Підготовка професійного музиканта, вокаліста або танцюриста передбачає кропітку щоденну роботу як студентів, так і їх наставників. Концертмейстер є безпосереднім і дуже важливим учасником кожного сценічного виступу, а концертмейстери, які працюють у закладах вищої освіти, повинні вирізнятися високим професіоналізмом, мати глибокі теоретичні знання й володіти довершеною музичною і сценічною майстерністю.
Без професійного та надійного помічника – концертмейстера не обходиться жодне заняття з практичної підготовки майбутніх митців. Концертмейстери Криворізького педагогічного – це яскраві творчі особистості, які володіють широким музичним репертуаром, що містить кращі твори вітчизняних і світових композиторів. Прес-центр КДПУ ознайомився з «творчою кухнею» та різними аспектами діяльності концертмейстерів нашого університету, серед яких чільне місце посідає практична робота з танцюристами, інструменталістами, вокалістами й хоровими колективами.
Мистецтво танцю – це творчо усвідомлені рухи, квінтесенція найвищих естетичних відчуттів. Саме цей постулат кожного дня доводять викладачі, концертмейстери та студенти хореографічної спеціальності.
«Під час вивчення танців народів світу без живого музичного супроводу нам не обійтись. Висококваліфіковані музиканти допомагають відпрацьовувати зі студентами різноманітні танцювальні фрагменти. На заняттях акомпаніатор у мелодії відтворює нерозривний зв’язок між музикою і рухом, передає атмосферу народного характеру», – зауважив викладач народних танців кафедри музикознавства, інструментальної та хореографічної підготовки О. В. Брисін. Концертмейстер Олександр Миколайович Ходак розповідає: «Баян не тільки відтворює живий звук, темп, колорит й атмосферу, а й допомагає живому спілкуванню з народною музикою, розкриває національний характеру танцю, що виконується».
Концертмейстер Т. В. Старкіна забезпечує живий музичний супровід занять з вокалу, хореографії, гри на музичних інструментах. «Не кожен музикант може бути концертмейстером, – переконана Тетяна Василівна. – Необхідно не тільки мати гармонічний слух, а й вміти швидко реагувати на задачу педагога, володіти великим, різноаспектним репертуаром. Коли я слухаю музику, я ніби сама танцюю, відчуваю ритм, усвідомлюю рухи, бачу зв’язок між мелодією, ритмом, танцем».
Репертуар концертмейстерів завжди узгоджується з педагогами: музика повинна досконало гармоніювати з хореографічними й вокальними творами. Живе виконання не можна замінити фонограмою: акомпаніатор ніби дихає у ритмі твору, робить певні акценти. Тандем педагога й концертмейстера – це спільна творчість у реальному часі, поєднання ритмів музики й руху, мелодії та вокалу.
Музика й пісня – це душа народу, тому підготовці майбутніх інструменталістів й вокалістів на музично-хореографічному відділенні факультету мистецтв КДПУ приділяється особлива увага. Історія концертмейстерства має багато яскравих сторінок, пов’язаних з виконавською та музично-просвітницькою роботою. На багатьох майданчиках міста – від дитячого будинку, ЗОШ (проект «Філармонія школяра») до сцени музичного училища, концертмейстери разом зі студентами та викладачами факультету відтворюють високохудожні зразки музичного мистецтва, які активно сприяють формуванню естетичного досвіду слухачів.
Старший викладач вокалу кафедри музичного виховання, співу та хорового диригування, к. п. н. Д. В. Бондаренко в тандемі з концертмейстером О. М. Черніж допомагають майбутнім співакам створювати чудові вокальні гармонії. У тісній співпраці з педагогом концертмейстер майстерно переплітає мелодію з голосами виконавців. «Важливою особливістю роботи концертмейстера є постійна необхідність добору сучасного репертуару, – розповідає Ольга Миколаївна. – Завжди хочеться знаходити новинки, актуальні для сучасних виконавців. Для цього концертмейстери постійно працюють над підвищенням свого професійного рівня».
Старший викладач, диригент камерного народного хорового колективу «Crescendo» В. М. Сергеєва наголошує: «Концертмейстер є, перш за все, помічником керівника виконавців. Він володіє хорошим, бажано абсолютним музичним слухом, вміє транспонувати твори без супроводу та у супроводі (у близькій тональності), відчуває дихання хору, має прекрасне почуття ритму й стилю. Концертмейстер і диригент повинні бути однодумцями з ансамблем, мають відчувати настрій одне одного під час виконання твору. Концертмейстер хору є концертною одиницею. Він володіє мистецтвом публічних виступів і має великий досвід у різних концертних умовах».
У діяльності концертмейстера завжди поєднуються творчі, педагогічні й психологічні аспекти, які неможливо відокремити один від одного як під час навчання, так і на концертах та конкурсах. Гармонійне поєднання музики й виконавської майстерності створює неповторну атмосферу кожного виступу вокалістів, танцюристів, інструменталістів Криворізького педагогічного.
Дізнатися більше про роботу концертмейстерів можна на сторінці кафедри методики музичного виховання, співу та хорового диригування.