Магія чисел: інтерв’ю із завідувачем кафедри математики та методики її навчання Д. Є. Бобилєвим (до Всесвітнього дня статистики)
Щорічно 20 жовтня світ відзначає День статистики, яка є масивом наукових знань, що безпосередньо стосуються збирання, аналізу, інтерпретування або пояснення та представлення даних, що є важливими елементами математики – науки, яка, в першу чергу, оперує числами й спирається на точні дані. Напередодні свята прес-центр поспілкувався із завідувачем кафедри математики та методики її навчання Дмитром Євгеновичем Бобилєвим, у якого розпитав про тонкощі цієї науки, її вплив на наше повсякденне життя.
– Дмитро Євгенович, розкажіть нам, будь ласка, про зв’язок математики й статистики, а саме про опрацювання математичних даних і можливий ступінь похибки при обробленні результатів.
– Математика та статистика дуже тісно корелюють між собою, оскільки статистика базується саме на математичному апараті. Я помітив такий цікавий факт, що наявність відсотку в будь-якому тексті додає більше довіри до цього джерела. Наприклад, коли ми читаємо, що «20% людей проти, а 50% – за», то це речення виглядає більш переконливо у порівнянні з реченням, яке не містить чисел. Проте це може бути маніпуляцією, і тому потрібно вміти критично сприймати як текстову, так і числову інформацію. Я завжди наводжу такий приклад: «Уявімо, що є група, в якій навчається 1 студент. Якщо він з’явився на пару, то це відносний показник, тобто 100% присутність, але якщо здобувач не з’явився, то це вже абсолютний показник – на парі відсутня всього 1 особа». Ми можемо комплексно оцінити певну проблему тільки тоді, коли маємо доступ до всіх показників.
– Якою є роль математичної статистики в сучасному науковому пошуку? Розкажіть про взаємозв’язок математичної статистики з теорією ймовірностей.
– Традиційно вважають, що теорія ймовірностей зародилася тоді, коли люди свідомо почали грати в азартні ігри. Вона допомагала гравцям прогнозувати хід подальшої гри та оцінювати шанси на перемогу. Вже у XVII столітті практика планування перейшла до економічної сфери. Пригадую свій досвід, коли я допомагав працівникам «ArcelorMittal» правильно розподілити обсяг роботи між цехами для своєчасного виконання замовлення. Масштаби виробництва не дають змогу здійснити розподіл завдань людськими ресурсами. Саме тут у пригоді стала розроблена автоматизована модель делегування навантажень, яка базувалася на статистичних принципах, математичних розрахунках і теорії ймовірності.
– Як використовують інструменти математичної статистики в інших науках? На яких спеціальностях здобувачі вищої освіти КДПУ опановують цю дисципліну?
– Інструментарій математичної статистики є достатньо широким і використовується в багатьох науках як гуманітарного, так і технічного профілю. Одним з ключових аспектів наукових досліджень є правильний розрахунок вибіркової сукупності. Варто розумітися на кількісних показниках, аби отримувати релевантні результати своїх досліджень. Здобувачі вищої освіти не профільних спеціальностей можуть ознайомитися з основами математичної статистики в межах курсу «Основи вищої математики». Студенти спеціальності 054 Соціологія вивчають окремий курс «Основи теорії ймовірностей» та «Математична статистика в соціології»; 053 Психологія – курс з «Теорії ймовірностей і математичних методів у психології»; здобувачі 014.07 Середня освіта (Географія) опановують дисципліну «Математика та математична статистика».
– Чи можуть випускники фізико-математичного факультету Криворізького педагогічного працювати в структурах, які займаються статистичним прогнозуванням?
– Безумовно, для того щоб працювати у таких структурах, кандидатам необхідно мати елементарні уявлення про роботу найпростіших комп’ютерних програм на кшталт Microsoft Exсel. Як я вже наголошував, багато здобувачів вищої освіти вивчають математичний мінімум у межах своїх освітніх програм. Саме це дозволяє сформувати елементарні статистичні уявлення. Якщо говорити про випускників фізико-математичного факультету, то, безперечно, вони є більш компетентними та конкурентоспроможними фахівцями, оскільки мають математичний профіль.
- Перегляди: 131
Залишити коментар
Щоб відправити коментар, вам необхідно авторизуватись.