Кафедра загальної та вікової психології
Психолого-педагогічний факультет

       Не хочу бути епатажною, але нарешті (на 90-ому році існування) наш педагогічний університет надав можливість студентам обирати курси для вивчення деяких дисциплін самостійно. Не хочу здаватися підлабузницею, але це було реально круто, сучасно, по-американськи та по-європейськи. Не хочу хвалитися, але кафедра загальної та вікової психології підійшла до цього питання серйозно та відповідально.

      Коли декілька років тому курс «Соціальна психологія» було винесено на самостійне опрацювання, засмутилися не тільки викладачі нашої кафедри (курс цікавий, корисний та й навантаження зменшилося). В першу чергу, зажурилися студенти. Зрозуміло, що розбиратися у науково-методологічних принципах, захоплюватися ідеями Песталоцці, дивуватися багатогранності Аристотеля - це надважливо. Але вміти спілкуватися, вирішувати конфлікти, вберегтися від маніпуляцій, навчитися працювати у групі –  це те, що наразі є потрібним та актуальним як ніколи. Тож ми старалися!!

     Курс читала Олена Халік, яка на кафедрі асоціюється виключно з поняттями «прогрес», «креатив», «інновації». Вона з задоволенням прийняла 2 групи студентів різних факультетів, які поринули у цікавий та складний світ соціальних стосунків. Кожне заняття супроводжувалося змістовною, яскравою, сучасною презентацією, роздатковим матеріалом.

Screenshot 22

    Навіть ZOOM-формат не заважав працювати в міні-групах (в окремих віртуальних кімнатах ZOOM), виконувати досліди та проводити експерименти.

      Лекції та практичні заняття були наповнені груповими дискусіями з актуальних питань соціальної психології, роботою в парах і міні-групах, психологічними іграми, вправами, переглядом фрагментів фільмів з демонстрацією соціально-психологічних явищ. Все було настільки органічно та доречно вплетено у новий, незвичний он-лайн режим, що студенти іноді забували, що вони знаходяться не в аудиторії поряд з викладачем.

      Завдання були максимально практичного спрямування на злобу дня. Так, потрібно було написати есе «Моя етнічна автобіографія» на 200-400 слів, які стали яскравим прикладом натхнення студентів. Ось тільки деякі з фрагментів есе студентів:

      Студентка 3 курсу : «Якщо говорити про те, що вплинуло на формування моєї ідентичності у більш дорослому віці, то це, напевно, події Євромайдану та АТО. Коли постало питання єдності країни і в тому, що етнос українців хочуть знищити. Це було каталізатором того, що я з гордістю можу відповісти, що я українка і не як по-іншому».

      Студентка 3 курсу : «У більш дорослому віці на формування моєї етнічної ідентичності впливали такі співачки як Ніна Матвієнко та Катя Chilly, а також лекції про народний одяг різних областей України Олександри Сторочай. До того ж я стала вивчати побут та ремесла нашого краю. Питала у бабусь про своїх родичів та предків, записувала все це, створюючи наше родове древо».

      Коли курс закінчився, студенти відверто жаліли, що це тільки 8 лекцій та 8 практичних занять. «Було цікаво, - зазначила одна зі слухачок, - цей курс надав можливість подивитися на соціально-психологічні явища під іншим кутом зору, озброїв практичними навичками. Сподобалась методика проведення семінарів, перегляд відео, експерименти».

       Курс «Психологія спілкування» не менш важливий для сучасної молодої людини, тому тут також миттєво сформувалося 2 групи зацікавлених слухачів. І читала його Оксана Даценко, яку можна сміливо назвати перфекціоністкою, настільки вона ретельно продумує кожний свій крок та кожну деталь у курсі. «Соціальна психологія спілкування» є цікавим та потрібним курсом для студентів, за допомогою якого ми набули необхідних знань щодо розуміння сутності спілкування та визначення умов найбільш продуктивного його функціонування, здатності розуміти іншу людину, усвідомлювати закономірності і механізми спілкування, як складного  процесу встановлення і розвитку контактів між людьми», -  підвели підсумки студенти. Під час вивчення курсу групи опановували  не лише теоретичні знання, але й набували різноманітних соціальних навичок, виступаючи активним учасником тренінгів та рольових ігор. Так, зокрема, найбільше задоволення студенти отримують від участі у таких вправах як: «Ми шукаємо компроміс», «Ні» - маніпуляціям», «Об'єднуюча комунікація», «Розмовний гіпноз», «Розуміємо іншого», «Активне слухання», «Невербальна комунікація», «Емпатія у спілкуванні» тощо. «В нашій практиці ще не було такої кількості  групових дискусій, рольових ігор та тренінгів комунікативних компетентностей, розв’язання психологічних задач, соціально-психологічного аналізу ситуацій, з якими часто зустрічаєшся у житті, але не знаєш, як поводитися. Курс нам дав такі можливості», - поділилися своїми враженнями слухачі.

     Надзвичайною популярністю користався курс «Етика та психологія сімейного життя», який розробляла і впроваджувала Олена Пінська. Здавалося б, що курс буде виносити на поверхню дуже особистісні інтимні,  проблеми, але саме у цьому і була його цінність. Науково, зрозуміло, доброзичливо про підготовку до сімейного життя зазвичай ніхто не говорить: ні батьки, ні вчителі, ні друзі. А Олена Пінська змогла перетворити он-лайн аудиторію на дружній гурт, у якому дуже коректно аналізували стан сучасної сім’ї, визначали численні проблеми в її становленні, розуміючи, що часто причини тих чи інших проблем, неблагополуччя сім’ї в цілому полягають або у внутрішньо-сімейному спілкуванні, або в індивідуальних особливостях членів сім’ї, тобто мають психологічну природу. М’яко та ненав’язливо викладач підказувала можливі  шляхи вирішення таких проблем, наводила приклади з літератури, життя, історії. Про те, що курс, як зараз кажуть, «зайшов» свідчать такі відгуки студентів.

     Студент В. «Завдяки дистанційному навчанню була можливість отримати відповіді на питання, які незручно було б задати при всіх в аудиторії. Викладач стильна, сучасна, з почуттям гумору».

     Студент К. «Мені дуже подобалася атмосфера, яка сприяла навчанню та підтримці комунікації між студентам та викладачем».

   Студент С. «Дуже цікавим було питання про сексуальні перверсії яке в суспільстві є досить закритим, але проблемним і актуальним».

     Також для вибору було запропоновано курс «Медіапсихологія» (це моє «дитинча», Наталі Макаренко). Почали ми його в аудиторії з teambuilding.

             IMG 4a1417de860e5d19a88cd1d6097303f2 V    IMG 38b7644feddd6f90e878d0b414c72d15 V

       І зразу ж стало зрозумілим - сюди прийшли не прості студенти, а зацікавлені, мотивовані, «інтернет-просунуті». Тому вони сміливо поринали у дебати, рольові ігри, записувалися у закритий клуб «NOODLEREMOVER», відкривали власні медіа-кав’ярні, де пропонували найбільш відомі фільми, сучасну музику, корисні поради. Сміливо «вбивали» фейки, аналізували якість соцмереж, розкладали рекламу на маніпулятивні складові, проводили експерименти, перевіряючи ступінь конформізму та сугестивності. Медіапсихологія вчить не тільки запобігати руйнівного та маніпулятивного впливу медіа на особистість, формує медіакультуру, а й допомагає створювати свій власний медіапродукт: есе, фічери, інтерв’ю, соціальну рекламу, історичні дослідження, відео подорожі незнайомими місцями рідного міста. Можливо, саме у таких творчих медіапродуктах і була цінність цього курсу?

        Відео соціальної реклами 

       А можливо, у спробі разом з викладачем читати лекцію together щодо наукових досліджень впливу ЗМІ? А можливо, у оволодінні навичками конструктивного переконання? А можливо, у спробі навчитися працювати з великим обсягом інформації? У кінці курсу попросила оцінити його за критеріями «Що очікував? Що отримав? Побажання щодо удосконалення курсу для майбутніх поколінь». Одна зі студенток відповіла: «Дякуємо Вам за цей курс»

      І ми дякуємо нашим шановним слухачам за те, що прийшли до нас, плідно співпрацювали і навчилися нового!

Наталя Макаренко

15869
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша