17 березня 2023 р. відбулося засідання науково-методологічне засідання кафедри філософії. Заслухали доповідь к. філос. н., доц. О. П. Панафідіної «Як можливо Просвітництво?». Оксана Петрівна спробувала здійснити реконструкцію кантіанської філософії, щоб з’ясувати питання можливості виникнення просвітництва як феномену європейської культури.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 608
10 березня 2023 р. відбувся методичний семінар кафедри філософії. Із доповіддю «Проблеми використання штучного інтелекту в навчальному процесі» виступила к. філос. н., доц. О. П. Панафідіна, яка висвітлила результати проведення педагогічного експерименту з використанням штучного інтелекту для виконання академічних завдань.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 546
17 січня 2023 р. відбулося засідання наукового семінару кафедри філософії. Заслухали доповідь к. філос. н., доц. А. І. Абдули на тему: «Проблема Сократа в аналітичній філософії», у якій було поставлено запитання щодо постаті Сократа, рецепцію його образу Платоном, Аристофаном та Ксенофонтом, і подальшу еволюцію цього образу в дев’ятнадцятому, двадцятому та двадцять першому століттях.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 743
06 грудня 2022 р. відбулося засідання наукового семінару кафедри філософії. Із доповіддю «Толерантність в контексті критичного мислення» виступила к. філос. н., доц. Н. П. Козаченко.
Протягом останніх шести місяців Надія Павлівна долучилася до роботи наукової групи кафедри логіки та методології науки Рурського університету (м. Бохум, Німеччина). Під час академічної мобільності вона мала змогу обмінятися досвідом із колегами в царині дослідження критичного мислення та логіки. Академічна мобільність дала поштовх до дослідження взаємозв’язку концептів «толерантність» та «критичне мислення»; результати роботи були презентовані у доповіді.
Під час виступу на семінарі було висвітлено спільне між критичним мисленням і толерантністю: обидва поняття є інструментальними цінностями та пов’язані з категоріями норми та міри. У доповіді зроблено спробу порівняти критичне мислення з аристотелівським поняттям "фронезис". У висновках зазначено, що толерантність – це процес, який пов'язаний зі встановленням мінімуму та мінімуму. Мінімум толерантності полягає в повному запереченні будь-якого соціального явища, а максимум – стосується повного прийняття соціальної практики. Зазначила, що максимум толерантності пов'язаний із категоріями «особа», «інші», «норма».
Члени кафедри філософії обговорили проблему потрактування поняття «норма» у різних суспільних науках. Розглянули зв'язок понять "толерантність" та "критичне мислення" з позиції Дж. Серля та Дж. Остіна. Порівняли підходи до критичного мислення з поглядом І. Канта.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 679
На черговому засіданні науково-методичного семінару кафедри філософії обговорили результати літньої екзаменаційної сесії. Зокрема, заслухали доповідь к. філос. н. О.П. Панафідіної щодо вдосконалення процедур підсумкового контролю та дотримання академічної доброчесності. Також заслухали доповідь О. Є. Оліфер щодо методичної роботи кафедр, розробки та вдосконалення курсів у Moodle. Обговорили питання методичного забезпечення курсів та організації наукової роботи зі студентами.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 855
04 травня 2022 р. відбулося засідання наукового семінару кафедри філософії, на якому виступила асистент Оліфер О.Є. з доповіддю «Підходи до проблеми ідентичності особистості в аналітичній філософії».
У доповіді було окреслено філософський зміст поняття «ідентичність особистості», охарактеризовано три основних підходи до розгляду ідентичності в аналітичній філософії: онтологічний, нормативний та наративний. Також було зазначено спільні та відмінні риси між трьома підходами.
Олена Євгеніївна проаналізувала 5 проблем у дослідженні ідентичності особистості, які притаманні для усіх підходів. Також був запропонована спроба переглянути наявні підходи на засадах філософії Л. Вітгенштейна.
Члени кафедри обговорили погляди Г. Лейбніца на тлумачення тотожності, формування соціальної ідентичності та психологічну концепцію ідентичності Е. Еріксона.
Публікації Оліфер О.Є. у збірнику наукових праць "Актуальні проблеми духовності":
Наративний підхід до проблеми ідентичності особистості в аналітичній філософії
Нормативний або етичний пiдхiд до проблеми iдентичностi особистостi в сучаснiй англо-американськiй фiлософiї
Критерiї iдентичностi особистостi в англо-американськiй фiлософiї
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 1179
02 лютого 2022 р. відбулося чергове засідання наукового семінару кафедри філософії. Із доповіддю «Національна ідея, національна ідентичність та історичний наратив культурної конвергенції» виступила к. філос. н., доц. Олена Мішалова. Засідання семінару відбувалося у розширеному форматі. Окрім викладачів кафедри філософії, до обговорення проблем націотворення долучилися викладачі кафедри історії к. іст. н., доц. Тетяна Мак і к. іст. н., доц. Андрій Тарасов. На семінарі були присутні викладачі інших вищів України: д. іст. н., професор Українського католицького університету Ярослав Грицак та к. філос. н, м. н. с. Інституту філософії Г. С. Сковороди Володимир Волковський.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 1114
22 грудня 2021 р. відбулося засідання науково-методичного семінару кафедри філософії. Одним із пріоритетних напрямків дослідження є вивчення провідних тенденцій у філософській думці України та світу. Це засідання науково-методологічного семінару продовжило традицію, що склалася. Із доповіддю «Що таке континентальна філософія?» виступила к. філос. н., доц. Оксана Петрівна Панафідіна, яка розглянула проблеми формування та розвитку європейської філософії ХХ ст.
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 1574
24 листопада 2021 р. відбулося засідання наукового семінару кафедри філософії, на якому виступила к. філос. н., доц. Н. П. Козаченко з доповіддю «Чи універсальне критичне мислення як метод міркування та прийняття рішень?».
Надія Павлівна окреслила два підходи до розгляду критичного мислення: філософський і педагогічний. Відповідно до першого, критичне мислення постає як спосіб відшукання істини, у той час як другий розглядає його як стратегію досягнення прагматичних цілей, зокрема виховання громадянина і прищеплення цінностей демократичного суспільства.
Дослідниця запропонувала два критерії якості критичного мислення: універсальність і достатність. Універсальність передбачає однакове застосування мислення усіма суб’єктами. Достатність означає вичерпність під час застосування мислення.
Також був висвітлений гендерний аспект критичного мислення. Було висвітлено, що чоловіки та жінки однаково добре застосовують критичне мислення, проте можуть застосовувати різні стратегії прийняття рішень, що залежить і від соціально-культурного контексту.
Присутні члени кафедри обговорили вплив когнітивних упереджень на формування особистості, а також застосування критичного мислення в освітньому процесі.
Детально з публікаціями Н. П. Козаченко можна ознайомитися нижче:
Коли не працює критичне мислення і для чого нам здоровий глузд
Яка критика потрiбна критичному мисленню?
Критичне мислення: граничнi пiдходи та оптимальнi шляхи
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 846
19 травня 2021 р. відбувся науково-методичний семінар кафедри філософії. Д. філос. н., проф. Шрамко Я. В. презентував для попереднього обговорення навчальний посібник «Лекції з аналітичної філософії».
Посібник орієнтований для широкого кола читачів і не вимагає наявність спеціальних знань. Подання тем здійснюється на професійному рівні філософського розгляду, тому посібник буде корисний як студентам і аспірантам, так і фахівцям. Матеріал лекцій включає виклад вироблених в рамках аналітичної філософії концепцій та авторське бачення певних філософських питань.
Основне завдання курсу лекцій – представити цей напрям систематичним чином через огляд основних розділів, які охоплюють найважливіші галузі теоретичної та практичної філософії. Також посібник передбачає наявність лекцій, присвячені методологічним питанням та розглядом питання про природу філософського знання.
Ярослав Владиславович зазначає, що викладений матеріал не претендує на вичерпну повноту, як з погляду відібраних галузей філософського знання, так і в плані змісту окремих лекцій. Деякі розділи аналітичної філософії, наприклад, філософія релігії або естетика, поки не знайшли свого відображення в навчальному посібнику, оскільки неможливо охопити усі розділи та проблеми, розглянуті в аналітичній філософії, у межах одного видання.
Загалом цей курс лекцій покликаний дати систематичне уявлення про аналітичну філософію в її органічній єдності. Проте кожна лекція, будучи присвячена окремому розділу філософського знання, є цілком самодостатньою, що робить доступним зміст одних лекцій без знайомства зі змістом інших. За словами Ярослав Владиславович, порядок розташування лекцій не є жорстко фіксованим і при бажанні курс можна почати засвоювати з будь-якої лекції. Крім того, на базі матеріалу окремих лекцій, враховуючи їх досить широкий характер, можна вибудувати невеликі самостійні спеціальні курси, присвячені окремим проблемам або розділам аналітичної філософії.
Завершення написання рукопису планується незабаром. Слідкуйте за нашими анонсами.
Побажаємо автору наснаги для завершення цього важливого проєкту!
Ознайомитися з публікаціями з аналітичної філософії д. філос. н., проф. Шрамка Я. В.:
Природа філософії та її предмет
Що таке аналітична філософія?
Проблеми флософської онтології в аналітичній перспективі
Аналітична соціальна та політична філософія
Основні напрямки аналітичної політичної філософії
- Автор: Кафедра Філософії
- Перегляди: 1145