Кафедра музикознавства, інструментальної
та хореографічної підготовки
Факультет мистецтв

Тема лабораторного заняття № 59 за програмою та види робіт

Виховання почуття ладу: рух в хроматичній системі

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Інтонаційні вправи: а) спів хроматичної гами (мажорної, мінорної) від звуків es, as, h; б) спів послідовностей з використанням хроматичних звуків, взятих стрибком у тональності А-dur: I-I6 –VII6 –III-VI64 –II6 - V2 –I6 –VII65 –V43 –I; -IV-V-V7 –VI-I43 –IV7 VII43 –I6 –III7 -VI-DD 43 –K64 -V7- I; в) спів хроматичної гами від звуків “с”, “a” у вигляді побічних домінант до тризвуку кожного ступеня: I - D65 →II - D65 →III - D65 →IV - D65 →V...г) створення 1-2 мелодичних розспівок з неакордовими звуками та відтворення голосом; ) апробація творчих та педагогічних навичок: створення внутрішнім слухом двоголосної мелодії в тональності es-moll, розучування кращих з групою студентів. 3. Музичний диктант: усний – ритмічний, письмовий по пам’яті (знайома українська народна пісня: Сусідка, Пливе човен, Над річкою, бережком, В кінці греблі шумлять верби, Тече вода каламутна тощо); 4. Сольфеджування двоголосних музичних прикладів. 5. Завдання поточного контролю.

Література за темою «Ладова альтерація. Хроматична гама".

Спорідненість тональностей»:

Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 17 с. 170-173, Розділ 27-28. §113, 116, 118, 119, 121 с.267-286.

Калашник М. Уроки елементарної теорії музики. Урок №3, 8. с.89-127, с. 218-256.

Побережна Г.І., Щериця Т.В. Загальна теорія музики. Розділ 2.1. с. 53-87. Додатки с. 282-287.

Локарєва Ю.В..Теорія музики. Питання методики. Стислий конспект основних тем курсу. Тема 4.с. 12-14.

Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Тема 32-33. с. 214-228

Ярошенко О.М. Сольфеджіо. Методичні рекомендації. Змістовий модуль «Хроматика». Типові завдання (Теми 1-2) с. 29. Завд.3, 7

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 59  за темою

«Рух у хроматичній системі. Хроматична гама»

1. Побудувати і співати хроматичну гаму з мажорним тризвуком в основі від звуків «c», «d», «e», «f», «g», «a», «h».

2. Закріплення попередньої теми: створити 2 музичних приклади ( одноголосний або двоголосний) з використанням різних видів хроматизмів.

3. Сольфеджувати музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин. №№ 9, 21, 25 з нот, № 12 напам’ять; зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин №№ 10, 16


Тема лабораторного заняття № 60 за програмою та види робіт

Відхилення в мелодичному та гармонічному русі.

Відхилення в тональність паралелі.

Завдання до заняття: 1. Теоретичні відомості про відхилення в мелодичному та гармонічному русі. 2. Інтонаційні вправи:      а) спів модуляцій через велику терцію вниз за півтонами; б) спів мелодичних модуляцій через акорди подвійної домінанти; в) спів тонів і півтонів вгору і вниз від звуків білоклавішної і чорноклавішної діатоніки як засіб відхилення і модуляції; 3.Слуховий аналіз: а) усний – з’ясування на слух альтерованих акордів подвійної домінанти і альтерованої домінанти в однотональних послідовностях. б)виявлення ладової альтерації в мелодичному реченні та альтерованих акордів в гармонічному; 4.Мелодичний диктант. 5. Завдання поточного контролю.

Література за темою «Відхилення в мелодичному та гармонічному русі»:

Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 27-28. §113, 116, 118, 119, 121 с.267-286.

Калашник М. Уроки елементарної теорії музики. Урок № 8. с. 218-256.

Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Тема 32-33. с. 214-228

Ярошенко О.М. Сольфеджіо. Методичні рекомендації. Змістовий модуль «Хроматика». Типові завдання (Теми 1-2) с. 29. Завд.3, 7.

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 60 від 16.03.2020 за темою «Відхилення в мелодичному та гармонічному русі»

1. Скласти план (або питання) до теми «Відхилення в музиці»

2. Закріплення попередньої теми: побудувати і співати хроматичну гаму з мінорним тризвуком в основі від звуків «c», «d», «e», «f», «g», «a», «h»

3. Побудувати і співати модулюючу секвенцію на мотив II2 – D65 з F-dur за півтонами вниз.

3. Сольфеджувати вправи до розділів та музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин. №№ 29, 37 з нот, № 19 напам’ять; зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин – №№ 16, 20

4. Проаналізувати мелодику музичного прикладу № 12 зі збірки А.Островського, знайти і виділити різновиди хроматизмів та відхилення в інші тональності.

5. Написати само диктант по пам’яті (можна використати приклади третього завдання л/з №59).


Тема лабораторного заняття № 61 за програмою та види робіт

Відхилення в домінантовому напрямку.

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2.Інтонаційні вправи: а)спів збільшеного ладу, ладової альтерації, від звуків es, fis, b; б) спів хроматичних гам з мажором і мінором в основі від звуків e, h з супроводом через побічні домінанти і без супроводу на основі слухових уявлень від звуків b, f в висхідному і низхідному русі; в) спів прикладів гармонічних побудов з відхиленнями через побічні D: I-V43 →VI-V2 →II6 _II65 –K-V7 –I|| F, c I-V65 →II-II7 –V43 ь5 –I || A, e в) спів прикладів модулюючих побудов з гармонічним аналізом та інтонаційною корегуляцією звучання. б) спів модуляційних послідовностей з відхиленням в домінантовому напрямку в) спів хроматичних варіантів здійснення модуляцій в домінантовому напрямку:           E-dur: I-V43 →VI = II-DD2 –V6 –V65 –I; 3. Письмовий музичний диктант. 4. Сольфеджування дво, триголосних музичних прикладів з відхиленням в домінантовому напрямку. 5. Завдання поточного контролю.

Література за темою «Відхилення в домінантовому напрямку»:

  • Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 27-28. §113, 116, 118, 119, 121 с.267-286.
  • Калашник М. Уроки елементарної теорії музики. Урок № 8. с. 218-256.
  • Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Тема 29, с. 197-203; Тема 32-33. с. 214-228
  • Ярошенко О.М. Сольфеджіо. Методичні рекомендації. Змістовий модуль «Хроматика». Типові завдання (Теми 1-2) с. 29. Завд.3, 7.

https://www.belcanto.ru/otklonenie.html (відхилення)

http://theory.solfa.ru/harmony/отклонение/

https://solfamusictheory.wordpress.com/tag/увеличенный-лад/

https://www.belcanto.ru/uvlad.html (збільшений лад)

https://studfile.net/preview/5813950/page:42/ (збільшений лад)

 

 Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 61 від 23.03.2020 за темою

«Відхилення в домінантовому напрямку»

1. Скласти план (або питання) до теми «Відхилення. Модуляція.Побічна домінанта. Подвійна домінанта»

2. Побудувати і співати збільшений лад від звуків «c», «d», «e», «f», «g», «a», «h».

3. Побудувати і співати модулюючі секвенції в мажорних і мінорних тональностях на мотиви a) T (t) - DD7 – D ; b) T (t) – D43 – D65→ III від C-dur за тонами вниз.

4. Побудувати і співати приклади гармонічних побудов з відхиленнями через побічні D: I-V43 →VI-V2 →II6 _II65 –K-V7 –I|| в тональностях F, c;  I-V65 →II-II7 –V43 ь5 –I || в тональностях A, e.

4. Сольфеджувати вправи до розділів та музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин. №№ 61, 71, 72 з нот, № 75 напам’ять; зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин – №№ 21, 22

5. Проаналізувати мелодику музичного прикладу № 75 зі збірки А.Островського, знайти і виділити відхилення.


Тема лабораторного заняття № 62 за програмою та види робіт

Відхилення в домінантовому напрямку.

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2.Інтонаційні вправи: а) спів прикладів гармонічних побудов з відхиленнями через побічні D: I-V65 →II-II7 –V43 ь5 –I || A, e t-t6 –s-D43 →III-V65 →s-s6 –II43 –K64 –V7 –t || f, a I-V2 →IV6 –IV- I- II2 –I; I-II43 –V—V65 →II-II7 –K64 --- V76-5 –I-II2 – I; б) спів прикладів модулюючих побудов з гармонічним аналізом та інтонаційною корегуляцією звучання. в) спів хроматичних варіантів здійснення модуляцій в домінантовому напрямку:           E-dur: I-V43 →VI = II-DD2 –V6 –V65 –I; 3. Письмовий музичний диктант. 4. Сольфеджування дво, триголосних музичних прикладів з відхиленням в домінантовому напрямку. 5. Завдання поточного контролю.

Література за темою «Відхилення в домінантовому напрямку»:

  • Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 27-28. §113, 116, 118, 119, 121 с.267-286.
  • Калашник М. Уроки елементарної теорії музики. Урок № 8. с. 218-256.
  • Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Тема 29, с. 197-203; Тема 32-33. с. 214-228
  • Ярошенко О.М. Сольфеджіо. Методичні рекомендації. Змістовий модуль «Хроматика». Типові завдання (Теми 1-2) с. 29. Завд.3, 7.

https://www.belcanto.ru/otklonenie.html (відхилення)

http://theory.solfa.ru/harmony/отклонение/

https://solfamusictheory.wordpress.com/tag/увеличенный-лад/

https://www.belcanto.ru/uvlad.html (збільшений лад)

https://studfile.net/preview/5813950/page:42/ (збільшений лад)

 

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 62 від 30.03.2020 за темою

«Відхилення в домінантовому напрямку»

1. Побудувати і співати приклади гармонічних побудов з відхиленнями через побічні D (можна на одному нотоносці, але чотириголосно):

в тональності A-dur     I-V65 →II-II7 –V43 ь5 –I ||

в тональності e-moll    t-t6 –s-D43 →III-V65 →s-s6 –II43 –K64 –V7 –t ||

в тональності a-moll   I-V2 →IV6 –IV- I- II2 –I; I-II43 –V—V65 →II-II7 –K64 --- V76-5 –I-II2 – I;

Нагадування! Стрілочка до акорду → позначає домінанту до вказаного акорду.

2. Сольфеджувати вправи до розділів та музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин. №№ 74, 78 з нот, № 25 напам’ять; зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин – №№ 22, 24.

3. Записати двоголосний диктант для 2 курсу (студенти зі слабкою підготовкою – одноголосний диктант для 1 курсу) за посиланням: http://andante-music.narod.ru/na3/19.02.13_2.html

4*. Додаткові бали за творчу роботу! Скласти кросворд з тем, які пройшли (л/з №№ 59-62) за допомогою посилання: https://music-education.ru/esli-zadali-na-dom-krossvord-po-muzyke/


Тема лабораторного заняття № 63 за програмою та види робіт

Енгармонізм малого мажорного септакорду в інтонаційних вправах та аналізі на слух.

Завдання до заняття: 1. Інтонаційні вправи:

а) спів малого мажорного септакорду в тісному (та широкому розташуванні)* з функціонально-ступеневим перетворенням його у:

1) V7-I /dur, moll/;                 

2) DD7-V43-I / dur, moll /;      

3) VII7 / moll нат./-V65 /гарм. /-I / moll /           

4) II43 dur гарм. з альтерацією #1 #3 (підвищення основного і терцієвого тонів) / I64 / D7 / I від звуків „еs”, „f”       

б) спів мелодичних модулюючих секвенцій:

1) DD7-V43-I за /в.2.↓ в Fis, es /

2) VII7 / moll нат./-V65 /гарм. /-I / в.2. ↑ в gis, Fis/

2.Музичний диктант: усний, письмовий двоголосний. 3.Слуховий аналіз - V7 з різним розв’язанням. 4. Завдання поточного контролю.

 

Література за темою «Енгармонізм малого мажорного септакорду»:

  • Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 28, §121 с.286-288. Для пригадування: Розділ 5, 24 с.45-51; Розділ 17 §75 с.173-178.
  • Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Тема 58, с. 403-410.

Інтернет-ресурси:

(Для пригадування: як із домінанти зробити субдомінанту)

https://solfamusictheory.wordpress.com/tag/ (Енгармонізм. Альтерація акордів)

http://7not.ru/harmony/19.phtml (Звернути увагу звідси! Теперь давайте посмотрим, какие возможности появляются, благодаря энгармонизму, если мы не ограничены условиями одной тональности. Пригласим для примера нашего старинного знакомого - доминантсептаккорд.)

https://books.google.com.ua/books?id=Jr3- (Хибний домінантовий септакорд)

 

Звітність студентів з самостійної роботи

л/з № 63 від 06.04.2020 за темою «Енгармонізм малого мажорного септакорду»:

1. Продивитись запропоновані інтернет-ресурси і відповісти на питання:

а) Як із домінанти зробити субдомінанту?

б) Що таке енгармонізм і яким він буває?

в) В чому полягає універсальність домінантового септакорду?

г) Яку ще назву має D7 , якщо він звучить поза ладом?

д) В ролі яких септакордів може виступати малий мажорний септакорд?

є) Чи можна септакорд перетворити на інші співзвуччя (обернення) за умов енгармонічної заміни?

2. Побудувати малий мажорний септакорд від звуку «b» і перетворити його на -65 , -43 , -2 , використовуючи енгармонічну заміну звуків. Проспівати.

3. Побудувати і співати малий мажорний септакорд від звуку „f” з функціонально-ступеневим перетворенням.

Пояснення. Алгоритм дії (приклади надаються): функціонально-ступеневого перетворенням септакорду та його енгармонічної заміни :

1) будуємо від звуку „f” малий мажорний септакорд (D7 );

2) тепер уявляємо його як септакорд V ступеня, тобто, домінантовий, і розв’язуємо в тоніку мажора і мінора;       V7-I /dur, moll/;  

3) далі уявляємо цей же акорд як септакорд подвійної домінанти (DD) і розв’язуємо в мажор і мінор     за схемою DD7-V43-I / dur, moll /;

4) уявляємо його септакордом VII-го ступеня в натуральному мінорі і розв’язуємо за схемою      VII7 / moll нат./-V65 /гарм. /-I / moll /

5) і наостанок енгармонічно замінюємо септакорд на терцквартакорд II ступеня з альтерованими тонами – підвищеними основним і терцовим, і пониженим квінтовим (акорд субдомінантової групи) . Схема розв’язання        II43 #1#3 Ь5 / I64 / D7 / I     

4. Сольфеджувати вправи до розділів та музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин. №№ 51, 57 з нот, № 42 напам’ять; зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин – №№ 28, 29.

 енгармонізм малого мажорного септакордуфункціонально ступеневе перетворення

 

 

 

 

 

 

 


Тема лабораторного заняття № 64 за програмою та види робіт від 13.04.2020

"Енгармонізм зм.VІІ7 в побудовах та співі, інтонаційних вправах та аналізі на слух"

Завдання до заняття: 1. Теоретичні відомості про хроматичні інтервали - зм.3 та зб.6, енгармонізм двічі зменшеного септакорду. 2. Інтонаційні вправи: :

а) спів хроматичних інтервалів в тональності з розв’язанням – A-dur, Es- dur, cis-moll, f-moll;

б); спів зм.3 та зб.6 від звуків з розв’язанням і визначенням тональності - c, f, b, es, dis;

в) спів двічі зменшеного септакорду в тісному (широкому розташуванні*) з функціонально-ступеневим перетворенням його у:

зм.VII7-I /dur, moll/;              DDзм.VII7 – K64 - V7-I / dur, moll /;

зм.VII7 → VI / dur, moll /- від звуків „е”, „c”, „g”

г) спів мелодичної модулюючої секвенції: DDзм.VII7 – K64 /м.2.↑ в c-moll, D-dur/ 3.Музичний диктант: письмовий одноголосний.

4.Слуховий аналіз гармонічних послідовностей /2-3/.

 Література за темою «Енгармонізм зм.VІІ7 в побудовах та співі»

Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 28, §121 С.286-288. Для пригадування: Розділ 5, §24 С.45-47.

Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Тема 57, С. 393-403.

Тюлин. Краткий теоретический курс гармонии. Глава 21. §5, С.126-127

https://studwood.ru/515666/kulturologiya/engarmonizm_umenshennogo_septakkorda (енгармонізм зменшеного септакорду)

https://wiki2.org/ru/Уменьшённый_септаккорд (з відео)

 

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 64 від 13.04.2020

за темою "Енгармонізм зм.VІІ7 в побудовах та співі, інтонаційних вправах та аналізі на слух"

 1. Побудувати і співати хроматичні інтервали (зм.3, зб.6) з розв’язанням в тональностях A-dur, f-moll за прикладом (Локарєва Ю.В.Теорія музики. Питання методики):

альтер інтер приклад до завд

2. Від звуку «e» побудувати, грати на ф-но і співати (без ф-но) зменшений ввідний септакорд з розв’язанням зразу в тоніку, та зробити енгармонічну заміну на –65 , – 43 , –2 , розв’язавши у тоніку відповідних тональностей (приклад надається за Ю.Тюліним. Теоретичний курс гармонії):

енгарм зменш септакорду приклад Тюлін

3*. Побудувати та співати двічі зменшений септакорд в тісному (широкому розташуванні) з функціонально-ступеневим перетворенням його у: зм.VII7-I /dur, moll/;              DDзм.VII7 – K64 - V7-I / dur, moll /;  зм.VII7 → VI / dur, moll /- від звукe „fis”.

4. Сольфеджувати вправи до розділів та музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин. №№ 81, 83 з нот, № 51 напам’ять; зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин – №№ 26.

Завдання із зірочкою – 3* – виконують студенти, які мають фахову освіту.


Тема лабораторного заняття № 65 за програмою та види робіт від 20.04.2020

Багатоголосся в інтонаційних вправах та аналізі на слух

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Інтонаційні вправи:     а) утворення нової гармонії шляхом руху одного або двох голосів; б) складний паралельний рух по півтонах і тонах;    в) збереження строю за умов більш вільного в ритмічному відношенні руху одного з голосів; 3. Сольфеджування багатоголосних мелодій з нот та з текстом, у голос і про себе декількома студентами по черзі, спів багатоголосних музичних прикладів хором та дуетом. 4. Слуховий аналіз, здійснення слухового контролю за голосоведінням, визначення та самостійне виправлення помилок в інтонуванні ансамблем, хором. 4. Перевірка домашнього завдання. 5. Завдання поточного контролю.

Література за темою Багатоголосся в інтонаційних вправах та аналізі на слух

Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 31, §134-137 С.326-338.

Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Ч.1. Вступ. С. 11-16.

Побережна Г.І., Щериця Т.В. Загальна теорія музики. Розділ 2.6. С. 206-244.

https://docs.google.com/presentation/d/1Ih1u_VEcF7y7U9a1OEZOqQUshRnLJydgEgSuFkV1OQA/edit?usp=sharing (презентація до заняття № 65 «Багатоголосся»)

https://uk.wikipedia.org/wiki/Багатоголосся

http://esu.com.ua/search_articles.php?id=38705 (енциклопедія сучасної України)

http://torba.etnoua.info/files/Ukrajinske-narodne-bahatoholossja_LJashchenko_1962.pdf (українське народне багатоголосся)

 

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 65 від 20.04.2020 за темою

Багатоголосся в інтонаційних вправах та аналізі на слух

1. Прочитати уважно Розділ 31 з підручника Г.Смаглій. Основи теорії музики. Відповісти на запитання в кінці розділу.

2. Відповісти на тести з теми за посиланням https://docs.google.com/forms/d/13Umhd415poTXgC0YdkSkIike7a89RbD1WMVM4yqhyMc/edit

3. Повторення матеріалу до екзамену: від звуку «fis» побудувати і співати звукоряд хроматичної гами (мажор, мінор), звукоряди діатонічних ладів, двічі гармонічних ладів, збільшеного, зменшеного ладу.

4. Здійснити модуляцію (записати чотириголосно, можна на одному нотоносці за правилами класичного голосоведіння з

         а) D-dur   в    G-dur ;      б) з   C-dur   в    a-moll .

5. Побудувати чотириголосно і співати послідовність в   D-dur ; T6-D43-T-VI-S6 –II43 DD43 – K64 –D7 –T

6. Сольфеджувати вправи до розділів та музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин.

№№ 95, 114 з нот, № 83 напам’ять; зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин – № 26.


Тема лабораторного заняття № 66 за програмою та види робіт від 27.04.2020

Змінні метри та розміри – ритмічна організація в змінних метрах та розмірах

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Інтонаційні вправи:     а) створення стилізованих мелодичних побудов на задані ритмічні схеми – робота за індивідуальними картками, спів найкращих побудов хором або ансамблем;       б) інтонаційні вправи в перемінних метрах та розмірах;      в) створення та ритмічне оформлення мелодій на заданий віршований текст. 3. Розвиток метро-ритму та музичної пам’яті – усні та ритмічні диктанти з відповідними перемінними метрами та розмірами. 4. Сольфеджування двоголосних музичних прикладів на ускладнені форми метро-ритму із застосуванням перемінних метрів та розмірів. (зб.: Серебрянный М. Сольфеджио на ритмо-интонационной основе современной эстрадной музыки). 5. Завдання поточного контролю.

Література за темою

 

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 66 від 27.04.2020 за темою

«Змінні метри та розміри – ритмічна організація в змінних метрах та розмірах»

1. Письмово: у поданих мелодіях шляхом збільшення (зменшення) тривалостей замініть прості метри і розміри (дводольний і тридольний) на змінні (змішані). Проспівайте свій варіант і визначте зміну характеру та жанру (усно):

завд Смаглій пр 1

зад Смаг 3 1

зад Смаг 3 3

2. Повторення матеріалу до екзамену: в тональностях H, Ges, Cis, as, dis, f побудувати і співати діатонічні і гармонічні тритони, характерні інтервали, збільшений, зменшений тризвуки з розв’язанням. Алгоритм побудови:

641911042

3. Здійснити модуляцію: c-moll              →      g-moll та побудувати чотириголосно і співати послідовність в   G-dur:

T –T6 –III-VI6 –II-II7 –D43 –T -S 64 – T

4. Сольфеджувати музичні приклади зі збірки Сольфеджио. Одноголосся. Б.Калмиков-Г.Фрідкін № 668-670, 672, 690-691 з нот,

зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин.

№ 95 напам’ять;

зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. Игорь Способин – № 26.


Тема лабораторного заняття № 67 за програмою

та види робіт від 04.05.2020

Подолання інтонаційних труднощів у співі та слуховому аналізі

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2.Сольфеджування музичних прикладів: одноголосних в змішаних розмірах, перемінних, триголосних. 3.Музичний диктант: усний – ритмічний на змішаний розмір; по пам’яті (з синкопами); письмовий – одноголосний, чотириголосний. 4.Інтонаційні вправи: а) спів гам від різних ступенів після попередньої настройки; б) спів від одного звуку гам різних тональностей: від “до” в F-dur, G-dur, e-moll, d-moll, а також у вигляді безперервних послідовностей з переосмисленням різних ступенів мажору і мінору; в) спів поспівок з характерними інтервалами монодичних ладів, звукорядів пентатоніки з метро ритмічним оформленням; г) спів ланцюжків інтервалів: c-e-b-ges-des-f-c-fis-dis-h-g-des-es-g-a-cis в одному русі та різноспрямованих. 5. Завдання поточного контролю. 6.Слуховий аналіз: усний – визначення метро ритмічної структури в запропонованій мелодії; визначення елементів музичної мови в тональності ; письмовий – одно тональна гармонічна послідовність з відхиленням через побічні домінанти.

Література за темою:

 

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 67 від 04.05.2020 за темою

«Подолання інтонаційних труднощів у співі та слуховому аналізі»

1. Відповісти на тести для самоконтролю з інтонаційно-практичної роботи. (Навчально-методичний комплекс з дисципліни ЗТМ Сольфеджіо. С.65-68).

2. Повторення матеріалу до екзамену: від звуків a, h, b, c, d, e, побудувати і співати діатонічні і гармонічні тритони, характерні інтервали, збільшений, зменшений тризвуки з розв’язанням. Алгоритм будови:

Будова характ від звуку септакорд2

3. Здійснити модуляцію        C-dur                 ®     e-moll та побудувати чотириголосно і співати послідовність в   a-moll

T - D-D2-t6-S-II65-DD65- K64-D7-VI-II43-K64-D7-t

4. Сольфеджувати вправи до розділів та музичні приклади зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин.

№ 103, 105 з нот, № 114 напам’ять;

зі збірки Сольфеджио. Двухголосие и трехголосие / Сост. И. Способин – № 32.


Тема лабораторного заняття № 68 за програмою та види робіт від 11.05.2020

Функціонально-ступеневі перетворення малого мажорного септакорду

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2.Інтонаційні вправи: а) спів ладової альтерації в звукорядах гам B, D, A, c, d, h; б) спів різновидів альтерованих акордів S групи в кадансових зворотах:         B-dur:         3I-I6  | II65 –II65 #3#8  | I64 –V7  | I || D-dur:   3I-I2  / | IV6 \ гII43 #3 #8  | I64 –V7  | I ||     c-moll:        3I-I6  | II65 – IV7  #3 | I64 –V7  | I || d-moll:         3I-VI | / II6 \  IV#8 #3 | I64 –V7  | I || 

в) спів хибних D7 в гармонічній послідовності: G-dur – I-V43 –I6 –V7 =II43 +8+3(г.) (IV65+8moll)-K64 –V7 -I;

г) спів D7   від звуку “с” з функціонально-ступеневим перетворенням шляхом енгармонічної заміни в альтеровані акорди S групи (акорди зі зб.6) з розв’язанням:

V7         =II43+1+3(гарм.) –I64 (dur);

=IV65+1 –I64 (moll);

=II65+1 –I64 (dur);  

=VII43-5 –I6 (moll)

 =VII7 +3+5 – I5(dur).

3.Слуховий аналіз:а)усний – виявити енгармонічну модуляцію (хибний D7) в гармонічному русі на прикладах з музичної літератури; б)письмовий  - з’ясувати на слух гармонічні послідовності з виявленням ладової альтерації в акордах S групи (кадансові звороти для співу). 4. Завдання поточного контролю.

Література за темою:

  • Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 28, §121 с.286-288. Для пригадування: Розділ 5, §24 с.45-51; Розділ 17 §75 с.173-178.
  • Дубовский И.И. Учебник гармонии. (Бригадний). Тема 58, с. 403-410.
  • (Для пригадування: як із домінанти зробити субдомінанту)
  • https://solfamusictheory.wordpress.com/tag/ (Енгармонізм. Альтерація акордів)
  • http://7not.ru/harmony/19.phtml (Звернути увагу звідси! Теперь давайте посмотрим, какие возможности появляются, благодаря энгармонизму, если мы не ограничены условиями одной тональности. Пригласим для примера нашего старинного знакомого - доминантсептаккорд.)
  • https://books.google.com.ua/books?id=Jr3- (Хибний домінантовий септакорд)

 

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 68 від 11.05.2020 за темою

Функціонально-ступеневі перетворення малого мажорного септакорду

 1. Побудувати альтеровані акорди, які є хибними септакордами) в тональностях мажору і мінору на 4 знаки за наданим алгоритмом:

альтер акорди 68

2. Побудувати і співати малий мажорний септакорд від звуку „b”  з функціонально-ступеневим перетворенням акорду на:

1) V7-I /dur, moll/;     

2) DD7-V43-I / dur, moll /;      

3) VII7 / moll нат./-V65 /гарм. /-I / moll /

 4) II43 dur гарм. з альтерацією #1 #3 (підвищення основного і терцієвого тонів) / I64  / D7 / I . Алгоритм будови можете знайти в л/з № 63 !

3. Перетворити даний у завданні 2) акорд шляхом енгармонічної заміни в альтеровані акорди IV, VII, II ступенів за наведеною схемою з обов’язковим розв’язанням (алгоритм надається):

V7         =       IV7+3  -I64        (moll);

=       IV65+1 –I64      (moll);

=       II65+1 –I64         (dur);  

=       VII43-5 –I6       (moll);

=       VII7 +3+5 – I5(dur). 

фнкуц перетв домынант 68

3. Повторення: сольфеджувати одноголосні музичні приклади зі збірки: Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин з Модуля 4 (напам'ять та з нот)


Тема лабораторного заняття № 69 за програмою та види робіт від 18.05.2020

Сполучення різновидів ритмічної організації музичного матеріалу

в інтонаційних вправах

Завдання до заняття: 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Інтонаційні вправи:а) створення стилізованих мелодичних побудов на задані ритмічні схеми – робота за індивідуальними картками, спів найкращих побудов хором або ансамблем, вивчення напам’ять, транспонування;          б) інтонаційні вправи на вивчені ускладнені форми метро-ритму: пунктирний ритм, синкопи, паузи і тріолі, обернений та подвійний пунктирний ритм, складні розміри на 12/8, 6/4, мішані розміри на 5/4 та 7/4, перемінні метри та розміри.        3. Розвиток метро-ритму та музичної пам’яті – усні та ритмічні диктанти з відповідними сполученнями різновидів ритмічної організації. 4. Завдання поточного контролю.

 Література за темою:

  • Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики. Розділ 13 56, С.133-136, Розділ 14, §60-61, С.144-149.
  • 14,15,16 с. 141 - 175. Калашник М. Уроки елементарної теорії музики. Урок № 7. с.202 – 217. Побережна Г.І., Щериця Т. В. Загальна теорія музики. Розділ 2.2.
  • Локарєва Ю.В..Теорія музики. Питання методики. Стислий конспект основних тем курсу. Розділ Музична морфологія. Тема Метр. Ритм. Розмір. С. 102-107.
  • https://drive.google.com/open?id=1J84ngLFrqDeVIryVVYmhRpOvB_fjUDuTsXAmj_F0b60 (Презентація до заняття)

 

Звітність студентів з самостійної роботи л/з № 69 від 18.05.2020 за темою

Сполучення різновидів ритмічної організації музичного матеріалу  в інтонаційних вправах

 1. Проаналізувати метроритмічні складнощі музичних прикладів зі збірки Сольфеджио. / сост. А.Л.Островский С.Н. Соловьев, В.П. Шокин № 64, 68, 202,206 (усно).

2. Пригадування-підготовка до Модульного контролю №4 (питання додаються окремим файлом).

3. Пригадати (за потреби) теоретичний курс як основу дисципліни Сольфеджио, відповідаючи на тести з методичного посібника Локарєвої Ю.В..Теорія музики: питання методики на С. 134-154.

4. Доопрацювати до Модульного контролю (л/з № 70 ) завдання з Модуля 4 під час дистанційної роботи.


Тема лабораторного заняття № 70 за програмою та види робіт від 25.05.2020 Модульний контроль № 4

Завдання до заняття: а) спів інтонаційних вправ за індивідуальними картками; б) сольфеджування музичних прикладів з листа та напам’ять за індивідуальними картками;         в) письмовий музичний диктант.

Пропозиції студентам:

  • Допрацювати завдання з Модуля 4 (протягом карантину) з метою підвищення рейтингового балу за поточну роботу.
  • З метою повторення теоретичнго матеріалу опрацювати тести з навчально-методичного посіфбника Локарєвої Ю.В. Теорія музики. С.134-154.
  • Готуватись до екзамену за наданими вимогами (платформа Moodle, дисципліна ЗТМ.Сольфеджіо).

Рекомендовані Інтернет-ресурси, музичні сайти

Форма контролю

Зазначена література в електронному варіанті відправлена на пошту старости для поширення в соціальній мережі у групі.

Письмові завдання відправляються викладачу на електронну пошту [email protected] або мобільний додаток Viber із зазначенням помилок і рекомендаціями викладача у зворотньому зв’язку. Відео-звіт (аудіо-звіт голосовим повідомленням) інтонаційних вправ і музичних прикладів у Viber, Facebook за розкладом понеділок 9-00, 1 пара.

10700
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша