На початку осені в Одесі пройшов конкурс «Global Teacher Prize Ukraine 2017» («Світовий учительський приз Україна») на звання кращого вчителя нашої країни, у якому взяв участь і випускник Криворізького педуніверситету Станіслав Федосєєв.
Чим зачарував куратора проекту, ведучу інформаційної програми на телеканалі «1+1» Наталю Мосійчук та принципових членів журі конкурсу молодий учитель математики та логіки, християнської етики, учитель-новатор Станіслав Федосєєв?
Насамперед тим, що він захоплює дітей ідеєю навчання, а далі супроводжує учнів на навчально-виховному шляху і стає для них старшим товаришем-порадником, – відгукуються про нього колеги. – Станіслав – справжній експерт з мотивації навчальної діяльності школярів та активізації їхньої пізнавальної діяльності. Він прагне до того, щоб кожен його учень бачив особистісний смисл у вивченні математики. А у створеному вчителем середовищі партнерства, взаємодопомоги та взаєморозуміння, де переважає демократичний, довірливий характер стосунків, діти розвиваються та засвоюють матеріал набагато краще.
А ще Станіслав систематично на уроках використовує методи інтерактивного навчання. Він прибічник проведення занять з використанням платформи для дистанційного навчання, вебінарів, запроваджує логічні фізкультхвилинки на уроках.
Може саме тому його учні вступають до кращих вишів, перемагають на престижних конкурсах та олімпіадах.
Та найголовніше – учитель несе людям добро, виховує щасливих та успішних особистостей.
ТОП-20 кращих учителів України. Станіслав 5-й зліва
(Фото з архіву С. Федосєєва)
Криворізький педуніверситет плекає педагогів-новаторів
Навчаючись в університеті, Федосєєв був кращим студентом фізико-математичного факультету і мав відмінні успіхи в навчанні, високі досягнення в науково-дослідницькій діяльності, отримував іменну стипендію Григорія Гутовського, а пізніше Президентську стипендію.
На сьогодні Станіслав – аспірант Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Він має низку публікацій у спеціалізованих наукових виданнях, підготував до захисту дисертацію на здобуття вченого ступеня кандидата педагогічних наук із теорії та методики її навчання під керівництвом канд. пед. наук, доцента Віталія Ярославовича Забранського.
С. Федосєєв розповів нам, чому вирішив присвятити своє життя вчителюванню та у чому може бути його непересічний внесок у цю професію.
– Спеціальність у педагогічному виші обрав одразу, адже математика у школі завжди мене надихала й отримував задоволення від процесу розв’язування задач. І зараз впевнено можу собі сказати: «Стас, ти свого часу з Божою допомогою і підтримкою рідних людей зробив абсолютно правильний вибір». Під час навчання я багато читав науково-педагогічної, математичної, соціонічної, психологічної літератури. Ще зі студентських років почав особливо захоплюватися дослідженнями з соціоніки, особистісного саморозвитку та зростання. Ці знання активно впроваджую нині у своїй професійній діяльності.
П’ять років навчання в рідному Криворізькому педуніверситеті промайнули швидко і цікаво. Храм Знань – фізико-математичний факультет – назавжди залишиться в моїй душі та пам’яті, де б я не був у цьому великому світі. Наш факультет випромінює неймовірну енергетику, що з року в рік стає все сильнішою та всеохоплюючою. Варто наголосити, що не тільки стіни стають нам рідними там, де ми проводимо багато часу, де проживаємо частинку нашого життя. Люди … саме люди, стають нам рідними у тих місцях. Зазвичай залишаються у пам’яті емоції, які викликали у нас однодумці.
Щиро дякую усім викладачам рідної кафедри математики та методики її навчання, іншим викладачам університету, які сприяли формуванню мене як педагога-професіонала. Особливо тепло постійно згадую і зичу найміцнішого здоров’я та успіхів доценту кафедри математики та методики її навчання Тетяні Григорівні Крамаренко за те, що долучила мене до використання у роботі ІКТ та системи MOODLE, керівнику моєї магістерської роботи, доктору педагогічних наук, доценту Ірині Василівні Лов’яновій, доцентам Ларисі Олександрівні Черних, Наталії Володимирівні Богатинській та Петру Івановичу Ульшину, старшим викладачам Галині Миколаївні Білоусовій, Світлані Геннадіївні Шиперко, Дмитру Євгеновичу Бобилєву, доцентам кафедри психології Світлані Федорівні Устименко та кафедри філософії Михайлу Максимовичу Холіну. Хай і надалі живе та процвітає наш педагогічний університет та рідний фізико-математичний факультет.
– Стасе, чому тобі подобається робота у школі?
– Це можливість змінювати світ, а зміни світу починаються з самого себе. Це постійне навчання, самовдосконалення, можливість розвиватися разом з учнями, ставлячи перед собою все нові цілі. А ще можливість нести добро, виховувати у своїх школярів щирість, доброту, дружелюбність, працьовитість. Для мене найбільш важливим є процес виховання.
– Які досягнення мають учні саме завдяки твоїй участі?
– Дещо незручно самому говорити про мої ж досягнення. Намагатимуся бути якомога об’єктивнішим. Мої учні вірять у свої сили, вони зацікавлені вивчати математику і розуміють навіщо вона їм потрібна. Вони перебувають у психологічно комфортному навчальному середовищі. І це не просто красиві фрази, це реалії мого педагогічного сьогодення. Усе це сприяє тому, що мої учні мають гарні показними навчальних досягнень. Ви розумієте, питання показників навчальної успішності відносне та суб’єктивне. Має розглядатися порівняння лише з власними показниками успішності у минулому. А такий приріст є у набутих компетентностях моїх учнів.
– Маєш яскраві приклади прищеплення учням любові до вивчення математики?
– Один дуже здібний до математики учень не бачив особистісного сенсу її вивчення. Його постійною фразою було таке: «Мені математика не потрібна, я буду біологом». Він дійсно цікавився біологією на науковому рівні, займав призові місця на міських олімпіадах з біології, займав перші місця при захисті наукових робіт в МАН. Я певною мірою дослухався до побажань учня. Він виконував індивідуальні домашні завдання пов’язані з біологією, розрахункові практичні роботи про тварин-рекордсменів, по здоров’ю людини, раціону харчування людини і тварин, використання статистики під час опрацювання наукових даних з біології, виконував інтегровані проектні роботи з математики та біології. А усі суто шкільні задачі з математики юнак розв’язував для того, щоб тренувати свій мозок, розвивати логічне мислення, зрештою, скласти ЗНО. І цього було достатньо для учня, щоб він полюбив займатися математикою і побачив особистісний сенс її вивчення. Пишаюся, що цей учень склав ЗНО з математики на 190 балів.
Учитель має постійно навчатися
– Одна із реалій сьогодення – навчатися впродовж життя. Як це робиш?
– Крім навчання у аспірантурі і роботи у школі відвідую низку освітніх заходів. Нещодавно побував на тренінгу “LifeWorkX”. LifeWorkX – це інструментарій, який допомагає людині зрозуміти себе, зрозуміти, як ми приймаємо рішення, як наше минуле впливає на підхід до виховання наших дітей, переглянути свої сильні сторони, свою унікальну історію, а також, що з цими унікальними знаннями робити далі. На тренінгу познайомився з типологією Майєрс-Брігс (MBTI). Ця типологія є аналогом молодої науки соціоніки. Дізнався, що мій тип INTJ (за MBTI) & «логіко-інтуїтивний інтроверт» (за соціонікою). Сподіваюся, що отриманий досвід допоможе мені краще навчати математики.
– Станіславе, ти розробляєш методику інтерактивного навчання старшокласників початків математичного аналізу. Розкажи, яких результатів вдалося досягти?
– Наукова новизна мого дослідження полягає в тому, що вперше в Україні визначено, теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено дидактичні умови інтерактивного навчання учнів старшого шкільного віку математики за комунікативно-діалогового та комп’ютерно-мультимедійного підходів. Побудовано концептуальну модель інтерактивного навчання старшокласників алгебри і початків аналізу; розроблено методику реалізації визначених дидактичних умов у процесі навчання математики у старшій школі; удосконалено підходи до оцінювання навчально-пізнавальних досягнень старшокласників при інтерактивному навчанні математики; підходи до організації навчання на основі платформи MOODLE та проведення вебінарів із урахуванням специфіки інтерактивного навчання математики; набула подальшого розвитку методика застосування інтерактивних форм і методів навчання старшокласників початків математичного аналізу; роль і місце вчителя при інтерактивному навчанні математики.
Станіслав Федосєєв: використовую методи інтерактивного навчання учнів
– Як же навчаєш своїх учнів?
– Проводжу уроки у системі інтерактивного навчання математики та логіки, здійснюючи при цьому комунікативно-діалоговий підхід. Працюю за технологією перевернутого уроку. Часто проводжу вебінари з математики; навчаю учнів за допомогою Viber, Skype, соціальних мереж, у системі інтерактивного навчання математики на основі платформи для дистанційного навчання. Мною створено і постійно удосконалюється курс «Початки математичного аналізу» на основі платформи MOODLE.
Мої учні часто виступають у ролі вчителів, проводять фрагменти уроків або й цілі уроки. Проводжу систематично інтегровані уроки математики з логікою, англійською мовою, інформатикою, біологією, фізикою, економікою, літературою. Використовую систематично літературні хвилинки морально-християнського та математичного змісту на своїх уроках. Пропонуючи практичні роботи з математики, реалізую компетентнісно-направлений підхід в освіті. Наприклад, темами практичних робіт є: «Ремонт кімнати», «Здійснення покупок в акційний період», «Україна і математика», «Здоров’я людини в цифрах», «Тварини-рекордсмени», «Планування сімейного бюджету» та інші. Мої учні беруть активну участь у підготовці та захисті науково-дослідних проектів із математики. Вони знімають тематичні відео та пишуть блоги з математики.
– Розкажи про свій підхід до застосування інноваційних та ефективних освітніх практик, зокрема інтерактивного навчання.
– Під інтерактивним навчанням учнів математики розумію таке навчання, при якому відбувається як взаємодія школярів з власним досвідом навчально-пізнавальної діяльності, так і з досвідом інших учнів (досвід усвідомлюється, акумулюється, систематизується). Сутність його полягає в організації спільного процесу навчання, коли відбувається реалізація природної потреби школярів до діалогу, полілогу в навчальному середовищі, структура і зміст якого сприяють досягненню основної мети вивчення математики у старшій школі. Завдяки йому учень стає активним учасником процесу навчання, тому що навчальний процес здійснюється за умови активної, позитивної взаємодії всіх учнів. Завдяки інтерактивним методам навчання в учнів зростає інтерес до знань; вони свідоміше засвоюють навчальний матеріал, їх позиція в навчанні стає більш активною.
Інтерактивне навчання здійснюю за двома підходами: комунікативно-діалоговий (з використанням методів навчання, які сприяють ефективній міжособистісній комунікації; інтеракція – посилена взаємна діяльність – відбувається у режимі «людина-людина») та комп’ютерно-мультимедійний (з використанням оргтехніки, комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання; інтеракція відбувається переважно у режимі «людина-програмне забезпечення»).
Кожен мій інтерактивний урок має таку структуру: мотивація навчальної діяльності (5% часу); представлення теми та очікуваних результатів (5% часу); надання необхідних відомостей, актуалізація опорних знань (10-15% часу); центральна частина уроку – інтерактивна вправа (50-60% часу); оцінювання результатів уроку, рефлексія навчальної діяльності (10-20% часу). Рефлексія є ключовим поняття інтерактивного навчання. Тому треба дати можливість кожному учню (або, принаймні, групі учнів) прорефлексувати щодо результатів навчально-пізнавальної діяльності, емоційного стану школярів, досягнень, труднощів тощо.
– Які саме методи інтерактивного навчання використовуєш?
– На уроках математики використовую 5 груп методів. До першої належать методи, які сприяють виявленню емоційного стану учнів, створенню сприятливої атмосфери заняття: «Рукостискання», «Командний клич», «Зобрази фігуру», «Якби я був математичним поняттям». До другої групи входять методи, які сприяють формуванню вмінь та навичок вирішення проблемних навчальних ситуацій, розв’язуванню задач: «Парна робота», «Ротаційні трійки», «Два – чотири – всі разом», «Карусель». Ефективному вивченню нового матеріалу сприяють методи «Учень навчає учня», «Ажурна пилка», «Міні-лекція». Щоб здійснити самоаналіз учнями своєї свідомості, внутрішніх психологічних актів і станів власного досвіду, рівня усвідомлення навчального матеріалу варто скористатися методами: «Закінчи фразу», «Анкета», «Оцінка «приросту» знань та досягнення цілей», «Плюс – мінус – цікаво». Щоб здійснювати пошук різних способів розв’язування одного завдання, привертати увагу учнів до складних або проблемних питань у навчальному матеріалі застосовую «Мозковий штурм», «Незакінчені речення», «Асоціативний кущ».
Мої учні проводять уроки та фрагменти уроків у рамках технології перевернутого уроку та інтерактивної технології «Учень навчає учнів». Практика показує, що це сприяє глибокому засвоєнню знань, умінь та навичок з теми тим учнем чи групою учнів, які проводили урок; решта учнів увімкнені в роботу на високому рівні, що сприяє високій результативності навчання. Але підготовка таких уроків має бути надзвичайно ретельною. Учитель дає учню-вчителю дані про те, де можна ознайомитися з новими фактами та подивитися розв’язання задач з певної теми. Також учитель надає план виступу учня-вчителя (повідомлення про те, на які моменти в темі варто звернути увагу). Зв’язок з учнем варто підтримувати, використовуючи електронну пошту, соціальні мережі, програми Skype, Viber тощо. Під час самого уроку вчитель не втручається до пояснення матеріалу учнем, але, в разі потреби, допомагає йому. Учні під час уроку задають питання учню-вчителю у разі нерозуміння навчального матеріалу, його уточнення.
Детальніше читати у збірці
Крамаренко Т. Г. Педагогічні замальовки : нариси / Тетяна Григорівна Крамаренко [Електронний ресурс]. — Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2018. — 592 с. — Режим доступу: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/handle/0564/2007.