У 2024-2025 н.р. на кафедрі філософії діють такі студентські наукові гуртки:
1. «Проблеми онтології, гносеології, етики та естетики, актуальні питання соціальної філософії та історії філософії».
Науковий керівник: Абдула А.І., к.філос.н., доц., завідувач кафедри.
Мета й завдання: Поглиблене вивчення актуальних питань сучасної наукової філософії, залучення студентів до наукової діяльності, розвиток навичок критичної дискусії та критичного мислення, репрезентація наукових дослідженнях на наукових конференціях, видання студентських наукових публікацій.
Протягом 2024р. гурток здійснював свою діяльність (список учасників, тематика досліджень: 2023-2024 н.р.; 2024-2025н.р., витяг з протоколу засідання кафедри про початок роботи та затвердження керівника: 2023-2024н.р.; 2024-2025н.р.,), яка включала 2 основних етапи.
І. На першому етапі – протягом першої половини 2024р. (ІІ семестр 2023-2024 н.р.) відбувалась фіналізація започаткованих у 2023р. проєктів. Відповідно до плану роботи гуртка обговорювались актуальні питання сучасної етики, питання сучасної гносеології та філософії свідомості, академічної доброчесності.
Зокрема, протягом засідання 21.02.24р. виступила Олійник С.О, яка акцентувала увагу на питаннях етичних питаннях, пов’язаних з проблемою евтаназії. У доповіді було окреслено історичний характер проблеми, потенційні шляхи її вирішення. У ході обговорення було також закцентувано увагу на логічній послідовності викладу матеріалу, більш вдалої постановки проблеми, використаній літературі тощо. Питання щодо проблем евтаназії, актуальності цієї теми, проблеми свободи волі та вільного вибору задавала також студентка Луців Анастасія.
Протягом березневого засідання виступили студенти: Матковська К. А. яка презентувала роботу з питань штучного інтелекту «Проблема використання штучного інтелекту в контексті філософії», наголосила на значенні сучасних комп’ютерних технологій у житті людини, визначила перспективні на відчинені та закордонні дослідження у цьому напрямі. Цікавість та проблемні дискусії викликала позиція відповідно до якої штучний інтелект розглядається у двох аспектах: «ідеальному сенсі» тобто як деякий повний аналог інтелекту людини, а також як функціонуючи інтелектуальні системи. Зацікавленість у обговоренні питань штучного інтелекту виявили також студенти Стенко Анна, Бугайов Тарас та ін.
У квітні робота гуртка була присвячена дотриманню принципів академічної доброчесності під час написання студентської наукової роботи, роботи з науковою літературою, правильному цитуванні, використанні перевірених джерел інформації, необхідних посилань.Виступили студенти: Олійник С.О., Матковська Катерина, Красіворон Діана, Грушевська Мілана, які доповіли про перспективи написання наукової роботи та виступів на студентській науковій конференції, стан готовності роботи. Було окреслено проблемні моменти та надав рекомендації щодо їх вирішення.
За результати діяльності гуртка студенти прийняли участь у роботі конференції, подали роботи до публікацію у збірнику студенських наукових праць «Юнософія»: Матковська К.А. Проблема використання штучного інтелекту в контексті філософії /проблема знецінення людської діяльності – штучним інтелектом; Красіворон Д.О. Гуго Гроцій: дилема справедливої війни; Олійник О.С. Евтаназія: право на життя.
ІІ. Другий Етап розпочався з І семестру 2024-2025 н.р. У роботі гуртка прийняли участь студенти ІІ курсу різних факультетів університету, а також студентка ІІІ курсу факультету мистецтв Стенько А., яка висловила бажання продовжити дослідницьку активність у цьому напрямку.
Були проведені засідання, які стосувались наступних тем та питань:
І засідання. Ознайомлення з завданнями та принципами студентської наукової роботи, організацією діяльності гуртка. Обговорення потенційних тем для майбутніх засідань гуртка. Визначення загальних вимог до академічних студентських праць, потенційних напрямів та тем дослідження.
Були обговорені теми для майбутніх засідань гуртка. Учасники висловили свої ідеї та пропозиції щодо актуальних питань, що заслуговують на дослідження, та обговорили, які з них найкраще відповідають інтересам і напрямкам діяльності гуртка. Обрали старосту студентського гуртка – Стенько Анну. Викладач акцентував увагу на таких аспектах як: цінності та мета збірника «Юнософія», вимоги до змісту і структури студентських праць із філософії; принципи академічної доброчесності, вимоги до оформлення статті і літератури. Було наголошено щодо необхідності використовувати україномовні джерела та літературу мовою країн ЄС. Виступили присутні студенти, які проговорили теми та напрями робіт. Висловили думки щодо написання робіт за певними темами. Обрали орієнтовну тему та напрям кожному студенту. Активну участь у обговоренні прийняли стденти: Стенько А., Артеменко М., Ніколенко В.
ІІ засідання. Обговорення поняття тоталітаризму. Студенти відзвітували щодо уточнення тем та пошуку літератури. Кожен учасник засідання визначився з темою для написання наукової роботи. Всі отримали рекомендації щодо пошуку відповідної літератури.Учасники гуртка обговорили ключові особливості тоталітаризму, зосередившись на його основних ознаках, таких як ідеологічний контроль та репресивні механізми. Було проаналізовано соціально-політичні умови, що сприяють виникненню тоталітарних режимів, а також розглянуто історичні приклади таких суспільств. Окрему увагу приділили критиці тоталітарних систем з точки зору порушення прав і свобод людини. Учасники провели паралелі між тоталітарними практиками минулого та сучасними тенденціями до авторитаризму, наголосивши на важливості запобігання подібним загрозам у майбутньому. У обговоренні приймали участь: Аністрат Анна, Антоненко Єлизавета, Ніколенко Валерія, Сорока Віолетта, Стенько Анна.
ІІІ засідання. Обговорення проблеми співвідношення філософії та науки: «Чи здатна наука вирішити філософські проблеми?»
1. Студенти, які поділилися власними труднощами у процесі написання наукових робіт, зокрема проблемами з організацією матеріалу та відсутністю відповідних джерел. Надано поради щодо ефективного пошуку і використання наукової літератури. Розглянуто правила коректного цитування. Викладач підкреслив важливість чіткого формулювання цілей наукової роботи, зокрема визначення основних завдань, що мають бути вирішені в процесі дослідження.
2. Виступили учасники гуртка, які розглянули ключові аспекти питання, підкресливши, що наука може допомогти у вирішенні певних практичних філософських проблем, але не здатна вирішити всі питання філософії. Висвітлено можливості та обмеження природничих наук у вирішенні філософських проблем. Обговорено приклади, коли наука і філософія можуть співпрацювати, а також випадки, де наука не може дати чіткої відповіді на питання. Свої думки висловлювали: Антоненко Єлизавета, Артеменко Микита, Ніколенко Валерія, Рибак Анастасія, Сорока Віолетта, Стенько Анна.
2. «Проблеми філософії, філософії освіти, філософії мови». Науковий керівник: к. філос. н., доц. Балута Г. А.
Мета і завдання роботи гуртка 2023-2024 р. Ознайомити студентів з актуальними проблемами філософії, філософії освіти, філософії мови, базовими навичками проведення наукового дослідження, роботі з науковою літературою. Староста гуртка Ященко Єлизавета.
Протягом 2023-2024 року гурток здійснював свою роботу як навчально-науковий осередок (список учасників, тематика досліджень, витяг з протоколу засідання кафедри про початок роботи за затвердження керівника, сертифікати студентів)
Засідання гуртка здійснювалось протягом навчального року. Перше організаційне засідання гуртка мало на меті ознайомлення з порядком роботи гуртка, окремими аспектами кафедрального дослідження, пунктами положення «Про організацію роботи наукового гуртка», методичних рекомендацій до збірника, обрання старости. Протягом I – II cеместрів студенти опанували теоретичну основу, категорійний апарат наукової роботи: поняття наукової раціональності, наукової етики, наукової аргументації та ін.. Особливу увагу було приділено обговоренню принципів академічної доброчесності та академічної свободи, вмінню працювати у команді, сучасних лідерських якостей та фахових вимог. Учасники гуртка пройшли курси «Академічна доброчесність», інші курси на платформі Prometeus, отримали сертифікати. Наступним етапом практичної роботи гуртка була тема презентаційної культури. Проєкти до теми представили студенти В. Марухніч та Мірошніченко А. Підготовка до Олімпіади передбачала ознайомлення з порядком проведення Олімпіади та її завданнями. За результатами конкурсу постерів «Філософія штучного інтелекту»
Учасники гуртка (Золотарьова А., Ященко Є, Мірошніченко А.) посіли 1 місце конкурсу постерів.
Підготовка до конференції включала етапи ознайомлення з напрямами дослідницької роботи, темами досліджень, переглядом дослідницьких джерел по кожному з напрямів, обговорення типових помилок з минулого досвіду, опрацювання текстового матеріалу. Доповіді на конференцію подали студенти Мірошніченко А., Манукян С., Рисована А., Ященко Л. Аспіранти Тютюнов О. В, Попов М.Ю. проявили ініціативу подати навчально-наукові матеріали аспірантської роботи у формі публікації. За результатами конференції опубліковані статті у збірнику Юнософія.
Мета й завдання роботи гуртка 2024-2025 р. Мета й завдання роботи гуртка 2024-2025 р. Вивчення питань сучасної наукової філософії, залучення студентів до наукової діяльності, розвиток навичків наукової дискусії, репрезентація вітчизняних та іншомовних наукових досліджень. Староста гуртка Хорєтлєва Валерія (список учасників, тематика досліджень, витяг з протоколу засідання кафедри про початок роботи за затвердження керівника, сертифікати студентів).
Наступний етап роботи гуртка у 2024-2025 рр. список учасників гуртка. розподіл тем, протоколи розпочав роботу з установчих зборів, які визначили склад студентів, що проявили бажання відвідувати науковий гурток. Перше засідання «Про організацію роботи наукового гуртка» стосувалось організаційних питань, огляду офіційних вимог до роботи гуртка, обрання старости. Студентам було повідомлено, що гурток є формою студентської діяльності, спрямованої на формування основ науково-дослідницької роботи, участь у роботі гуртка передбачає виконання плану роботи та активне відвідування, шо у підсумку може бути результатом написання наукової статті. На засіданні «Наукова культура та академічна доброчесність» були обговорені правила академічної доброчесності в освітньому середовищі, основні положення Закону України про академічну доброчесність, політику академічної доброчесності, шо проводиться у Криворізькому державному педагогічному університеті. Протягом роботи гуртка студенти пройшли курс «Академічна доброчесність», «Філософія» на платформі Prometeus.
На засіданні «Напрями наукового дослідження» студенти були ознайомлені з науковими здобутками кафедри, її провідними фахівцями, науковою школою та специфікою аналітичного напряму. Обговорено актуальність орієнтованих тем, запропонованих для опрацювання. Актуальними напрямами дослідження, на думку здобувачів (Конєвої Н., Малікова О., Сушко І., та ін.) є етичні проблеми у освіті, шкільному освітньому середовищі, зокрема проблема булінгу, аналіз практик запобігання дитячої агресії. Заслуговують на дослідницьку увагу також сучасні філософські проблеми, пов’язані з освітою та суспільством: штучного інтелекту, інформаційної етики, етики здоров’я, питання формування екологічної свідомості, ідея «вічного миру» у прочитанні І. Канта та інших мислителів. На засіданні «Дослідницька традиція та наукова парадигма» було розглянуто поняття «наукової традиції», «наукової парадигми», «наукової школи», загальну значущість наукової методології, специфіку і причини міждисциплінарного характеру сучасних наукових досліджень; сутність та специфіку філософської методології, відмінність методології природничих і гуманітарних наук. Запропоновано ознайомлення з рекомендованими статтями, монографіями до обраної теми з наступним опрацюванням та укладанням списку джерел до теми, підготовку доповідей «Нобелівські лауреати у природничих науках» (Конеєва Н.), «Основи презентаційної культури» (Сушко І. Хорєтлєва Л).
3. «Логіка та критичне мислення у педагогічній діяльності» на 2024-2025 н. р. Наукові керівники: к. філос. н., доц. Козаченко Н. П., к. філос. н., старший викладач Брюховецький М. М.
Всі матеріали гуртка за доступні за посиланням на moodle
Список учасників ЛКМПД за роками, витяг з протоколу затвердження на 24-25 н.р.
Гурток «Логіка і критичне мислення у педагогічній діяльності» працює з метою надати студентам можливість вільно досліджувати цікаві їм теми з точки зору логіки та критичного мислення та вілно обговорювати цікаві для них теми з навчальної царини та повсякденного життя.
Зазвичай на гурток записуються студенти, які обрали вибіркові дисципліни логіка або критичне мислення, але після перших занять вони запрошують до гуртка одногрупників, які обрали й інші дисципліни. Гурток має практичну спрямованість – учасники самі обирають теми, які їм цікаво розглянути, тому план гуртка зазвичай змінюється. Учасникам доступні переліки тем засідань та протоколи обговорень з попередніх років і вони можуть вибирати з них, або сформулювати свою. Для учасників створена група в месенджері, де вони пропонують теми і обговорюють засідання.
Так, в І семестрі 24-25 року відбулися засідання на такі теми. 1. 18.09.2024 Що таке логіка і хто її придумав. Навіщо потрібна логіка в науці, філософії, навчанні та буденній діяльності. 2. 25.09.2024 Трьохзначні і чотирьохзначні логіки. 3. 2.10.2024 Логічний аналіз висловлювань повсякденного спілкування. 4. 9.10.2024 Маніпуляції, які виникають внаслідок порушення законів логіки. 5. 16.10.2024 Відповідальність та академічна доброчесність. 6. 23.10.2024 Види буденних міркувань: дедукція та індукція. Розвʼязування задач: Modus Ponens, Modus Tollens. Міркування з властивостями, які переносяться та властивостями, які не переносяться. Аналіз міркувань. 7. 30.10.2024 Емоційний інтелект в буденних міркуваннях. 8. 6.11.2024 Задачі на впорядкування. Задача на впорядкування з гіпотезами. Розвʼязування задач. Задачі з неповними та надлишковими умовами. Міркування за аналогією в навчальній та повсякденній діяльності. 9. 13.11.2024 Умовиводи з простими висловлюваннями. Розвʼязування задач. 10. 20.11.2024 Заперечення та умовиводи з запереченням. Розвʼязування задач.
В цьому році студентам було цікаво розвʼязувати логічні задачі, що потребувало більше підготовки від викладачів. Тим не менш, на засіданнях були представлені цікаві теоретичні теми, зумовлені цікавістю деяких учасників гуртка на заняттях з логіки. Серед таких: Доповідь “Трьохзначні логіки” (Кущ Михайло), доповідь “Чотирьохзначні логіки” (Антощенкова Аліна), “Закон тотожності та його порушення” (Лясковська А., Грамма Д), “Закон виключеного третього і хибні дилеми” (Кущ М.), “Суперечливі аргументи в дебатах” (Дзіндзіловська М.), “Відповідальність за Ж.-П. Сартром” (Береза Еріка) та інші.
4. «Компаративна філософія». Науковий керівник: асистент кафедри філософії Оліфер О. Є.
Мета й завдання: поглибити знання студентів щодо різних філософських течій на напрямів східної та західної традиції; навчити порівнювати філософські погляди різних епох й різних філософських напрямів; навчити аналізувати сучасні медіатексти.
Науковий студентський гурток «Компаративна філософія» у вересні 2024 н.р. відокремився від гуртка «Проблеми філософії, філософії освіти, філософії мови», щоб більше залучати студентів до філософської компаративістики. До складу наукового гуртка входять студенти переважно філологічних спеціальностей, тому тематика досліджень й план засідань гуртка спрямовані на те, щоб задовольняти освітні потреби майбутніх філологів.
Витяг з протоколу засідання кафедри про створення гуртка «Компаративна філософія».
Список учасників наукового студентського гуртка і план роботиу 2024-2025 н.р.
У І семестрі 2024-2025 н.р. відбулося чотири засідання наукового гуртка, на яких розглядалися теми організації наукової роботи студента, були затверджені теми наукових студентських статей, обговорили питання структурування статей, добору наукової літератури. Відбулися дві дискусії: «Штучний інтелект: загроза чи користь?» і «Перехід від традиційної культури до культури модерну: загроза чи користь?». Одне із засідань було присвячене питанням дотримання академічної доброчесності.
До Міжнародного дня філософії було заслухано та обговорено доповідь «Роль філософії в ХХІ ст. (до Міжнародного для філософії)» і проведено конкурс мемів. Студенти з гумором висвітлили процес опанування філософії та свої студентські будні. Деякі з мемів наведено нижче.
На останній зустрічі в першому семестрі студенти звітували про опрацювання літератури до майбутньої наукової статті.