ЗАГАЛЬНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
СУЧАСНОГО УЯВЛЕННЯ ПРО ЛІДЕРСТВО
Лідерство — можливість служити
Поведінка лідера є демонстрацією тих цінностей, які утворюють основу для подальшого розвитку на рівні організаційної культури. Визнання спільних цінностей в колективі, у команді, є тією рушійною силою, що дозволяє будувати партнерські коаліції, формувати візії та впроваджувати інноваційні стратегії діяльності.
Лідерство — діяти правильно
«Менеджер робить речі правильно, а лідер — робить правильні речі». Уоренн Бенніс, американський психолог, провідний фахівець з питань лідерства.
Лідерство — спроможність сформувати і втілити візію в життя, вести зміни.
Лідерство ґрунтується на ідеалах творчості, проактивності та стратегічного мислення.
Ключовою компетенцією для лідера
є спроможність сформувати візію (бачення) — уявну, позитивну (оптимістичну), чітку, однаково зрозумілу для всіх, стислу картину бажаного майбутнього, яка відповідає на запитання: чого ми хочемо досягти, куди ми рухаємося, чого ми прагнемо, що зміниться і що та чому залишиться без змін.
Лідерство — нова якість управління людьми, лідерство в команді
«Людей не цікавить, скільки ви знаєте, поки вони не дізнаються, наскільки ви опікуєтесь, наскільки ви не є байдужими». Джон Максвелл Харві С. Файєрстоун
Лідерство — це установка і вибір
«Справжній виклик для лідера — бути сильним, але не нахабним; бути добрим, але не слабким; бути сміливим, але не залякувати; бути розважливим, вдумливим, але не лінивим; бути простим, скромним, але не боягузом; бути гордим, але не зверхнім; мати почуття гумору, але не безглуздість». Джим Рон
«Лідерство є низкою практик, які майже кожен може опанувати» ( Джеймс М. Кузе та Барі Познер «Виклик лідерства»)
Для цього потрібно дотримуватися п’яти принципів:
1) ефективні лідери кидають виклик процесам, системам, звичайним способам виконання речей; вони йдуть на ризик, експериментують, генерують ідеї й заохочують інновації, сприяють навчанню і навчаються самі; вони не є задоволеними status quo;
2) лідери надихають спільне бачення; вони роблять реальними надії та мрії інших; сприяють тому, аби люди побачили неймовірні можливості у майбутньому, повірили у свої мрії та спільність мети; вони розуміють потреби людей та тримають їхні інтереси у серці;
3) лідери, які уможливлюють втілення в життя неймовірних речей, розвивають спроможність інших діяти; вони підтримують тих, хто потребує підтримки, та тих, на кого впливатимуть результати діяльності; вони говорять «ми» і заохочують співпрацю та командну роботу, та роблять так, аби інші могли виконувати роботу добре;
4) гарні лідери слугують для інших прикладом; їхня поведінка, ставлення та дії віддзеркалюють їхні переконання та цілі; вони чітко усвідомлюють свої переконання та розуміють, що повагу можна заслужити, якщо дії відповідають переконанням. Вони діють так, як говорять, і як очікують від інших;
5) лідери запалюють серця; заохочують просування до мети не зважаючи на складності, втрати, втому; сприяють розумінню того, що шлях є довгим, але можливим.
КОМПЕТЕНЦІЇ СУЧАСНОГО ЛІДЕРА
Компетенції — це демонстрована здатність застосовувати на практиці знання та навички
(Стандарти ISO 9000:2000).
За результатами дослідження в країнах ЄС, ключові компетенції європейських лідерів є такими:
- відкритість до нових ідей,
- доброчесність,
- інноваційність,
- соціальні навички (включаючи комунікаційні навички),
- ведення переговорів та розвиток мереж,
- орієнтація на результат,
- організаційні навички,
- володіння знаннями, що включають знання на рівні ЄС та знання на рівні країн-членів
(Excellent Public Leadership. 7 competencies for Europe. ROI.Sdu Uitgevers, 2007).