семененко і деканом факультету іноземних мов, доц. Катериною Вікторівною Гострою.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 266
23 квітня 2025 року на факультеті української філології відбулася зустріч здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з гарантами ОП другого (магістерського) рівня вищої освіти – Світланою Ковпік (доктор філологічних наук, професор кафедри української та зарубіжної літератур, гарант ОП «Українська мова і література, зарубіжна література), Наталією Малюгою (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови, гарант ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова»).
Гаранти освітніх програм познайомили здобувачів вищої освіти зі змістом, структурою освітніх програм, акцентували увагу на кваліфікації та освітніх компонентах, відзначили те, що обидві освітні програми рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21.11.2023 р., протокол № 17 (46) отримали сертифікати про акредитацію освітніх програм, які дійсні до 01.07.2029 р.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 226
09 квітня 2025 року на факультеті української філології відбулася інформаційна зустріч зі студентами 4 курсу з питань літньої сесії, підсумкової атестації та вступу до магістратури.
На зборах були присутні декан факультету доцент Наталія Євгенівна Коломієць, заступник декана з навчальної роботи доцент Любов Миколаївна Семененко, доцент кафедри української та зарубіжної літератур, куратор груп УМЛ-21, УАФ-21 Світлана Степанівна Журба. Ця зустріч мала на меті зорієнтувати здобувачів освіти з графіком освітнього процесу, акцентувавши на ключових термінах навчання та екзаменаційної сесії, оскільки деякі дисципліни мають бути складені достроково. Окрему увагу звернули на особливості проведення підсумкової атестації здобувачів вищої освіти: окреслено дати оглядових лекцій, тестування з психолого-педагогічної підготовки, особливості комплексних екзаменів для кожної спеціальності.
Важливою складової професійного успіху є завершеність вищої освіти, а відтак для студентів, які закінчують навчання на бакалавраті, пріоритетним є вступ до магістратури. На цьому питанні наголосила Любов Миколаївна, озвучивши важливу інформацію про кваліфікацію, яку здобувачі освіти отримують після завершення магістратури, специфіку й терміни вступних випробувань, а також наявність бюджетних місць, що також є суттєвим чинником для рішення студентів здобувати освіту за другим (магістерським) рівнем.
Декан факультету Наталія Євгенівна акцентувала на універсальності філологічної освіти і можливостях працевлаштування. Випускники факультету української філології проявляють себе в різних сферах, адже, окрім традиційних для філолога «варіантах кар’єри», таких як вчитель, викладач, науковець, перекладач, цікавими та перспективнішими є можливості професійного розвитку в суміжних з філологією сферах, а саме: секретар, журналіст, редактор, коректор, копірайтер, працівник у культурних і мистецьких центрах, музеях, фондах або фундаціях гуманітарного спрямування тощо.
Реалізувати мрії про вдалий професійний старт можуть усі здобувачі освіти, випускники-бакалаври, посиливши свої фахові знання у процесі освоєння магістерських освітньо-професійних програм:
«Українська мова та література, зарубіжна література» – гарант: д. філол. н., професор Світлана Іванівна Ковпік
«Українська мова та література, зарубіжна література. Англійська мова» – гарант: к. філол. н., доцент Наталія Миколаївна Малюга.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 378
Всеукраїнські Гончарівські читання «У світлі слова Олеся Гончара» – це традиційний науково-культурний захід, що об’єднує дослідників, літературознавців, педагогів, студентів і всіх, хто шанує творчу спадщину видатного українського письменника. Ініціює наукове зібрання кафедра філології та мовної комунікації Дніпровської політехніки. Цьогоріч до заходу активно долучилися викладачі та здобувачі факультету української філології КДПУ, представивши власні наукові розвідки, що висвітлюють актуальність творчості Олеся Гончара у сучасному літературному й культурному контексті. З доповідями виступили доцент кафедри української та зарубіжної літератур Наталя Яременко та доцент кафедри української мови Наталя Шарманова.
Олесь Гончар – не лише видатний письменник, а й мислитель, який через художнє слово формував моральні орієнтири українського суспільства. Його творчість охоплює теми духовності, національної ідентичності, боротьби за свободу, що й досі є надзвичайно важливими. Значну увагу учасники читань приділили питанню мовностилістичних особливостей творів О.Гончара. Було наголошено, що письменник майстерно володів художнім словом, вибудовуючи багаторівневу систему образів і символів. Важливим аспектом обговорення стала також тематика екзистенційного вибору героїв О.Гончара, їхніх моральних і духовних пошуків у складних історичних реаліях.
Окрім суто літературознавчих досліджень, викладачі кафедри представили й методичні аспекти викладання творчості Олеся Гончара в освітньому процесі. Зокрема, розглядалися інноваційні підходи до аналізу його творів у шкільній та університетській програмі, інтеграція міждисциплінарних підходів у вивченні художніх текстів письменника.
Участь викладачів факультету української філології в Гончарівських читаннях укотре засвідчила, що творчість Олеся Гончара є невичерпним джерелом для наукових досліджень, дискусій та творчих пошуків. Його слово продовжує надихати, відкривати нові смисли та залишатися важливим чинником формування національної самосвідомості. Подібні заходи не лише сприяють популяризації літературної спадщини, а й допомагають інтегрувати наукові розвідки в освітній процес, збагачуючи методику викладання української літератури. Дослідження творів Олеся Гончара в сучасному контексті дозволяє поглибити розуміння національної ідентичності, моральних та духовних цінностей, а також осмислити виклики, які постають перед сучасним українським суспільством.
Дякуємо колегам із Дніпровської політехніки за можливість долучитися до поважного академічного заходу. Сподіваємося на подальшу наукову співпрацю.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 282
31 березня 2025 року на факультеті української філології відбулася зустріч зі студентами 3 курсу груп УМЛ-22, УПФ-22, УАФ-22.
Мета заходу – унаочнити відому здобувачам інформацію про можливості реалізації індивідуальної освітньої траєкторії, поетапно нагадати процес вибору дисциплін загальної і професійної підготовки, а також представити ті дисципліни, які кафедра української мови і кафедра української та зарубіжної літератур пропонують студентам у 7 і 8 семестрах.
Презентація навчальних дисциплін відбулася за участі в. о. декана факультету доц. Семененко Л. М. і викладачів, чиї курси будуть доступні для вибору з 01.04.2025. Любов Миколаївна надала основну інформацію про вибіркові дисципліни, продемонструвала каталог, з яким студенти мають змогу ознайомитися до процедури вибору.
Викладачі, запрошені на збори, представили свої курси, акцентували на особливостях вивчення дисципліни, презентувавши тематичний план та практичну складову навчального предмету. Важливо, що в ситуації живого спілкування зі студентами автори курсів мали змогу творчо, наочно, яскраво і більш детально, ніж це пропонує силабус, розповісти про дисципліни вільного вибору. І тим самим дати відповідь на запитання: для чого студентові вивчати цю дисципліну? Чи знадобляться знання, отримані в межах запропонованих годин і кредитів, у подальшій професійній діяльності?
На вибір третьокурсникам було представлено такі дисципліни: «Нові стандарти українського письма», «Основи психолінгвістики», «Лінгводидактичне термінознавство», «Література Криворіжжя в шкільному вивченні», «Література vs медіа: національний наратив», «Національний зміст української літератури раннього модернізму», «Літературне краєзнавство», «Українські мистецькі течії і стилі в українській літературі ХХ століття», «Феміністичні інтерпретації в сучасній українській літературі», «Актуальні проблеми шевченкознавства».
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Прослухавши всю необхідну інформацію, студенти мали змогу поставити питання викладачам, чиї курси викликали зацікавлення.
Самовираження здобувачів освіти можливе у процесі реалізації їхньої індивідуальної освітньої траєкторії, що дає змогу вільно обирати навчальні дисципліни відповідно до академічних смаків та творчих нахилів.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 288
28 березня 2025 року на факультеті української філології відбулася зустріч зі студентами 2 курсу груп УМЛ-23, УПФ-23, УАФ-23.
Мета заходу – нагадати другокурсникам про можливості реалізації їхньої індивідуальної освітньої траєкторії, покроково уточнити процес вибору дисциплін загальної і професійної підготовки, а також представити ті дисципліни, які кафедра української мови і кафедра української та зарубіжної літератур пропонують здобувачам освіти в 5 і 6 семестрах.
Презентація навчальних дисциплін відбулася за участі в. о. декана факультету доц. Семененко Л. М. і викладачів, чиї курси будуть доступні для вибору з 01.04.2025. Любов Миколаївна озвучила ключову інформацію про вибіркові дисципліни, продемонструвала каталог, з яким студенти мають змогу ознайомитися до процедури вибору.
Присутні на зібранні викладачі мали змогу творчо, наочно, яскраво і більш детально, ніж це пропонує силабус, розповісти про дисципліни вільного вибору, презентувати студентам тематичний план, запропонувати як теоретичні перспективи опанування обговорюваних навчальних предметів, так й особливості їх практичної спрямованості. З-поміж дисциплін загальної та професійної підготовки було представлено такі: «Академічне красномовство», «Духовна синергетика рідної мови», «Міжкультурна комунікація», «Офіційно-ділова комунікація», «Етнолінгвістика», «Типологія помилок», «Ономастика», «Етимологія», «Література української діаспори», «Сучасна українська дитяча література», «Кіберфольклор як маркер соціальних змін», «Сучасна зарубіжна література для дітей та юнацтва», «Сучасні тенденції розвитку східних літератур», «Розвиток української драматургії і театру в контексті шкільної програми».
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Наприкінці зібрання студенти мали змогу поставити питання.
Презентація вибіркових дисциплін дає змогу здобувачам освіти зорієнтуватися в особливостях вільного самовираження щодо реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 330
27 березня 2025 року на факультеті української філології відбулася зустріч зі студентами 1 курсу груп УМЛ-24, УПФ-24, УАФ-24.
Мета заходу – зорієнтувати першокурсників із можливостями реалізації їхньої індивідуальної траєкторії, ознайомити із процесом вибору дисциплін загальної і професійної підготовки, представити ті дисципліни, які кафедра української мови і кафедра української та зарубіжної літератур пропонують здобувачам освіти в 3 і 4 семестрах.
Презентація навчальних дисциплін відбулася за участі в. о. декана факультету доц. Семененко Л. М. і викладачів, чиї курси будуть доступні для вибору з 01.04.2025. Любов Миколаївна озвучила ключову інформацію про вибіркові дисципліни, продемонструвала каталог, визначила покрокову інструкцію вільного вибору в терміни, визначені навчально-методичним відділом.
Окрему увагу звернено на програму «Базової загальної військової підготовки», інтегровану в безпосередній освітній процес закладів вищої освіти. БЗВП є обов’язковою для всіх студентів-чоловіків з 01 вересня 2025 року, для дівчат передбачено добровільне освоєння курсу.
Викладачі мали змогу більш розлого розповісти про дисципліни вільного вибору, презентувати здобувачам освіти цікавинки своїх курсів, перспективи фахового зростання після опанування обговорюваних навчальних предметів. Було представлено такі дисципліни: «Польська мова», «Латинськомовна інскрипція в українській культурі», «Історія української літературної мови», «Етнолінгвістика», «Ономастика», «Етимологія», «Психологія літературної творчості», «Мистецтво виразного слова».
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Наприкінці зібрання студенти мали змогу поставити питання.
Презентація вибіркових дисциплін – важливий крок для вільного самовираження здобувачів в реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 317
Волонтерська діяльність має надзвичайно важливу роль у суспільстві, особливо в складний час війни. Волонтери допомагають людям у скруті, підтримують ЗСУ, опікуються громадськими ініціативами, ведуть просвітницьку роботу. Така праця не забезпечує матеріальної винагороди, проте внесок волонтерів визнається суспільством через різноманітні відзнаки та нагороди.
25 березня 2025 року в Кривому Розі відбувся урочистий прийом голови Ради оборони міста, на якому подяками за активну громадську, волонтерську та благодійну діяльність, проявлений патріотизм, значний внесок у забезпечення життєдіяльності Кривого Рогу в умовах воєнного стану були відзначені викладачі факультету української філології Наталя Мельник, Любов Семененко та ветеран факультету Тетяна Вавринюк.
Зміцнення волонтерського руху – визнання культури– визнання розвитку культури благодійності та взаємодопомоги.
Пам'ятаймо: підтримати Україну можна власними добрими справами!
- Автор: Факультет української філології
- Перегляди: 327