Програма підсумкової атестації з фізики та методики її навчання для студентів напряму підготовки 6.040203 Фізика першого (бакалаврського рівня вищої освіти): ступеня вищої освіти «бакалавр».- Кривий Ріг: КДПУ. – 2019. - 16 с.
Криворізький державний педагогічний університет
Кафедра фізики та методики її навчання
«Затверджую»
Перший проректор
____________О.А. Остроушко
«____»_______________2019р.
Програма підсумкової атестації з фізики та методики її навчання
Ступінь вищої освіти - бакалавр
Факультет Фізико-математичний
Кривий Ріг-2019
Програма підсумкової атестації з фізики та методики її навчання для студентів напряму підготовки 6.040203 Фізика першого (бакалаврського рівня вищої освіти): ступеня вищої освіти «бакалавр».- Кривий Ріг: КДПУ. – 2019. - 16 с.
Укладачі:
Бурак В.І., к. пед. н., доцент кафедри фізики та методики її навчання.
Здещиц В.М., д. тех. н., професор кафедри фізики та методики її навчання.
Кадченко В.М., к. ф.-м. н., доцент кафедри фізики та методики її навчання.
Коновал О.А., д. пед. н., професор, зав. кафедри фізики та методики її навчання.
Затверджено:
кафедрою фізики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету (протокол № 8 від 21 березня 2019 р.)
Затверджено:
Вченою радою Криворізького державного педагогічного університету (протокол № 11 від 9 квітня 2019 р.)
© КДПУ 2019
Пояснювальна записка
Підсумкова атестація з фізики передбачає перевірку професійної підготовки студента-випускника до роботи в школі. Установлюється рівень фізичних знань випускників і уміння використовувати їх на практиці та викладання в школі.
Програма передбачає, що розгляд фізичних явищ, понять, законів і теорій ґрунтується на знаннях з курсів загальної і теоретичної фізики. Питання, що розглядаються, органічно поєднуються з конкретним матеріалом шкільного курсу фізики та розв’язуванням відповідних задач.
До кожного екзаменаційного білета включені:
одне питання з курсу загальної фізики або курсу теоретичної фізики;
одне питання з методики вивчення певної теми чи розділу фізики;
та одна задача.
Розв’язування задач передбачає використання елементів вищої математики.
До білетів увійшли якісні, обчислювальні, графічні та експериментальні задачі.
ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ
- Механіка
1.1. Простір і час у нерелятивістській фізиці. Кінематика матеріальної точки. Система відліку. Перетворення Галілея та їх, кінематичні наслідки.
1.2. Інерціальні системи відліку. Закони Ньютона, межі їх, застосування. Дві основні задачі динаміки точки. Принцип причинності у класичній механіці. Принцип відносності Галілея.
1.3. Закони збереження у фізиці: закон збереження імпульсу, закон збереження моменту імпульсу, закон збереження енергії.
1.4. Рух матеріальної точки у полі центральних сил. Закони Кеплера. Закон всесвітнього тяжіння. Досліди Кавендіша. Інертна і гравітаційна маси.
1.5. Рух точки змінної маси. Рівняння Мещерського. Реактивний рух. Формула Ціолковського.
1.6. Механіка твердого тіла. Момент інерції, момент імпульсу і кінетична енергія твердого тіла. Основне рівняння динаміки обертового руху.
1.7. Механічні коливання в ідеальних та реальних системах. Характеристика коливань та їх зв’язок із параметрами системи. Резонанс.
1.8. Неінерціальні системи відліку. Сили інерції. Поняття про принцип еквівалентності.
1.9. Релятивістська механіка. Постулати Ейнштейна. Перетворення Лоренца. Релятивістська форма другого закону Ньютона.
- Статистична фізика і термодинаміка
2.1. Основні положення молекулярно-кінетичної теорії та її експериментальні основи. Ідеальний газ. Основне рівняння МКТ.
Газові закони. Рівняння стану ідеального газу.
2.2. Температура і її вимірювання. Поняття температури в статистичній фізиці та термодинаміці.
2.3. Основні поняття термодинаміки. Перше начало термодинаміки та його застосування. Оборотні й необоротні процеси. Друге та третє начало термодинаміки. Ентропія її статистичний та термодинамічний зміст.
2.4. Основні поняття і принципи статистичної фізики. Мікроканонічний та канонічний розподіли для класичних та квантових систем. Розподіл Гіббса для систем із змінним числом частинок. Термодинамічний зміст параметрів канонічного розподілу.
2.5. Статистичне обґрунтування законів термодинаміки.
Розподіли Максвелла і Больцмана як частинні випадки канонічного розподілу Гіббса. Характерні швидкості руху молекул ідеального газу. Барометрична формула.
2.6. Ідеальний газ ферміонів. Статистики Фермі-Дірака теплопровідності речовини.
2.7. Ідеальний газ бозонів. Статистики Бозе-Ейнштейна. Рівноважне випромінювання та його закони.
2.8. Тверді тіла. Аморфні та кристалічні тіла. Будова кристалів. Кристалічні ґратки. Дефекти в кристалах. Класифікація кристалів за типом зв’язку.
2.9. Теплоємність кристалів. Фонони. Теорії теплоємності кристалів за Ейнштейном і Дебаєм. Їх узгодження з реальними експериментальними залежностями.
2.11. Методи термодинаміки: метод циклів та метод термодинамічних потенціалів.
2.12. Рівновага фаз і фазові переходи. Рівняння Клайперона-Клаузіуса. Критичні явища. Метастабільні стани.
- Електродинаміка
3.1. Електричні заряди та поле. Дискретність заряду. Елементарний заряд та методи його визначення. Закон збереження заряду. Закон Кулона. Силова та енергетична характеристика електричного поля. Теорема Остроградського-Гаусса.
3.2. Енергетичне поле в діелектриках. Поляризація діелектриків. Діелектрична проникність й сприйнятливість. Вектор електричного зміщення. Поле на межі двох діелектриків.
3.3. Природа електричного струму в різних середовищах. Досліди Кулона, Ампера, Ерстеда, Фарадея. Закони постійного струму.
3.4. Постійне магнітне поле у вакуумі, його вихровий характер. Закон Біо-Савара-Лапласа. Теорема про циркуляцію вектора напруженості магнітного поля.
3.5. Магнітне поле в речовині. Діа-, пара- і феромагнетики та їх магнітні властивості на основі електронної теорії речовини.
3.6. Узагальнення емпіричних законів класичної електродинаміки у феноменологічній теорії Максвелла. Інтегральна та диференціальна форма запису рівнянь Максвелла, їх фізичний зміст. Матеріальні рівняння.
3.7. Змінний стум. Активний, ємнісний і індуктивний опір в колах змінного стуму. Резонанс струмів та напруг.
Робота і потужність змінного струму.
3.8. Електромагнітні коливання. Коливальний контур. Власні, затухаючі і вимушені коливання. Генерація незатухаючих і вимушених коливань.
3.9. Електромагнітні хвилі. Хвильове рівняння та його розв’язок. Плоскі електромагнітні хвилі. Вектор Умова-Пойнтінга.
3.10. Рівняння хвилі. Швидкість поширення хвилі. Енергія хвилі. Ефект Допплера. Електромагнітна природа світла. Шкала електромагнітних хвиль.
- Оптика
4.1. Хвильова оптика. Когерентні і некогерентні джерела. Інтерференція хвиль. Методи одержання інтерференційних картин.
Дифракція світла та її застосування. Голографія.
4.2. Поширення світла в середовищі. Поглинання і дисперсія світла. Розсіювання світла.
4.3. Поляризація світла. Поляризація при відбиванні від діелектрика. Закон Брюстера.
4.4. Подвійне променезаломлення. Закон Малюса. Поляризаційні прилади та їх застосування.
4.5. Геометрична оптика як граничний випадок хвильової оптики. Основні поняття та закони геометричної оптики.
4.6. Оптичні прилади. Волоконна оптика.
4.7. Фотометрія. Енергетичні і світлові величини та одиниці їх, вимірювання. Закони фотометрії.
- Квантова фізика
5.1. Фотоефект, ефект Комптона.
5.2. Постулати Бора. Досліди Франка-Герца, Штерна і Герлаха.
5.3. Постулати і принципи квантової механіки. Корпускулярно-хвильовий дуалізм частинок речовини. Властивості хвиль де Бройля. Співвідношення невизначеностей Гейзенберга. Хвильова функція. Рівняння Шредінгера.
5.4. Квантова частинка у зовнішньому стаціонарному полі. Властивості стаціонарних станів. Один із прикладів одновимірного руху квантової частинки: частинка в потенціальній ямі.
5.5. Планетарна модель атома Резерфорда-Бора. Атом гідрогену. Опис стану атома гідрогену за допомогою квантових чисел
5.6. Спонтанне і вимушене випромінювання світла атомами. Квантові генератори.
5.7. Опис стану частинки за допомогою квантових чисел. Спін. Стан електрона в багато електронному атомі. Періодична система елементів Мендєлєєва.
5.8. Дискретність енергетичного спектра електронів у кристалах. Дозволені та заборонені енергетичні зони. Поділ кристалів на провідники напівпровідники та діелектрики.
5.9. Вільні електрони в металах. Рівень Фермі, температура Фермі. Вироджений та не вироджений електронний газ.
5.10. Статистика електронів у напівпровідниках, p-n перехід. Застосування напівпровідників. Явище надпровідності.
5.11. Радіоактивність. Закон радіоактивного розпаду. Природа , і випромінювання.
5.12. Експериментальні методи ядерної фізики. Методи реєстрації елементарних частинок. Прискорювачі заряджених частинок.
5.13. Протонно-нейтронний склад ядра. Ядерні сили та їх властивості. Основні характеристики ядер. Властивості ядерних сил. Моделі ядра.
5.14. Ядерні реакції поділу та синтезу. Ланцюгові реакції. Ядерна енергетика та екологія. Проблеми керованих термоядерних реакцій.
5.15. Класифікація елементарних частинок. Основні характеристики частинок. Закони збереження і межі їх, застосування. Елементарні частинки і фундаментальні взаємодії.
5.16. Фундаментальні частинки. Кварк-глюонна структура адронів. Поняття про єдині теорії. об'єднання. Сучасна картина будови світу.
5.17. Біологічна дія випромінювання. Дозиметрія та захист від випромінювання.
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ
Загальні питання методики навчання фізики
- Предмет , завдання і структура методики навчання фізики в середній школі.
- Стандарт фізичної освіти в сучасній середній школі.
- Фізика як навчальний предмет. Аналіз можливих систем побудови шкільного курсу фізики.
- Мета, завдання та зміст курсу фізики (старшої та основної школи).
- Взаємозв’язок навчання фізики та інших предметів. Інтегровані курси.
- Етапи пізнання фізичних явищ. Узагальнюючі плани до спостережень, експериментів, фізичних понять, величин, законів, теорій, практичних застосувань.
- Методи навчання фізики.
- Проблемне навчання фізики в школі. Демонстраційний проблемний експеримент.
- Навчальний експеримент у шкільному курсі фізики. Комп’ютерні демонстрації.
- Види задач з фізики та їх класифікація. Методи розв’язування, алгоритмічні прийоми розв’язування фізичних задач.
- Класифікація уроків з фізики та їх структура. Система уроків з фізики.
- Уроки контролю знань. 12-бальна система оцінювання знань. Тематичне оцінювання знань.
- Диференціація навчання, профільна та рівнева диференціація навчання фізики. Факультативні курси з фізики в середній школі.
- Позакласна робота з фізики, її особливості та форми.
Методика навчання конкретних тем ШКФ
- Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Будова речовини» 7 клас.
- Урок вивчення нового матеріалу з використанням проблемного методу з теми «Виштовхувальна сила», 8 клас.
- Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Теплові явища, які супроводжують агрегатні перетворення речовини», 8 клас.
- Комбінований урок: вивчення нового матеріалу і алгоритм розв’язку задач з теми «Рівняння теплового балансу», 8 клас.
- Урок удосконалення знань та набуття практичних вмінь і навичок: розв’язування задач з теми «Послідовне, паралельне і змішане з’єднання провідників», 9 клас.
- Формування основних понять кінематики прямолінійного рівноприскореного руху, 10 клас.
- Методика вивчення законів Ньютона, 10 клас.
- Урок удосконалення знань та набуття практичних умінь і навичок: алгоритм розв’язку задач з динаміки на рух тіла під дією багатьох сил, 10 клас.
- Методика вивчення тем: «Робота сили тяжіння. Потенціальна енергія взаємодії тіла з Землею»; «Робота сили пружності. Потенціальна енергія деформованого тіла»; «Закон збереження повної механічної енергії», 10 клас.
- Методика вивчення теми «Закон збереження імпульсу», 10 клас.
- Методика вивчення теми «Рівняння стану ідеального газу. Ізопроцеси», 10 клас.
- Формування поняття про температуру в 10 класі.
- Комбінований урок на тему «Застосування першого закону термодинаміки до ізопроцесів», 10 кл.
- Формування понять електричний заряд, електричне поле, напруженість електричного поля, 10 кл.
- Урок вивчення нового матеріалу з теми «Сила Лоренца» з використанням проблемного навчання, 10 клас.
- Явище електромагнітної індукції – урок вивчення нового матеріалу, основні демонстрації з теми, старша школа.
- Методика вивчення теми «Вільні електромагнітні коливання», старша школа.
- Методика вивчення теми «Електромагнітні хвилі», старша школа.
- Зміст і методика вивчення хвильової оптики шкільному курсі фізики. Основні демонстрації з хвильової оптики, старша школа.
- Методика вивчення теми «Фізика атому», старша школа.
- Явище фотоефекту – урок вивчення нового матеріалу з використанням проблемного методу навчання, старша школа.
- Комбінований урок на тему «Енергія зв’язку. Ядерні сили», старша школа.
(а)
та СТВ
Андрєєв В.С., Дущенко В.П., Федорченко А.М. Теоретична фізика. Класична механіка. – К.: Вища школа, 1984. –303 с.
Бугаєнко Г.О., Фонкіч М.Е. Курс теоретичної фізики. Електродинаміка. Теорія відносності. – К.: Рад. шк., 1965. – 419 с.
Жирнов Н.И. Классическая механика. – М.: Просвещение, 1980. –303 с.
Коновал О.А. Основи спеціальної теорії відносності: навч.- метод. посібник для самостійної роботи студентів вищих пед. навч. закладів / ДВНЗ «КНУ». Кривий Ріг: Вид. Р.А. Козлов, 2014. 272 с.
Ландау Л.Д., Лифшиц Е.М. Краткий курс теоретической физики. Кн. 1. – М.: Наука, 1969. –271 с
Ландау Л.Д., Лифшиц Е.М.. Теоретическая физика: Учеб. Пособие. – В 10-ти т. Т.1. Механика. – М.: Наука, 1988. – 216 с.
Мултановский В.В. Курс теоретической физики. – М.: Просвещение, 1988. –304 с.
Мещерский И.В. Сборник задач по теоретической механике. – М.: Наука, 1986. –448 с.
Ольховський И.И. Курс теоретической механики для физиков. – М.: Наука, 1970. –447 с.
Пеннер Д.И., Угаров В.А. Электродинамика и специальная теория относительности. – М.: Просвещение, 1980. –271 с.
Савельев И.В. Основы теоретической физики. Т.1. Механика и электродинамика. –М.: Наука, 1975. –416 с.
Федорченко А.М.. Класична механіка і електродинаміка. – К.: Вища школа, 1992 –535 c.
Коновал О.А. Науково-методичний аналіз методів обґрунтування перетворень Лорентца : навчальний посібник для самостійної роботи студентів / О.А. Коновал. ‑ Кривий Ріг : КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. – 137 с.
Бурак В.І. Методика вивчення спеціальної теорії відносності в середній школі в умовах профільної диференціації навчання : навч.-метод. посіб. для самост. роб. студ. вищ. пед. навч. закл. / В.І. Бурак, О.А. Коновал, Т.І. Туркот ; за ред. проф. О.А. Коновала. – Кривий Ріг : КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. – 285 с. : іл.
Релятивістські кінематичні ефекти : методичні рекомендації до самостійної роботи студентів фізико-математичних факультетів та вчителів фізики / Укл. А.О. Соломенко, О.А. Коновал, Н.С. Шолохова. – Кривий Ріг-Херсон : ДВНЗ «КДПУ», 2016. – 41 с.
Соломенко А.О., Коновал О.А., Слюсаренко М.А., Туркот Т.І. Критично-конструктивний підхід до вивчення спеціальної теорії відносності в профільних класах закладів загальної середньої освіти: навч.-метод. посіб. / за ред. О.А. Коновала. Кривий Ріг. КДПУ, 2018. 171 с.
Федорченко А.М. Теоретическая физика. Классическая электродинамика. – К.: Вища школа, 1988.
Федорченко А.М. Теоретична фізика: Підручник: У.2 т. Т.1. Класична механіка і електродинаміка. – К.: Вища школа, 1992. – 535 с.
Мултановский В.В., Василевский А.С. Курс теоретической физики. Классическая электродинамика. – М.: Просвещение, 1990. – 272 с.
Пеннер Д,И., Угаров В.А. Электродинамика и специальная теория относительности. – М.: Просвещение, 1980. – 271 с.
Бугаєнко Г.О., Фонкич М.Е. Курс теоретичної фізики. Електродинаміка. Теорія відносності. – К.: Радянська школа, 1965, – 419 с
Тамм И.Е. Основы теории электричества. – М.: Наука, 1966. – 624 с.
Савельев И.В. Основы теоретической физики. Т.1. Механика, электродинамика. – М.: Наука, 1975. – 416 с.
Коновал О. А. Теоретичні та методичні основи вивчення електродинаміки на засадах теорії відносності: монографія. Кривий Ріг: Видавничий дім, 2009. – 346 с.
Коновал О. А. Основи електродинаміки: навч. посіб. для студ. вищ. пед. навч. закл. / Криворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг: Видавничий дім, 2008. 347 с. : іл.
Мазуренко Д.М., Альперін М.М. Задачі і вправи з теоретичної фізики. – К.: Вища школа, 1978. –183 с
Векштейн Е.Г. Сборник задач по электродинамике. – Л.: Высш. шк., 1966.
Жирнов Н.И. Задачник-практикум по электродинамике. – М.: Просвещение, 1970.
Блохинцев Д.И. Основы квантовой механики. –6-е изд. – М.: Высшая школа, 1983, -664 с.
Компанеец А.С. Курс теоретической физики. – М.: Просвещение. – Б. г.
Ландау Л.Д., Лифшиц Е.М. Квантовая механика. Нерелятивистская теория –3-е изд. – М.: Наука, 1974, –751 с
Матвеев А.Н. Атомная физика. – М.: Высшая школа, 1989, –150 с.
Глауберман А.Ю., Манакин Л.О. Фізика атома та квантова механіка. -К.: Вища школа, 1972, -291 с.
Серова Ф.Г., Янкина А.А. Сборник задач по теоретической физике. – М.: Просвещение, 1976.
Соколов А.А., Тернов И.М. Квантовая механика и атомная физика. – М.: Просвещение, 1970.
Федорченко А.М. Основы квантовой механики. – К.: Вища школа, 1979. – 271 с.
.Ансельм А.И.Основы статистической физики и термодинамики. – М.: Наука, 1973, –751 с
Базаров И.П. Термодинамика. – М.: Высшая школа, 1991.
Мултановский В.В., Василевский А.С. Статистическая физика и термодинамика. – М.: Просвещение, 1985.
Матвеев А.Н. Молекулярная физика. – М.: Высшая школа, 1981
Федорченко А.М. Вступ до курсу статистичної фізики та термодинаміки. – К.: Вища школа, 1973.
Румер Ю.Б., Рывкин М.М. Термодинамика. Статистическая физика и кинетика. – М.: Наука, 1972.
Ноздрев В.Ф., Сенкевич А.А. Курс термодинамики. – М.: Высш. шк. , 1968.
Ноздрев В.Ф., Сенкевич А.А. Курс статистической физики. – М.: Высш. шк. , 1969.
Серова Ф.Г., Янкина А.А. Сборник задач по термодинамике. – М.: Просвещение, 1976.
Волчанський О.В., Подопригора Н.В., Гурьєвська О.М. Термодинаміка і статистична фізика: навч. посіб. для студ. фіз. спец. пед. навч. закл. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2012. – 4218 с.
Мороз А.О. Основи термодинаміки та статистичної фізики : навч. посіб. Суми : ТОВ «Друкарський дім «Папірус»», 2012. -574 с.
Здещиц В.М., Половина Г.П., Здещиц А.В. Молекулярна фізика і термодинаміка. Розв’язання задач фізичних олімпіад: навч.-метод. посіб.. Кривий Ріг : Видавець ФО-П Чернявський Д.О., 2017. -276 с.
Свирский М.С. Электронная теория вещества.– М.: Просвещение, 1980.
Эпифанов Г.И. Физика твёрдого тела. – М.: Высшая школа, 1977.
Блейкмор Дж. Физика твёрдого тела. – М.: Мир, 1985.
Павлов П.В., Хохлов А.Ф. Физика твёрдого тела. – М.: Высшая школа, 1985.
Киттель Ч. Введение в физику твёрдого тела. – М.: Физматгиз, 1963
Серова Ф.Г., Янкина А.А. Сборник задач по теоретической физике: Электронная теория вещества: Учебное пособие для студентов физмат факультетов пединститутов. – М.: Просвещение, 1988. – 192 с.
Наумов А.И. Физика атомного ядра и елементарных частиц. – М.: Просвещение, 1984.
Вальтер А.К., Залюбовский И.И. Ядерная физика. – Х.: Основа, 1991. –486 с.
Мухин К.Н. Экспериментальная ядерная физика. Том 1,2 – М.: Атомиздат, 1974, 1976.
Альперін М.М., Манакін Л.О. Теоретична фізика. Фізика ядра і елементарних частинок. – К.: Вища школа, 1979.
Иродов И.Е. Сборник задач по атомной и ядерной физике. Изд. 5, перераб. Учебное пособие для вузов. – М.: Атомиздат, 1971.
(б)
та СТВ
А. Эйнштейн и Л. Инфельд. Эволюция физики. – М.: ОГИЗ, 1948
А.Н. Матвеев. Электродинамика и теория относительности. – М.: Высшая школа, 1964.
В.Г. Левич. Курс теоретической физики, т. 1. – М.: Наука, 1969. – 912 с.: ил.
Голубева О.В. Теоретическая механика. .– М.: Высшая школа, 1976, -350 с.
Павленко Ю.Г. Лекции по теоретической механике. .– М.: Изд-во МГУ, 1991, -336 с.
Савельев И.В. Основы теоретической физики. Т. 1. .– М.: Наука, 1991, -493 с.
Симонов В.Г. Специальная теория относительности и электромагнитное поле. – Минск: Вышейш. шк., 1965. - 182 с.
Ю.Б. Румер и М.С. Рывкин. Теория относительности. – М.: Учпедгиз, 1960.
Коновал О.А. Науково-методичний аналіз методів обґрунтування перетворень Лорентца: навч. посіб. / Криворіж. пед. інститут ДВНЗ «КНУ». Кривий Ріг: КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. 137 с.
Коновал О.А. Основи спеціальної теорії відносності: навч.-метод. посіб. / Кривор. пед. інститут ДВНЗ «КНУ». Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов, 2014. 272 с.
Ландау Л.Д., Лифшиц Е.М. Краткий курс теоретической физики. Кн. 1. – М.: Наука, 1969. –271 с
Матвеев А.Н. Электродинамика и теория относительности. – М.: Высшая школа, 1964.
Беллюстин С.В. Классическая электронная теория – М.: Высшая школа, 1971.
Измайлов С.В. Курс електродинамики. – М.: Учпедгиз, 1962.
Коновал О. А. Лекції з класичної та релятивістської електродинаміки : навч. посіб для студ. фіз. спец. пед. ун-тів / О. А. Коновал ; Криворізький державний педагогічний університет. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2006. – 202 с. : іл.
Коновал О. А. Задачі з класичної та релятивістської електродинаміки : навч. посіб для студ. фізичн. спец. вищ. пед. навч. закл. / О. А. Коновал ; Криворізький державний педагогічний університет. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2006. – 158 с. : іл.
Суханов А.Д. Лекции по квантовой физике. – М.: Высшая школа, 1991, -383 с.
Савельев И.В. Основы теоретической физики /квантовая механика/.– М.: Наука, 1977, -351 с.
Тарасов Л.В. Основы квантовой механики. – М.: Высшая школа, 1978, -286 с.
Фано У., Фано Л. Физика атомов и молекул. – М.: Наука, 1980. – 656 с.
Киттель Ч. Статистическая термодинамика – М.: Наука, 1977, –336 с.
Физика микромира. Маленькая энциклопедия /гл.ред. Д.В. Широков. –М.: Сов. Энциклопедия, 1980. –528 с.
Здещиц В.М., Половина Г.П., Здещиц А.В. Молекулярна фізика і термодинаміка. Розв’язання задач фізичних олімпіад: навч.-метод. посіб.. Кривий Ріг : Видавець ФО-П Чернявський Д.О., 2017. -276 с.
Харрисон У. Теория твёрдого тела. – М.: Мир, 1972.
Шмидт В.В. Введение в физику сверхпроводников. – М.: Наука, 1982
Пашицкий Э.А. Основы теории сверхпроводимости. – К.: Вища школа, 1985.
Королёв Ф.А. Курс физики: Оптика. Атомная и ядерная физика. – М.: Просвещение, 1976, -608 с.
Сивухин В.Д. Общий курс физики. Ч. 2. Атомная и ядерная физика. – М.: Наука, 1989, -415 с.
Методика навчання фізики
Бугайов А.И. Методика преподавания физики в средней школе: Теорет. основы: Учеб. пособие для студентов пед. ин-тов по физ-мат. спец. М.: Просвещение. 1981. 288 с.
Методика навчання фізики в середній школі. Загальні питання. Конспекти лекцій / За ред. Савченка В.Ф. – Чернігів: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка. 2003. 100 с. Internet.
Заболотний В.Ф. Методика навчання фізики. Загальні питання (в схемах і таблицях з мультимедійним додатком). Вінниця: «Едельвейс і К», 2009. 112 с. Internet.
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-11 кл. К.: Ірпінь. 2016 р. і пізніше. Internet.
Шкільні підручники з фізики за новою програмою. 2016 р. і пізніше. Internet.
Бурак В.І., Коновал О.А., Туркот Т.І. Методика вивчення спеціальної теорії відносності в середній школі в умовах профільної диференціації навчання : навч.-метод. посіб. / за ред. О.А. Коновала. Кривий Ріг: КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. 285 с..
Релятивістські кінематичні ефекти: методичні рекомендації до самостійної роботи студентів фізико-математичних факультетів та вчителів фізики / Укл. А.О. Соломенко, О.А. Коновал, Н.С. Шолохова. Кривий Ріг-Херсон : ДВНЗ «КДПУ», 2016. 41 с.
Бугра А.В., Коновал О.А. Методика самостійної роботи студентів: навч.-метод. посіб. Кривий Ріг: КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. 124 с.
Здещиц В.М., Половина Г.П., Здещиц А.В. Молекулярна фізика і термодинаміка. Розв’язання задач фізичних олімпіад: навч.-метод. посіб.. Кривий Ріг : Видавець ФО-П Чернявський Д.О., 2017. -276 с.
Соломенко А.О., Коновал О.А., Слюсаренко М.А., Туркот Т.І. Критично-конструктивний підхід до вивчення спеціальної теорії відносності в профільних класах закладів загальної середньої освіти: навч.-метод. посіб. / за ред. О.А. Коновала. Кривий Ріг. КДПУ, 2018. 171 с.
Критерії оцінювання
відповідей студентів при підсумковій атестації з фізики та методики її навчання
На "відмінно" оцінюється відповіді на запитання з теоретичних основ розділів, зокрема, оптимальне висвітлення змісту, проста і зрозуміла інтерпретація формул, схем, графіків, діаграм, правильно записані формули, тлумачення визначень, властивостей, узагальнень.
Розв’язок задач має характеризуватись наявністю основних (вихідних) формул, виведенням робочих формул і виконання розрахунків.
На "добре" оцінюється відповідь за наявності одного з таких недоліків:
а) не повно, надто фрагментарно наведено відповідь на одне з теоретичних питань;
б) розкриття одного чи двох теоретичних питань має незначні огріхи або допущені не суттєві помилки, які суттєво не впливають на загальне розкриття змісту;
в) задача розв'язана не повністю, або не виконано розрахунків, або в одержаних формулі, виразі чи графіку зустрічається не точність, суттєва похибка.
На "задовільно" оцінюється відповідь, для якої характерна:
а) повна відсутність відповіді на теоретичне питання, або неповним розв’язком задачі;
б) наявністю двох-трьох суттєвих недоліків;
в) повне виконання лише двох завдань до роботи.
На "не задовільно" оцінюється відсутність відповідей на всі три питання білету, що свідчить про незадовільне володіння студентом теоретичними знаннями і не вмінням розв'язувати задачі.
Сума балів |
Оцінка ЕСТS |
Оцінка за національною шкалою |
90-100 |
A |
відмінно |
80-89 |
B |
добре |
71-79 |
C |
|
61-70 |
D |
задовільно |
50-60 |
E |
|
30-49 |
FX |
незадовільно |
0-29 |
F |