Факультет мистецтв (Музично-хореографічне відділення)
Музичне мистецтво. Хореографія.

semeshko

Майстер… Безмежно ємне поняття. У ньому – відлуння цехових традицій, вчень, майстерень і шкіл перегукується із фольклором, філософією, мистецтвом. У ньому б’ється потужна духовна експресія і стукіт сердець тих, хто йде слідом. Воно диктує бездоганність ремесла, талант далекоглядності та окриленість натхнення, помножені на безстрашність таланту! Це – знак творчості й таємнознання…

У сузір’ї імен діячів, що репрезентують сучасне українське народно-інструментальне мистецтво, одне з видних і почесних місць безперечно належить Анатолію Андрійовичу Семешку, який цьогоріч році відзначає 70-ліття. Жодною мірою не применшуючи і не заперечуючи багатогранність його таланту – виконавця, педагога, методиста, редактора, адміністратора, музично-громадського діяча – все ж можна стверджувати з упевненістю, що славою своєю він зобов’язаний насамперед педагогічній майстерності. Тому не випадково свого часу незабутній Анатолій Авдієвський сказав, що «…ім’я Анатолія Семешка – педагога уособлює новий якісний етап у розвитку сучасного українського баянного мистецтва».

Про таких людей, як Анатолій Андрійович, зазвичай говорять: «Він народився з Едемом в душі». Стояло глибоке літо, серпень 1949 року, в його рідному селі із знаменною назвою Українка, що на Дніпропетровщині, щедро буяли сади. В дитинстві його оточували надзвичайно добрі, щиросердні, хоч і дуже прості люди. Мабуть тому оптимізм, любов до природи та людини на все життя поселилися в його душі. І саме цим людським характером, успадкованим від родини, від свого народу, він завжди таємно пишався.

«Дорогу здолає той, хто іде», – цей стародавній латинський вислів став життєвим девізом нашого ювіляра. Саме завдяки активній і впевненій ході та, безперечно, таланту, помноженому на неймовірну працездатність, Анатолій Семешко отримав блискучу освіту, закінчивши з відзнакою Криворізьке музичне училище, Київську консерваторію і виконавську аспірантуру цього уславленого столичного вишу.

peremozhtsi lanshiano 560x420vydannya semeshko 295x420

З українськими переможцями конкурсу в Ланчіано (Італія)

Вже після завершення навчання молодий музикант стає лауреатом Всеукраїнського і Всесоюзного конкурсів (тут доречно буде зазначити, що ці звання мали і мають набагато вищий статус, ніж лауреатство у дуже багатьох теперішніх так званих «жеківських» міжнародних конкурсів). Кажучи про музично-громадську й творчо- організаційну роботу Анатолія Андрійовича, слід наголосити, вірніше, мабуть, згадати, що в далекому 1992 році він став головним ініціатором, художнім керівником, арт-директором і просто душею першого в Україні (!) Міжнародного конкурсу баяністів та акордеоністів «Кубок Кривбасу», відгуки про який отримали більше ніж позитивну оцінку музичної спільноти не тільки нашої держави, а і країн далекого зарубіжжя.

Окремо відзначимо музично-педагогічну діяльність Анатолія Андрійовича. За 50 років (!) роботи на цій тяжкій, а часто й «безрадісній і безплідній ниві» (Сергій Рахманінов), наш ювіляр має особливі заслуги і досягнення. У числі його учнів – диригенти і композитори, педагоги і виконавці. Серед них народні й заслужені артисти, професори і доценти, переможці найпрестижніших міжнародних конкурсів світового рівня. Їх десятки. Однак варте на увагу інше: попри різний рівень обдарованості учнів Анатолія Андрійовича (що абсолютно природно), їхню часто досить відчутну «дистанційність» у музично-виконавських та естетичних поглядах (що нечасто зустрічається в середовищі вихованців одного виконавського класу), всіх їх об’єднує активна, вольова позиція та відповідальність у роботі, уміння бачити мету і шукати шляхи її досягнення.

zubytskyi monografiya 293x420Високе реноме школи Анатолія Семешка у професійному середовищі зробило його визнаним лідером і значно стимулювало активність педагогів-баяністів усіх рівнів у всіх регіонах України. Такий стан розбудженої ініціативи відкриває нашому баянно-акордеонному мистецтву міцну й грунтовну перспективу. Мимоволі згадуються рядки видатного поета Андрія Вознесенського, які в оригіналі звучать так: «От Мастера, как и от Моисея, останется не техника скрижали – а атмосфера – чтоб не читали после, а дышали!»

Сьогоднішній режим роботи Анатолія Семешка максимально спресований. Окрім основної офіційної роботи, Анатолій Андрійович є секретарем Національної всеукраїнської музичної спілки, співголовою Асоціації баяністів-акордеоністів України, членом журі національних і міжнародних конкурсів, членом конгресів Всесвітньої конфедерації акордеоністів (до речі, у 1995 та 2001 роках він нагороджувався спеціальними почесними дипломами цієї поважної міжнародної інституції «За видатні досягнення в галузі музичної педагогіки та підготовку переможців “Трофея Світу”»).

Природа нагородила Анатолія Семешка неповторною привабливістю інтелігентності, що імпонує з першого погляду. Його делікатність і тактовність у стосунках із людьми знаходить відповідний відгук. У середовищі колег і студентів він не сприймає «вірус учнівства», закликаючи їх до творчої самостійності. Розумний і далекоглядний, імпульсивний і дипломатичний, Анатолій Андрійович діє інколи несподівано й непередбачувано, але при цьому зі справжньою снайперською точністю. Секрет його мобільності в тому, що всьому, за що береться, він віддається з оптимістичною енергією, а головне – з любов’ю до справи. Мабуть тому так багато встигає…

Заслужений діяч мистецтв України, професор Національної музичної академії України імені Петра Чайковського, академік Петровської академії наук і мистецтв (Санкт-Петербург, Росія), володар престижного Срібного диска «За досягнення в розвитку сучасного баянного мистецтва» РАМ імені Гнесіних, Анатолій Семешко – автор численних публікацій. Серед них монографії, підручники, посібники, довідники, хрестоматії, статті, рецензії, відгуки у вітчизняних і зарубіжних виданнях. Як редактор-упорядник, автор вступних статей, коментарів і методичних рекомендацій він підготував та видав кілька серій концертно-педагогічного репертуару баяніста (біля 80-ти збірок ). На даний час Анатолій Семешко завершує роботу над масштабним десятитомним видавничим проектом під назвою «Антологія української баянної музики».

Такий масив напрацьованого і звершеного здається неймовірним. І слід визнати, що це не кожному під силу. Наша земля родить не тільки високосортне «елітне» зерно, а й високоталановитих людей – «культурну еліту» нації. Культурна еліта, або подвижники – це ті, хто суворий і вимогливий до себе, хто бере на себе турботу і обов’язок – часто всупереч соціальним умовам – культурного будівництва, покращення життя. Культурна еліта завжди, навіть за найбезнадійніших історичних обставин, самовіддано зберігала «священний вогонь» і виконувала свою прометеєву місію. Тому сьогодні це поняття справедливо повертається в нашу дійсність.

Баянна школа Анатолія Семешка – це сьогодні вже знак якості. А поруч з її творцем – абсолютно реальні земні «зірки»: його прославлені учні. І це одне з головних його надбань. Адже ще в афінських садах учили, що «не юнака слід вважати щасливим, а того, хто навчив юнака жити».

Додамо до цього: творчість – це процес, що базується на самовідтворенні, – чим більше звершено, тим більше можливостей відкривається. Чим глибше літо – тим буйніший сад…

Світлана БРЕУС

8423

Музично-хореографічне відділення факультету мистецтв веде відлік своєї історії з 1967 року, коли у Криворізькому державному педагогічному університеті (тоді –  Криворізькому державному педагогічному інституті) було відкрито спеціальність «Музика і співи» та відбувся перший набір студентів (наказ по КДПІ від 29 серпня 1967 року за № 193). До лютого 1974 року підготовка фахівців зі спеціальності «Музика і співи» здійснювалась у складі фізико-математичного факультету, потім – у складі природничого факультету. Організацію й керівництво навчального процесу здійснювали Лісовий Р.М., Новіков О.Є., Карауш О.Ф.

У жовтні 1975 року за наказом Міністерства освіти УРСР від 15 жовтня за № 234 у Криворізькому державному педагогічному інституті було організовано музично-педагогічний факультет. Першим деканом став к.п.н., доц. Шульженко А.М., у подальшому деканат очолювали доц. Балабан А.О., професор Семешко А.А., к.п.н., доц. Іванченко І.В.

З 1 вересня 2005 року на базі музично-педагогічного та художньо-графічного факультетів було створено факультет мистецтв у складі двох відділень – художньо-графічного та  музично-педагогічного (наказ по університету від 31 серпня 2005 року за № 129-о). Очолив факультет мистецтв к.п.н., доц. Томашевський В.В., заступниками по музично-хореографічному відділенню працювали к.філос.н., доц. Шевченко І.В., к.п.н. Бондаренко Д.В. З 2012 року деканат факультету мистецтв очолює к.філос.н., доц. Шрамко О.І., заступник по художньо-графічному відділенню – к.п.н. Ейвас Л.Ф.

У 2013 році назву «музично-педагогічне відділення» було змінено на «музично-хореографічне відділення» (рішення Вченої ради університету від 21 листопада 2013 року) у зв'язку із розширенням спеціальності «Хореографія», яка була відкрита на факультеті у 2006 році.

Починаючи з 1967 року на музично-хореографічному відділенні факультету мистецтв здобули вищу освіту біля 4000 вчителів музичного мистецтва, а у 2010 році відбувся перший випуск фахівців-хореографів – учителів хореографії та керівників хореографічних колективів. Випускники відділення працюють в загальноосвітніх школах, ліцеях, гімназіях, середніх і вищих закладах професійної освіти, у музичних школах, позашкільних центрах естетичного виховання дітей і молоді, палацах культури, в академічному міському театрі драми та музичної комедії ім. Тараса Шевченка.

 В різні роки на відділенні працювали видатні діячі музичного мистецтва, серед яких композитор, Народний артист Білорусі Ханок Е.С., доктор мистецтвознавства, професор Іваницький А.І., Заслужений діяч мистецтв України, професор, академік, секретар Національної всеукраїнської музичної спілки, президент Асоціації баяністів і акордеоністів України Семешко А.А., доктор педагогічних наук, професор Рейзенкінд Т.Й. Яскравою сторінкою історії відділення стала творчість композитора, кандидата філософських наук, доцента Шевченко І.В. – автора музики гімну міста «Кривий Ріг – моє місто».

Сьогодні структура відділення складається з двох випускових кафедр – кафедри методики музичного виховання, співу та хорового диригування (в.о. завідувача кафедри – к.п.н., доц. Кокарева Е.О.) та кафедри музикознавства, інструментальної та хореографічної підготовки (завідувач кафедри – к.п.н. Міщанчук В.М.).

На відділенні працюють 6 творчих колективів, які мають звання «Народного»: камерний хор “Crescendo” (кер. ст. викладач Сергєєва В.М., концерт. Волкова О.О.), український оркестр народних інструментів (кер. ст. викл. Білоненко Г.О.), студії академічного вокалу (кер. проф. Овчаренко Н.А.), української пісні «Оберіг» (кер. доц. Косяк Л.І.), естрадної пісні «Модерн» (кер. доц. Вікторова М.В.), ансамбль народного танцю «Любава» (кер. викл. Маркіна К.Ю.).

Творчі колективи та солісти відділення є лауреатами багатьох міжнародних, всеукраїнських, регіональних конкурсів та фестивалів, вони отримали визнання в Італії, Сербії, Польщі, Болгарії, Румунії. Професійному зростанню студентів сприяє активна концертна діяльність, вони є постійними учасниками обласних, міських, районних та університетських культурно-мистецьких заходів.

Високий рівень фахової підготовки, сучасні технології викладання, індивідуальний підхід, що спрямований на всебічне розкриття творчого потенціалу талановитої молоді, натхненна й щира атмосфера міжособистісної взаємодії студента і викладача забезпечують успішність та конкурентоспроможність спеціальностей «Музичне мистецтво» та «Хореографія». Музично-хореографічне відділення факультету мистецтв по праву пишається своїми випускниками – музикантами та хореографами, прізвища яких добре відомі сьогодні у Кривому Розі, в Україні та за її межами, а також вагомим внеском у мистецький та культурний розвиток нашого міста і країни.

3154
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша