Результати анонімного опитування здобувачів першого бакалаврського рівня вищої освіти щодо якості викладання дисциплін за ОП «Українська мова і література. Психологія» (група УПФ-24)
На виконання розпорядження № 39 від 01 вересня 2025 року «Про проведення опитування здобувачів вищої освіти» з 01 вересня по 30 вересня 2025 року серед здобувачів 2-4 курсів бакалаврського рівня вищої освіти в онлайн-режимі проводилося анонімне опитування щодо якості викладання навчальних дисциплін на ОП «Українська мова і література. Психологія» (предметна спеціальність 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова спеціальність 053 Психологія. Мета анкетування – удосконалити освітній процес та покращити якість освіти в університеті.
В опитуванні взяли участь здобувачі 2 курсу бакалаврського рівня вищої освіти за ОП «Українська мова і література. Психологія». Загалом налічуємо 73 відповіді. Студентам пропонували обрати навчальну дисципліну (із реєстру ОК другого семестру), оцінити її та діяльність викладача за різними критеріями за шкалою від 1 до 5 балів (1 – незадовільно, 5 – відмінно). Усього запропоновано 12 дисциплін, які були оцінені здобувачами.
Оцінюючи дисципліну як потрібну для майбутньої професійної діяльності, що містить корисний матеріал, сприяє формуванню умінь і навичок, 67,1 % здобувачів освіти виставили max 5 балів, 17, 8 % – 4 бали, 9, 8 % – 3 бали, 5, 5 % – 2 бали.
Складність навчальних дисциплін 63 % здобувачів оцінили як «оптимальну», 17, 8 % – «складно», 9, 6 % – «нескладно». Складність викликали такі ОК: «Історична граматика української мови», «Історія української літератури». Попри складність, коментарі до викладання вказаних ОК були позитивними: «Дисципліна пояснювалась на вищому рівні!», «Викладач доносить інформацію доступно».
Щодо якості викладання навчальних дисциплін, то 83,6 % опитаних виставили max 5 балів, а 12, 3 % – 4 бали. Діяльність викладачів була високо оцінена, що підтверджують наступні коментарі: «Найкращий викладач», «Дякую викладачу за підтримку та розуміння. Семінарські заняття проходили цікаво», «Дуже цікава дисципліна». На пропозицію оцінити відкритість викладача, тактовність, доброзичливість зі студентами, можливість звернутися до викладача за роз’ясненням чи порадою 72,6 % здобувачів освіти виставили max 5 балів, 16, 4 % – 4 бали, 8,2 % – 3 бали. Студенти виявили бажання почути від викладача оцінку своєї діяльності за результатами виконаних завдань. Попри те, що оцінки відображено в електронному журналі на платформі MOODLE, будемо пропонувати викладачам встановлення більш тісного зворотнього зв’язку зі студентами молодших курсів. На питання про те, чи викладач чітко і зрозуміло визначає критерії оцінювання знань студентів, 63 % здобувачів освіти відповіли максимальною оцінкою 5 балів, 24, 7 % – 4 бали, 6,8 % – 3 бали. 4 % респондентів оцінили діяльність викладачів за цим критерієм негативно. Виносимо пропозицію чітко прописати в робочих програмах критерії оцінювання та ознайомити з ними здобувачів вищої освіти, забезпечити наявність програм на електронних сторінках курсів навчальної платформи. На питання про те, коли викладач надав здобувачам інформацію щодо порядку та критеріїв оцінювання 63 % опитаних відповіли, що на початку вивчення дисципліни, 34,2 % – у процесі вивчення дисципліни, що викликає наступну рекомендацію викладачам ознайомлювати студентів з політикою оцінювання на початку вивчення дисципліни.
На прохання оцінити співвідношення обсягу навчального матеріалу та часу, відведеного на його опрацювання, 74 % респондентів дали відповідь «оптимальне, часу вистачає на опрацювання навчального навантаження», а 21, 9 % дали відповідь «наявне перевантаження, часу на опрацювання навчального матеріалу не вистачає». Перевантаження відчули студенти під час вивчення ОК «Історична граматика української мови», «Історія української літератури», «Історія зарубіжної літератури», що дає підстави для рекомендацій викладачам вказаних ОК зменшити обсяг матеріалу для опрацювання, а також завдань, виконання яких спричиняє перевантаження.
Результати анонімного опитування здобувачів вищої освіти третього курсу бакалаврського рівня щодо якості викладання дисциплін за ОП «Українська мова і література. Психологія» (група УПФ-23)
В опитуванні взяли участь здобувачі 3 курсу бакалаврського рівня вищої освіти за ОП «Українська мова і література. Психологія». Загалом налічуємо 73 відповіді. Студентам пропонували обрати навчальну дисципліну (із реєстру ОК другого семестру), оцінити її та діяльність викладача за різними критеріями за шкалою від 1 до 5 балів (1 – незадовільно, 5 – відмінно). Усього запропоновано 12 дисциплін, з яких здобувачі оцінювали лише одну дисципліну – сучасну українську літературну мову.
Оцінюючи дисципліну як потрібну для майбутньої професійної діяльності, що містить корисний матеріал, сприяє формуванню умінь і навичок, 2 (100 %) здобувачів освіти виставили max 5 балів. Складність навчальної дисципліни 2 (100%) здобувачів оцінили як складну.
Щодо якості викладання навчальних дисциплін, то 1 (50 %) респондент виставив max 5 балів, а інший (50 %) – 4 бали.
На пропозицію оцінити відкритість викладача, тактовність, доброзичливість зі студентами, можливість звернутися до викладача за роз’ясненням чи порадою, бачимо той самий результат: 1(50 %) здобувач освіти виставив max 5 балів, інший (50%) – 4 бали.
На питання про те, чи викладач чітко і зрозуміло визначає критерії оцінювання знань студентів, 2 (100 %) здобувачі освіти відповіли максимальною оцінкою 5 балів.
На питання про те, коли викладач надав здобувачам інформацію щодо порядку та критеріїв оцінювання 2 (100 %) опитаних відповіли, що на початку вивчення дисципліни. На прохання оцінити співвідношення обсягу навчального матеріалу та часу, відведеного на його опрацювання, 2 (100 %) респонденти дали відповідь «оптимальне, часу
вистачає на опрацювання навчального навантаження».
Підсумовуючи зазначимо, що результати опитування здобувачів вищої освіти третього курсу бакалаврського рівня не можна вважати такими, що дають повне та об’єктивне уявлення про якість викладання навчальних дисциплін на ОП «Українська мова і література. Психологія» через мінімальну участь респондентів, які взяли участь в опитуванні.
Результати анонімного опитування здобувачів вищої освіти четвертого курсу бакалаврського рівня щодо якості викладання дисциплін за ОП «Українська мова і література. Психологія» (група УПФ-22)
В опитуванні взяли участь здобувачів 4 курсу бакалаврського рівня вищої освіти за ОП «Українська мова і література. Психологія». Загалом налічуємо 60 відповідей. Студентам пропонували обрати навчальну дисципліну (із реєстру ОК другого семестру), оцінити її та діяльність викладача за різними критеріями за шкалою від 1 до 5 балів (1 – незадовільно, 5 – відмінно). Усього запропоновано 16 дисциплін, які були оцінені здобувачами.
Оцінюючи дисципліни як потрібні для майбутньої професійної діяльності, що містить корисний матеріал, сприяють формуванню умінь і навичок, 65 % здобувачів освіти виставили max 5 балів, 16, 7 % – 4 бали, 10% – 3 бали, 5 % – 2 бали.
Складність навчальних дисциплін 60 % здобувачів оцінили як «оптимальну», 21,7 % – «нескладно», 6,7 % – «складно», 6,7 % – «дуже складно», 3,3 % – «важко відповісти». Складність викликали такі ОК: «Психодіагностика», «Історія зарубіжної літератури». По одному респонденту відчули складність у вивченні ОК «Історія української літератури», «Методика навчання української мови», «Сучасна українська літературна мова».
Попри складність, коментарі до викладання вказаних ОК були дуже позитивними. ОК «Історія української літератури» : «У взаємодії зі студентами викладачка завжди демонструє доброзичливість, відкритість і вміння спілкуватися на рівних, що створює сприятливу атмосферу для навчання. Теоретичні положення ілюструються численними прикладами, що значно полегшує їхнє сприйняття та засвоєння. Лекційний матеріал відзначається чіткістю структури, логічною послідовністю та насиченістю цікавими фактами, які стимулюють пізнавальний інтерес». ОК «Методика навчання української мови»: «Вимогливість викладача виявляється у чітких критеріях оцінювання, увазі до деталей і наполегливості у вимогах до виконання завдань», ОК «Сучасна українська літературна мова»: «Викладач демонструє високий рівень професійної компетентності та ґрунтовне знання своєї навчальної дисципліни. Виклад матеріалу відзначається логічною структурованістю, послідовністю та науковою виваженістю. Лекційні матеріали підготовлені у доступній та чіткій формі. Практична частина навчання представлена широким спектром завдань різного рівня складності. У процесі виконання більш складних завдань викладач приділяє достатньо уваги деталям і забезпечує ґрунтовне пояснення».
Щодо викладання ОК «Психодіагностика», який виявився дуже складним для засвоєння, освітня діяльність обидвох викладачів, що забезпечують цей компонент, була високо оцінена : «Однією з ключових рис педагогічної діяльності викладача є вміння мотивувати студентів до активної роботи, самостійного пошуку й творчого підходу до виконання завдань»; «Викладач вирізняється особливою чуйністю й уважним ставленням до кожного студента. Її лагідність і турботливість створюють атмосферу психологічного комфорту».
Щодо якості викладання навчальних дисциплін, то 55 % опитаних виставили max 5 балів, 25 % – 4 бали, 13,3 % – 3 бали, 6,7 % – 2 бали. Оцінки 2 і 3 бали не мають жодних коментарів чи аргументів і очевидно носять суб’єктивний характер. В процесі оцінювання майже кожної дисципліни виявлявся один респондент, який виставляв 2/3, а то й 1 бал.
Високо була оцінена діяльність викладачів, які забезпечують викладання ОК з додаткової спеціальності «Психологія», що підтверджують наступні коментарі: «Викладач ніколи не нав’язує власної думки, натомість заохочує до відкритого діалогу, що формує в студентів навички критичного мислення. Її відкритість до дискусії та готовність уважно вислухати й прийняти іншу точку зору сприяють розвитку інтелектуального середовища, у якому кожен студент почувається почутим і цінним учасником навчального процесу» (ОК «Основи профорієнтації та профвідбору»), «Викладач завжди виявляє чуйність, доброзичливість і турботливе ставлення до студентів, що створює атмосферу довіри та взаємоповаги в навчальному процесі» (ОК Сертифікатна програма «Сімейне консультування та психотерапія»). На пропозицію оцінити відкритість викладача, тактовність, доброзичливість зі студентами, можливість звернутися до викладача за роз’ясненням чи порадою 55 % здобувачів освіти виставили max 5 балів, 26, 7 % – 4 бали, 15% – 3 бали, 1,7 % – 2 бали, 1,7 % – 1 бал.
На питання про те, чи викладач чітко і зрозуміло визначає критерії оцінювання знань студентів, 55 % здобувачів освіти відповіли максимальною оцінкою 5 балів, 26,7 % – 4 бали, 10 % – 3 бали. 5 (8 %) респондентів оцінили діяльність викладачів за цим критерієм негативно. Виносимо пропозицію чітко прописати в робочих програмах критерії оцінювання та ознайомити з ними здобувачів вищої освіти, забезпечити наявність програм на електронних сторінках курсів навчальної платформи. На питання про те, коли викладач надав здобувачам інформацію щодо порядку та критеріїв оцінювання 96,7 % опитаних відповіли, що на початку вивчення дисципліни, 3,3 % – у процесі вивчення дисципліни.
На прохання оцінити співвідношення обсягу навчального матеріалу та часу, відведеного на його опрацювання, 73,3 % респондентів дали відповідь «оптимальне, часу вистачає на опрацювання навчального навантаження», 20% дали відповідь «наявне перевантаження, часу на опрацювання навчального матеріалу не вистачає», ще у 6,7 % відповідь була «важко відповісти». Перевантаження відчули студенти під час вивчення ОК
«Методика навчання української мови», «Сучасна українська літературна мова», «Історія зарубіжної літератури», «Психодіагностика», що дає підстави для рекомендацій викладачам вказаних ОК зменшити обсяг матеріалу для опрацювання, а також завдань, виконання яких спричиняє перевантаження.
Отже, аналіз результатів опитування здобувачів вищої освіти бакалаврського рівня на факультеті української філології щодо якості викладання навчальних дисциплін на ОП
«Українська мова і література. Психологія» засвідчив, що студенти загалом задоволені рівнем отриманих знань та вмінь. Це підтверджено оцінками 4 / 5 балів за кожен критерій від приблизно 80 % опитаних респондентів.
Гарант ОП «Українська мова і література.Психологія» Інна Онікієнко










