Кафедра математики та методики її навчання
Фізико-математичний факультет

visnyk 42 0009Випуск присвячений пам'яті видатного українського методиста-математика Анатолія Миколайовича Капіносова.

ЗМІСТ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ МАТЕМАТИКИ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  1. Армаш Т.С., Білоусова Г.М. Деякі задачі виробництва, під час розв’язування яких застосовується дослідження функції на найбільше і найменше значення
  2. Білоусова Г.М. Підстановка Абеля
  3. Бобилєв Д.Є., Корольський В.В., Овчаренко М.Р. Моделювання гасіння коливань струни при заданих параметрах демпфера
  4. Віхрова О.В., Зінонос Н.А. Перевірка рівня підготовленості іноземних студентів до вивчення математичних дисциплін у вітчизняних закладах вищої освіти
  5. Габ С.С., Корольський В.В. Числові ряди, які пов’язані з параметрами додекаедра
  6. Грідіна О.О. Кардіоїди та їх властивості
  7. Дереза І.С. Впровадження елементів STEM-освіти у навчання геометрії майбутніх вчителів математики
  8. Крамаренко Т.Г. Вивчення педагогічного досвіду як фактор мотивації навчання та саморегуляції діяльності вчителя
  9. Лебедєва М.Д. Оптимізація ціни продукції за допомогою симплекс-методу
  10. Лисуненко А. В. Математичні троянди Гвідо Гранді
  11. Няньчук О.Ю., Морекіт Г.В. Прикладне спрямування вищої математики як позитивна мотивація навчання майбутніх спеціалістів

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ ТА ФІЗИКИ В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

  1. Банада О.C., Крамаренко Т.Г. Робототехніка як напрямок STEM-освіти та її зв’язок з математикою
  2. Барабан К.О., Бобилєв Д.Є. Професійно орієнтована евристична діяльності учнів 11 класів при вивченні похідної
  3. Бесхлібна О.С., Черних Л.О. Використання елементів теорії множин при розв’язуванні систем раціональних нерівностей
  4. Бобилєв Д.Є. Задачі оптимізації в профільній школі
  5. Бобилєв Д.Є., Савіцька А.В. Задачі з неповними і надлишковими умовами в шкільному курсі математики
  6. Бондар І.М. Використання електронних кросвордів та інтелектуальних інтерактивних ігор під час уроків алгебри та геометрії
  7. Бондарчук Т.В. Впровадження елементів STEAM-освіти під час вивчення фізики
  8. Васильєв К.І. Методика вивчення теми «подібність трикутників»
  9. Віріч М.В., Журавель Н.О. Трансцендентні рівняння та їх системи в курсі алгебри та початків аналізу
  10. Дейнега О.С. Формування алгоритмічних умінь під час вивчення показникових рівнянь
  11. Дереза І.С., Іванова О.А. Формування дослідницької компетентності учнів при вивченні теми «Похідна та її застосування» на поглибленому рівні
  12. Дмитрієв Д.С. Використання інформаційно - комунікаційних технологій на уроках математики
  13. Драмарецька М.Г. Основні методи розв’язування рівнянь і нерівностей в курсі алгебри і початків аналізу
  14. Драмарецька М.Г., Ілляшик К.К. Можливості використання ІКТ при вивченні систем лінійних рівнянь з двома змінними в шкільному курсі алгебри основної школи
  15. Єременко О.О. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні учнів старшої школи алгебри і початків аналізу
  16. Жук О.С. Метричні та позиційні задачі при вивченні стереометрії учнями в старшій школі
  17. Калашник К.С. Деякі аспекти вивчення теми «десяткові дроби» засобами ІКТ
  18. Козакова К.В. Використання мультимедійної дошки на уроках геометрії під час вивчення теми «Розв’язування прямокутних трикутників»
  19. Копилєв О.А. Побудова графіків рівнянь двох змінних, що містять модуль
  20. Мельниченко Ю.А., Черних Л.О. Прикладні задачі як засіб формування математичних компетентностей учнів при вивченні теми «відсоткові розрахунки»
  21. Федорченко О.О. Прийоми ефективного запам'ятовування правил учнями
  22. Цоуфал В.Е. Розвиток тригонометрії у Стародавній Греції та Індії
  23. Черних Л.О., Шмагло К.С. Усні задачі як засіб розвитку просторового мислення учнів при вивченні тіл обертання
  24. Шпонька Р.Ю. Формування логічного мислення учнів у процесі розв’язування задач на розрізання

НАШІ АВТОРИ

АРМАШ Тетяна Сергіївнакандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

БАНАДА Ольга Сергіївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

БАРАБАН Катерина Олександрівна – вчитель математики та інформатики, Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №37, спеціаліст

БЕСХЛІБНА Олександра Сергіївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

БІЛОУСОВА Галина Миколаївна – старший викладач кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

БОБИЛЄВ Дмитро Євгеновичкандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

БОНДАР Ірина Миколаївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

БОНДАРЧУК Тетяна Вікторівна – вчитель фізики  та астрономії Криворізького Центрально-Міського ліцею, вчитель вищої категорії , учитель-методист

ВАСИЛЬЄВ Костянтин Іванович – студент четвертого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ВІРІЧ Маргарита Володимирівна – вчитель математики Криворізького навчально-виховного комплексу №129 «Гімназія – ліцей академічного спрямування», спеціаліст

ВІХРОВА Олена Вікторівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету, декан фізико-математичного факультету

ГАБ Світлана Сергіївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ГРІДІНА Олена Олександрівна – студентка другого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ДЕЙНЕГА Ольга Сергіївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ДЕРЕЗА Ірина Сергіївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

ДМИТРІЄВ Денис Сергійович – студент четвертого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ДРАМАРЕЦЬКА Марія Геннадіївна – вчитель математики Криворізького Центрально-Міського ліцею, спеціаліст

ЄРЕМЕНКО Оксана Олександрівна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ЖУК Олександра Сергіївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ЖУРАВЕЛЬ Надія Олексіївна – вчитель математики Криворізького навчально-виховного комплексу №129 «Гімназія – ліцей академічного спрямування», вчитель вищої категорії, вчитель-методист

ЗІНОНОС Наталя Олексіївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри вищої математики Криворізького національного університету

ІВАНОВА Олена Анатоліївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ІЛЛЯШИК Катерина Костянтинівна – студентка четвертого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

КАЛАШНИК Катерина Сергіївна – студентка четвертого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

КОЗАКОВА Катерина Володимирівна – студентка четвертого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

КОПИЛЄВ Олександр Анатолійович – вчитель математики Криворізького навчально-виховного комплексу №129 «ГЛАС», вчитель вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист, відмінник освіти України

КОРОЛЬСЬКИЙ Володимир Вікторович – кандидат технічних наук, професор кафедри математики і методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету, завідувач кафедри математики та методики її навчання

КРАМАРЕНКО Тетяна Григорівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

ЛЕБЕДЄВА Марія Денисівна – студентка четвертого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ЛИСУНЕНКО Анастасія Володимирівна – студентка другого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ЛОВ’ЯНОВА Ірина Василівна – доктор педагогічних наук, доцент кафедри математики і методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

МЕЛЬНИЧЕНКО Юлія Анатоліївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

МОРЕКІТ Ганна Василівна – викладач математики та вищої математики Гірничого  коледжу ДВНЗ «КНУ», спеціаліст першої кваліфікаційної категорії

НЯНЬЧУК Олена Юріївна – викладач математики та вищої математики Гірничого  коледжу ДВНЗ «КНУ», спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

ОВЧАРЕНКО Микола Романович – тестер компанії «Яндекс» (м. Москва), випускник спеціальності «Математика» Державного вищого навчального закладу «Криворізький державний педагогічний університет»

САВІЦЬКА Альона Валеріївна – вчитель математики та інформатики, спеціаліст ІІ категорії, Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №27

ФЕДОРЧЕНКО Олена Олександрівна – вчитель математики Криворізького навчально-виховного комплексу №35 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – багатопрофільний ліцей «Імпульс»

ЦОУФАЛ Володимир Едуардович – студент першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ЧЕРНИХ Лариса Олександрівнакандидат педагогічних наук, доцент кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

ШИПЕРКО Світлана Геннадіївна – старший викладач кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету

ШМАГЛО Карина Сергіївна – студентка першого курсу магістратури фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету

ШПОНЬКА Руслан Юрійович – студент четвертого курсу фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету


У серпні 2018-го цього року виповнюється 65 років від дня народження відомого українського вченого, педагога, прекрасної та чуйної людини – Анатолія Миколайовича Капіносова.

А.М. Капіносов закінчив у 1970 році Криворізьку загальноосвітню школу № 66 і вступив до Криворізького державного педагогічного інституту на спеціальність «Математика і фізика» фізико-математичного факультету.

Студентські роки були щедрі на вірних друзів, однодумців, талановитих і вимогливих викладачів. Ґрунтовні знання з математики, фізики, педагогіки дали поштовх для подальшої наукової діяльності.

1975 року А.М. Капіносов закінчив фізико-математичний факультет і отримав кваліфікацію «Вчитель математики і фізики».

З 1975 до 1980 працював за призначенням вчителем математики в сільській школі Апостолівського району.

З 1981 року почав працювати на кафедрі математики КДПІ. Викладав методику навчання математики, ініціював створення студентського гуртка «Цікавий урок математики». На заняттях гуртка створював атмосферу співробітництва, спонукав його учасників творчо обговорювати проблеми методики, брати участь в процесі діалогу. Особистісне, переконливе, захоплююче володіння Анатолієм Миколайовичем методикою навчання математики посилювало його вплив на студентів, викликало у них інтерес до обраної професії, створювало сприятливі умови для розвитку їх здібностей .

При Науково-дослідному інституті змісту і методів навчання АПН СРСР у Москві успішно закінчив аспірантуру і  у 1988 році захистив дисертацію з теми «Методика формування умінь проводити доказові міркування при навчанні математики в 5-6 класах» на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук з теорії та методики навчання математики. Після закінчення аспірантури і захисту дисертації тривалий час працював вчителем математики у Запорізькій загальноосвітній школі Апостолівського району Дніпропетровської області.

З 2006 р. працював старшим викладачем, а з 2013 року – доцентом кафедри математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету. А. М. Капіносов викладав методику навчання математики, математичний аналіз, вищу математику. Система взаємодії Анатолія Миколайовича та студентів була спрямована на формування та розвиток творчої активності майбутніх вчителів математики. Велику увагу приділяв формуванню навчальної мотивації, інструментом для цього вважав правильну організацію взаємодії між викладачем і студентом. Викладач умів організувати активну діяльність студентів на лекційних та практичних заняттях, чітко розумів момент, коли необхідно зменшити власні зусилля і передати ініціативу студентам. На заняттях Анатолій Миколайович уважно вислуховував точку зору студента, поважав особистість кожного , залучав до співробітництва, а в разі потреби вчасно надавав допомогу. Взагалі у спілкуванні зі студентами А.М. Капіносов був демократичним та доброзичливим. Студенти завжди мали можливість спілкуватись з ним у перерві між аудиторними заняттями, він ніколи не пригнічував студента своїм авторитетом. Високі педагогічні вимоги до студентів були підкріплені якісним методичним забезпеченням, розробці якого він в значній мірі присвятив свою наукову діяльність.

Науковий доробок А.М. Капіносова має вагоме теоретичне і практичне значення для вчителів-практиків і студентів – майбутніх учителів математики.

А. М. Капіносов – автор понад 200 наукових публікацій, серед яких понад 100 навчально - методичних посібників (підручників, дидактичних матеріалів, посібників для вчителів і учнів), більшість з яких мають гриф МОН України. Загальний тираж виданих посібників сягає 1 млн. Саме він створив методичну систему тематичного поетапного рівневого навчання математики за класичним дидактичним методом Я. А. Коменського.

Розв’язанню проблеми розробки методики і технології різнорівневого навчання присвячено спеціальні статті, підручники і навчально-методичні посібники, підготовлені одноосібно і у співавторстві. Серед них слід відзначити статті у провідних періодичних виданнях України для освітян: «Технологія диференційованого навчання математики в основній школі» (Рідна школа, № 7-8, 2010 рік, співавтори В. В. Корольський, І. В. Лов’янова); «Теоретичні основи контролю знань в умовах рівневого навчання» (Наша школа, №6, 2009 рік, співавтор І. В. Лов’янова).

Тільки за період з 2006-2011 рр. Анатолій Миколайович написав 3 підручники з математики для загальноосвітніх шкіл, два з яких мають гриф МОН України, видав 10 навчально - методичних посібників, опублікував 8 наукових статей, на основі його дидактичних матеріалів розроблено програмно-методичний комплекс «Математика 5-6 клас» (гриф МО України).

 

Сумісно з О. М. Роганіним, Анатолієм Миколайовичем створено навчально методичний комплект з геометрії для 7-8 класу, а саме: підручник Геометрія 7 клас, під грифом МОН України (Наказ № 777 МОН України від 20 липня 2015 року); Геометрія: підручник для 8 класу загальноосвітньої школи (рекомендований Міністерством освіти і науки України, наказ МОН України від 10.05.2016 р. №491). Підручники, рекомендовані для загальноосвітніх шкіл, також доповнюються книгою для вчителя, збірником задач, зошитом для контролю навчальних досягнень з геометрії «7 клас. Самостійні та контрольні роботи».

Новий етап у розв’язанні проблеми, над якою працював А.М. Капіносов, пов'язаний із запровадженням зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників загальноосвітніх навчальних закладів і створенням Державного стандарту базової середньої освіти на засадах компетентнісного підходу.

Колектив авторів А. Капіносов, Г. Білоусова, П. Ульшин, Г. Гап′юк, Л. Кондратьєва, О. Мартинюк, С. Мартинюк, О. Чиж плідно працює над створенням методичних і навчальних матеріалів, присвячених підготовці учнів до ЗНО:

 

-         «Математика: Посібник для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання» (2013);

-         «Математика: Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінюванння. Профільний і базовий рівень» (2015);

-         «Математика: Тренажер для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Поглиблений і базовий рівні» (2015).

А. М. Капіносов готує низку статей, присвячених питанням формування компетентностей учнів у навчанні математики: «Математична понятійна компетентність: теоретико-методичні основи дослідження, структура та рівні» (Педагогіка вищої та середньої школи. Збірник наукових праць, 2012); «Загальна характеристика методичних систем», «Характеристика і рівні алгоритмічної компетентності», «Характеристика і рівні математичної понятійної компетентності» (Вісник Міжнародного дослідного центру: «Людина і мова, культура, пізнання». Щоквартальний науковий журнал, 2013-2015).

Наукові та педагогічні дослідження А. М. Капіносова окреслюють питання рівневого диференційованого, компетентнісного підходів до навчання.

А.М. Капіносов мав свій погляд на зміст та процес навчання студентів, відчував особисту відповідальність за підготовку майбутнього вчителя математики на високому методичному рівні; докладав багато зусиль, щоб мобілізувати творчі здібності студентів. Як відомо, тільки творча особистість може сформувати творчу особистість. Саме такою особистістю був Капіносов Анатолій Миколайович. Його характеризувало постійне прагнення до професійного зростання, все нові й нові завдання ставив він перед собою та успішно вирішував їх.

Як куратор групи А.М. Капіносов багато працював зі студентами, намагався створити свідомі мотиви навчання, розвинути наполегливість, цілеспрямованість. Поважав у кожному студенту особистість, вірив в усе те добре, що є в кожному з них, не поспішав з критичними висновками. Умів посмішкою, поглядом підтримати студента, уважно вислухати, зрозуміти. Студенти запам’ятали Анатолія Миколайовича терплячим і доброзичливим, уважним до їх переживань.

Як високо – фаховий методист з навчання математики Анатолій Миколайович відомий вчителям математики усієї України. Особливу повагу він має у вчителів Дніпропетровщини, які неодноразово переймали його досвід, погляди та методичні поради на викладання математики в загальноосвітній школі на курсах підвищення кваліфікації, які організовані і систематично проводяться кафедрою математики та методики її навчання Криворізького державного педагогічного університету.

Колеги назавжди запам’ятають Анатолія Миколайовича як щиру, доступну у спілкуванні, тактовну людину. Максимально відвертий, коректний, з повагою ставився до іншої точки зору, умів надихати співрозмовника до висловлення власної думки.

Життя А.М. Капіносова і його формула успіху проста і прозора – праця, праця і ще раз праця – яскравий приклад для наслідування майбутніми вчителями математики, приклад самовідданого служіння професії педагога.

5214
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Квітень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30