Тематика курсових робіт з методики вивчення математики
молодших школярів на 2020-2021 н.р.
Науковий керівник: Кисільова-Біла В.П.
Загальні питання методики навчання математики
в початкових класах.
- Формування ключової математичної компетентності молодших школярів
- Наступність між дошкіллям і початковою освітою у формуванні математичної компетентності.
- Формування досвіду творчої діяльності учнів у процесі розв’язування задач з трьома взаємопов’язаними величинами.
- Робота з довідниками та словниками з математики – засіб формування потреби до пошуку нової інформації в молодших школярів.
- Формування вміння вчитися на уроках математики в 3 (4) класі(клас за вибором студента).
- Особливості розвитку критичного мислення молодших школярів у процесі вивчення математики (клас за вибором студента)
- Комбінаторні задачі в початковому курсі математики як засіб розвитку критичного мислення учнів.
- Відношення в початковому курсі математики як засіб формування логічного складника предметної математичної компетентності учнів.
- Структурні форми висловлень в початковому курсі математики як засіб формування культури мислення учнів (клас за вибором студента)
- Операції над множинами як теоретична основа засвоєння арифметичних дій над цілими невід’ємними числами в початковому курсі математики.
- Формування мотиваційної спрямованості молодшого школяра засобами навчально-творчих задач з математики.
- Оволодіння основами логіки у процесі вивчення математики в (1,2,3,4) класі (клас за вибором студента).
- Засвоєння математичного змісту матеріалу у процесі розвивальних ігор на уроках математики в 1-4 класах.
- Формування досвіду пізнавальної діяльності молодших школярів у процесі включення матеріалу з історії математики (на прикладі вивчення теми чи змістової лінії, які обираються студентами самостійно).
- Формування досвіду емоційно-ціннісного ставлення учнів у процесі вивчення математики (на прикладі розв’язування сюжетних задач).
- Дидактичні умови розвитку просторового мислення учнів (1,2,3,4) класу (вибір класу за вибором студента).
- Навчання першокласників основним прийомам мисленнєвої діяльності на уроках математики (Прийоми порівняння, узагальнення, класифікація – необхідна умова набуття досвіду пізнавальної діяльності).
- Інтегровані уроки математики – початки інформатики на основі комп’ютерних технологій в початковій школі.
- Психолого-педагогічні умови формування досвіду способів діяльності учнів на уроках математики в початковій школі.
- Дидактико-методичні аспекти побудови системи уроків з математики.
- Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів 2-го класу.
- Інтерактивне навчання на уроках математики в початковій школі.
- Врахування типу темпераменту особистості молодшого школяра у процесі роботи над сюжетною задачею.
- Робота над сюжетною задачею як стимулятор впливу на формування характерологічних рис особистості молодших школяра.
- Набуття молодшими школярами досвіду пізнавальної діяльності ( або досвіду способу дії) у роботі з графами.
- Використання графів у змістовій лінії «Робота з даними».
Часткові питання методики навчання математики молодших школярів (за змістовими лінями програми з математики для 1-4 кл.)
1. Змістова лінія: «Числа, дії над числами»
- Наступність у вивченні нумерації і складу чисел в межах 10 в дошкільному навчальному закладі і в першому класі.
- Оновлення методик вивчення нумерації чисел від 1 до 100 у першому класі (відповідно до змін у програмі).
- Формування обчислювальних навичок учнів (1, 2, 3,4) класу на основі виокремлення обчислювальних прийомів (клас за вибором студента).
- Організація обчислювальної діяльності учнів на уроках математики як засіб формування їх обчислювальної компетентності ( на прикладі … класу, клас за вибором студента).
- Підготовка учнів 2-го класу до вивчення табличних випадків множення і ділення.
- Методика вивчення ділення з остачею у третьому класі.
- Вивчення позатабличних випадків множення і ділення у третьому класі.
- Методика вивчення алгоритмів письмового ділення в 3-4 класах.
- Методика вивчення ознак подільності чисел в 3-4 класах.
- Раціональні обчислення і їх роль у формуванні обчислювальної компетентності учні в (1, 2, 3,4) (клас за вибором студента).
- Засвоєння таблиці множення учнями 2-3 класів у процесі навчальної діяльності.
2. Змістова лінія «Величини»
- Методичні прийоми формування поняття швидкості та середньої швидкості руху на уроках математики в 4 класі.
- Методика формування уявлень про масу тіл в початковому курсі математики.
- Вимірювання і обчислення площі фігури в початковому курсі математики.
- Формування вимірювальних навичок молодших школярів у процесі розв’язування задач з практичним змістом.
- Формування креслярських умінь і навичок молодших школярів як складова частина геометричної компетентності.
- Методика формування основних компетенцій у процесі вивчення довжини (площі, часу, місткості, вартості. Величина за вибором студента.)
- Методика опрацювання основних груп трійок взаємопов’язаних величин: взаємозв’язок та залежність між ними.
- Методика вивчення периметру многокутників у початковому курсі математики.
- Формування в молодших школярів поняття про середнє значення величини.
3. Змістова лінія «Математичні вирази, рівності, нерівності»
- Методичні основи вивчення математичних виразів у початковому курсі математики.
- Алгебраїчний складник предметної математичної компетентності молодшого школяра та шляхи його формування.
- Наступність у вивченні рівняння з однією змінною в початкових та 5-6 класах.
- Формування уявлень про змінну в початковому курсі математики.
- Елементи буквеної символіки як засіб узагальнення математичних знань молодших школярів.
- Основні види рівнянь з однією змінною у початковому курсі математики та способи їх розв’язання.
- Основні способи розв’язання нерівностей з однією змінною, які доступні молодшим школярам.
- Методика ознайомлення молодших школярів з числовими виразами: називання, читання і обчислення значень числових виразів.
- Осмислення функціональної залежності між величинами молодшими школярами.
4. Змістова лінія «Сюжетні задачі і дослідження»
- Добір методичних прийомів у процесі навчання учнів розв’язувати :
– прості задачі на додавання і віднімання;
– прості задачі на множення і ділення;
– складені задачі у 2 класі;
– складені задачі у 3-4 класі (Вибір задач за вибором студента).
- Система формування загального вміння розв’язувати складені задачі в 2(3, 4) класі (Вибір класу за студентом).
- Методика роботи над задачами на спільну роботу, в яких продуктивність спільної праці знаходять дією віднімання.
- Моделювання описаної в задачі ситуації за допомогою відрізків, графів, таблиць.
- Різні види аналізу сюжетних задач та їх значення у формуванні в учнів загального вміння розв’язувати задачі.
- Основні задачі на побудову в початковому курсі математики.
- Основні способи розв’язування задач на знаходження 4-го пропорційного у початковому курсі математики.
- Практико-орієнтовані задачі та їх значення у формуванні математичної компетентності учнів.
- Методичні прийоми у навчанні учнів розв’язувати задачі на знаходження частини (дробу) числа і числа за відомою його частиною (дробом).
- Навчання учнів 3-го класу складанню і розв'язанню обернених задач.
- Дослідження як провідний метод формування вміння розв’язувати задачі певного виду( вибір виду задач за студентом):
– задачі на рух тіл
– задачі на спільну роботу
– задачі на подвійне зведення до одиниці
– задачі на пропорційне ділення
– задачі на знаходження невідомого за двома різницями
13. Методика навчання першокласників розв’язанню простих задач.
14. Компетентнісно-зорієнтовані завдання як засіб формування ключових компетентностей першокласників.
15. Методика навчання першокласників складанню короткого запису простих задач.
16. Підготовча робота з ознайомлення учнів з поняттям «обернена задача» та їх розв’язуванням.
17. Методичні основи навчання учнів розв’язувати задачі на час в початковому курсі математики.
18. Різні способи розв’язування сюжетних задач як засіб підвищення якості навчальних досягнень молодших школярів.
5. Змістова лінія : «Просторові відношення, геометричні фігури»
- Формування уявлень учнів про геометричні фігури у просторі: куб, куля, циліндр, піраміда, прямокутник, паралелепіпед, конус.
- Розвиток просторових відношень в учнів 1-го класу.
- Методика роботи над засвоєнням геометричних уявлень в учнів початкових класів.
- Навчання учнів розв’язувати задачі на конструювання геометричних фігур.
- Методика роботи над засвоєнням поняття многокутника та його елементів у 3–4 класах.
- Вивчення основних властивостей куба на основі виготовлення його розгортки.
- Пропедевтика доведень у початковому курсі математики.
- Методика проведення практичних робіт з учнями під час вивчення геометричного матеріалу.
- Формування геометричного складника предметної математичної компетентності в учнів початкової школи.
6. Змістова лінія: «Робота з даними»
- Роль змістової лінії «Робота з даними» у формуванні інформаційно-графічної компетентності молодших школярів.
- Використання графів для моделювання відношень між елементами заданої множини.
- Методика ознайомлення учнів 1-го класу з табличним способом подання інформації.
- Використання таблиць для моделювання залежностей між двома величинами при постійній третій.
- Навчання молодших школярів побудові і читанню графів.
- Оволодіння учнями різними способами подання інформації та роботі з нею.
- «Дерево можливих варіантів» – різновид графу для розв’язування комбінаторних задач в початковій школі.