21 квітня березня п.р. на кафедрі соціології та масових комунікацій відбувся в он-лайн режимі черговий науково-методичний семінар, у ході якого була заслухана та обговорена доповідь «Освітні ризики в контексті глобальних викликів », яку презентувала Ірина Грабовець, кандидат соціологічних наук, доцент, завідувач кафедри соціології та масових комунікацій.
У своєму виступі І.Грабовець зазначила, що освіта збільшує багатство, цінність та гідність людського життя, найбільшою мірою формує суспільство знань, зміцнює соціальну, культурну та духовну згуртованість людей, зменшує прояви дискримінації та небезпеки, посилює конкурентоспроможність тощо. Нагадавши вислів генерального директора ЮНЕСКО Одрі Азулай про те, що в період пандемії Covid-19 масштаби обмежень у галузі освіти у всьому світі є безпрецедентними, а їхнє збереження, загрожуватиме забезпеченню права на освіту, Ірина Володимирівна закцентувала увагу на тому, що в Україні в умовах повномасштабної війни РФ проти України, ризики втрати високого рівня освіти збільшуються в рази, оскільки тисячі студентів і учнів були вимушені покинути свої домівки задля збереження свого життя.
В умовах глобальних викликів (пандемій, війн) значно зростають проблеми, пов’язані з порушенням права дітей, підлітків, юнаків і дівчат на освіту (організаційні, навчальні, психоемоційні, технічні), серед яких Ірина Грабовець виокремила наступні:
- напружений психоемоційний стан, пов'язаний із хворобами і військовими діями;
- не завжди якісна організація дистанційного навчання (часто завдання просто
розміщуються на сайті або надсилаються, написані від руки, без жодної комунікації з вчителем,
- відсутність «живого спілкування» учителя і учня, викладача та студента;
- низька мотивація до навчання та невміння частини школярів навчатися
самостійно, брак спілкування з ровесниками та вчителями;
- часткова або повна відсутність належного технічного обладнання для навчання,
застарілість необхідного програмного забезпечення;
- відсутність інтернет-зв’язку або інтернет-зв’язок не належної якості;
- відсутність завдань узагалі, велика частка навчального матеріалу, яка винесена на самостійне опрацювання, неузгодженість телеуроків з навчальною програмою).
У підсумку, підкреслила доповідачка, в умовах глобальних викликів: пандемії Covid-19 та повномасштабної війни РФ проти України порушується основне право людини – право на освіту, що може критично позначитися на Індексі людського розвитку і призводить до посилення ризикогенності освітніх процесів.
Науковці і аспіранти кафедри обговорили доповідь і наголосили на необхідності удосконалення он-лайн освіти, підвищення якості дистанційних зустрічей із студентами.