14 листопада 2017 року в Криворізькому державному педагогічному університеті на психолого-педагогічному факультеті відбувся науково-практичний семінар «Роль читання в організації ефективної навчальної діяльності молодших школярів». Мета заходу передбачала виявлення кола проблем, пов’язаних з організацією читацької діяльності молодших школярів в умовах компетентнісної освіти.
Семінар був проведений в рамках реалізації програми розвитку активного читача – учня початкової школи, яку ініціювали Управління освіти Криворізької міської ради разом з Комунальним закладом «Інноваційно-методичний центр» у співпраці з кафедрою початкової освіти (зав. кафедри, к.пед.н., доцент Павлик О.А.) та центром доуніверситетської та післядипломної освіти КДПУ (начальник центру, к. пед. н., доцент Кравцова І.А.). Названа програма є спільним дослідницьким проектом у світлі вимог концепції «Нова українська школа», Закону України «Про освіту», рішень Вченої ради Криворізького державного педагогічного університету від 10 жовтня 2017р. щодо поглибленої взаємодії кафедр університету з методичними об’єднаннями вчителів задля покращення системи роботи з удосконалення професійної майстерності вчителів, зокрема через проведення спільних методичних заходів, розв’язання актуальних теоретико-практичних проблем.
До участі в науково-практичному семінарі було запрошено керівників наукових шкіл університету, міських та районних методичних об’єднань учителів початкової школи, провідних методистів, переможців Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Початкові класи», слухачів курсів підвищення кваліфікації вчителів, вихователів груп подовженого дня та спеціалізованих закладів освіти, магістрів та бакалаврів психолого-педагогічного факультету.
У вступному слові вітальні промови виголосили ректор Криворізького державного педагогічного університету, доктор філософських наук, професор Шрамко Ярослав Владиславович, проректор з наукової роботи, доктор педагогічних наук, професор Гаманюк Віта Анатоліївна, методист з початкової освіти КЗ «Інноваційно-методичний центр» Мещерякова Тетяна Василівна, декан психолого-педагогічного факультету, кандидат психологічних наук, доцент Гергель Євгеній Леонідович.
На планерному засіданні було розглянуто теоретико-методологічні засади організації читацької діяльності молодшого школяра в умовах компетентнісної освіти. На психологічних аспектах читання детально зупинилася завідувач кафедри загальної та вікової психології, доктор психологічних наук, професор Токарева Наталя Миколаївна. У доповіді «Аналітико-синтетичний характер читання як чинник інтелектуального розвитку молодших школярів» було акцентовано увагу на психофізіологічних особливостях сучасних молодших школярів та проблемі нечитання, яка зумовлена цими особливостями.
Завідувач кафедри дошкільної освіти, доктор педагогічних наук Ковшар Олена Вікторівна звернула увагу на відсутність наступності між дошкільною та початковою ланками освіти, а також на важливості використання ефективних форм і методів організації роботи з дитячою книжкою в ДНЗ та початковій школі («Забезпечення принципу наступності в організації роботи з дитячою книжкою в ДНЗ та початковій школі»).
На проблемі формування в дітей стійкого інтересу до читання зупинилася доктор філологічних наук, професор Ковпік Світлана Іванівна. Доповідач розповіла про закордонний досвід розв’язання проблеми залучення дітей до читання, розкрила сутність перлукативних стратегій читання текстів художніх творів («Перлукативні стратегії читання текстів художніх творів»).
У доповіді завідувача кафедри української та світової літератур, кандидата філологічних наук, доцента Мельник Наталії Георгіївни «Сучасний літературний твір: соціально-естетичні параметри» було акцентовано увагу на порадах та рекомендаціях сучасних письменників щодо роботи з дитячою книжкою.
Директор бібліотеки КДПУ, кандидат філологічних наук, доцент Віняр Ганна Миколаївна наголосила на необхідності використання словників у процесі роботи на художнім текстом з метою збагачення словникового запасу учнів («Робота зі словниковими словами під час читання художньої літератури як засіб збагачення лексичного запасу учнів).
На актуальних питаннях залучення дітей до читання художньої літератури зупинилася помічник ректора КДПУ, кандидат філологічних наук, доцент кафедри початкової освіти Варданян Марина Володимирівна. Вона проаналізувала зарубіжний досвід залучення дітей до читання та ознайомила з ефективними шляхами формування в молодших школярів стійкого інтересу до читання («Читацькі запити сьогодення: досвід зарубіжжя та українські реалії»).
Учасники теоретичного модуля мали можливість взяти участь у заході, який продемонстрував симбіоз усіх ланок освітнього процесу від дошкільної до вищої школи, осмислити розглядувані проблеми і в практичному аспекті, і з точки зору науки.
На секційних засіданнях семінару було розглянуто практичні аспекти організації читацької діяльності молодших школярів в умовах компетентнісної освіти, зокрема педагогічні умови організації мовленнєво-творчої діяльності учнів початкової школи на уроках літературного читання (секція 1), актуальні питання організації читацької діяльності в контексті сучасних змін (секція 2).
У роботі секцій взяли участь провідні вчителі міста, переможці Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Початкові класи», слухачі курсів підвищення кваліфікації вчителів, вихователі груп подовженого дня та спеціалізованих закладів освіти. Майстер-класи, що проводилися в рамках семінару, були присвячені мотиваційному забезпеченню уроків літературного читання в початковій школі, формуванню навичок читання шляхом застосування технології педагогічного супроводу, особливостям використання креативних вправ на уроках читання як засобу розвитку творчих здібностей молодших школярів, створенню умов для формування емоційного інтелекту на уроках літературного читання та ін. Вчителі-практики поділилися досвідом використання інноваційних технологій на уроках літературного читання, ефективними методами, прийомами, шляхами та засобами формування в молодших школярів стійкого інтересу до читання.
Робота секцій завершилася підведенням підсумків, де учасники семінару наголосили на високому рівні організації й проведення даного заходу, висловили свої міркування щодо необхідності й важливості подібних науково-практичних зібрань.
Олена Павлик
Більше фото дивіться у Галереї