Що таке логіка і хто її придумав. Навіщо потрібна логіка в науці, філософії, навчанні та буденній діяльності. 24.02.2025.
Щосеместру засідання наукового гуртка "Логіка і критичне мислення" відкривається дискусією щодо значення логіки у нашому житті, навчанні, роботі.
Надія Козаченко розпочала з огляду історії логіки, розповівши про її виникнення в античній Греції та внесок Аристотеля, якого вважають засновником формальної логіки. Вона підкреслила, що логіка є основою для правильної побудови аргументів і уникнення суперечностей у мисленні. Саша Храновська додала, що логіка є важливою не лише для науки, а й для формування особистої точки зору на суспільні процеси, оскільки допомагає уникати маніпуляцій та спотворених уявлень. Настя Снігур зазначила, що у філософії логіка є інструментом для аналізу та критики різних концепцій, що дозволяє побудувати чітку систему аргументів. Вона навела приклади філософських дебатів, де логіка допомагала уникати суперечностей. Дмитро Савчук навів приклади застосування логіки у власному житті, зокрема під час аналізу медіаконтенту, підкресливши важливість логіки для уникнення маніпуляцій у сучасному інформаційному середовищі.
Учасники дійшли висновку, що логіка є основоположним інструментом для аналізу, обґрунтування та прийняття рішень у різних сферах життя. Було погоджено, що розвиток логічного мислення є необхідним для всіх, хто прагне ефективно навчатися, працювати і робити обґрунтовані висновки у повсякденному житті.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 111
Одним з найцікавіших занять гуртка "Логіка і критичне мислення " було заняття на тему "Маніпуляції, які виникають внаслідок порушення законів логіки" (9.10.2024 ).
Ми розглянули такі питання:
- Порушення закону тотожності: підміна понять
- Порушення закону виключеного третього: хибна дилема
- Порушення закону несуперечності: навʼязана суперечність
- Порушення закону подвійного заперечення: неявні заперечення
Козаченко Н.П. розпочала із пояснення основних принципів закону тотожності, підкреслюючи, що порушення цього закону часто призводить до маніпуляцій через підміну понять. Вона навела приклад політичної риторики, де терміни можуть бути свідомо підмінені для введення аудиторії в оману. Лясковська Альона додала, що підміна понять може також проявлятися у рекламних кампаніях, коли компанії використовують терміни, що викликають позитивні асоціації, але мають різне значення у контексті. Грамма Дар’я навела приклади із повсякденної комунікації, коли люди, не розуміючи суті певного терміна, можуть легко стати жертвами маніпуляції.
Брюховецький М.М. представив поняття хибної дилеми як порушення закону виключеного третього. Він підкреслив, що це один з найпоширеніших прийомів маніпуляції, коли людині пропонуються лише два варіанти вибору, незважаючи на наявність інших можливостей. Кущ Михайло розповів про застосування хибної дилеми у ЗМІ, коли проблеми подаються як вибір між двома крайнощами, що змушує аудиторію приймати поспішні рішення. Роншина Катерина навела приклад із політичних дебатів, коли складні соціальні питання спрощуються до вигляду хибної дилеми, що створює маніпулятивний вплив на виборців.
Сорока Віолетта пояснила, як навʼязана суперечність виникає внаслідок порушення закону несуперечності. Вона підкреслила, що маніпулятори часто свідомо створюють суперечливі ситуації або твердження, змушуючи людину робити нелогічні висновки. Дзіндзіловська Марія розповіла про випадки в дебатах, коли суперечливі аргументи нав’язуються як єдино можливі, що призводить до маніпуляцій. Береза Еріка додала приклади з повсякденного життя, коли люди стикаються з ситуаціями, де їх змушують обирати між двома взаємовиключними варіантами.
Климчак Марія представила закон подвійного заперечення, підкресливши, що порушення цього закону призводить до виникнення неявних заперечень, коли справжнє значення висловлювання залишається прихованим. Гунько Олександр розповів про випадки маніпуляції, коли в текстах або промовах свідомо використовуються двозначні твердження, що створює неоднозначне сприйняття інформації. Садикова Наталія навела приклади з літератури та реклами, де неявні заперечення використовуються для введення читача або глядача в оману.
Матеріал до заняття: https://docs.google.com/document/d/1tlCwqvvPvtthbVr15qsIv81sr3-2wklc/edit
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 102
30.10.2024 відбулося чергове засідання гуртка Логіка і критичне мислення.
Тема засідання: Емоційний інтелект та буденні міркування
Козаченко Н.П. розпочала засідання із пояснення концепції емоційного інтелекту та його важливості у міжособистісних відносинах і професійній діяльності. Вона наголосила, що здатність розпізнавати та керувати власними емоціями, а також розуміти емоції інших є важливим елементом критичного мислення. Ніколенко Валерія додала, що високий рівень емоційного інтелекту допомагає уникати конфліктів і покращує ефективність спілкування. Кущ Михайло зазначив, що вміння контролювати емоції є особливо цінним у педагогічній діяльності, де викладачі постійно стикаються з різними емоційними ситуаціями.
Брюховецький М.М. представив класифікацію базових емоцій, таких як страх, радість, гнів, здивування, та розширений спектр емоцій, що включає більш складні емоційні стани, наприклад, розчарування чи вдячність. Він пояснив, що усвідомлення власних емоцій і вміння точно їх описувати сприяє кращому розумінню себе та інших. Васильєва Вікторія поділилася техніками розпізнавання емоцій у спілкуванні, які допомагають уникати непорозумінь. Савела Альона запропонувала вправу з розпізнавання та опису власних емоцій, яка викликала обговорення серед учасників про складність і важливість такої практики у щоденному житті.
Сорока Віолетта розпочала дискусію про стратегії реагування на емоційно напружені ситуації. Вона пояснила моделі “бий, тікай, виправляй ситуацію” та розповіла про їхнє застосування в контексті педагогічної практики. Антощенкова Аліна поділилася досвідом, коли використання підходу “виправляй ситуацію” допомогло знизити напругу в конфліктній ситуації. Асадов Едуард зазначив, що розвиток емоційного інтелекту та вибір відповідної стратегії можуть значно покращити комунікацію у професійній сфері та запропонував метод виправлення ситуації через гумор та жарти.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 98