Канд. пед. наук, ст. викладач І.Є. Макаренко.
Шановні студенти ІІ курсу факультету іноземних мов, групи: АНФ-18, під час проведення карантину (з 12 березня по 03 квітня 2020 року) вам необхідно самостійно опрацювати наведені теми лекцій та практичних занять з курсу «Загальна педагогіка».Лекція № 12.
Тема: МЕТОДИ І ЗАСОБИ НАВЧАННЯ У СУЧАСНОМУ ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ.
ПЛАН:
1. Поняття метод і прийом навчання.
2. Структура й функції методів навчання.
3. Таксономія методів навчання.
4. Вибір методів навчання. Методичний арсенал учителя.
5. Класифікація й характеристика засобів навчання.
6. Поняття «активні методи навчання». Їх різновиди.
РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА:
1. Бондар В.І. Дидактика. Київ: Либідь, 2005. 264 с. ( С.78 – 96).
2. Волкова Н.П. Педагогіка [навч.посіб.]. Київ: Академія, 2003. 576 с. (С. 275 – 324).
3. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка [підручник.]. Київ: Знання-Прес, 2003. – 418 с. (С. 127 – 136).
4. Ягупов В.В. Педагогіка. [навч.посіб.]. Київ: Либідь, 2003. 560 с. (С.317-383).
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ:
1. Якщо виходити з того, що структура процесу навчання як макродіяльності інваріантна структурі методу навчання як мікродіяльності, то як можна визначити сутність методу навчання з позицій діяльнісного підходу?
2. За якими ознаками розкривається сутність методу навчання?
3. Які функції виконують методи навчання і в чому їх сутність?
4. Назвіть та охарактеризуйте різні підходи до класифікації методів навчання?
5. Які основні критерії вибору методів навчання?
6. Охарактеризуйте основні засоби навчання та наведіть приклади їх класифікації
7. Розкрийте сутність поняття «активні методи навчання» та детально охарактеризуйте їх?
8. Як Ви ставитеся до твердження американського педагога К.Кларка про чотири «революції в галузі методів навчання»?
- Заміна вчителів-батьків учителями-професіоналами;
- Заміна усного слова письмовим;
- Уведення в навчання друкованого слова;
- Часткова автоматизація і комп’ютеризація освітнього процесу.
9. Створіть порівняльну таблицю-опис щодо імітаційних методів активізації навчально-пізнавальної діяльності, а саме:
- ігрові (метод інсценування та ділові ігри);
- неігрові (аналіз конкретної ситуації, мозкова атака, круглий стіл тощо).
Лекція№ 13
Тема: ВИДИ І СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ НАВЧАННЯ.
ПЛАН:
1. Характеристика пояснювально-ілюстративного навчання
2. Програмоване навчання
3. Проблемне навчання
4. Ігрове та діалогічне навчання
5. Індивідуальне та навчання за допомогою комп’ютера
6. Диференційоване навчання
7. Сучасні технології навчання
7.1. Проектування етапів реалізації навчального процесу на уроці (В. Монахов)
7.2. Технологія взаємонавчання (М.Дьяченко)
7.3. Модульне навчання
7.4. Педагогіка спіробітництва
7.5. Технологія повного засвоєння знань
7.6. Технології різнорівневого та особистісно-орієнтованого навчання
7.7. Навчання за принципом рольової перспективи.
РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА:
1. Волкова Н.П. Педагогіка [навч.посіб.]. Київ: Академія, 2003. 576 с. (С. 359 – 362)
2. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка [підручник.]. Київ: Знання-Прес, 2003. – 418 с. (С. 77 – 81)
3. Ягупов В.В. Педагогіка. [навч.посіб.]. Київ: Либідь, 2003. 560 с. (С.252-274).
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ:
1. У чому полягає сутність пояснювально-ілюстративного виду навчання?
2. Які основні способи створення проблемної ситуації на уроці?
3. Наведіть приклади застосування ігрового виду навчання у сучасному закладі загальної середньої освіти?
4. Назвіть та охарактеризуйте основні види диференціації у навчанні?
5. Що собою являє ризик навчання за допомогою комп’ютера? Основні переваги та недоліки? Що таке кіберзалежність? Медіаграмотність?
6. Створіть порівняльну таблицю-опис щодо основних видів навчання. Вид навчання; загальна характеристика; переваги/недоліки.
7. Оберіть одну на вибір сучасну технологію навчання та підготуйте детальну доповідь щодо історії її виникнення, основних характеристик тощо.
Увага!
Практичні заняття (тема №12 «Активні форми організації навчання»; тема №13 «Міжпредметні зв’язки в організації навчання») та відповідні завдання до них, ви зможете знайти на платформі Moodle, перейшовши за посиланнями:
https://moodle.kdpu.edu.ua/mod/assign/view.php?id=10349 та https://moodle.kdpu.edu.ua/mod/assign/view.php?id=10351.
Ваші роботи щодо виконання завдань з опрацювання лекційного та матеріалу практичних занять надсилайте на електрону скриньку: [email protected].
- Автор: Кафедра педагогіки
- Перегляди: 973
Канд. пед. наук, доцент В.В. Іванова,
канд. пед. наук, доцент О.Б. Потапенко.
Шановні студенти! Для забезпечення дистанційного навчання під час карантину ми пропонуємо вам виконати завдання до практичних занять з навчальної дисципліни «Загальна педагогіка». Розробку даних практичних занять ви можете знайти на платформі СУЄНК. Ваші роботи надсилайте на електронну скриньку викладачів:
[email protected].
[email protected].
Завдання № 1
до практичного заняття № 10
«Методи та засоби навчання в школі»
(для студентів факультетів: іноземних мов; географії туризму та історії; мистецтв; гр. ІП-18; ІГ-18; ІМ-18; РАФ-18; НАФ-18; ОМ-18; ХХК-17; МХК-18)
План:
1. Опрацювати теоретичний блок і відповісти на такі питання:
1.1. Що називають методами, прийомами і засобами навчання?
1.2. Дайте визначення поняття «класифікація».
1.3. Які критерії використовуються для класифікації методів навчання?
1.4. Наведіть приклад класифікації методів навчання
1.5. Розкрийте сутність проблемно-пошукових методів навчання.
2. Опрацювати практичний блок і відповісти на проблемні питання:
2.1. У чому ви вбачаєте відмінність між поняттями «метод навчання» і «прийом навчання»?
2.2. Оберіть ознаку, яка характеризує проблемні методи навчання:
а) вимагають пригадати раніше вивчене;
б) створюють ситуацію інтелектуального утруднення;
в) орієнтовані на запам’ятовування навчальної інформації.
2.3. Розподіліть по групах (словесні, наочні, практичні) такі методи навчання: розповідь, вправа, бесіда, демонстрація, пояснення, дискусія, ілюстрація, лабораторна робота.
2.4. У чому полягає різниця між поняттями «метод навчання» і «засіб навчання».
2.5. Розподіліть по групах (методи навчання, прийоми навчання, засоби навчання): повідомлення плану уроку, таблиця, пояснення, відеофільм, навчальна дискусія, актуалізація знань, схема, бесіда, вправа, навчальний посібник, практична робота.
2.6. Виключіть з переліку те, що не відноситься до умов ефективного застосування методів навчання (одна неправильна відповідь):
а) створення позитивної психологічної атмосфери уроку;
б) використання міжпредметних зв’язків;
в) стан емоційного самопочуття вчителя;
г) врахування індивідуальних особливостей розвитку учнів.
Завдання № 2
до практичного заняття № 11
«Урок – основна форма організації навчання»
(для студентів факультетів: іноземних мов; географії туризма та історії; мистецтв; гр. ІП-18; ІГ-18; ІМ-18; РАФ-18; НАФ-18; ОМ-18; МХК-18)
План:
1. Опрацювати теоретичний блок і відповісти на такі питання:
1.1. Що в науково-педагогічній літературі називають «формою організації навчання»?
1.2. Назвіть основні форми організації навчання в сучасній школі.
1.3. Хто розробив класно-урочну систему навчання?
1.4. У чому полягали особливості Белл-Ланкастерської системи навчання та Дальтон-плану?
1.5. Як ви розумієте поняття «урок»?
1.6. Чим зумовлено поділ уроків на певні типи? Назвіть основні традиційні типи уроків.
1.7. Назвіть основні вимоги до організації та проведення сучасного уроку.
2. Опрацювати практичний блок і відповісти на проблемні питання:
2.1. Назвіть переваги урочної форми організації навчальних занять.
2.2. Назвіть і схарактеризуйте основні елементи комбінованого уроку.
2.3. За класифікацією Б. Єсипова, М. Махмутова, В. Онищука не існує такого типу уроку:
а) урок засвоєння нових знань;
б) комбінований урок;
в) урок узагальнення та системи знань;
г) проблемний урок;
д) урок формування знань, умінь і навичок.
2.4. У науково-педагогічній літературі не існує такої вимоги, яка висувається до сучасного уроку:
а) організаційна;
б) санітарно-гігієнічна;
в) формувальна:
г) етична;
д) психологічна.
2.5. Урок як форма організації навчальних занять учнів переважно орієнтована на такий підхід:
а) колективний;
б) індивідуальний;
в) індивідуально-груповий.
Рекомендована література:
1. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : [б.в.], 1997. 376 с.
2. Кузьмінський А. І. Педагогіка : завдання і ситуації : практикум. Київ : [б.в.], 2009. 418 с.
3. Пальчевський С. С. Педагогіка: навч. посіб. Київ : [б.в.], 2008. 496 с.
4. Пащенко М. І. Педагогіка : навч. посіб. Київ : [б.в.], 2019. 228 с.
5. Фізеш О. Й. Педагогіка. Основи педагогіки. Дидактика. Теорія та методика вихованняя. Школохнавцтво. Київ : Видавничий дім, 2019. 390 с.
6. Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2019. 560 с.
- Автор: Кафедра педагогіки
- Перегляди: 803
Програма вивчення курсу «Педагогіка» є своєрідним путівником оволодіння студентами педагогічною теорією.
Її призначення – допомогти майбутнім учителям усвідомити значущість педагогічної науки та використовувати її положення у розвязанні практичних педагогічних проблем: поринути в процес збагнення складності, унікальності, краси й творчості педагогічної діяльності; побачити "себе в професії1" і "професію в собі"; зрозуміти роль власної перетворювальної діяльності у своєму професійному становленні, визначити оптимальні шляхи вдосконалювання рівня професіоналізму й педагогічної майстерності.
В основу навчальних занять покладені наступні підходи:
· культурологічний, що допомагає осмислити ціннісні підстави педагогічної теорії й усвідомити педагогічну діяльність як сферу морального, світоглядного самовизначення майбутнього вчителя;
· особистісно-діяльнісний, що забезпечує кожному студентові позицію суб'єкта діяльності й розвитку, персоналізацію навчання, сприйняття кожного цікавою особистістю;
· діалогічний, що передбачає рівноправні суб'єкт-суб'єктні відносини в системі "викладач - студент", емоційну відкритість і взаємодовіру;
· індивідуально-творчий, орієнтує на виявлення й розвиток творчих можливостей майбутнього вчителя, навчання способам самостійно рухатися до кінцевого результату.
- Автор: Кафедра педагогіки
- Перегляди: 1438