За лаштунками ІТ-інфраструктури: інтерв’ю з керівником інформаційно-обчислювального центру університету А. Ю. Давидчук (до Дня комп’ютерника)
![](https://kdpu.edu.ua/blogs/wp-content/uploads/2025/02/photo_5283217104939641488_y-804x1024.jpg)
Сучасний університет – це не лише лекції та лабораторії. Це також тисячі цифрових процесів, які об’єднують студентів і працівників у єдиний інформаційний простір. Як працюють ті, хто стоїть за цим технологічним «двигуном»? Напередодні Дня комп’ютерника пресцентр поспілкувався з Антоніною Юріївною Давидчук, керівником інформаційно-обчислювального центру КДПУ.
– Антоніно Юріївно, чи фіксувалися спроби кібератак на вебресурси університету? Якщо так, як ви їх знешкодили? Якщо ні, чи є у вас план на випадок такої загрози?
– Звісно, ми розуміємо, в яких умовах ми зараз знаходимося: на будь-які офіційні сайти здійснюються кібератаки. Спроби кібератак на вебресурси нашого університету фіксуються регулярно. Наша інфраструктура захищена за допомогою системи «Cloudflare» та іншими інструментами кібербезпеки. Вони дозволяють ефективно нейтралізувати різні типи небезпек і атак, а також постійно вести моніторинг. Наприклад, минулого місяця була чимала кількість загроз, що свідчить про високу активність зловмисників. Крім того, наші вебресурси недоступні для користувачів з рф та Китаю, через те, що з цих країн спостерігається найбільша кількість кібератак. Ми постійно вдосконалюємо нашу систему безпеки, постійно оновлюємо інструменти захисту, шукаємо інші засоби, якщо щось не спрацьовує. Наші фахівці тримають це питання на контролі.
– В умовах надмірної кількості користувачів вебресурсу, наприклад під час сесій, як ви розв’язуєте питання перевантаження цифрових систем?
– Під час певних пікових періодів дійсно може відбутися перевантаження системи й робота може сповільнюватися. Ми стикалися з такими ситуаціями на платформі Moodle. Щоб запобігти цьому, використовуємо Zabbix — систему моніторингу служб і станів комп’ютерної мережі. Ця програма дозволяє нам відстежувати навантаження на сервери, контролювати кількість активних з’єднань, аналізувати запити до бази даних і продуктивних серверів, моніторити стан мережі та доступність ресурсів. Якщо фіксується перевищення критичних значень, Zabbix надсилає нам сповіщення. Це дозволяє нам вчасно виявляти пікові навантаження, аналізувати їхні причини та оперативно реагувати – масштабуючи інфраструктуру або застосовуючи інші заходи для оптимізації продуктивності.
– Які проблеми в роботі університетської мережі та обладнання виникають найчастіше?
– Основні труднощі – зношеність окремого обладнання, нестабільне електропостачання (якщо починаються екстрені або планові графіки відключень електроенергії) та людський фактор (некоректне використання систем). Проте ми поступово оновлюємо інфраструктуру, проводимо планове технічне обслуговування та навчаємо користувачів правил безпечної роботи.
– Який план дій у відділі на випадок аварійного відключення електроенергії або блекауту, і як швидко можна відновити працездатність системи?
– В університеті діє система резервного живлення, а критично важливі сервери мають джерела безперебійного енергопостачання. ІОЦ має безперебійне живлення; в університеті ми забезпечуємо резервне енергопостачання точково, там, де це необхідно. Сайт КДПУ та Moodle нині знаходяться на хмарному середовищі: це необхідно було зробити, коли почалися планові та екстрені відключення світла. Спочатку було переміщено офіційний вебсайт, потім Moodle і бібліотечну програму. Ми постійно збільшуємо обсяги пам’яті, тому що існують певні технічні нюанси; робота з цього питання ведеться вже два роки. Також регулярно створюються резервні копії даних, що дозволяє швидко відновити працездатність систем після аварійних ситуацій.
– Які перспективи розвитку ІОЦ ви бачите в майбутньому? Які нові проєкти та сервіси планується впровадити?
– Плануємо й надалі підтримувати те, що вже створили. У нас молодий колектив, є багато думок, чимало ідей. Їх складно втілювати, не маючи певних ресурсів, але ми маємо бачення перспектив розвитку. Фахівці нашого центру оновили систему управління електронними навчальними курсами Криворізького державного педагогічного університету Moodle до версії 4.4. Це оновлення додало багато нових функцій та покращень, які зроблять досвід використання системи ще зручнішим та ефективнішим. Серед перспектив розвитку ми бачимо модернізацію серверного обладнання, розширення хмарних сервісів для студентів і викладачів, а також підвищення рівня кібербезпеки.
- Перегляди: 64
Залишити коментар
Щоб відправити коментар, вам необхідно авторизуватись.