Мета польової практики - формування системи умінь у студентів з організації практичної, дослідницької роботи на навчально-дослідній ділянці, проведення екскурсій та природоохоронної роботи з учнями.
Завдання польової практики:
навчити студентів правильно організовувати й проводити навчально-виховну роботу з учнями на шкільних ділянках;
навчити студентів планувати територію і роботу учнів у відділках навчально-дослідної ділянки;
відповідно до шкільних програм з природознавства, біології, навчити студентів визначати тематику навчальних і юннатських дослідів та спостережень за рослинами й тваринами;
- підготувати студентів до проведення різних форм роботи (уроків, практичних занять, екскурсій в природу та сільськогосподарське виробництво, літніх завдань та суспільно-корисної праці);
- підготувати студентів до здійснення природоохоронної роботи в школі.
Програма навчальної польової практики з методики навчання біології
ТЕМАТИКА І ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ПОЛЬОВОЇ ПРАКТИКИ З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ БІОЛОГІЇ
Тема 1. Загальна характеристика фахової (навчальної) практики з методики навчання біології.
- Мета та завдання польової практики;
- Звітність з польової практики;
- Практична робота №1 на ділянці: «Весняний обробіток ґрунту, висівання насіння, висадження розсади»;
Тема 2. Вимоги до функціонування пришкільної навчально-дослідної земельної ділянки.
- Аналіз «Положення про навчально-дослідну ділянку»;
- Практична робота № 2: «Складання плану НДД. Складання плану роботи на НДД»
Тема 3. Зміст роботи учнів на шкільній навчально-дослідній ділянці. Зміст роботи на колекційній ділянці та ділянці систематики.
- Методика та техніка постановки польових дослідів;
- Тематика та методика постановки дослідів з рослинами;
- Щоденник польового досліду з рослинами;
- Практична робота № 3: «Планування польового та юнатського досліду з рослинами».
Тема 4. Навчально-дослідна робота з юннатами-старшокласниками. Польовий практикум у профільних класах.
- Тематика та методика постановки дослідів у селекційно-генетичному відділі ділянки;
- Практична робота № 4: «Розробка програми для польового практикуму у 10-х класах за програмою профільного рівня навчання біології».
Тема 5. Методика проведення фенологічних спостережень.
- Значення проведення фенологічних спостережень у школі;
- Зміст фенологічних спостережень над рослинами;
- Зміст фенологічних спостережень над тваринами;
- Практична робота № 5: «Моделювання щоденника фенологічних спостережень».
Тема 6. Дослідницька робота з рослинами і тваринами кутка живої природи.
- Значення КЖП у викладанні біології;
- Організація та обладнання КЖП;
- Використання КЖП у навчально-виховному процесі з біології: при вивченні ботаніки, зоології, загальної біології;
- Практична робота № 6: «Етикетування та паспортизація об’єктів КЖП».
Тема 7. Озеленення шкіл і позашкільних закладів.
- Зовнішнє озеленення школи;
- Вимоги до оформлення шкільних квітників;
- Озеленення кабінету біології та шкільних приміщень;
- Практична робота № 7: «Моделювання шкільного квітника»; «Підбір кімнатних рослин для кабінету біології з урахуванням їх навчальних можливостей».
Тема 8. Підведення підсумків польової практики з методики навчання біології, виконання самостійних та групових завдань, здача звітної документації.
Теми для самостійної роботи студентів над груповими проектами
№ з/п |
Назва теми |
1. |
Складання екологічної характеристики місцевих видів рослин і тварин. |
2. |
Вивчення видового складу, структури та використання екосистеми (водної чи наземної) своєї місцевості. Ланцюги живлення та трофічні рівні. |
3. |
Спостереження і виявлення пристосувань організмів до впливу різних екологічних чинників. |
4. |
Спостереження і опис сукцесійних змін екосистем (своєї місцевості). |
5. |
Вивчення видового складу агроценозів. |
6. |
Проведення підживлення культурних рослин. |
7. |
Вивчення стану фітоценозів (своєї місцевості) та їх зміни під впливом антропогенних чинників. |
8. |
Ознайомлення із методами вивчення біорізноманітності. |
9. |
Вивчення біорізноманітності екосистем. Екосистемний моніторинг. |
10. |
Вивчення видового складу екосистем (своєї місцевості). Видова біорізноманітність. |
11. |
Моделювання екологічної ситуації в навколишньому середовищі та прогнозування її змін. |
12. |
Вивчення динаміки рослинності екосистем з використанням ботанічного моніторингу. |