Згідно розпорядження Навчально-методичного відділу № 19 від 12 березня 2024 р. на факультеті з 12 по 24 березня проводилось опитування випускників та роботодавців спеціальності 242 Туризм. Опитування проводилось в рамках перегляду освітніх програм.
Результати опитування розглядалися на засіданні вченої ради факультету географії, туризму та історії (протокол № 10 від 28 березня 2024 р.).
Результати опитування, були представлені гарантом освітньої програми Вікторією Пацюк, к.геогр.н., доцент кафедри туризму та економіки.
Результати опитування випускників
В опитуванні взяли участь 29 респондентів ОП «Туризм». Це випускники 2017-2023 років, переважна більшість опитаних респондентів (34,5 %) закінчили навчання у 2021 році. Майже 80% респондентів навчались на контракті. Аналіз результатів опитування дозволив виявити слабкі та сильні сторони освітнього процесу за освітньою програмою «Туризм».
Якістю освіти задоволені майже 90%, не задоволених під час опитування не виявилося.
За фахом і у спорідненій спеціальності працює 24% респондентів. Серед способів пошуку роботи 31% опитаних знайшли її на спеціалізованих веб-порталах, 28% за рекомендацією друзів та знайомих, 24% самостійно знайшли. Слід зауважити, що навчання за контрактом не зобов’язує випускників працевлаштовуватися одразу за фахом.
Наявність диплома про вищу освіту, нажаль, виявилась не важливою у 65%, і не вирішальною у 27% опитаних. Здобутий фах, зазначений у дипломі не був важливим для роботодавців у 65% опитаних, у 27% не відіграло важливого значення
Переважна більшість опитаних (86%) зазначили на актуальність ОП «Туризм» в умовах сучасного ринку і лише 14 оцінили актуальність в 1-2 бали, як не актуальну.
Ступінь задоволеності рівнем підготовки за ОП «Туризм» виявився також високим: майже порівну респонденти віддали перевагу оцінкам 5, 4, 3, причому 5 - домінує у 38%.
Спеціальну професійну підготовку опитані оцінили у 3, 4 і 5 балів, де останню максимальну оцінку проголосували 52% опитаних.
Практичну підготовку також опитані випускники оцінили переважно високими (4, 5) балами по 38% - відповідно
Формування комунікативної компетентності викладачі кафедри традиційно забезпечують на високому рівні, оскільки ОП передбачає велику кількість практик та стажувань, де здійснюється неформальне спілкування викладачів і студентів, так у 5 балів оцінили комунікацію – 48%, у 4 бали – 31%.
Розвиток здатності до навчання й саморозвитку опитані оцінили високими балами по 3,4,5, відповідно 24, 21, 48 %, що у підсумку дає 93% опитаних для яких система навчання посприяла саморозвитку.
Ступінь тимбілдингу також традиційно висока для студентів, що навчаються на ОП Туризм з причини проведення викладачами практичних занять і лекцій в інтерактивному форматі із залученням власного практичного досвіду і зверненням до досвіду учасників навчального процесу, а коли студенти змушені разом готуватися до подорожей, походів, екскурсій, готуються і проводять екскурсії для своїх одногрупників, - то народжуються міцні колективи, підтвердженням є розподіл відсотків у 5 балів – 45% оцінили, у 4 бали – 27%, у 3 бали – 21%.
Переважна більшість опитаних зауважили на розвиток ерудованості і культури під час навчання – більше 70%.
Інформаційно-комунікаційними технологіями оволоділи більшість опитаних – майже 60%.
Навчання на ОП «Туризм» дозволило проявити свої лідерські якості майже 70% опитаних.
Серед найбільш корисних і важливих дисциплін опитувані виділили дисципліни професійного та профорієнтаційного спрямування («Туризмознавство», «Економіка», «Менеджмент», «Реклама», «Курорти України», «Іноземна мова» тощо).
Серед найменш потрібних дисциплін в першу чергу опитувані називали – «Вищу математику», «Філософію» (вимагає осучаснення і зазначена як не потрібна зовсім), «Релігієзнавство». Студенти запропонували замість філософії додати психологію або години на спецкурси з фаху.
Щодо престижності отриманої кваліфікації переважній більшості опитаних виявилось складно відповісти на це питання – 58%, однак майже 38% вважають її престижною. Якби випускникам у сучасних реаліях знов запропонували навчатися за освоєною вже професією більшість позитивно сприйняла б цю новину – 69%. Це і є ступінь задоволення випускників якістю навчання.
Саме навчання на ОП «Туризм» повторно обрали б – більше 60%.
Оцінювання КДПУ як закладу освіти також показало результати: 3 бали – 24%, 4 бали - 37%, 5 балів – 35%.
Зміст освітньої програми переважна більшість – 80% оцінили у 4 і 5 балів
Використання сучасних методів навчання показало 60% їх використання
Загальна організація роботи підрозділів університету оцінили в 5 балів – майже половина опитаних.
Робота органів студентського самоврядування оцінена у 4-5 балів 76 % опитаних.
Якість матеріально-технічної бази оцінили у 3,4 і 5 балів більшість опитаних
Пропозиції щодо покращання підготовки за ОП «Туризм» полягали в наступному:
- викладачі мають бути практиками у своїй галузі (на кафедрі всі викладачі туристичних дисциплін є членами Всеукраїнської асоціації гідів, гідами Кривого Рогу, організаторами туристичних подій. З досвідом роботи у сфері управління туризмом працює 2 викладачів);
- потрібно збільшити блок практичної підготовки в плані навчальних і виробничої практики, бо це досвід який є необхідним при працевлаштуванні; більше новітніх дисциплін і сучасних методів, керівництво і підготовка грантових проєктів;
- зазначено негативний вплив пандемії Ковід, що унеможливило подорожі по країні та за її межі; необхідність більшої кількості практичних занять у форматі тренінгів, воркшопів, інтерактивну;
- необхідність глибокого вивчення англійської мови, але не в теоретичному плані, а як мови спілкування;
- із недоліків забагато філософії;
- пропонують сконцентруватися саме на спеціалізованих професійних дисциплінах, додати дисципліни з освоєння практичного боку тур менеджерської та турагентської діяльності (як варіант практичні заняття з туроперейтингу проводити на базі турагентств).
Таким чином, проведене опитування дозволяє стверджувати, що рівень підготовки за ОП «Туризм» у КДПУ здійснюється на достатньому і високому рівнях, однак із рекомендацій стає зрозумілим, що скорочення тривалості навчальних і виробничих практик не відповідає вимогам студентів і сучасного часу; наголошується на важливості переведення більшості дисциплін у практичне русло із застосуванням сучасних технологій і методів навчання; працювати мають лише практичні фахівці, які мають безпосередній практичний досвід у туристичній галузі, кращий варіант впроваджувати дуальну освіту, коли частина занять була б спрямована на відпрацювання фахових компетентностей на базі туристичних організацій.
Результати опитування роботодавців
В опитуванні взяли участь 2 роботодавців, які мають приватну форму власності. У обох роботодавців на практиці перебували випускники освітньої програми «Туризм». Обидва роботодавці зазначили, що практикантам потрібне було додаткове навчання для підвищення рівня базових професійних знань і умінь.
Високо роботодавці оцінили актуальність освітньої програми «Туризм» – максимальну оцінку в 5 балів отримали 50 % відповідей, інші 50 % отримали 4 бали. При цьому повністю протилежними були думки респондентів щодо того чи підготовка фахівців відповідає вимогам ринку праці: 50 % роботодавців дали відповідь «так», 50% – «ні». Різниться і оцінка якості підготовки фахівців: 50 % роботодавців вважають її достатньою, а 50 % низькою.
Якість та навички випускників освітньої програми «Туризм» роботодавці оцінили переважно на середньому рівні. Зокрема, 100 % оцінка «3» була поставлена за наступні складові: загальнотеоретична підготовка, спеціальна (професійна) підготовка, здатність до навчання й саморозвитку, вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку. Дещо нижче оцінили стратегічне мислення: оцінку «2» дали 50 % роботодавців, тоді як інші 50 % дали оцінку «3». Дещо вище (50% оцінка «3» і 50% оцінка «4») отримали наступні складові: комунікативна компетентність, адаптація до нових умов, здатність працювати в колективі, команді, здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці, ерудованість та загальна культура. Кардинально різняться оцінки роботодавців щодо знання іноземної мови випускниками даної спеціальності (50 % – «2» бали, 50 % – «4» бали), володіння інформаційно-комунікаційними технологіями (50% – «3» бали, 50 % – «5» балів). Найвище було оцінено націленість випускників на професійний розвиток і кар’єрне зростання – 100 % оцінили в 4 бали. Дані оцінки можуть бути обумовлені як суб’єктивним ставленням роботодавців, так і рівнем практикантів, що проходили в них практику.
Роботодавці, на жаль, не продемонстрували значної зацікавленості в прийомі випускників освітньої програми на роботу (50 % оцінили свою зацікавленість в 2 бали, 50 % – в 3 бали). При цьому 100 % вони б рекомендували керівникам інших закладів (установ, організацій) приймати на роботу випускників даної освітньої програми.
Щодо найбільших пріоритетів для покращення підготовки фахівців за освітньою програмою «Туризм», багато в чому думки роботодавців були подібними. Як найбільший пріоритет 100 % роботодавців назвали підвищення кваліфікації викладачів. Вище середнього (в 4 бали) 100 % респондентів оцінили необхідність зміни змістового наповнення освітніх програм та розширення співпраці з роботодавцями. Незначні розбіжності є у визначенні пріоритетності збільшення обсягу практичної підготовки студентів (50 % – 5 балів, 50 % – 4 бали), а також покращення матеріально-технічної бази університету (50 % – 4 бали, 50 % – 3 бали). Суттєві розбіжності є в оцінювані підвищення вимог до вступників, а також до студентів і випускників (50 % – 4 бали, 50 % – 2 бали).
При оцінці чинників, що мають найбільший вплив на ефективність професійної діяльності фахівця та його кар’єрне зростання, 100 % роботодавців найбільш впливовими чинниками вважають комунікативну компетентність, здатність до навчання й саморозвитку, адаптація до нових умов, здатність працювати в колективі, команді, націленість на кінцевий результат, націленість на професійний розвиток і кар’єрне зростання.
Дещо нижчою оцінкою в 4 бали, знову ж таки одноголосно, роботодавці оцінюють рівень загальнотеоретичної, а також спеціальної (професійної) підготовки, ерудованість та загальну культуру, вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку, навички управління персоналом, колективом, ведення ділової документації, іншомовну компетентність. Дещо різниться оцінка роботодавців (50 % поставили оцінку 5, 50 % – 4) за наступними чинниками: стратегічне мислення, здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці, володіння інформаційно-комунікаційними технологіями.
Роботодавцями були надані наступні пропозиції для покращення підготовки фахівців за освітньою програмою «Туризм»:
- більше практичних виїзних занять локально, по Україні, за кордон;
- розвивати комунікативні здібності студентів;
- акцентувати увагу на розвитку здібностей з продажу туристичного продукту;
- наситити навчальні предмети ігровими завданнями, які моделюватимуть ситуацію в туристичному агентстві;
- якомога більше практикувати на заняттях командну роботу;
- стимулювати студентів моніторити правила в’їзду до різних країн.