Наука взаємодій та перетворень: інтерв’ю із завідувачем кафедри хімії та методики її навчання Т. В. Старовою (до Міжнародного дня жінок і дівчат у науці)
Роль жіноцтва стає дедалі вагомішою в усіх сферах суспільного виробництва. Чимало жінок знаходять своє покликання в царині наукового знання. Напередодні Міжнародного дня жінок і дівчат у науці прес-центр поспілкувався з представницею академічного жіноцтва, яка очолює кафедру хімії та методики її навчання – кандидатом хімічних наук, доцентом Тетяною Валеріївною Старовою.
– У світі дуже багато цікавих корисних наук, кожна з яких має величезний потенціал. Чому Ви обрали саме хімію – до того ж, не тільки власне науку, а кар’єру викладача цієї дисципліни?
– Все почалося з дитинства. Наші професійні вподобання визначаються під час дитячих ігор, і вже тоді я виявляла схильність до вчителювання. Стати викладачем мене надихнула, зокрема, моя шкільна вчителька хімії, Гопкало Нона Степанівна – непересічна особистість, яка вміла зацікавити своїх учнів. Мене вразив її приклад принциповості щодо оцінювання знань: не вивчив матеріал – твій статус відмінника не врятує від двійки – і навпаки, якщо знаний «двійочник» дійсно добре опанував матеріал, він отримував п’ятірку. Це відіграло певну роль у моєму становленні як педагога.
– Якими є сучасні студенти – майбутні фахівці з хімії? Що їх мотивує, про що вони мріють, які кар’єрні плани мають?
– Сучасні студенти нашої спеціальності Середня освіта (Хімія) приходять до нашого університету з різними цілями, планами, мріями. У деяких бачу в очах вогник цікавості саме до вчительської праці: вони розпитують, як подати дітям певний матеріал, бажають дізнатися про тонкощі методики; з третього курсу можуть займатися репетиторством. Траєкторію їх подальшого професійного розвитку вже можна простежити. Деякі студенти не планують учителювати, але бажають отримати вищу педагогічну освіту, щоб реалізувати себе в різних інших сферах, адже освітянський фах є універсальним. Це можуть бути кар’єри банківських працівників – операторів, оскільки наші студенти успішно опановують комп’ютерні технології, посади фахівців хімічних лабораторій тощо. Тому сьогодні за нашою спеціальністю навчається контингент студентів з різними мотивами, які видно через призму їх активності під час семестрової діяльності.
– Чи вважаєте Ви хімію однією з важливих наук майбутнього? Які її розділи, на Вашу думку, стануть найбільш актуальними для наступного покоління?
– Хімія – це наука, яка вивчає чимало процесів і відіграє надзвичайно важливу роль у галузі виробництва, сільського господарства, фармакології тощо, від успішного функціонування яких залежить стабільність економіки нашої держави. Промисловість забезпечує сталий розвиток цілих регіонів, а для багатьох галузей сучасної індустрії хімія є базовою наукою. Сьогодні ми вже маємо розуміння, як успішно використовувати наукові результати хіміків у різних сферах промислового виробництва: це й органічний синтез задля здешевлення споживчих товарів через заміну натуральних складників, й використання певних речовин у галузях медицини, новітніх технологій для наших помешкань тощо. Теоретично про ці можливості було відомо й раніше, але для їх практичного втілення бракувало матеріалів. Природні матеріали досить вартісні й не всі верстви населення можуть ними користуватися. Саме відкриття в галузі хімії дозволили зробити необхідні матеріали доступними для кожної людини. Але це має й негативні наслідки, зокрема екологічні. Дослідження й конкретні розробки, які зможуть допомогти розв’язати проблеми впливу виробництва на довкілля, сьогодні потребують значного фінансування, адже це – робота на перспективу, задля нашого спільного майбутнього.
– Повертаючись до теми сьогоднішнього свята – розкажіть, будь ласка, наскільки охоче студентки, які вивчають хімію в нашому університеті, долучаються до наукового пошуку. І кого нині більше в професії – чоловіків чи жінок?
– У нас на факультеті, можна сказати, гендерний паритет: приблизно порівну чоловіків і жінок. Представників чоловічої статі сьогодні вже більше, завдяки появі спеціальності 014 Середня освіта (Фізична культура). А ось на хімічному напрямку підготовки переважають дівчата; можливо, це пов’язано зі специфікою нашого педагогічного ЗВО. Щодо студентської науки, тут також маємо збалансоване представництво юнаків і дівчат. Чимало наших студентів і студенток із задоволенням беруть участь у загальноміських профорієнтаційних заходах, де презентують результати своєї фахової підготовки в КДПУ. Хочеться побажати всім здобувачам вищої освіти, незалежно від статі, постійно відкривати для себе нові грані науки й наполегливо працювати над здійсненням своїх мрій!
- Перегляди: 259
Залишити коментар
Щоб відправити коментар, вам необхідно авторизуватись.