Кафедра музикознавства, інструментальної
та хореографічної підготовки
Факультет мистецтв

Лекційне заняття 7.

 

Опрацювати тему: «Художній образ – загальна категорія пізнання  життя через мистецтво. Методика показу художнього образу в навчальному процесі школи» 

Основні питання:

1. Художній образ – форма  мислення в мистецтві.

2. Специфічні особливості художнього образу.

3. Роль особистості художника у відтворенні художніх образів.

4. Цілісність сприйняття  художнього образу – необхідна  умова педагогічного процесу.

Література:

1. Ванслов В. В. Что такое искусство? : монография. Москва : Просвещение, 1975. С. 245 – 320.

2. Виппер Б. Р. Введение в историческое изучение искусства. 3-е изд. Москва : Изд-во В. Шевчук, 2010. 68 с.

3. Маймин Е. А. Искусство мыслит образами : книга для учащ. старш. классов. Москва : Просвещение, 1977. С. 39 – 76.

4. Основи художньої культури. Ч. 1. Теорія та історія світової художньої культури : навч. посібник для студ. гуманітар. фак-тів вищ. навч. закл. / за ред. В. О. Лозового. Харків : Основа, 1997. С. 136 – 157.

Теми практичних завдань необхідно опрацювати письмово та надіслати відповіді на електронну пошту: [email protected]

 

Практичне заняття №6. Тема: «Світ мистецтва: система видів мистецтва та засоби художнього засвоєння світу».

Основні питання:

1. Розкрийте історичний аспект виникнення різних видів мистецтва.

2. Назвіть ознаки, за якими утворюється видове різноманіття мистецтв.

3. Схарактеризуйте сучасну класифікацію мистецтв (В. Ванслов).

4. Надайте характеристику одному з видів мистецтва та назвіть засоби художньої виразності (архітектура, скульптура, живопис, графіка, декоративно-ужиткове мистецтво, література, музика, хореографія, театр, кінематограф, телебачення).

Література:

1. Комаровська О. Художній образ твору як прояв обдарованості митця. Мистецтво та освіта, 2009. №4. С. 2 – 6.

2. Маймин Е. А. Искусство мыслит образами : книга для учащ. старш. классов. Москва : Просвещение, 1977. 144 с.

3. Основи художньої культури. Ч. 1. Теорія та історія світової художньої культури : навч. посібник для студ. гуманітар. фак-тів вищ. навч. закл. / за ред. В. О. Лозового. Харків : Основа, 1997. С. 122 – 127.

4. Щолокова О. П. Методика викладання світової художньої культури : підручник. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. С. 65 – 120.

 

Практичне заняття №7. Тема: «Художній образ – загальна категорія пізнання  життя через мистецтво. Методика показу художнього образу в навчальному процесі школи».

Основні питання:

1. Художній образ в літературі. Розкрити методику показу літературного образу у контексті уроку художньої культури. 

2. Художній образ в архітектурі та скульптурі. Провести фрагмент уроку художньої культури з використанням образів архітектури та скульптури.

3. Художні образи живопису, графіки, декоративно-ужиткового мистецтва та дизайну. Розкрити методику демонстрації зазначених образів у контексті уроку художньої культури. 

4. Художній образ у музиці. Провести фрагмент уроку художньої культури з використанням музичних образів.

5. Художній образ у хореографічному мистецтві. Розкрити методику демонстрації хореографічних образів у контексті уроку художньої культури.

6. Художній образ в синтетичних видах мистецтва (театр, кіно, телебачення). Розкрити методику демонстрації зазначених образів на уроках художньої культури. 

(Тему уроку в 9, 10 або 11 класі студент обирає самостійно, спираючись на шкільну програму «Художня культура. 9 – 11 класи» Л. М. Масол, Н. Є. Миропольської)

Література:

1. Маймин Е. А. Искусство мыслит образами : книга для учащ. старш. классов. Москва : Просвещение, 1977. С. 39 – 76.

2. Основи художньої культури. Ч. 1. Теорія та історія світової художньої культури : навч. посібник для студ. гуманітар. фак-тів вищ. навч. закл. / за ред. В. О. Лозового. Харків : Основа, 1997. С. 136 – 157.

3. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Художньо-естетичний цикл. 5 – 11 класи : навч. – практ. видання / відп. за випуск О. В. Корнілова. Київ : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. С. 184 – 230.

4. Щолокова О. П. Методика викладання світової художньої культури : підручник. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. С. 74 – 120.

 

Лекційне заняття 8. Опрацювати тему: «Урок художньої культури в загальноосвітній школі»

Заняття перше.

Основні питання:

1. Загальні та специфічні особливості уроку художньої культури.

2. Сутність технології проективного моделювання уроків. Різновиди проективних візуальних моделей.

3. Типи, жанри, структура уроків. Робота над структурними компонентами уроку художньої культури.

Заняття друге.

1. Метод художньо-педагогічної драматургії – провідний метод викладання у шкільному курсі «Художня культура».

2. Засоби виразності на уроках художньої культури.

3. Організація зворотного зв’язку з учнями на уроках.

 

Література:

1. Власенко І. М., Могілей І. В. Педагогічна практика з художньої культури в загальноосвітній школі : теоретичний та прикладний аспекти : наавч.-метод. посібник для студ. фак-тів мистецтв вищ. пед. навч. закл. Кривий Ріг : СПД Маринченко С.В.; Харків : Мачулін, 2013. С. 41 – 72, 89 – 100.

2. Кондратова Л. Г. Художня культура. 9 клас : метод. посібник. Харків : Видав. група «Основа», 2011. С. 10 – 17, 17 – 61.

3. Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі : посібник для вчителів / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака та ін. Харків : Веста: Вид-во «Ранок», 2006. С. 55 – 68.

4. Миропольська Н., Ничкало С., Рагозіна В., Хлєбнікова Л., Шахрай В. Уроки художньо-естетичного циклу в школі : навчання і виховання : навч. посібник.  Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. С. 9 – 14.

 

Практичне заняття №8. Тема: «Урок художньої культури в загальноосвітній школі»

Заняття І.

Основні питання:

1. Сутність педагогічної технології. Особливості інтегративних художньо-педагогічних технологій. Використання інтегративних технологій на уроках художньої культури.

2. Характеристика проблемно-евристичних художньо-педагогічних технологій. Використання проблемно-евристичних технологій на уроках художньої культури.

3. Інтерактивні  художньо-педагогічні технології та іх особливості. художньо-педагогічні технологій Використання інтерактивних технологій на уроках художньої культури.

4. Сутність ігрових художньо-педагогічних технологій. Використання ігрових ситуацій на уроках художньої культури.

Література:

1. Кондратова Л. Г. Художня культура. 9 клас : метод. посібник / Л. Г. Кондратова. – Харків : Видав. група «Основа», 2011. – С. 10 – 17, 17 – 61.

2. Масол Л.М. Методика навчання мистецтва в початковій школі : посібник для вчителів / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака та ін. – Харків : Веста: Вид-во «Ранок», 2006. – С. 55 – 68.

3. Освітні технології : навч.-метод. посібник / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти.  –  Київ : А. С. К., 2002. – 256 с.

 4. Питюков В. Основы педагогической технологии : учеб.-метод. пособие / В. Питюков. – 2-е изд. – Москва : Педагогика, 1999. – 264 с.

 

Заняття ІІ.

Основні питання:

1. Сформулювати триєдину мету уроку  за темою «Театр як синтез мистецтв. Хореографія – вид сценічного мистецтва» (р.1, т.4) – 9 клас; «Образотворче мистецтво. Народне мистецтво та основні центри художніх промислів» (р.4, т.1) – 10 клас; «Паркова культура. Духовне явище японського ландшафтного саду. Філософія ікебани та чайної церемонії» (р.1, т.11)  – 11 клас.

2. Підібрати музичний епіграф до теми уроку «Жанрова палітра музичного мистецтва. Напрями музики масових жанрів (джаз, диско, поп, рок)»  (р.1, т.2) – 9 клас; «Образотворче мистецтво» Давньоруська ікона» (р.1, т.1); – 10 клас; «Архітектура Близького і Далекого Сходу» (р.1, т.2) – 11 клас. 

3. Підібрати літературний епіграф до теми уроку «Візуальні мистецтва. Архітектура світу» (р.1, т.1); «Візуальні мистецтва. Скульптура – гімн людині» (р.1, т.2);  «Візуальні мистецтва. Видатні живописці Іспанії» (р.1, т.4);  – 11 клас.

4. Розробити кросворд до теми уроку «Екранні мистецтва. Види кіно» (р.1, т.5) – 9 клас; «Російський живопис» (р.1, т.7); «Італія – батьківщина оперного мистецтва» (р.3, т.2) – 11 клас.

5. Скласти тестові завдання до теми уроку «Образотворче мистецтво» Давньоруська ікона» (р.1, т.1) – 10 клас; «Музичні ритми Америки. Видатні музиканти і співаки» (р.2, т.3); «Європейське кіномистецтво»   (р.4,  т.2)  – 11клас.

6. Підібрати наочний матеріал до теми уроку «Візуальні мистецтва. Декоративно-прикладне мистецтво. Народний костюм» (р.1, т.2); «Художня культура і середовище. Провідні художні музеї світу. Відео-подорож залами Ермітажу» (р.2, т.4); «Художня культура рідного краю. Петриківський розпис» (р.2, т.5) – 9 клас.

7. Скласти систему пізнавальних запитань до теми уроку «Жанрова палітра музичного мистецтва. Сучасна пісенна панорама світу» (р.1, т.3); «Художні напрями та стилі» Великі європейські стилі: романський стиль, готика, бароко» (р. 2, т. 3) – 9 клас;  «Образотворче мистецтво Італії: епоха титанів» (р.1, т.3); «Російський живопис» (р.1, т.7) – 11 клас.

8. Запропонувати домашнє завдання до теми уроку «Театр як синтез мистецтв. Театральні професії (актор, режисер та ін.)»  (р.1, т.4) – 9 клас; «Музична культура первісних людей. Виникнення музичних інструментів» (р.1, т.2); «Театральна культура. Народний ляльковий театр «вертеп» (р.2, т.3)  – 10 клас; «Кіномистецтво. Ігровий кінематограф. Світове значення творчості О. Довженка. (р.4, т.4) – 10 клас.

 

Література:

1. Власенко І. М., Могілей І. В. Педагогічна практика з художньої культури в загальноосвітній школі : теоретичний та прикладний аспекти : наавч.-метод. посібник для студ. фак-тів мистецтв вищ. пед. навч. закл. Кривий Ріг : СПД Маринченко С.В.; Харків : Мачулін, 2013. С. 109 – 164.

2. Історія світової культури : навч. посібник / кер. автор. кол-ву Л. Т. Левчук. Київ : Либідь, 2000. 368 с.

3. Історія української культури : монографія / за заг. ред. І. Крип’якевича. Київ : Либідь, 1994. 656 с.

4. Художньо-естетичний цикл. 5 – 11 класи : програми для заг.освіт. навч. закладів  / відп. за вип. О. В. Корнілова. Київ : ВТФ «Перун», 2005. С. 184 – 221.

 

Лекційне заняття №9. Опрацювати тему: «Принципи і методи викладання художньої культури в загальноосвітній школі»

Основні питання:

 1. Принципи побудови культурологічних знань у шкільному курсі «Художня культура». Роль принципу історизму  у формуванні художньо-естетичних знань школярів. Принцип опори на творчий метод митця як умова художнього розвитку старшокласників.

2. Роль принципу урахування аксіологічної функції мистецтва в розкритті ціннісних аспектів школярів. Принцип поєднання особистісного, діяльнісного і полілогічного підходів у вивченні педагогічного аспекту художньої культури.

3. Різні підходи до класифікації методів. Застосування загально-педагогічних методів на уроках художньої культури. Зміст сучасної класифікації методів художньої освіти.

4. Характеристика методів викладання художньої культури в загальноосвітній школі.

Література:

1. Власенко І. М., Могілей І. В. Педагогічна практика з художньої культури в загальноосвітній школі : теоретичний та прикладний аспекти : наавч.-метод. посібник для студ. фак-тів мистецтв вищ. пед. навч. закл. Кривий Ріг : СПД Маринченко С.В.; Харків : Мачулін, 2013. С. 109 – 164.

2. Горбенко С., Євтушенко І. Реалізація принципу історизму в музичному вихованні учнів. Рідна школа. 1998. № 2. С. 21 – 23.

3. Мінасян Н. Драматургія уроку художньої культури. Мистецтво та освіта. 2001. № 10. С. 54-59.

4. Щолокова О. П. Методика викладання світової художньої культури : підручник. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. С. 127 – 133.

11156
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Лютий 2025
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28