РЕЗУЛЬТАТИ АНКЕТУВАННЯ ВИПУСКНИКІВ
ЩОДО ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ЗА ОСВІТНЬОЮ ПРОГРАМОЮ
«УКРАЇНСЬКА МОВА І ЛІТЕРАТУРА, ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. АНГЛІЙСЬКА МОВА»
Зацікавленою стороною й активним учасником проведення дослідження сучасного стану й перспектив удосконалення підготовки фахівців є випускники. Їхні відповіді під час проведення моніторингу дають можливість вивчити якість наданої освіти та вдосконалити освітні програми університету.
У період із 12 березня по 24 березня 2024 року проводився постакредитаційний моніторинг випускників ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова». Участь в анкетуванні взяли 26 випускників. Опитуванням охоплено респондентів від першого випуску спеціальності «Українська мова та література. Англійська мова» (1997 рік випуску) до останнього, які, власне, навчалися за вказаною ОП. Джерелом фінансування навчання державний бюджет указали 88,5 % респондентів, а кошти фізичної (юридичної) особи – 11,5 %.
80,8% опитаних відповіли, що задоволені якістю отриманої освіти, відповідь «скоріше так» дали 19,2 % респондентів.
96,2 % учасників анкетування працюють за фахом, 3,8 % опитаних – не за фахом, але за спорідненою спеціальністю (у спорідненій галузі).
На питання «У який спосіб ви знайшли своє теперішнє місце роботи?» відповіді розподілилися так:
34,6 % – за допомогою Університету;
3,8 % – проходження практики під час навчання;
3,8 % – запропонували працювати в школі;
30,8 % – рекомендації друзів / знайомих;
11,5 % – за допомогою сервісів із пошуку роботи;
15,4 % – самостійно забезпечили своє місце роботи.
Більшість випускників, а це 92,3 %, відповіла, що наявність диплома про вищу освіту для роботодавців було одним із вирішальних чинників. Такий же відсоток респондентів підтвердив, що для роботодавців здобутий фах був важливим.
Даючи відповідь на питання про актуальність ОП за шкалою від 1 до 5, де 1 (зовсім неактуальна), а 5 (актуальна), респонденти висловилися на користь актуальності ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» – 84,6 %.
Відповіді щодо рівня підготовки за ОП передбачали врахування кількох позицій, кожну з яких оцінювали також за п’ятибальною шкалою, де 1 – дуже незадоволений, 5 – дуже задоволений. Опитані стверджують, що дуже задоволені рівнем:
- загальнотеоретичної підготовки – 84,6 %;
- спеціальної (професійної) підготовки – 80,8 %;
- практичної підготовки – 69,2 %;
- формування комунікативної компетентності – 88,5 %;
- розвитку здатності до навчання й саморозвитку – 96,2 %;
- формування умінь працювати в колективі, команді – 69,2 %;
- розвитку ерудованості, загальної культури – 92,3 %;
- оволодіння інформаційно-комунікаційними технологіями – 53,8 %;
- розвитку лідерських якостей – 80,8 %.
Відповіді на питання «Які з навчальних дисциплін є, на Ваш погляд, найбільш корисними та важливими?» засвідчили особисті уподобання випускників, наведемо деякі з них: «Абсолютно усі важливі, це я вже зараз розумію»; «На мою думку, важливими були дисципліни всі, тому що кожна з дисциплін доповнювала всі інші»; «Основні дисципліни, які повʼязані з мовознавством, літературознавством та методиками»; «І теоретичні, і практичні знання є важливими. Але хотілося більше годин методики навчання української мови / літератури та англійської мови».
На питання: «Чи є, на Вашу думку, кваліфікація, яку Ви отримали, престижною на ринку праці?» відповіді розподілилися: 69,2 % – «так», 26,9 % – «важко відповісти», 3,8 % – «ні».
Щодо вибору закладу вищої освіти на користь КДПУ (якби сьогодні знову приймали рішення, чи обрали б КДПУ?) випускники відповіли: «так» – 50 %; «скоріше так» – 30,8 %; «скоріше ні» – 3,8 %; «важко відповісти» – 15,4 %. А от щодо вибору освітньої програми, то 80,8 % респондентів зазначили, що обрали б саме освітню програму «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова».
Діловій репутації, іміджу КДПУ за п’ятибальною шкалою поставили п’ятірку (найбільш високу оцінку) 73,1 % опитаних. За рештою показників відсотки за п’ятибальною шкалою розподілилися так:
- зміст освітньої програми – «5» (76,9 %);
- використання сучасних методів навчання – «5» (69,2 %);
- загальна організація роботи структурних підрозділів університету – «5» (80,8 %);
- робота органів студентського самоврядування – «5» (76,9 %);
- якість матеріально-технічної бази – «5» (53,8 %).
Серед висловлених пропозицій щодо покращення підготовки фахівців за ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» виокремимо такі: бажано додати більше роботи зі шкільною документацію, реалізацією практичних навичок педагога, класного керівника; змінити форму викладу матеріалу: більше практики, ніж теорії; збільшити кількість годин на проходження практики для перетворення теоретичних знань на відповідні компетенції; застосовувати сучасні технології, навчати комп’ютерної грамотності; передбачити більше годин методики навчання української мови / літератури / англійської мови (якщо це можливо), курс бізнес-англійської, конфлікт-менеджмент у педагогічній діяльності та інші.
Результати анкетування випускників будуть обговоренні на міжкафедральному семінарі та засіданні вченої ради факультету української філології, така взаємодія усіх зацікавлених сторін має на меті подальше удосконалення змісту освітньої програми та підвищення якості її реалізації.
Щиро дякуємо нашим випускникам за участь у постакредитаційному моніторингу, висловлені цінні міркування та виражену позицію щодо процесу підготовки фахівців обраної спеціальності за ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова», яку здійснює факультет української філології Криворізького державного педагогічного університету.
Керівник робочої групи ОП
«Українська мова і література,
зарубіжна література. Англійська мова»,
кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри української мови Наталія Малюга