Серед кращих випускників фізико-математичного факультету Криворізького педінституту без сумніву вчитель вищої категорії, вчитель-методист, відмінник освіти України, учитель Криворізького навчально-виховного комплексу №129 «Гімназія-ліцей академічного спрямування» М. Е. Єгорова. Про педагогічну діяльність Марини Едуардівни знають не лише на рівні області, але й на теренах України, бо серед її учнів переможці олімпіад та конкурсів різних рівнів. А ще вона представляла учительство міста та Дніпропетровщини на всеукраїнських конкурсах «Учитель року». Марина Едуардівна – лауреат цього престижного конкурсу в номінації «Інформатика».
Її люблять як діти, так і батьки. А ще помічено, що у цього творчого учителя нема неуспішних учнів, бо вона уміє знаходити ключик до кожної душі. Тож і не дивно, що ліцеїсти стають кращими у навчанні та досягають висот, якщо їх навчає та розвиває такий корифей як Марина Едуардівна.
Ця натхненна працею людина є зразком для інших колег, до того ж сама намагається досягати ще більших висот. Працювати з нею поруч пощастило молодшим колегам, які переймають педагогічний досвід майстрів, і також є випускниками фізмату Криворізького педагогічного: Анні Горшковій, Ірині Дерезі, Анні Русинчук, Маргариті Вірич, Інні Салівон, Олександру Мерзлікіну та іншим. Зокрема Анна Алімівна розповідає, що саме завдяки Марині Едуардівні, яка навчала її ще у школі, вона також отримала професію вчителя і тепер з радістю співпрацює зі своєю неперевершеною наставницею.
На курсах підвищення кваліфікації вчителів математики в університеті, на міських олімпіадах та конкурсах-захистах науково-дослідних робіт з математики, на виробничій практиці студентів мені особисто часто доводилося зустрічатися та плідно співпрацювати з учителями-методистами Олександром Анатолійовичем Копилєвим, Мариною Валентинівною Гущиною, Надією Олексіївною Журавель – колегами М. Е. Єгорової. А ось із Мариною Едуардівною познайомилася завдяки власним дітям Ірині та Васі, які залюбки створювали, навчаючись у ліцеї, анімаційні фільми та презентували їх на міських конкурсах «Аніграфьонок». Завдяки цьому конкурсу, започаткованому колись М. Е. Єгоровою, чимало криворізьких школярів у подальшому долучилися до використання інформаційних технологій у роботі.
Легенда олімпійського руху нашого міста
Ліцей є експериментальним навчальним закладом Міністерства освіти і науки України «Тьюторські технології як засіб індивідуалізації в освіті». Директор закладу освіти, кандидат педагогічних наук Неля Сергіївна Погрібна, розповідаючи про педагогічний колектив, зазначає, що на сьогодні актуальним є зближення вищої та загальноосвітньої школи. Завдяки цьому середня освіта має можливість перейти на цілковито новий рівень освітньої культури. Важливо адаптувати сучасного школяра до умов навчання в університеті, і якраз інтеграція науки з середньою освітою сприяє кращому професійному вибору учнів.
Директор надзвичайно схвально відгукнулася про Марину Едуардівну, охарактеризувавши її як яскраву та системоутворюючу особистість, без якої не буде ліцею такого, яким він є зараз. М. Е. Єгорова, педагогічний стаж якої сягає понад чотири десятки років, є прекрасним педагогом, майстром створення комп’ютерних програм, а ще досвідченим методистом, статті якої з методики навчання інформатики друкують кращі науково-методичні журнали України. За тридцять два роки викладання інформатики Марина Едуардівна підготувала понад шість десятків призерів олімпіад та конкурсів МАН України різних рівнів, включаючи і найвищий. І надзвичайно важливо те, що навчати програмуванню школярів не можна ефективно без знання математики, вміння алгоритмізувати розв’язання задач. А тому отримана 1978 року в КДПУ спеціальність учителя математики надзвичайно у цьому допомагає.
М. Е. Єгорова згадує, що спочатку вона працювала в дитячому будинку. І саме там діти навчили її таким нехитрим правилам як не обманювати і не кривити душею, бути щирою до кінця. А вже коли прийшла працювати до 9-ої школи, то запам’ятала поради завуча, прекрасного учителя Леоніда Ісаковича Гуревича: щоб учні любили вивчати предмет, який викладає учитель, то необхідно, щоб вони любили і самого вчителя.
– М. Е. Єгорова – людина, сповнена ентузіазму, непохитної віри у кожного свого учня, а ще неймовірної віддачі сил та енергії, – відгукується про вчителя інформатики доцент кафедри математики та методики її навчання, декан фізико-математичного факультету КДПУ Олена Вікторівна Віхрова, яка до того ж є мамою учениці цього закладу. – Марина Едуардівна за всі роки роботи вчителем випустила мабуть не менше тисячі учнів. І багато з них продовжили справу улюбленого вчителя: працюють в ІТ-сфері у багатьох куточках світу. Пам’ятаю, як співпрацювали з Мариною Едуардівною, коли вона готувалася до конкурсу «Учитель року» і узагальнювала власний педагогічний досвід роботи. Учитель активно застосовує групові форми роботи, щоб одні учні могли навчати інших, а старшокласники підтримували молодших програмістів. Широко практикує випереджаючі завдання, дає поради учням щодо того, яку літературу опрацювати. Атмосфера співпраці і взаємодопомоги, яку вміє створити учитель, настільки захоплює учнів, що ті залюбки залишаються й після уроків готуватися до олімпіад чи конкурсів.
Поспілкувалися ми про співпрацю з М. Е. Єгоровою також з методистом відділу освіти виконкому Покровської районної в місті ради, учителем інформатики, випускницею КДПУ О. А. Дзівінською, її колишньою ученицею, відмінницею навчання Катериною Міщенко (зараз Польгун).
Детальніше читати
Крамаренко Т. Г. Педагогічні замальовки : нариси / Тетяна Григорівна Крамаренко [Електронний ресурс]. — Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2018. — 592 с. — Режим доступу: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/handle/0564/2007.
Олександр Копилєв: «До роботи мене надихають учні»
Про співпрацю у ліцеї з М. Е. Єгоровою бесідуємо з вчителем математики, вчителем вищої категорії, вчителем-методистом, відмінником освіти України, О. А. Копилєвим (на фото).
– Олександре Анатолійовичу, я бачу, як багато у вас точок дотику у роботі з Мариною Едуардівною: однакова спеціальність, отримана у КДПУ, 9‑та школа, ліцей, фінальний тур конкурсу «Учитель року», до якого ви вийшли, представляючи нашу область, олімпіади… Як давно співпрацюєте з М. Е. Єгоровою?
– Знайомі з Мариною Едуардівною були з 1994 року, коли брали участь в обласному семінарі. Пізніше, у 2000-му, вона радила мені, як потрібно оформляти матеріали на конкурс «Учитель року-2000» у номінації «Математика». А ось в одному навчальному закладі працюємо лише п’ять років. Маємо декілька учнів, з якими писали спільну творчу роботу. Я постійно готую учнів до написання базового компоненту – контрольної роботи з математики – на конкурсах-захистах творчих робіт.
– Як Ви піднімалися до вершин педагогічної майстерності? Чи були «маячки», на які хотілося б рівнятися?
– М. Е. Єгорова – це вчитель від Бога. Я вдячний їй за співпрацю, за допомогу і ту науку, яку за час роботи в районі від неї отримав. Постійно навчаюся і намагаюся вчитися у кожного, з ким співпрацюю. Є багато колег, яким я вдячний, а серед них Клавдія Михайлівна Коваленко – колишній директор КЦМЛ, Тетяна Арсентіївна Грицишина. Хотів би додати ще Валентину Пилипівну Келесіді як порадника, наставника і вчителя.
– Участь у яких конкурсах, змаганнях педагогів справила на вас найбільший вплив?
– Участь в конкурсах – це лише поштовх до подальшого самонавчання. До роботи мене надихають діти.
– Давно готуєте учнів до участі в олімпіадах?
– До олімпіад і конкурсів готував учнів весь час, але призерів ІІІ (обласного) етапу олімпіади з математики маю не так і багато, – розповідає Олександр Анатолійович. – Здібних дітей дуже багато, але з головою зануритися в математику готові не всі. Я намагався не навчити, а допомогти розібратися в цікавому світі математики. Як правило учні, здібні до математики, здібні до інших дисциплін і беруть участь у багатьох предметних олімпіадах, яким надають перевагу. Олімпіада з математики найскладніша, а більшість дітей бажають «легких перемог». Нещодавні переможці минулого року – учні з КГТЛ №129 Білий Олексій (навчається на 2 курсі Львівськоі політехніки) та КЗ"Ліцей" м. Покров Постоєнко Євген (зараз учень 9 класу ДОЛІФМП). Я бажаю всім випускникам найкращої долі. Всі учні, з якими мені пощастило співпрацювати, для мене найкращі.
– Як, на вашу думку, потрібно підвищувати кваліфікацію сучасним учителям математики?
– Необхідно спонукати вчителів до самоосвіти.
– Що могли б порадити майбутнім учителям математики?
– Любіть математику, поважайте учнів, не бійтеся помилятися…
– Наскільки Ви сучасні і маєте навички учителя ХХІ століття?
– Використовую смартфон, працюю з програмами онлайн, надаю перевагу вмінням знаходити відомості, а не їх запам’ятовуванню.
То ж побажаємо усім учителям, щоб їхня нелегка, але така важлива справа цінувалася, шанувалася учнями, батьками, суспільством і щедро винагороджувалася. Щоб світло, яке вони випромінюють, запалювало все нові і нові зірки, яскраво освітлювало життєвий шлях, а доброта поверталася до них сторицею.
Підготувала матеріали доцент кафедри математики та методики її навчання Тетяна Крамаренко