Задля моніторингу якості освітньо-наукових програм, для перевірки їх збалансованості та ефективності з 28 лютого по 01 березня 2024 року проведено опитування здобувачів ступеня доктора філософії всіх років навчання та випускників (за можливості) освітньо-наукової програми "Професійна освіта (Комп'ютерні технології)". Здобувачам було запропоновано оцінити наведені критерії за п'ятибальною шкалою, від 1 до 5 (1 — дуже погано, 2 — погано, 3 — задовільно, 4 — добре, 5 — дуже добре), за необхідності дати розгорнуту відповідь. Загальні результати можна знайти за посиланням https://kdpu.edu.ua/aspirantura/monitorynh-iakosti-onp/25780-aspirantura-monitorynh-yakosti-pidhotovky-zdobuvachiv-stupenya-doktora-filosofiyi-v-universyteti.html, а тут наведемо аналіз результатів опитування, виконаний за допомогою великої мовної моделі Claude 3 Opus.
Загальна інформація:
В опитуванні взяли участь 12 здобувачів цієї ОНП, що становить досить репрезентативну вибірку. Для порівняння, за іншими ОНП було від 1 до 3 респондентів.
Кількісний аналіз оцінок:
1. Абсолютна більшість параметрів ОНП оцінені на найвищому рівні 5 балів всіма або майже всіма респондентами. Це стосується таких ключових аспектів як:
- Доступність і повнота інформації про ОНП на сайті
- Кадрове забезпечення ОНП
- Діяльність гаранта ОНП і завідувача кафедри
- Забезпечення прав і обов'язків учасників освітнього процесу
- Доступність необхідних документів (ОНП, навчальний план, розклад, силабуси тощо)
- Доступ до навчання за неупередженим конкурсом
- Врахування особливостей ОНП в програмі вступного іспиту
- Необхідність співбесід з гарантом ОНП і науковим керівником при вступі
- Необхідність дослідницької пропозиції при вступі
- Рівень організації вступних іспитів
- Безпечність освітнього середовища
- Соціальна підтримка здобувачів
- Врегулювання конфліктних ситуацій
- Діяльність наукової бібліотеки
- Дотримання принципу здобувачецентризму в університеті та на ОНП
- Взаєморозуміння між адміністрацією, викладачами і здобувачами
- Взаємовідносини з науковим керівником
- Взаємодія з викладачами і іншими здобувачами
- Програмні результати навчання і освітні компоненти ОНП
- Логіка і послідовність вивчення дисциплін
- Освітня, інформаційна і консультативна підтримка
- Графік освітнього процесу, розклад занять
- Якість організації освітнього процесу
- Співвідношення аудиторної і самостійної роботи
- Форми контролю
- Дієвість процедури вибору дисциплін
- Якість викладання нормативних, спеціальних і вибіркових дисциплін
- Обізнаність про визнання результатів навчання в інших закладах
- Доцільність залучення професіоналів-практиків
- Задоволеність навчанням за ОНП
- Врахування наукових уподобань при затвердженні теми
- Відповідність роботи напряму досліджень керівника
- Обізнаність з науковими здобутками викладачів кафедри
- Можливості для проведення і апробації досліджень
- Можливості для обговорення проміжних результатів
- Входження до міжнародної спільноти
- Обізнаність з політикою академічної доброчесності
- Зацікавленість університету, ОНП і наукового керівника в якісній підготовці і захисті здобувачів
2. Лише декілька параметрів отримали оцінки 4 і нижче від окремих респондентів:
- 1 респондент поставив оцінку 1 за рівень взаєморозуміння з гарантом ОНП, але більшість оцінили цей параметр на 5
- 1 респондент оцінив на 3 послідовність вивчення дисциплін
- 1 респондент оцінив на 2 термін проведення практики (більшість не проходили практику)
- 1 респондент оцінив на 3 обізнаність з науковими доробками викладачів за напрямом дослідження (решта оцінили на 5)
- 1 респондент оцінив на 4 рівень забезпеченості ОНП для проведення апробацій (решта оцінили на 5)
Якісний аналіз відгуків:
Найбільш важливі для підготовки дисципліни:
- Методологія та організація наукового дослідження (2 респонденти)
- Академічне письмо та риторика (2)
- Іноземна мова (2)
- Менеджмент педагогічної та наукової діяльності
- Основи наукових досліджень
- Комп'ютерні технології навчання, управління та підтримки досліджень
- Трансформація освіти в сучасному суспільстві
Досвід залучення до перегляду ОНП:
- 2 респонденти мали досвід обговорення ОНП і внесення змін
- 7 не мали такого досвіду або не відповіли на питання
Рекомендації з покращення ОНП:
- Збільшити кількість годин з "Методології наукового дослідження"
- Зробити "Методологію наукового дослідження" обов'язковим курсом
- Зменшити кількість існуючих предметів, які не стосуються наукової роботи
- Збільшити кількість практичних робіт для заочників
- Перенести практику на 5 семестр
- Можливість складання іспитів онлайн для здобувачів з інших областей
- Обговорювати змістове наповнення дисертацій аспірантів раніше, ніж на передзахисті
- Проводити круглі столи для обговорення змісту дисертацій
- Менше звітів для заочників
Співпадіння очікувань і реальності:
- 7 респондентів зазначили повне або майже повне (90%+) співпадіння
- 1 - на рівні 80%
- 4 не відповіли на питання
Пошук інформації на сайті:
- 10 респондентів повідомили, що знайшли на сайті всю необхідну інформацію
- 1 рекомендував додати інформацію про вартість навчання і реквізити, алгоритми отримання пільгового доступу до курсів
Пропозиції щодо анкети:
- Додати більше запитань про нормативні дисципліни
- Зробити поле для відгуку опціональним
Загальні відгуки:
- Аспірантура - чудово проведений час, але хотілось би менше звітів для заочників
- Можливість зробити навчання більш концентрованим (місяць інтенсивно замість 1 разу на тиждень)
- Реалізувати змішане навчання - лекції онлайн, семінари офлайн
Висновки:
- Здобувачі ОНП "015 Професійна освіта (Цифрові технології)" загалом демонструють дуже високий рівень задоволеності якістю програми за всіма ключовими параметрами - від вступної кампанії до організації освітнього процесу, підтримки наукової роботи і академічної доброчесності.
- Середня оцінка переважної більшості параметрів - 5 балів. Незначні відхилення в бік 4 балів мають поодинокий характер. Це свідчить про системну роботу з забезпечення якості ОНП.
- Очікування здобувачів переважно повністю співпадають з реальністю, інформаційне забезпечення на сайті є достатнім.
- Висловлені рекомендації стосуються в основному вдосконалення окремих освітніх компонентів (збільшення практичної підготовки, статусу курсу з методології досліджень). Організаційні зауваження включають пропозиції перенесення практики, зменшення звітності для заочників, можливості складання іспитів онлайн, проведення навчання у змішаному форматі.
- Рівень задоволеності здобувачів ОНП "015 Професійна освіта (Цифрові технології)" є дуже високим на фоні інших програм. При цьому, висловлені рекомендації заслуговують на увагу і можуть бути враховані для подальшого удосконалення цієї успішної і затребуваної освітньо-наукової програми.