Підсумки педагогічної практики у школі у 2016-му
Студентка спеціальності "математика" Марія Драмарецька: «Під час практики у гімназії ми переконалися, що не помилились у виборі професії вчителя...»
Практика студентів Криворізького педагогічного у школі - це одна із важливих ланок утвердження майбутнього учителя у виборі професії. Від того, наскільки студенту-практиканту сподобається працювати з учнями під час практики, залежить і те, хто в подальшому прийде у школи навчати підростаюче покоління. Ця думка була наскрізною у всіх доповідях-звітах на конференціях за підсумками практики студентів математиків, фізиків та філологів.
Кореспонденти «Університеських новин» побували на цих конференціях та побесідували зі студентами та керівниками практики.
- Студенти четвертого курсу спеціальності «Математика» проходили виробничу педагогічну практику в школах м. Кривого Рогу № 122, 125, 75, КНТМЛ № 81, Криворізькому навчально-виховному комплексі № 35, гімназіях № 95, № 91, - розповідає керівник практики, старший викладач кафедри математики та методики її навчання Світлана Геннадіївна Шиперко. - Крім мене, методистами з математики та груповими керівниками були доценти Т.Г. Крамаренко, І. В. Лов'янова, А. М. Капіносов, старші викладачі Д.Є. Бобилєв, І.С. Дереза. Студенти отримували консультації від викладачів кафедри педагогіки, загальної та вікової психології. За програмою педагогічної практики студенти ознайомилися з системою навчально-виховної роботи педагогічного колективу, проблемою, над якою працює школа, зі змістом роботи методичного об'єднання вчителів математики. Одним із завдань педагогічної практики було усвідомлення студентами своєї індивідуальності, формування образу «Я». Ставлення до вчителя учні нерідко переносять на предмет, який він викладає. Тому надзвичайно важлива педагогічна культура вчителя, його організаційні та комунікативні вміння. Під час практики студенти переконалися у тому, яке велике значення має педагогічна кваліфікація вчителя математики, його ставлення до учнів, зацікавленість в їхніх успіхах, розуміння проблем. Важливим у педагогічному спілкуванні студентів-практикантів з учнями є оптимальна психологічна дистанція. Вчилися студенти також бути терплячими під час пояснення нового матеріалу, при проведенні контролю знань, вчилися враховувати індивідуальні особливості учнів. Варто зазначити, що того об'єму годин, які зараз виділяються методисту на одного студента, явно недостатнього для якісної підготовки його до майбутньої роботи у шкільному закладі.
Враженнями від проходження практики у Криворізькій гімназії № 95 з читачами газети охоче поділилися студенти фізико-математичного факультету Марія Драмарецька, Ольга Красовська та Катерина Назаренко.
- Адміністрація школи зустріла нас доброзичливо, - розповідає староста групи Ольга Красовська. - Директор школи А.І. Шепілко коротко охарактеризувала навчальний заклад та колектив дітей і вчителів, познайомила із внутрішнім розпорядком гімназії. Алла Іванівна поцікавилась у нас, у яких класах ми хотіли б проходити практику, чому в саме у цих класах. А також порадила обрати педагогів, з якими нам було б найкраще попрацювати. Пізніше заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель математики, Заслужений учитель України Н.Л. Дагларова, розподілила нас по класах та познайомила з класними керівниками та вчителями-предметниками. Крім того, Наталя Леонідівна у будь-який час готова була нам допомогти. Вона порадила відвідувати уроки різних вчителів математики, щоб мати змогу ознайомитись з різними підходами та стилями викладання. Такий теплий прийом у перший день одразу налаштував на позитив, який ми зберегли до останньої хвилини у гімназії.
- Під час педагогічної практики мали змогу спробувати себе у ролі класних керівників та вчителів-предметників, - продовжує розповідати Ольга. - За цей період навчилися складати плани-конспекти уроків, планувати свою діяльність, використовувати набуті знання з педагогіки, психології та математики на практиці. Багато часу витрачали на підготовку дидактичного матеріалу та обрання найбільш ефективних форм та методів роботи під час уроку. А ще навчилися оцінювати відповіді учнів, аналізувати роботу інших студентів-практикантів, вдосконалювати навички самоаналізу уроку. Кожен з нас провів понад десять уроків. Надзвичайно важливо було знайти спільну мову з кожним учнем та з класом у цілому, розв'язувати дитячі конфлікти та попереджати їх.
Про цікавинки, які використовували у роботі, запитуємо у Катерини Назаренко.
- Ми намагалися створювати для учнів цікаві вправи, використовувати міжпредметні зв'язки, - розповідає Катя. - Наприклад, Марія проводила урок математики з елементами англійської мови. А ось в Олі урок математики був пов'язаний з героями твору Джеймса Баррі «Пітер Пен». Я розробила навчальний проект «Потоваришуй з числом» за програмою «Intel Навчання для майбутнього (10 версія)» та впровадила його зі своїми шестикласниками. На заключному етапі учні із задоволенням презентували продукти своєї праці в рамках проекту. Крім того, впродовж практики ми провели багато різноманітних виховних заходів, серед яких заходи про дружбу, взаємну підтримку один одного, а також математичне змагання між учнями п'ятих та шостих класів «Рахуй та чаклуй». Тут ми стали випускниками Школи магії та чародійства «Хогвартс». А для учнів тут були і запрошення до Хогвартсу, і поїздка до школи магії, і фізкультхвилинка, і завдання з магією сірників. І навіть завдання від самого Гаррі Поттера!..
Допомагали учням випускати плакати до свят, стінгазети, провели уроки мужності до Дня виводу військ з Афганістану та 72-ї річниці визволення Кривого Рогу від фашистських загарбників. А ще організовували святкування Дня закоханих та 8-го Березня. Марія Драмарецька брала активну участь у підготовці агітбригади «Зелена стеблина» на базі п'ятого класу, у якому вона працювала, до виступу на Всеукраїнському конкурсі колективів екологічної просвіти. Разом з учнями створювали костюми та проводили репетиції. У підсумку команда посіла перше місце як у районному, так і у міському турах.
Про те, які труднощі виникали у студентів та їх доводилося долати, попросили розповісти Марію Драмарецьку.
- Труднощі були з плануванням власного дня, через те, що робота вчителя є дуже насиченою, - долучається до розмови Марія. - Це і виховна робота, і спілкування з учнями, і підготовка до уроків. Важко було одразу працювати в такому темпі. Але з допомогою вчителів ми з цим впоралися. Були труднощі з оцінюванням учнів на перших уроках. Діти активні, бажали відповідати, а ми, ще не зовсім знаючи імена кожного учня, хвилюючись за хід уроку, не могли запам'ятати, хто і скільки разів відповідав. На допомогу прийшли «фішки», які учні отримували за правильні відповіді і тоді вже видно, хто і як працював на уроці. Під час практики ми зіштовхнулися з усіма труднощами учительської праці. Але навіть паперова тяганина не змогла завадити нам творчо та змістовно організовувати шкільну діяльність гімназистів. Протягом всієї роботи у гімназії методичну допомогу нам надавали вчителі-предметники та класні керівники Світлана Миколаївна Шахматова, Антоніна Іванівна Цимбал, Олена Валентинівна Дзюбенко та Неля Борисівна Міхляєва. І ми їм за це щиро вдячні.
- Не можна не відмітити, що спілкування з колективом дітей та педагогічним колективом гімназії принесло нам величезне задоволення, - підсумовує Марія. - Адміністрація гімназії запросила нас на проходження педагогічної практики у наступному навчальному році. Ми, в свою чергу, з радістю прийняли запрошення та сподіваємось на плідну роботу і у старших класах гімназії. В цілому вважаємо, що практика пройшла вдало, ми багато чому навчились, багато чого дізнались, познайомились з майстрами своєї справи та ще раз переконались, що не помилились у виборі професії!
Підготувала матеріали доцент кафедри математики та методики її навчання Т.Г.Крамаренко