Викладання української мови як іноземної у ВНЗ України, зокрема й у Криворізькому державному педагогічному університеті, зумовлене стратегією розвитку мовної освіти, що ґрунтується на основних положеннях закону України «Про вищу освіту», Загальноєвропейських Рекомендацій з мовної освіти, Загальноосвітніх стандартів з української мови як іноземної.
28 січня студенти-туркмени успішно витримали державний іспит з української мови як іноземної (викладання дисципліни забезпечує кафедра української мови). Особливість цього екзамену в тому, що в одній групі навчаються іноземні громадяни з трьох факультетів (природничого; географії, туризму та історії; іноземних мов), відтак працювали три державні екзаменаційні комісії. Отже, студентів в аудиторії було менше, ніж викладачів.
Програма державної атестації передбачає відповідь на 3 питання: 1. Виконайте завдання тесту. 2. Побудуйте зв’язне висловлювання (текст-опис). 3. Побудуйте діалог з теми (тему вказано). Така структура білета дозволяє виявити рівень володіння орфоепічними, акцентуаційними, орфографічними, лексичними, стилістичними нормами, міцність засвоєння основ української граматики, оволодіння паремійним багатством української мови. Студенти мають можливість продемонструвати базисний словниковий запас, навички усного і писемного мовлення. Наведемо приклад одного з тестових завдань: Ознайомтеся із ситуаціями й виберіть правильну відповідь. Під час ділової зустрічі ви чуєте фразу: «Я вас більше не затримую», це значить:
А) примусово тримати не будуть
Б) охорону знято, і ви вільні
В) зустріч закінчено, треба йти
Члени державних екзаменаційних комісій мали змогу пересвідчитися в успішності формування українськомовної особистості (розвиток мовної, мовленнєвої, комунікативної та соціокультурної компетентностей). Готовність студентів до монологічного та діалогічного мовлення ґрунтується на міцності засвоєних країнознавчих (історичні події, географічні дані, економічний розвиток, соціальні інститути, культура тощо) та лінгвокраїнознавчих знань.
Викладач курсу кандидат філологічних наук, доцент Малюга Наталія Миколаївна головними завданнями навчання української мови як іноземної називає сприяння адаптації студентів-іноземців до життя й навчання в умовах українськомовного середовища; розвиток умінь міжкультурного спілкування, толерантного ставлення до репрезентантів інших культур і релігійних переконань; виховання поваги до українського народу, його традицій, звичаїв і цінностей, української національної культури й історії; виховання в інокомунікантів пізнавального інтересу й поваги до української мови як інструмента практичного використання набутих професійних знань.
Після оголошення оцінок із словом подяки до членів державних екзаменаційних комісій звернулася студентка природничого факультету Ділфуза Курбанова: «Дорогі наші чудові викладачі! Від щирого серця хочемо сказати вам велике спасибі за те, що ви вклали в нас чимало знань і старань, за те, що ніколи не шкодували своїх сил, емоцій, часу і турботи. Дякуємо за наше виховання й освіту. Бажаємо вам довгих років успішного викладання, оптимізму, світлого щастя в житті й добрих чудес на вашому шляху». Окремо зі східним тактом додала, звертаючись до Наталії Миколаївни, яка працювала з іноземними громадянами 6 семестрів: «Ви нам стали як мама. Якщо сьогодні ми щось зробили, читали, писали, то все через Ваше терпіння» (пряму мову не змінено).
Вітаємо з успішним складанням державного екзамену з української мови
Абдузаїрову Шахнозу,
Аразова Таганмирата,
Газакову Гунчу,
Курбанову Ділфузу,
Нурягдиєва Атаджана,
Овезова Гурбанназара,
Рахметова Довлета,
Халджанова Амандурди.