Кафедра туризму та економіки
Факультет географії, туризму та історії

29 січня 2021 року в приміщені СтудХабу КДПУ відбувся Workshop під назвою – «Вища туристична освіта в КДПУ: виклики сьогодення». Організатором виступила кафедра туризму та економіки Криворізького державного педагогічного університету. Воркшоп тривав 4 години з 13.00 й по 17.00. Воркшоп проведений у форматі технології відкритого простору, де всі учасники вільно висловлювали свої думки, брали участь у дискусіях і виступали зі своїми думками, ділилися практичним досвідом навчання туризму або роботи в цій галузі обслуговування. Модератором заходу був завідувач кафедри туризму та економіки – Володимир Казаков.

Метою воркшопу стала необхідність обговорити існуючу освітню концепцію і програму підготовки студентів за спеціальністю 242 «Туризм» в КДПУ, їх відповідність потребам туристичної сфери на сьогоднішньому етапі її розвитку, вдосконалення вищої туристичної освіти в КДПУ та визначення спеціалізації відповідно до сучасного ринку визнаних і нових професій ХХІ століття.

Учасниками воркшопу стали:

  • - Викладачі кафедри туризму та економіки КДПУ – зав. кафедри Володимир Казаков, доцент Вікторія Пацюк, ст. викладач Людмила Братченко, доцент Дар’я Шиян, ст. викладач Олександр Матіщук, доцент Вадим Баюра, аспірантка і асистент Олена Петрова та старший лаборант – Валентина Семенова.
  • - Студенти 4-го та 2-го курсів спеціальності 242 «Туризм» – Андрій Гуда, Ольга Гузенко, Юлія Куксенко, Анастасія Кривошеєва, Марк Гунько, Надія Гусарченко.
  • - Викладач кафедри фізики КДПУ та ініціатор «Школи робототехніки» в КДПУ – доцент Наталя Хараджан.
  • - Випускниці КДПУ спеціальності 242 «Туризм» – практикуючі фахівці з туристичного обслуговування Аліна Гірман та Ганна Бабійчук.
  • - Начальник відділу місцевого розвитку управління економіки виконкому міста Кривого Рогу – Ірина Червона.
  • - Працівниці відділу розвитку туризму КП «Інститут розвитку міста Кривого Рогу» – начальник відділу Олена Галич та спеціаліст Ірина Лебеда.
  • - Журналісти – Прес-центру КДПУ Дар’я Троян та Krivbass.city – інтернет-порталу міських новин – Ольга Крамаренко .
  • - Фахівець з інтернет-маркетингу – Лев Башмаков, який також має чималий досвід в організації активного, паломницького та релігійного туризму.
  • - Представники туристичного бізнесу Кривого Рогу, які є стейкхолдерами в організації виробничих практик студентів спеціальності 242 «Туризм» та роботодавцями – власниця турагенства «Be Travel TA» Ірина Купа та Юлія Денисенко працівниця цього ж турагенства, а також Аліна Гірман – фахівець турагенства «Join Up» у Кривому Розі.

Вступне слово та привітання було озвучене модератором заходу – Володимиром Казаковим. Далі були представлені всі учасники воркшопу.

Перша частина заходу була присвячена доповідям і виступам з актуальних проблем вищої туристичної освіти загалом і в КДПУ, зокрема.

Володимир Казаков висвітлив тему структури та змісту навчальних планів університетів, структури державного стандарту та діючого навчального плану підготовки за спеціальністю 242 «Туризм» в КДПУ. Спікером було зазначено, туризм – це перспективна спеціальність у вищій освіті України, а праця в туристичній сфері вимагає від спеціаліста у сфері туризму спеціальних навичок, професійної комунікації, обізнаності, відповідальності та постійного самовдосконалення, швидкого вирішення проблемних питань, емоційної стабільності та врівноваженості.

Вікторія Пацюк виступила на тему «Криза у світовому туризмі через пандемію COVID-19 та прогноз трансформацій туристичної сфери», де були зазначені різні сценарні прогнози розвитку туризму у світі та в Україні. Через світову пандемію COVID-19 туризм зазнав величезної кризи, реструктуризації, наразі склалися нові передумови та адаптації до сучасних умов роботи.

Володимир Казаков доповів позицію спеціальності 242 «Туризм» в системі діючих: класифікатора професій, КВЕДів – видів економічної діяльності, класифікатора освітніх програм вищої освіти за висновками ЮНЕСКО та в Україні. Через світову пандемію COVID-19 туризм потребує нових підходів до своєї діяльності. Наразі настав час зміни форм роботи – від офісної до віртуальної із широким застосуванням інформаційних цифрових технологій. Все це спонукає шукати шляхи вдосконалення й вищої туристичної освіти, здійснити адаптацію до нових викликів сьогодення. Нові умови і новий зміст роботи туристичної галузі вимагають і нових фахівців, які володіють не лише класичними знаннями та навичками з туризму, а й володіють новітніми технологіями роботи в інтернеті. Майбутній бакалавр туризму у майбутньому має опанувати не лише пряму свою спеціальність, а й отримати таку спеціалізацію, яка дозволить йому мати більш широкі можливості у працевлаштуванні.

Вадим Баюра виступив на тему «Нові професії ХХІ століття: виклики перед вищою освітою». У доповіді доцента було показана неповнота переліку сучасних професій та різноманіття нових професій, які багато в чому ще не забезпечуються вищої освітою.

Наталя Хараджан у своєму виступі підкреслила важливість акцентуації уваги на інформаційні інтернет-технології у бізнесі та суспільстві, про те, що на цьому підґрунті з’являється купа нових професій, які мають готувати університети.

Ірина Купа, як директорка турагенства за лічені хвилини продемонструвала, як працює сучасний менеджер з туризму в Інтернеті використовуючи сучасні цифрові технології інтернет-маркетингу і заробляє на цьому гроші. Спікеркою було показано, як вже змінюється традиційна технологія роботи турагенства і відбувається перехід до роботи виключно в Інтернеті, як створюється та працює турагенство в телефоні та як діджиталізація змінила принципи спілкування та ділових відносин турагента з клієнтом, турагента з туроператором. Також було зазначено те, що перспективи діяльності туристичних фірм у найближчому майбутньому будуть зведені до роботи виключно через Інтернет.

Ірина Лебеда розповіла про власний досвід навчання на спеціальності «Туризм» в університеті польського міста Жешув, де вона здобула диплом бакалавра. Від неї учасники воркшопу почули про перелік вивчених дисциплін і спецкурсів, про т, як вибудовується система практичної підготовки у польському університеті, як працює сертифікатна програма. За 3 роки навчання нею до основного диплому було отримано ще 14 сертифікатів про спеціальну підготовку у вузьких галузях туризму. Досвід практичної та сертифікатної програми навчання на спеціальності «Туризм» можна цілком адаптувати до українських реалій.

Аліна Гірман, як випускниця КДПУ за спеціальністю 242 «Туризм» і реальний практик, яка 2 років працювала в Туреччині та Таїланді зазначила проблеми і недоліки навчання певних туристичних дисциплін у КДПУ і висловила поради на що звернути увагу. У першу чергу – це посилити практичну підготовку, по-друге – спеціально навчати технологіям продаж у майбутній роботі тур агента, по-третє – ввести тренінги з психології продаж та комунікаціям між тур агентом та клієнтом.

Друга частина заходу була спрямована на практичну реалізацію – зазначення компенетностей, вмінь і навичок, які необхідні у майбутній професії бакалавру туризму та визначення можливих блоків сертифікатних програм – спеціалізацій на спеціальності 242 «Туризм». Друга частина воркшопу тривала 1,5 години і виявилася досить продуктивною.

В обговорені потенційних спеціалізацій взяли участь більшість учасників воркшопу.

Лев Башмаков показав доцільність і необхідність навчання з інтернет-маркетингу. Ним охарактеризовані основні напрями багатьох професій в цій галузі та їх практичний зв’язок з туризмом і не лише з ним – SMM, SEO, WEB, розробка чат-ботів, контент-менеджмент, копірайтинг, маркетинг у соціальних мережах. Ним було запропоновано розглянути сертифікатну програму з інтернет-маркетингу для студентів спеціальності 242 «Туризм», оволодіння навичками з цього розділу маркетингу дозволить випускникам мати більш широкі можливості для працевлаштування.

Ірина Купа звернула увагу про знання і вміння працівника в туризмі, які вимагає практична робота – діловодство, право в туризмі та вміння готувати необхідну документацію, етика в бізнесі, основи комерції, основи риторики, англійська мова у професії фахівця туризму, самопрезентація і самоменджмент. Нею також була зазначена значна необхідність знань у студентів спеціальності «Туризм» з особливостей роботи готелів і багатьох нюансів ресторанного обслуговування.

Юлія Денисенко, як фахівець з практичної психології говорила про психологію в туризмі, необхідність знань з етнопсихології і запропонувала більше поглибити знання та практичні навички студентів у моделі «турагент – клієнт».

Олександр Матіщук, як інструктор і фахівець зі спортивного туризму виступив про активний туризм і особливості підготовки фахівців в цій царині на кордоном та в Україні, про необхідність вивчення основ надання першої медичної допомоги, яка необхідна у роботі гідів і організаторів активного туризму. Ним також було зазначено, що класичний український спортивний туризм відмирає, а в усьому світі активності людини в туризмі давно трансформувалися у активний туризм, попит на активний туризм зростає, особливо у карантинний і післякарантинний період. Ним було запропоновано розглянути сертифікатну програму з активного туризму і розглядати в ній навчання студентів гірському туризму, скелелазінню, гірськолижному спорту, водному і велосипедному туризму, трекінгу тощо.

Володимир Казаков говорив про спеціалізацію за напрямом екскурсійної справи та туристичного гіда. Ним було зазначено, що подібна спеціалізація є традиційною на спеціальностях «Туризм», є затребуваною в сфері туристичного бізнесу, тому посилення підготовки з екскурсознавства слід залишити у вибірковій варіативній пропозиції. Друге питання, яке було зачеплене виступаючим – спеціалізація студентів спеціальності 242 «Туризм» з готельно-ресторанного сервісу або обслуговування і показано, що подібна спеціалізація є органічною для цієї спеціальності і дуже поширеною в університетах України та Європи. Останнє необхідно взяти до ретельної уваги.

Олена Галич, як реальний практик і фахівець з туризму зазначила про практичні вміння фахівця туризму в світлі нових професій – бренд-менеджменту, контент-менеджменту, реклами, державного менеджменту та управління туризмом, дизайну, діджитал-маркетингу тощо.

Марк Гунько, студент говорив про важливість вивчення психологічних аспектів у роботі в туризмі. Сам студент 4-го курсу має 2-х річний досвід роботи в готельних комплексах Болгарії після 1-го і 2-го курсів навчання в КДПУ.

Андрій Гуда, Юлія Куксенко, Ольга Гузенко, як студенти 4-го курсу, брали активну участь у дискусіях з приводу дисциплін спеціалізацій і активно обговорювали можливості інтернет-маркетингу та активного туризму, веденню туристичного бізнесу у нових умовах.

Дар’я Шиян – говорила про необхідність залучення спеціалістів вузького профілю до викладання низки туристичних спецдисциплін нових сертифікатних програм спеціалізацій.

Олена Петрова – говорила про необхідність модернізації вищої туристичної освіта та урахуванні позиції експертів з НАЗЯВО під час акредитації освітніх програм.

Упродовж всієї другої частина воркшопу відбувалася і постійна йшла дискусія.

Володимиром Казаковим було розкрита сутність поняття «Сертифікатна програма» та досвід її реалізації в КДПУ на прикладі «Курсів екскурсоводів» з 2015 року та «Школи робототехніки» з 2019 року. Ним були показані переваги організації спеціалізації у формі сертифікатних програм. Сертифікатна програма є вибірковою для студентів, тому їх має бути їм запропоновано на вибір не менше 3-х. Кожен блок сертифікатної програми має включати 8-9 спецдисциплін, які вивчаються упродовж 5-8 семестрів.

У підсумку завдяки командній роботі було сформульовано 5 концептів потенційно можливої спеціалізації за спеціальністю 242 «Туризм»:

  • - сертифікатна програма «Інтернет-маркетинг»;
  • - сертифікатна програма «Активний туризм»;
  • - сертифікатна програма «Екскурсійна справа. Туристичний гід»;
  • - сертифікатна програма «Підприємництво та торгівля»;
  • - сертифікатна програма «Готельно-ресторанна справа».

За кожною сертифікатною програмою були визначенні основні знання, вміння та навички, якими мають володіти випускники спеціальності 242 «Туризм». Також були визначені найбільш пріоритетні напрями сертифікатних програм, найбільш затребувані в суспільстві і тому найбільш перспективні з них. До найактуальніших потрапили сертифікатні програми «Інтернет-маркетингу», «Готельно-ресторанної справи» та «Активного туризму».

У заключній частині воркшопу був проведений невеликий експрес-експеримент – опитування студентів на предмет того, яку б сертифікатну програму вони вибрали собі за спеціалізацію. Більшість студентів вибрали б спеціалізацію з інтернет-маркетингу, на другому місці опинилася спеціалізація з активного туризму, на третьому – готельно-ресторанна справа.

Заключне слово та підведення підсумків воркшопу підвів модератор Володимир Казаков, який зазначив, що згідно результатів заходу викладачі кафедри приступають до розробки навчального плану спеціальності 242 «Туризм» нового покоління. Введення його у життя заплановано з 01.09.2021 року, для чого буде розроблена нова освітня програма.

Хід і підсумки воркшопу були висвітлені в університетській та міській пресі Кривого Рогу:

mprtqgvzz8reh6y3 img33
20210129 132655 22i3rs4opmvtjozp
20210129 135909 20210129 141823
20210129 143149 20210129 143710
20210129 142651 20210129 144950
pybl8uhbgqftoakn zdtqfyevkao3yota

 

14089
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша