Нинішній освітній простір пропонує безліч шляхів для зростання креативного вчителя. Проте, як не помилитися у виборі, які методи, прийоми та форми навчання обрати для своєї діяльності? Ці питання завжди хвилюватимуть педагога, який прагне самовдосконалення й професійного зростання. У наш час неможливо працювати за шаблоном.
Про те, як учитель повинен віднайти свій унікальний шлях у роботі, виробити систему, що допоможе виховувати талановитих і здібних учнів, а також надасть стимул для його ж розвитку, бесідуємо з вчителем математики та інформатики Криворізької педагогічної гімназії, кандидатом педагогічних наук Тетяною Придачою. Вона випускниця фізико-математичного факультету у 2010-му році.
– Проект «Менеджмент молодого спеціаліста» розроблений мною сумісно з вчителем математики нашої гімназії, вчителем вищої категорії, вчителем-методистом Ольгою Іванівною Євстігнєєвою, – розповідає Тетяна Василівна. – Він є певною дорожньою картою педагогічного зростання молодого вчителя в умовах сучасної школи, втіленням девізу гімназії «Ми дбаємо про майбутнє України». Створена дорожна карта – це не розроблений в найдрібніших деталях точний шлях до професійного зростання молодого спеціаліста. Це певна система складових, які можуть стати орієнтиром в його діяльності. Нам надзвичайно приємно повідомити, що даний проект став переможцем міського конкурсу «Молодий вчитель – вчитель-наставник».
– Як працюється молодому вчителю в одному з кращих загальноосвітніх закладів міста?
– Про те, як там почуваюся, навіть склала віршовані рядки.
– Цікаво б послухати.
– До гімназії доля мене привела,
І я можу сміливо сказати,
що сім’ю вчителів я віднині знайшла,
де так легко проблеми долати.
Я в гімназії рідній можу безліч ідей
Із колегами досягати.
Кожен словом і ділом, підтримкою своєю
Може щиро тебе надихати.
– Ось так! Щиро і з вдячністю.
– До складу вчителів Довгинцівського району мене було прийнято шляхом посвяти у вчителі на районній серпневій конференції. Зустріч з гімназичною родиною розпочалася зі знайомства з моїм наставником – Ольгою Іванівною, якого свого часу також навчалася на фізматі Криворізького педагогічного вишу.
– Як рухаєтеся розробленою картою до педагогічного олімпу?
– В рамках проведення дисертаційного дослідження за підтримки доктора педагогічних наук, професора, академіка М. І. Жалдака, автора шкільного підручника з геометрії, доктора педагогічних наук В. Г. Бевз, кандидата педагогічних наук, доцента Т. Г. Крамаренко мною було розроблено дистанційний курс для вчителів та учнів «Геометрія, 7 клас». В основу даного засобу покладено ідею залучення учнів до самостійного активного оволодіння геометрією через виконання комп’ютерних експериментів у середовищі педагогічного програмного засобу GRAN-2D у формі індивідуальної або групової роботи у класі або вдома. Разом з Ольгою Іванівною апробували даний дистанційний курс в стінах гімназії, а потім презентували його учителям, які проходили підвищення кваліфікації в університеті.
За рецензією Ольги Іванівни було видано науково-методичний посібник «Формування пізнавальної активності учнів основної школи у процесі навчання геометрії з використанням ІКТ».
До речі, я – один із розробників гімназичного сайту, який декілька років поспіль визнають серед найкращих у місті.
Плідна праця та постійна робота над самовдосконаленням дають хороші результати педагогічної діяльності. В міському конкурсі на кращий цифровий освітній ресурс здобула перемогу в номінації «Предмети природничо-математичного циклу», за що була нагороджена дипломом Управління освіти і науки виконкому Криворізької міськради.
Звичайно, на моєму шляху зустрічалися і перешкоди, і снігові заметілі, і затори, але за допомогою підтримки адміністрації, наставника, колег та рідних мені вдалося їх подолати.
– Які перспективи використання у навчанні школярів власних наукових досліджень?
– На сьогоднішній день дистанційна освіта є найбільш адекватною відповіддю на той виклик, що кидає нам сучасне життя. За наявності сучасних комп'ютерних технологій та Інтернету вона стає зручною та доступною. Адже навчання відбувається у вільний час, у комфортних для учня умовах. Ми розглядаємо дистанційне навчання геометрії школярів в поєднанні з традиційною класно-урочною системою навчання. Вона може стати незамінною для обдарованих дітей та для дітей з особливими потребами.
Презентація результатів дослідження та обмін досвідом з колегами та науковцями відбувався під час роботи на міжнародних, всеукраїнських науково-практичних конференціях, семінарах у Мінську, Києві, Донецьку, Черкасах, Вінниці, Севастополі, курсах підвищення кваліфікації вчителів в КДПУ, міських та районних заходах.
– Як ще допомагаєте власним учням досягати успіху?
– Робота з обдарованою молоддю є одним із пріоритетних напрямків педагогічної діяльності. Мої учні є учасниками обласних олімпіад з математики, переможцями та стипендіатами обласного конкурсу-захисту дослідницьких робіт МАН (Курганов М., ІІІ місце), учасниками обласного математичного турніру «Еврика», переможцями та володарями спеціального призу «Лідер конкурсу» міського конкурсу «Студія геометричних ідей», дипломантами міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру» та Всеукраїнського конкурсу «Олімпус».
Вчителю необхідно пам’ятати, щоб у дитячих очах загорілися промінчики, ти повинен запалити у собі сонце.
– Тобто плавно переходимо до того, щоб охарактеризувати, якого вчителя чекає наша нова школа?
– Так. Сучасне життя надзвичайно швидкоплинне, тому, щоб встигати за новинками, вчителі мають змінюватись одночасно з ними. Оскільки першими, хто вказує стежку в іноді незрозумілому, а інколи і ворожому для учня світі, є звичайні вчителі. Тому, мабуть, не випадково, аби виразити свою повагу та вдячність, учні на початку та вкінці навчального року дарують їм букети квітів.
Спробуємо скласти символічний букет учительських якостей.
– Ще більше додамо романтики професії педагога?
– Чому б і ні? Зміни, що проходять в Україні, суспільстві, головним чином зачепили шкільне життя. Змінюються не тільки програми, підручники, форми і методи роботи і, звичайно, задачі, які ставляться перед вчителем.
Але глибокі знання з предмету, як і троянди в букеті, є невід’ємною частиною справжнього професіонала.
До букету вчительських якостей, необхідних в новій школі, не можна не додати лілію, як символ витонченої краси. Її краса тендітна, безмежна, як і любов вчителя до своїх учнів. Адже дитяча душа дуже вразлива до стороннього впливу, який для неї не просто вплив, а іноді загроза і небезпека. Тому кожен вчитель повинен володіти сучасними методиками (особистісно орієнтованого, диференційованого, продуктивного навчання тощо). Їх велика різноманітність – це багато квіточок на пагінці альстромерії.
Не можна залишити поза увагою і формування патріотичної та соціальної позиції вчителя на уроках. До квіткової композиції додамо калину, що є символом нашої Батьківщини.
Соняшник, як символ прямого, відвертого, простого і водночас красивого характеру, вказує, що вся його краса тримається на прямоті і простоті, та виражається у спілкуванні з більш досвідченими колегами, обміні досвідом, співпраці для реалізації спільних проектів.
Оскільки прикрасою портрету сучасного вчителя є чистота та мелодійність його мовлення, відмінний зовнішній вигляд та й прояв внутрішньої краси, тому і нашу квіткову композицію прикрасимо стрічками та декоративними елементами.
До «букету» педагогічних якостей вплітаються, на перший погляд, непоєднувані речі: вчитель нової школи має бути менеджером, тобто ефективним способом розв’язувати поточні шкільні проблеми, не пригноблюючи при цьому інтереси всіх учасників освітнього процесу. Символом педагогічного менеджменту в композиції буде лотос.
Тільки особистісна специфіка допоможе вчителю витримати конкуренцію з книгами та публікаціями в Інтернеті. Інтелектуально конкурувати з мережею – інтегратором знань – можна тільки в тому випадку, коли вчитель особисто бере участь у їх оновленні. Незайвим буде додати до нашої композиції мандарин, як символ «необмеженості всесвітньої мережі».
Зараз змінилася роль вчителя: від носія знань відбувся перехід до ролі наставника (тьютора). Символом наставництва є яблуко, яке доповнить нашу композицію.
Але для того, щоб дана композиція не втрачала своєї краси необхідна вода як символ постійного професійного зростання, самоосвіти вчителя.
Дана композиція не калька, не розроблений в найдрібніших деталях точний портрет, а певна система складових, що стає підґрунтям для формування враження про вчителя, якого чекає наша нова школа.