4 жовтня 2024 року на факультеті іноземних мов відбулася лекція на тему «Психологічний портрет сучасного вчителя: компетентнісний та салютогенний підходи», яку прочитала кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри практичної психології, членкиня АРА Олена Анатоліївна Чаркіна. Основну частину віртуальної аудиторії склали бакалаври і магістри спеціальності «Англійська мова, зарубіжна література». Обґрунтовувати інтелектуальну необхідність і прагматичну цінність, яку представляє зараз
означена тема для студентів, немає потреби. Слухачі – і нинішні, і майбутні вчителі – навчаються і працюють сьогодні у складних умовах, тому усвідомлення і застосування у професійній діяльності психологічної складової відносин «учитель-учень» сприятиме ефективності викладання і результативності знань здобувачів освіти. Враховуючи цей чинник, досвідчений викладач і психолог-практик О. А. Чаркіна у своїй доповіді сфокусувалась на найбільш актуальних питаннях. Питому вагу її виступу склало обговорення результатів опитування працівників освіти щодо формування психологічного портрету сучасного вчителя; значну увагу спікерка приділила поясненню специфіки салютогенного підходу до педагогічної діяльності, а також потрактуванню понять «резилієнс» та «резильєнтність». О. А. Чаркіна наголосила на тому, що на питання про основні компетентнісні засади сучасного вчителя працівники освіти і батьки надали різні відповіді. Для батьків – це вчительська турбота про здоров’я та емоційний стан дітей, відкритість до спілкування, вміння знаходити індивідуальний підхід до кожного учня, мотивувати до навчання, розкривати потенціал школярів. Для респондентів-педагогів – головним є забезпечення комфортних та безпечних умов перебування учнів у школі. На переконання
лекторки, успішний результат освітнього процесу повинен забезпечити в першу чергу педагог, який має бути комунікабельним, терплячим, відповідальним, вміти розв’язувати конфліктні ситуації, не допускати булінгу, а також вміє зацікавити і надихнути студентів, досконало знає предмет, впроваджує інновації і творчість у навчальний процес, готовий до змін, допомагає долати перешкоди.
На початку зустрічі О. А. Чаркіна висловила занепокоєння надмірною кількістю іншомовної термінології для репрезентації лекційного матеріалу. Проте всі застосовані нею психологічні терміни – це слова іншомовного походження, тому для аудиторії, де всі володіють мовою, сприймати їх було зовсім нескладно. І в такий спосіб – дякуючи численним англомовним вкрапленням – подекуди складний матеріал лекції ставав зрозумілішим студентам. Більше того, завдяки цій лекції, у активний словниковий запас іноземних філологів увійдуть такі відносно нові лексеми як гіперсоціабельність, психоедукація, соціоемоційність та ін. У застосуванні салютогенного підходу до педагогічної діяльності головною метою, як зазначила О. А. Чаркіна, є виховання в учнів резильєнтності, а одним із ключових завдань, за її словами, є намагання «перетворити стрес з ворога на союзника».Треба відмітити і те, що, розмірковуючи на навчальні теми, лекторка давала і життєві рекомендації слухачам. Однією з них варто скористатися в разі виникнення стресової ситуації: «подбати про себе, допомогти собі, а потім допомогти іншим».
Лекція О. А. Чаркіної справила приємне враження на аудиторію. Високий професіоналізм, заспокійлива манера спілкування, гарна англійська мова, постійний діалог із слухачами, фінальна групова рефлексія, і, звісно, тематика лекції не залишили нікого байдужим, стимулювали появу запитань і жваве обговорення. Викладач кафедри англійської філології І. П. Шуміліна підкреслила важливість проведення і аналізу регулярних опитувань, оскільки їх результати можуть запобігти проблемам у стосунках між учителем і учнем або сприяти їх вирішенню. Кандидат філологічних наук, доцент кафедри І. М. Клименко відзначила інформативність і теоретичну базу лекції, яка наче і зрозуміла, але, інтерпретована в науковому плані, легше корелюється із реальними життєвими випадками. Кандидат філологічних наук, доцент Л. Д. Федоряка акцентувала на злободенності лекційного матеріалу: «Усі ми зараз живемо в той час, коли психологічна резилентність постає, на жаль, не лише терміном із навчального підручника. Сучасна соціально-політична ситуація дуже часто демотивує учасників освітнього процесу, тож як педагоги, так і здобувачі освіти мають виробляти психологічну стійкість, справлятися зі стресами конструктивним шляхом, виконувати вправи на відновлення «довоєнного» педагогічного мислення, врівноваження мисленнєвих і мовленнєвих процесів, концентрацію уваги, подолання тривожності, щоб досягти якомога кращих результатів у навчанні. Ваша лекція містить ті фахові підказки, які дозволять втримати стабільний психологічний рівень у загрозливих ситуаціях, адаптуватися до потенційно травмувальних подій і зберегти витримку після емоційних травм, загалом, чинити внутрішній опір несприятливим зовнішнім факторам». Студентка групи АЗЛ-21 Олександра Шпілякова подякувала лекторці за розробку і представлення психологічних вправ, спрямованих на формування резильєнтності.
Викладачі кафедри англійської філології одностайні в тому, що ідейно-змістовний базис зустрічі із професійною психологинею, що відбувалась напередодні Дня працівників освіти, може стати інтелектуально-психологічним майданчиком, на якому би можна вибудовувати гармонійні партнерські відносини між усіма учасниками освітнього процесу. Правильно організована психологічна взаємодія педагогів і учнів допоможе здобувачам освіти як опанувати необхідними знаннями, так і розвинути потрібні для
навчання «гнучкі» навички.
Викладачі і студенти факультету іноземних мов щиро дякують О.А. Чаркіній за прекрасну лекцію і цінні поради!
Бажаємо Олені Анатоліївні професійних успіхів і сподіваємось на подальшу співпрацю!