20 лютого 2025 року відбулося засідання круглого столу, присвячене впливу штучного інтелекту на вивчення іноземних мов. Воно стало цікавою дискусійною платформою для представників різних галузей – від філологів до фахівців з інформаційних технологій. Спікери поділилися своїми поглядами на переваги та виклики використання ШІ у різних наукових сферах, що дозволило сформувати різнопланову рецепцію цїєї актуальної теми.
Перед численною аудиторією викладачів і здобувачів освіти кафедри англійської філології Криворізького державного педагогічного університету та їхніх партнерів, викладачів Навчально-наукового інституту іноземних мов Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка виступили експерти з філології та цифрових технологій. Ключовий спікер, магістр комп’ютерних наук, інженер-програміст Роман Цегельський розповів про технічні можливості штучного інтелекту, наголошуючи на його здатності автоматизувати рутинні процеси, розпізнавати мову та адаптувати до навчальних матеріалів. Кандидат філологічних наук, доцент кафедр англійської та німецької філології ПНПУ ім. В. Г. Короленка Михайло Рахно не лише підкреслив важливість критичного мислення під час використання ШІ у навчанні, а й детально розглянув базові prompts та правила їх написання, що є ключовим аспектом ефективної взаємодії з мовними моделями. Співзасновник Школи іноземних мов MT SCHOOL, кандидат технічних наук, старший викладач кафедри автоматизації, комп’ютерних наук і технологій КНУ, стейкхолдер ОП Мова і зарубіжна література (англійська) Вадим Харламенко поділився практичним досвідом інтеграції штучного інтелекту у навчальний процес і представив приклади його ефективного використання у мовних школах. Студентка 4 курсу спеціальності Мова та зарубіжна література (англійська) КДПУ Олександра Шпилякова поділилася студентським поглядом на використання ШІ у вивченні мов, привернувши особливу увагу до його ролі у самостійній роботі здобувачів освіти та домашній підготовці до занять.
У обговоренні учасники круглого столу дійшли висновку, що штучний інтелект є потужним і невід’ємним інструментом у навчанні іноземної мови, проте його використання вимагає усвідомленого підходу та балансу між технологіями і традиційними методами викладання.
Здобувачі освіти спеціальності Мова та зарубіжна література (англійська) надіслали свої відгуки про академічну подію.
Єлизавета Степанова, АЗЛ-22: «Круглий стіл «Штучний інтелект і філологія: pros and cons» став чудовою можливістю дізнатися більше про сучасні технології у вивченні мов. Особливо сподобалося, що спікери не лише обговорювали загальні тенденції, а й наводили конкретні приклади використання ШІ у навчальному процесі. Окремо хочу відзначити доповідь студентки 4 курсу Олександри Шпилякової – її погляд на штучний інтелект з позиції студентки був дуже цікавим та близьким. Було корисно почути, як ШІ можна застосовувати у навчанні не лише з точки зору викладачів, а й самих студентів. Дякую за цікавий і змістовний захід!»
Вікторія Малишенко, АЗЛ-22: «Круглий стіл «Штучний інтелект і філологія: pros and cons» дозволив мені дізнатися про роль ШІ у вивченні мов. Спікери окреслили як теоретичні аспекти розвитку технології, так і її практичне втілення в навчанні. Особливо цінним було ознайомлення з конкретними інструментами для вивчення іноземних мов. Захід допоміг зрозуміти потенціал ШІ як помічника в мовній освіті та усвідомити виклики його впровадження. Дякую за корисну дискусію!»
Марина Іванова, АЗЛ-22: «Відвідавши круглий стіл «Штучний інтелект і філологія: pros and cons», я отримала нові знання, що дозволили розширити уявлення про роль ШІ у вивченні іноземних мов. Спікери обговорили як загальні тенденції розвитку цієї технології, так і практичні аспекти її застосування в навчанні мов. Було дуже корисно дізнатися про потенціал штучного інтелекту, а також про конкретні інструменти, які можна використовувати для вивчення іноземних мов.
Усі спікери звертали увагу на виклики й обмеження, які слід враховувати при впровадженні ШІ. Тож дискусія дозволила краще зрозуміти, як ШІ, з одного боку, може стати постійним помічником у мовній освіті, а з іншого, – може зашкодити користувачам. Дякую організаторам та спікерам за змістовну та надихаючу дискусію!»
Доцент кафедри англійської філології Л. Д. Федоряка зазначила: «Організаторам круглого столу наразі приємно констатувати, що перший академічний захід у другому семестрі успішно проведений. За задумом викладачів кафедри, і форма, і тема цього засідання, що об’єднало слухачів навколо напрочуд актуальної і надзвичайно контроверсійної проблеми, мала відбивати нові освітні і технологічні віяння, і водночас корелюватися з освітніми компонентами спеціальності Мова і зарубіжна література (англійська). Непідробний інтерес учасників викликали особливості використання ШІ передусім у царині іноземної філології – у розрізі різних аспектів англійської мови, літератури, і методики викладання англійської мови. Доповідачі, які репрезентували актуальний матеріал (від загальних понять до тонкощів) і численні підходи до використання ШІ (у практиці різних англомовних освітніх просторів) дозволили слухачам скласти доволі цілісну картину функціонування ШІ у сучасному глобалізованому світі. Сподіваюся, що результати обговорення теми стануть у нагоді всім слухачам круглого столу і поза його межами, під час освітнього процесу. Вони сприятимуть не лише подальшому розвитку вмінь і навичок користувачів, а й, щонайголовніше, свідомому впровадженню інновацій і усвідомленню ризиків, спричинених надмірним використанням ШІ».
До вирішення проблеми ШІ у контексті «pros and cons», яка, безперечно, потребує комплексного підходу – ґрунтовних досліджень і максимального практичного занурення, – усе ж вдалося наблизитись. Рекомендації слухачам, що прозвучали в доповідях усіх спікерів, зводилися и до однієї ключової тези: у навчанні і викладанні англійської мови штучний інтелект ніколи не замінить інтелекту і креативного мислення людини, а також професійного ставлення фахівця до здійснення іншомовної активності різних форм.
Щиро вдячні спікерам за їхні фахові поради!
Чекаємо на подальше науково-практичне спілкування!